פירות ההצלחה: היום שאחרי האולימפיאדה בענף הג'ודו

play
רז הרשקו על הפודיום עם מדליית הכסף האולימפית, פריז 2024 | רויטרס
רז הרשקו על הפודיום עם מדליית הכסף האולימפית, פריז 2024 00:54

המשחקים האולימפיים המוצלחים ביותר של הענף הם ציון דרך משמעותי, שרק מדגיש את חשיבות ההשקעה המתמשכת הן מבחינה תקציבים והן מבחינה מקצועית

(גודל טקסט)

אולימפיאדת פריז 2024 תיזכר כהיסטורית והמוצלחת ביותר עד היום עבור הג'ודו הישראלי. הספורטאים והספורטאיות שלנו הציגו יכולות מרשימות, כושר גופני יוצא דופן וכיאה לישראלים, גם רוח לחימה בלתי מתפשרת. כאמור, שלוש מדליות באולימפיאדה אחת הן הישג חסר תקדים. מדליות הכסף של ענבר לניר (עד 78 ק"ג) ורז הרשקו (מעל 78 ק"ג) והפתעה בצבע ארד מצד פיטר פלצ'יק (עד 100 ק"ג), כתבו יחדיו פרק חדש ונדיר בהיסטוריה של ענף הג'ודו תוצרת כחול-לבן.

אז אחרי כל ההתרגשות והסערה הגיע שלב הסיכומים. באולימפיאדה הנוכחית למדנו את חשיבות הדירוג של השמינייה הראשונה בעולם וכמה היא גורם קריטי להגרלות, קל וחומר עבור ספורטאי שרואה עצמו מועמד למדליה. פיטר לדוגמא, הגיע במקום ה-11, היה תלוי בהגרלה והמזל שיחק לו כאשר פגש רק ברבע הגמר אלוף עולם מכהן ומשם ראינו בעיקר רצון ורוח לחימה.

למעט פלצ'יק, נבחרת הגברים של אורן סמדג'ה לא תרצה לזכור את המשחקים האולימפיים בפריז והיא צפויה לעבור מהפכה. הדור הבא, שעמוס בג'ודוקות מוכשרים, כבר עומד בפתח. בעוד חלק מהספורטאים הוותיקים ימשיכו להוביל את הנבחרת, וחלק אחר יפנו את מקומם באופן טבעי, יש להשקיע את כל המאמצים בקידום כישרונות צעירים ולא בהכרח כאלה שיש להם גב כלכלי. הרי מתי בפעם האחרונה ראינו מדליסט אולימפי שבא מהפריפריה? איזה אחד, שהיה מוכשר במיוחד, אריק זאבי שמו.

אם רוצים להבטיח את המשכיות ההצלחות, נדרש תקציב נדיב שיאפשר לספק לראשי האיגוד, צוות המאמנים והספורטאים את התנאים האופטימליים להתאמן ולהתקדם. ללא תקציב ראוי, תמיכה מספקת, כלים נכונים ותחרות בריאה גם המעטפת התומכת ביותר לא תוכל להבטיח את המשך ההישגים יוצאי הדופן של הג'ודו הישראלי. בשונה מענפים אחרים בישראל, ענף הג'ודו מבוסס על פירמידה רחבה ובריאה של ספורטאים בכל הגילאים ונהנה ממאות מועדונים ומאמנים.

פיטר פלצ'יק עם מדליית הארד האולימפית, פריז 2024
בעיקר רצון ורוח לחימה. פלצ'יק | רויטרס

בצד הנשי המצב שונה לחלוטין. ההצלחות של ענבר לניר ורז הרשקו באולימפיאדה לא היו בגדר הפתעה ולגביהן, השאלה העיקרית הייתה באיזה צבע תהיה המדליה. שתי הספורטאיות הנמצאות בכושר הטוב בקריירה שלהן, שלטו בקטגוריות המשקל שלהן בשנים האחרונות, צברו ניסיון בינלאומי ובאו כשהן פייבוריטיות מובהקות למדליה. לניר, אלופת עולם אשתקד, והרשקו, אלופת אירופה המכהנת, לא במקרה הגיעו לפריז כשהן מדורגות במקום ה-3 וה-2 בעולם (בהתאמה). ההצלחה שלהן לא הייתה מקרית, אלא תוצאה של הכנה מקצועית ויסודית בהובלת שני הרשקו, מאמן בעל ניסיון עשיר ונחשב כיום לאחד המאמנים הטובים בעולם בתחומו.

הרשקו, המאמן, שבאמתחתו שלוש מדליות אולימפיות, הוכיח פעם נוספת את יכולתו להביא את החניכות שלו לשיאים חדשים בדיוק ברגעים החשובים ביותר. ראייה נוספת לכך, היא נבחרת הנשים כולה שעשתה סייקל אולימפי מדהים וכולן מסוגלות לשחזר את ההצלחה. למרות הצלחתו יוצאת הדופן ומיצובו כמומחה בענף, עתידו של הרשקו כמאמן נבחרת הנשים עדיין אינו ברור, שכן חוזהו הנוכחי עומד להסתיים. מן הראוי להעניק לו חוזה ארוך טווח בתנאים שידרוש ויפה שעה אחת קודם.

שני הרשקו מאמן נבחרת הנשים בג'ודו, פריז 2024
שוב הביא אותנו לשיאים חדשים. הרשקו | אימג'בנק GettyImages

אולימפיאדת פריז 2024 סימנה ציון דרך משמעותי עבור הג'ודו הישראלי. ההישגים המרשימים של הנבחרת, בפרט של ענבר לניר ורז הרשקו, הוכיחו כי הג'ודו הישראלי נמצא בצמרת העולמית. ההצלחה הזו מדגישה את חשיבות ההשקעה המתמשכת בענף, הן מבחינה תקציבית והן מבחינה מקצועית. כדי להבטיח את המשכיות ההישגים, נדרש לטפח את הדור הבא של הג'ודו שלנו, להעניק תנאי אימון מיטביים למאמנים ולספורטאים, ולשמור בסביבה על מאמנים גדולים כמו שני הרשקו.

כמנהגנו בקודש, התקופה שבה רבים מאזרחי ישראל שואלים מי זה וואזרי ומה פתאום מופיעים כרטיסים צהובים בג'ודו, הסתיימה מהר מאוד ועכשיו חוזרים למציאות המורכבת והיקרה. הג'ודו הישראלי, שאחראי על 9 מתוך 19 המדליות האולימפיות של ישראל, הוכיח את עצמו כענף המוביל בספורט הישראלי, אך כדי לשמור על מעמדו הוא צריך כסף. והרבה. אל אל.

רועי גרינולד, יועץ תקשורת ופעיל בענף הג'ודו

עוד באותו נושא: ג'ודו

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי