הקבוצה שלו: הסיבות מאחורי ההחלטה המפתיעה של קיליאן אמבפה

קיליאן אמבפה , מגדל אייפל | Getty Images / sport1

השפעת הקורונה, ההצלחה של ריאל מדריד והמרדף אחרי ליגת האלופות: מדוע ילד הפלא של עולם הכדורגל החליט להישאר בפריז?

קבוצות: פריז סן ז'רמן
(גודל טקסט)

"זו השנה ה-50 של המועדון. היא חשובה מאוד. לא משנה מה יקרה, אני אהיה כאן"

קיליאן אמבפה הכריז השבוע – והסיר לחלוטין את כל הספקות. כוכב העל של פריז סן ז'רמן גרם לאוהדים אושר רב כאשר פסל על הסף אפשרות של עזיבה, אשר נראתה עד לא מכבר כעניין כמעט ודאי. בכלי תקשורת מסוימים אפילו דווחו פרטים על עסקה מסתמנת עם ריאל מדריד שהיתה אמורה לשלם כ-180 מיליון יורו לקטארים. אמבפה עצמו כבר סיכם לכאורה על חוזה עתק ל-5 שנים בסנטיאגו ברנבאו, ובבירת ספרד ראו בו יורש לכריסטיאנו רונאלדו, אשר מקומו נותר מיותם מאז המעבר ליובנטוס לפני שנתיים.

לא היה קשה להבחין בהכנת השטח לקראת המעבר במהלך העונה. אמבפה יזם מספר ריבים ילדותיים למדי עם המאמן תומאס טוכל, הביע כעס על החילופים, ואפילו סירב ללחוץ את ידו של הבוס כאשר הוחלף בשלהי המשחק של מונפלייה שהוכרע מזמן – התנהלות שלא התיישבה עם ערכי המותג של אמבפה עצמו, אך בהחלט הלמה את תדמית המחליף של רונאלדו. ההצהרה ששוחררה במהלך טקס מצטיינת שנת 2019 הידהדה היטב. "אני מרגיש שזה הזמן לקחת אחריות גדולה יותר. אולי זה יקרה בפריז, אבל במקום אחר עם פרויקט חדש", אמר החלוץ. כולם ידעו על איזה פרויקט חדש הוא מדבר.

אלא שאז הגיעה הקורונה, ושינתה לחלוטין את התוכניות. הליגה הצרפתית הופסקה, ובניגוד לליגות הגדולות האחרות באירופה כלל לא חזרה לפעילות. כאשר השלים אמבפה צמד בזמן פציעות בנצחון 0:4 על דיז'ון ב-29 בפברואר, איש לא העלה בדעתו כי יהיה זה משחקו האחרון במסגרת המקומית. הניצחון 0:2 על דורטמונד במשחק הגומלין בשמינית גמר ליגת האלופות במרץ היה האחרון בהחלט בכל המסגרות מבחינת אמבפה, אשר נכנס כמחליף מול הצהובים-שחורים. יותר מ-4 חודשים חלפו מאז, וכעת הגיעה ההכרזה על שינוי כיוון. הוא נשאר – לפחות לעונה נוספת אחרת. לבחירה הזו יש מספר סיבות, והן מגוונות למדי.

גמר הגביע הצרפתי: פריז סן ז'רמן נגד סט אטיין | ספורט1

שישי, 21:50 בספורט1: גמר הגביע הצרפתי, פריז סן ז'רמן נגד סט אטיין

ראשית, כאשר העולם נמצא בחוסר ודאות, קיים חשש טבעי ממעבר למדינה לא מוכרת. אמנם חייהם של כדורגלני צמרת שונים מהותית מאלה של אנשים ממוצעים, אך גם הם מושפעים מאוד פסיכולוגית מהמגיפה. האם זה הזמן הנכון לנטוש את המדינה היחידה בה גרת כל חייך לטובת הרפתקה בבירת ספרד, אשר נפגעה מאוד מהוירוס החדש? ביתו של אדם הוא מבצרו, ואמבפה ממש לא יכול להתלונן על הווילה הנוכחית שלו. בנסיבות שנוצרו, לא קל לחפש וילה חדשה מעבר לגבול, וקשה עוד יותר להרגיש בה בטוח. בגיל 21, כאשר רוב הקריירה עוד לפניו, הוא יכול לחכות.

שנית, המשימה בפריז בהחלט לא הושלמה. האליפות אמנם הוענקה לסן ז'רמן בתום העונה המקוצרת, ומבחינת אמבפה זו אליפות אישית רביעית ברציפות, ושלישית במועדונו הנוכחי, אך לו היה בוחר לסיים כאן ועכשיו, הסיום הזה היה עגום למדי. הוא לא נפרד מהקהל הביתי, ועזיבה בשעת משבר לא נכונה תדמיתית. זה יכול היה להתקבל בטבעיות בנסיבות טבעיות, אך המצב החדש שונה בתכלית. מבחינת המותג של אמבפה, עדיף לו לסיים את הקדנציה בפ.ס.ז' בטעם טוב.

שלישית, גם ריאל מדריד לפתע לא יכולה להרשות לעצמה הוצאות גדולות במיוחד לנוכח השינוי הקיצוני במצב הכלכלי. המועדונים הגדולים ביותר מושפעים אמנם פחות מהיעדר קהל במשך חודשים ארוכים, אך הם מושפעים בכל זאת. הנשיא פלורנטינו פרס לא יפסיק לאהוב החתמות יקרות, אך גם הוא צריך להיות זהיר יותר עכשיו. מבחינתו, זה לא העיתוי האידיאלי להשלמת העסקה הגדולה ביותר בתולדות הלבנים. מאחר וחוזהו של אמבפה בפריז מסתיים ב-2022, מחירו עשוי להיות נוח הרבה יותר בעוד שנה.

פלורנטינו פרס
הצהיר שלא יהיו עסקאות גדולות בקיץ | צילום: Gettyimages

רביעית, גם מקצועית זה לא העיתוי האידיאלי מבחינת אמבפה להצטרף לסגל בסנטיאגו ברנבאו. עדיף לו להגיע על תקן המושיע, אך זה בלתי אפשרי בדיוק כאשר ריאל זוכה באליפות על חשבון היריבה המושבעת ברצלונה, בזכות מאזן מושלם לאחר חידוש המשחקים. קארים בנזמה אולי בן 32, אבל הוא היה אחד הגיבורים הגדולים של ההישג, ויש הטוענים שהוא ראוי לתואר השחקן המצטיין בספרד. המאמן זינדין זידאן מצא איזון לא רע, והגעתו של אמבפה תפר אותו. היא עשויה, כמובן, "להפר אותו לטובה", אבל זה לא מובטח – וכדאי לכוכב החדש להמתין למצב בו יזדקקו לו יותר.

חמישית, ליגת האלופות היתה אמורה להסתיים במאי – אך כל שלבי ההכרעה נדחו לאוגוסט. אמבפה חייב, כמובן, להישאר בסן ז'רמן עד לסיום המפעל, והדבר היה משאיר לו פרק זמן קצר מאוד להתאקלמות במדריד מכל הבחינות. אין שום סיבה לעשות את המעבר החשוב הזה בלחץ זמן כה קיצוני, כאשר כל הצדדים יכולים לחכות.

שישית, אמבפה רוצה להגיע לליגת האלופות בראש שקט. ההגרלה האירה פנים לפריזאים באופן יחסי – הם פוגשים את אטאלנטה ברבע הגמר, במקרה של נצחון יקבלו את אתלטיקו מדריד או את לייפציג בחצי הגמר. יש כאן הזדמנות היסטורית אמיתית להעפיל לגמר, וזה לא הזמן להכניס את עצמו ואת המועדון למערבולת עם משא ומתן מפרך לקראת עזיבה. זה לא היה תורם למאמץ הקבוצתי, ואף עלול היה לסמן את אמבפה כאחראי המרכזי במקרה של כשלון.

הנתונים של קיליאן אמבפה העונה | ספורט1

ובינתיים, כשהוא רעב ומפגין כושר מצוין במשחקי הידידות האחרונים, מגיע אמבפה לגמר הגביע מול סנט אטיין ביום שישי. הוא חוזר לכדורגל תחרותי אחרי זמן רב מדי, ויש לו צ'אנס לזכות מיד בתואר אמיתי אחרי הפגרה הארוכה. זו תהיה הכנה טובה לקראת ליגת האלופות, ועבור החלוץ זו גם הזדמנות לתיקון פרטי חשוב. בעונה שעברה הורחק אמבפה בגמר הגביע מול ראן בגין תיקול פראי וחסר אחריות, וקבוצתו הפסידה בפנדלים. הפעם הוא מעוניין בתסריט אחר לגמרי על מנת לחגוג את הצהרת ההישארות בסטייל.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי