המסוק בקריית אליעזר והפגישה עם מייקל ג'קסון: סיפורי מכבי חיפה מעונת 93/94

יעקב שחר , מסוק | ספורט1

מה גרם ליעקב שחר להנחית מסוק בקריית אליעזר?

קבוצות: מכבי חיפה
(גודל טקסט)

העובדה שמכבי תל-אביב נחלה את הפסד הליגה הראשון שלה, כשנכנעה 2:0 להפועל באר שבע במשחקה האחרון לעונה, אינה גורעת במאום מזכייתה המוחצת באליפות ישראל. הצהובים היו גדולים על הליגה ועשו בה עונה מופלאה, מהטובות ביותר זה שנים רבות.

סגנית האלופה, מכבי חיפה, ראתה שוב את גבה. אולי לכן היא יכולה רק להתנחם בהישג ההיסטורי של הקבוצה בעונת 1993/94, אותה סיימה כאלופה, מבלי להפסיד אפילו פעם אחת, מה שמכבי ת"א כמעט הצליחה לעשות העונה.

זו הזדמנות טובה עבורנו להזכיר מי היה אז בסגל שחקניה: רפי כהן, מרקו בלבול, אלון חרזי, רומן פץ, איתן אהרוני, משה גלאם, אלון חזן, רוני לוי, סרגיי קנדאורוב, אייל ברקוביץ', ראובן עטר, איבן גצקו, שי הולצמן אלון מזרחי, צבר דניאל, אריק בנאדו, אברהם אבוקרט, שגיא שטראוס, גולן דרעי, אשרף דמוני ובני בליטי. מאמן הקבוצה היה גיורא שפיגל.

כמי שזוכר היטב את אותה קבוצה מעולה, אני יכול להעיד על כך שכמעט בכל עמדה במגרש – היו למכבי חיפה הכדורגלנים הטובים ביותר בארץ. הקבוצה התייצבה למשחקיה במטרה לתקוף ולהבקיע. הצופים במגרשים נהנו מהטכניקה הגבוהה, מהמשחק השוטף וממבצעים מרהיבי עין. ללא ספק – קבוצה גדולה. בעונה כה גדולה אך טבעי שהיו לה גם כמה סיפורים מרתקים.

בהיותה מחזיקת גביע המדינה, השתתפה מכבי חיפה במשחקי גביע אירופה למחזיקות המנוח, ובסיבוב הראשון פגשה בקבוצת דודלאנג' מלוקסמבורג. תחילה נערך משחק החוץ, בו הירוקים ניצחו ושבו הביתה עם יתרון 0:1 משער שהבקיע אלון מזרחי. בגומלין בקריית-אליעזר חיפה כבר הביסה את יריבתה 1:6, משערים של אלון מזרחי (צמד), סרגיי קנדאורוב, ראובן עטר, שי הולצמן ואלון חרזי.

השלב הבא הועיד לה את טורפדו מוסקבה, שנחשבה מכשול של ממש. כאשר שחקני מכבי הגיעו לבית המלון בבירה הרוסית, הם נדהמו מההמולה סביב המלון. מספר היום אלון חרזי: "לא הבנו מה קורה ומאיפה הגיע קהל כל כך גדול שהתגודד סביב הגדרות שהוקמו בשטח. המחשבה הייתה שייתכן שאלה אוהדי כדורגל שהגיעו לראות אותנו. מהר מאוד גילינו שהאמת היא אחרת: מאות ממעריציו של הזמר מייקל ג'קסון שהתאכסן באותו מלון הגיעו".

שוער מכבי חיפה דאז, רפי כהן, זוכר היטב את הפגישות עם הזמר הפופולרי: "מייקל הגיע למוסקבה להופעה, ועבורנו הייתה זו חוויה יוצאת דופן לפגוש אותו בחדר האוכל ובלובי הגדול של המלון. וזה לא רק שראינו אותו. הוא היה לבבי, דיבר ונפגש איתנו פעמים רבות במלון ושמע על כך שחיפה נערכת למשחק כדורגל מול טורפדו המקומית".

מכבי חיפה בעונת 1993/94 עם מייקל ג'קסון בטורפדו מוסקבה | מוזיאון מכבי חיפה

המשחק עצמו הסתיים בניצחון הרוסים 0:1, אולם למכבים היה ברור שבעיר הכרמל זה יכול להיות לגמרי אחרת. אלון חרזי הוסיף: "מישראל טסנו למוסקבה במטוס חכור שהמתין לנו בנמל התעופה המקומי. לאחר שהגיעה העת לחזור למטוס, הגענו לנמל התעופה של מוסקבה, שם התבקשנו להיכנס לחדר ולהמתין להשלמת הסידורים הנחוצים. מהר מאד התברר שהחדר שבו היינו ננעל משום מה. הזמן התחיל לעבור והתחלנו לדפוק בחוזקה על הדלת. איש לא שמע. פתחנו את החלונות וצעקנו בקולי קולות. לקח זמן עד שמישהו הגיע ופתח עבורנו את הדלת".

הגומלין נקבע ל-28 בספטמבר 1993, שהיה גם יום חתונתו של השוער רפי כהן. המשחק נערך בקריית אליעזר לעיניהם של כ-9,000 צופים. אייל ברקוביץ' הפגין את אחד ממשחקיו הטובים ביותר במדי מכבי חיפה, ובדקה השישית מסר כדור נפלא לאלון מזרחי, שהעלה את הקבוצה ליתרון 0:1 בבעיטה מדויקת לפינה הגבוהה של השער. האורחים השוו ל- 1:1 בדקה ה-12, תוצאה שחייבה את הירוקים להבקיע שני שערים כדי לעלות לשלב הבא. בדקה ה-73 שלח רומן פץ כדור ממרחק של יותר מ-30 מטרים לחיבורי שער טורפדו, והעלה את חיפה ליתרון 1:2. בדקה ה-85 השלים שי הולצמן את המשימה, כשתוך כדי כריעה הספיק לבעוט ולקבוע 1:3 – תוצאה שהבטיחה לקבוצה את העלייה לשלב הבא.

על המשחק שנערך בחיפה סיפר לי השבוע שוער הקבוצה, רפי כהן: "הרבה לפני שנודע על מועד המפגש, אני ורעייתי פזית קבענו את יום נישואינו. כשנודע לי תאריך הגומלין סיפרתי על כך לנשיא הקבוצה, יעקב שחר. יענקל'ה הרגיע אותי ואמר שנוכל להקדים את בעיטת הפתיחה, ושבסיומו יעמיד לרשותי מכונית עם נהג, שיסיע אותי לאולם החתונה באולם "קליפסו" שברמלה.

"אלא שאת פזית הרעיון הזה לא הרגיע", המשיך שוער העבר. "היא העלתה שאלה מתבקשת, מה יקרה אם אתקע בפקקים ואגיע באיחור לחתונה? מבחינתה ההצעה לא התקבלה. שבתי לשיחה עם שחר, והוא מצא עבורי פיתרון הולם: מיד בתום המשחק ינחת מסוק במרכזו של איצטדיון קריית אליעזר, ועמו אגיע למרכז הארץ. ואכן, בסיום המשחק נשמע מלמעלה רעש המסוק שנחת על כר הדשא בתזמון מושלם. עליתי עליו והוא המריא דרומה, ובתוך דקות לא רבות נחת באצטדיון הכדורגל הישן של פתח תקוה. שם כבר המתינה לי מכונית. והכי חשוב – הגעתי לחתונה בזמן".

רפי כהן על המסוק בקריית אליעזר | עדי אבישי

חברו לקבוצה אלון חרזי הוסיף: "השחקנים מיהרו להתקלח וכל אחד הגיע במכוניתו הפרטית לחתונה ברמלה. הכל עבד בדיוק של שעון שוויצרי". זה גם המקום לציין שביתו של רפי כהן, עמית כהן, הולכת בדרכי אביה. היא שוערת נבחרת הנשים של ישראל בכדורגל.

היריבה הבאה של מכבי חיפה, בשמינית גמר גביע המחזיקות, הייתה פארמה האיטלקית. המשחק הראשון נערך בכרמל, והשוודי תומס ברולין הבקיע לקראת הסיום שער שהספיק לאורחים לנצח בתוצאה 0:1.
אך חיפה לא הגיעה לאיטליה כדי להפסיד. אלון מזרחי כבש שער, ובסיום 90 הדקות ניצחה מכבי 0:1. בהארכה לא נכבשו שערים, והדו-קרב נשלח לבעיטות הכרעה מהנקודה הלבנה, בהן ניצחה פארמה.

חרזי סיפר: "ב-1994 היו לנו שחקנים מעולים, כוכבים של ממש, ולמעשה חלקם הגדול כיכב גם במדי הנבחרת. לא בכל יום זוכים להרכב כזה, ומכאן שלא סתם סיימנו את הליגה כאלופים, ללא הפסד, כולל ניצחון 0:5 על מכבי תל אביב ועם הפרש שערים אסטרונומי של 70 פלוס. קיימנו 39 משחקי ליגה וצברנו 95 נקודות. הבקענו 97 שערים וספגנו רק 27. ניצחנו ב-28 משחקים וב-11 סיימנו בתיקו. אני זוכר שמכבי תל אביב פתחה את הליגה בסערה וניצחה ברציפות ב-11 המחזורים הראשונים, אבל בסיומה הקדמנו אותה ב- 7 נקודות. עונה כזאת אי אפשר לשכוח".

מעבר לסיפורים יוצאי הדופן הללו, נבחר אייל ברקוביץ' לכדורגלן העונה ואלון מזרחי הוכתר למלך השערים, עם 28 כיבושים. ואיך אומרים? כן, היו זמנים.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי