פרעוש לשועלים: איך הגיע ילד הפלא לשעבר מתאס נהואל עד מכבי חיפה?

play
ברוכים הבאים. מתיאס נהואל | אתר רשמי, מכבי חיפה
שער מרהיב לסבע, פנדל מפוקפק בדקה ה-104 קבע 2:2 בין מכבי חיפה לריינה 04:20

כשנדד כנער מרוסאריו לספרד הכתירו אותו למסי החדש, בוויאריאל ראו בו ככישרון הגדול בתולדות המועדון, אבל הציפיות המוגזמות וההחלטות השגויות עלו לו ביוקר. אחרי שירד לקרקע ופתח דף חדש בפולין, הוא מגיע לכרמל במטרה להיכנס לנעליו של צ'ארון שרי

קבוצות: מכבי חיפה
(גודל טקסט)

ליאצק מאגיירה, מאמן שלונסק וורוצלאב, היו ציפיות גדולות ממתיאס נהואל. "נתנו לו את החולצה מספר 10 ואני רוצה שהיא תשפיע עליו", אמר ערב פתיחת העונה שעברה. נהואל הגיע לפולין בקיץ 2022, שם גדול בפרופיל גבוה. ההתחלה הייתה איטית, צולעת. הקבוצה נקלעה לעונה מסויטת, אבל שני שערים רצופים של נהואל במחזורים האחרונים סידרו שני ניצחונות קריטיים והישרדות בליגה. שם, החליטו בוורוצלאב לשים את המפתחות בידיים של נהואל. בינואר האחרון הוא אפילו קיבל חוזה חדש ומשודרג. מבחינת הפולנים, הכל היה מוכן לקשר ארוך טווח. עד שבאה מכבי חיפה.

אפשר להתחיל את הסיפור של נהואל בלא מעט נקודות זמן. ילד פלא שהגיע לספרד מרוסאריו בדיוק כמו ליאו מסי, שכינו אותו "מסי החדש", שחקן מריבה בין נבחרות ספרד לארגנטינה, שבחר – או בחרו בשבילו – לייצג את ספרד והוביל את הנבחרת עד גיל 19 לזכייה ביורו 2015. הוא נחשב לעילוי, הוגדר ככוכב וראה שחקנים שגדלו אותו עושים קריירת ענק, בעוד הוא מעולם לא הצליח לפרוץ.

בקריירה של ילד פלא שלא פורץ מגיע הרגע ואיתו ההבנה שבמקומות אחרים, "חמים" יותר מבחינת אווירה, קלים יותר מבחינת כדורגל, תוכל להרוויח את האהבה, המעמד וגם כסף גדול יותר. נהואל השיג את זה בפולין ומכבי חיפה מבחינתו היא צעד קדימה שמגיע עם עוד אחת מהתוויות מהן ניסה לברוח כל חייו – השחקן היקר ביותר בהיסטוריה של המועדון.

רוברטו לאגו שחקן חטאפה מול מתיאס נהואל שחקן ויאריאל
ההייפ סביבו היה מטורף. נהואל בויאריאל | אימג'בנק GettyImages

הוא הסיפור הקלאסי על כישרון שניפחו סביבו ציפיות, אבל לא טיפלו בו נכון. שלא תטעו, הוא באמת כישרון. לפרקים, ההייפ סביבו היה מטורף. בתקשורת המקומית, ראו בו ככישרון הגדול ביותר בהיסטוריה של ויאריאל. כל מי שראה אותו בתור ילד, נדלק. מהשליטה בכדור, המגע הארגנטינאי הקסום, יכולת הפריצה, רגל ימין, דריבל, טכניקה. סקאוטים מכל היבשת אמרו שיש לו הכל. בוויאריאל מיהרו להפעיל את כל מי שצריך כדי שהילד יקבל אזרחות ספרדית. בהתאחדות, כמובן, שמחו לסייע, שלא יאבד עוד כישרון. הייתה רק בעיה אחת. מכל ההתלהבות שכחו את הילד.

נהואל הגיע מארגנטינה לספרד בגיל 12. בגלל עניינים בירוקרטיים, הוא בכלל לא היה רשאי לשחק עד גיל 16. הוא הסתפק באימונים, כולל כמה עם הקבוצה הבוגרת כשהיה בן 14 בלבד. מדי פעם ארגנו עבורו טורניר או משחק ידידות. כשהתגעגע למשפחה ואפילו ביקש לעזוב, לחצו עליו שיישאר. כדי לעזור בהתאקלמות, הדביקו לו אחים גדולים. תחילה את גונסאלו רודריגס ואחרי שזה עזב, את מתאו מוסאקיו. הם הלכו לקחו אותו לקולנוע ושיחקו אותו בפלייסטיישן ובגדול, עשו הכל כדי שהיהלום יישאר שמח.

בינואר 2014, פחות מחודשיים אחרי יום הולדתו ה-17, הוא ערך בכורה בבוגרים במקביל השלמת ההליך המזורז שהפך אותו לאזרח ספרדי. אחרי עונה טובה במילואים, הוביל את ספרד לזכייה באליפות אירופה לנוער. לואיס דה לה פואנטה עמד על הקווים, חסוס ואייחו, דני סבאיוס, מיקל מרינו, רודרי, מרקו אסנסיו ובורחה מיוראל עלו בהרכב. גם אונאי סימון היה בסגל. נהואל עלה מהספסל וכבש את השני ב-0:2 על רוסיה. בעונה שלאחר מכן, כבר שיחק רק עם הבוגרים. מרסלינו נתן לו 20 הופעות, אבל כשהמאמן עזב, תם עידן נהואל בוויאריאל.

מתיאס נהואל שחקן בטיס (משמאל) מול ליאונל מסי שחקן ברצלונה
ההשוואות נותרו על הנייר. נהואל מול מסי | אימג'בנק GettyImages

שם החל מסע הנדודים. הוא הושאל לשנתיים בבטיס ואחרי שנה וחצי בלי הופעות משמעותיות, הושאל לברצלונה ב'. נהואל הרשים עם חמישה שערים בחצי עונה, וקיבל החלטה לא נכונה לעבור לאולימפיאקוס שרכשה אותו. הסיפור חזר על עצמו. חצי עונה ביוון, עוד חצי עונה בדפורטיבו לה קורוניה בליגה השנייה. מעבר לטנריפה, השאלה לאוביידו שם רשם עונה טובה, חזרה לטנריפה עם הרבה ציפיות, קרע ברצועה הצולבת שגרם לו להחמיץ כמעט את כל עונת 2021/22 – עד שבא המעבר לפולין.

"לפרקים היה לי קשה. לא המראתי כמו שרציתי, אבל בברצלונה ב' הראיתי איזה שחקן אני וזה לקח אותי למועדון גדול כמו אולימפיאקוס", סיפר השחקן בעבר. "המעבר לאולימפיאקוס היה טעות, הוא היה צריך לבנות את עצמו בספרד", טען העיתונאי דניאל סוביס. "הוא כבר התחיל לפרוץ והיו הצעות מהליגה השנייה, אבל הוא לא שיחק ביוון, חזר לדפורטיבו וזה לא הלך. גם השנה הראשונה בטנריפה לא הייתה טובה".

מה קרה לנהואל בדרך? השילוב המושלם בין ציפיות ענק לקבלת החלטות לא נכונה. ייתכן שחסרות לו השנים האבודות בהן לא יכול היה לשחק במחלקת הנוער. ייתכן ששם על עצמו לחצים להגיע למקומות הבלתי אפשריים שציפו שיגיע, אולי לא פגש בצעירותו במאמנים שיילכו איתו לאורך זמן. כך או כך, בקיץ 2022, נהואל הבין מה שרבים הבינו לפניו. יש גם יתרונות לטייטל "מסי החדש" ולרזומה כמו שלו. זה למשל יכול להבטיח לך שתנחת כמו מלך בליגה כמו הליגה הפולנית. או הישראלית.

בוורוצלאב חגגו את ההחתמה. "אנחנו מקבלים שחקן עם פוטנציאל ענק, שכבש שיחק ברמות הכי גבוהות", צהל המנהל הספורטיבי דאז דריוש שטילקה. "הוא יכול להפוך לדמות חשובה בהתקפה שלנו. אנחנו בונים על המהירות, היצירתיות והפעולות הלא צפויות שלו מול שער היריב. הוא יכול לספק מספרים טובים וזה מה שאנחנו רוצים". בעונה הראשונה נהואל הראה ניצוצות של הכישרון שטמון לו ברגליים.

מאמן שלונסק ורוצלאב, יאצק מאגיירה
דרש תמורה עבור החולצה מספר 10. מאגירה | דני מרון

"יש לו קרדיט לשחק. אני אוהב שחקנים כמוהו", אמר עליו המאמן מאגירה לפני תחילת העונה. "מהמשחק הראשון, למרות שהיו הרבה נקודות לשיפור, הוא היה נקודת האור. הוא יודע להשתחרר מלחץ, לשמור על הכדור, לעלות, לרדת ולעבוד בשביל הקבוצה. הוא מגיב נהדר אחרי איבוד כדור או מסירה רעה. הכל היה נראה לעין מהר מאוד. הוא יקבל העונה את המספר 10 ונדרוש ממנו שערים ומספרים". זה הגיע. תשעה שערים, חוזה חדש ומאבק אליפות. נהואל כבש את וורוצלאב והפך לאחד השחקנים הכי טובים בפולין.

מכבי חיפה נכנסה לתמונה בשלב מוקדם מאוד של הקיץ, ולמעשה, על פי פוסט שהעלה סוכנו של השחקן בעז גורן, היא החלה במעקב כבר בעונה שעברה. כל הקיץ, היא ניג'סה ולחצה, לא עזבה את המו"מ ובמקביל, גם נהואל עצמו הפעיל לחצים, עד כדי כך שהמאמן מאגיירה ביקר בפומבי את הגישה שלו. הוא היה השם הראשון שברק בכר רצה וההצעות הלכו וגדלו ככל שהחלון הגיע לסיומו ומועמדים אחרים ירדו מהפרק מסיבות כאלה ואחרות.

שלונסק עמדה בסירובה והמשיכה להתעקש על סעיף השחרור – 2.5 מיליון יורו. בימים האחרונים, כשהלחץ לצרף שחקן כנף בכיר גבר אחרי העזיבות, ובמקביל השחקן הפעיל לחצים כבדים על קבוצתו בואך שביתה איטלקית, העסקה הגדולה נסגרה. נהואל הוא שחקן הרכש היקר ביותר בהיסטוריה של חיפה והשני היקר ביותר שיוצא משלונסק.

מתיאס נהואל שחקן מכבי חיפה
כבר על כתפיו של אלירן חולצה אפורה. נהואל | ברני ארדוב

מה אמורה לקבל מכבי חיפה מנהואל? ברק שקצת חסר לה. עוד שחקן יוצר שיכול להלהיב. היא תצטרך לאקלם אותו מהר, לנטרל אותו מהלחץ והתגיות ולתת לו ליהנות מכדורגל. אחרי קיץ מורכב שבו האוהדים הירוקים עקבו אחרי העסקה שהתחממה והתקררה, כל העיניים יופנו לנהואל. יצפו ממנו לפרוע שטרות ומהר. בימים יפים יותר, מאגיירה אמר על נהואל: "אני רואה אותו משחק גבוה, ככנף או כמספר 10. הוא לא אחד שיורד נמוך לקבל כדורים משחקני ההגנה, הוא מסוכן בחלק המגרש של היריב. יש לו בעיטה נפלאה ממרחק והגישה שלו חיובית. הוא תמיד מחייך, ולוקח על עצמו יותר. יש לי ציפיות גבוהות ממנו".

בחיפה הציפיות יהיו גבוהות לא פחות, המועדון גדול יותר, גם הנעליים, השאיפות והתקשורת, אבל אחרי השנתיים בפולין, הירוקים מקבלים שחקן מפוכח יותר שנהנה מהכאן ועכשיו ולא חושב על מה יכול היה להיות או מה יכול לקרות הלאה. נהואל היה צריך את המעבר בין ההבטחה שלא מומשה לאותה הבנה שלאחד כמוהו יכול להיות ממש סבבה להפוך לראש לשועלים. היו פה ילדי פלא לשעבר שגדלו במועדוני פאר ומצאו את ההילה שלהם בשמש הים תיכונית הרחק מאור הזרקורים. כי בשורה התחתונה, מכבי חיפה לא באמת צריכה את מסי החדש, מקסימום את שרי ואצילי החדשים.

עוד באותו נושא: מכבי חיפה, מתיאס נהואל

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי