הסקר הגדול: מי מבעלי הקבוצות בליגת העל היה מחתים את אצילי ומיכה?

עומר אצילי ודור מיכה | לירון מולדובן

יענקל'ה מחכה להחלטת הפרקליטות, שרצקי ואברמוב מחכים בזרועות פתוחות ומה אמר בעלי הפועל ת"א?

(גודל טקסט)

כבר עברו אי אילו ימים מאז זומנו שחקני מכבי ת"א למחנה האימונים הראשון שלהם בירושלים מבלי לכלול בתוכם את עומר אצילי ודור מיכה, מגיבורי פרשת "הכדורגלנים והקטינות". לא עזרו הפוסטים באינסטגרם, אין התנפלות על שירותיהם של שני הטאלנטים: דור מיכה, המוסר הטוב ביותר בדור האחרון, ועומר אצילי, כוכב כדורגל. גם הקיצוצים המתבקשים בעידן הקורונה ובעידן הפוסט טראומה מהפרשה, לא מבהילים אליהם את ראשי הקבוצות. מקורביהם של השחקנים ניסו, כזכור, להסביר כי אין שום סיכון בצירופם. האמנם?

יצאנו למסע (מתיש) בקרב ראשי הקבוצות כדי לברר את שאלת מיליון הדולר (בעצם פחות): אצילי ומיכה על המדף, אתם נוגעים? מתברר כי כמו בבורסה האמיתית, ולא רק בשוק השחקנים, המגמה הייתה מעורבת. לא כולם דיברו לציטוט, ורוב המתנגדים לקליטת הילדים האובדים, ברח מהייחוס כמו מאש, אחד אף ציין כי הוא חושש שיבולע לו מצד אוהדי מכבי הפנאטקיס, אם חלילה ייוודע שהוא לא לוקח את השחקנים, "אפילו לא בחינם". יעקב שחר פתר את העניין במשפט אחד: "כל עוד מרחפת סוגיה משפטית מעל הנושא, אני לא חושב שמתפקידנו להתייחס לשאלה הזו".

את יואב כץ תפסנו באמריקה. הוא התחמק מתשובה ממשית בדרכו: "אני לא מכיר את הפרטים. אני צריך לדעת אותם, צריך לדעת את החוק. יש כאן עניין של חוק ודעת קהל. בארצות הברית, כשקרו דברים כאלה, בגלל דעת הקהל, קבוצות הרחיקו את הספורטאי לשנה ואחרי שנה הוא היה חוזר כי הזיכרון קצר. בעלי הקבוצות חושבים יותר על דעת הקהל מאשר על מה שקרה באמת". אמר וצפה את מה שתיכף נגלה.

יואב כץ
יואב כץ | מאור אלקסלסי

גם יצחק שום, הבעלים של הפועל כפ"ס, התחמק בעדינות: "לא אוכל לענות עד שייגמר הסיפור המשפטי שלהם. אני יודע דבר אחד: פגשתי כאלה מצבים לא פעם ולא פעמיים ופעלתי לפי מה שפעלתי. יש עיקרון, אבל כרגע אנחנו לא יודעים מה נכון ומה לא נכון".

עמימות לשמה. מה העיקרון?

"מקצועית אין פה בעיה, יש בעיה סביב המקרה. ריאל מדריד טיפלו בבנזמה בצורה אחרת. לא עוברים לסדר היום על כזה דבר, ולא הורגים על כזה דבר".

לאחד מראשי הקבוצות הקטנות לקח לא מעט זמן לגבש תשובה שמאוד מזכירה את זו של שומי: "לכל אדם מגיעה הזדמנות שווה וגם אם אנשים טעו ועשו דבר לא מוסרי, אנחנו עם שסולח, המנטליות הישראלית סולחת, ויש לנו זיכרון קצר. הם שחקנים טובים, הם עשו מעשה לא מוסרי אבל גם לא הרגו אף אחד. צריך לקחת את הדברים בפרופורציות, מה גם שהם התנצלו. אישית אני חושב שצריך להמשיך עם זה הלאה, לתת להם עונש חינוכי ולתת להם להמשיך את הקריירה. הם בסך הכל משמחים את הקהל. הייתי לוקח אותם לקבוצה שלי, חד משמעית, אבל זה לא ריאלי מבחינה כלכלית".

לאיש החזק של אחת מראשי הקבוצות הקטנות האחרות הייתה תשובה יותר נחרצת: "מבחינת שחקני כדורגל ואיכויות, בוודאי שהייתי לוקח אותם. מבחינת הסוגיה שאני לא יודע כרגע איך היא מתנהלת משפטית ומוסרית, יש עם זה בעייתיות. וגם אם הייתי לוקח אותם, הייתי לוקח אותם עם סעיף שמאפשר לקבוצה להשתחרר ללא פיצוי, אם יוגש נגדם כתב אישום בגין עבירות מין. לבוא היום ולחרוץ את גורלם לפני שהרשויות קיבלו החלטה, או אם התיק שלהם ייסגר ללא אשמה, זו בעיה. האם אני אהיה במקום בית משפט, ואעניש אותם כמועדון? אז אני לא. הייתי מטיל עליהם לעשות עליהם פעולות למען בני נוער, מבחינתי שיסתובבו כל יום בבית ספר אחר ויספרו על הטמטום שאחז בהם".

עומר אצילי, דור מיכה
עומר אצילי ודור מיכה | דני מרון

לאיזי שרצקי, הבעלים של קרית שמונה, לא הייתה בעיה לומר בשמו: "הייתי נוגע אם זה לא הרבה כסף, בתנאי שאין פה עבירה פלילית. אשלח אותם להרצאות בקהילה. אם זו לא עבירה פלילית, אז מה הם כבר עשו? אם הם לא ידעו שהם קטינות, הם לא עשו עבירה. עשו טעות, אבל אפשר לסלוח להם. זו בעיה שלהם, לא שלנו. חוץ מזה, דור מיכה, 20 שנה במכבי ת"א. הוא השחקן הכי אהוב עלי בכדורגל הישראלי. מצד שני, עבירה פלילית זה כבר סיפור אחר. אני ערכי לא פחות ממיטש גולדהאר, אבל זה מה שצריך לעשות. שורה תחתונה: לוקח אותם מחר. הייתי מנסה, אפילו עכשיו, שיצלצלו אלי!".

הבעלים של בני יהודה, ברק אברמוב, פתח זרועות רחבות אף יותר: "יש שרי ממשלה שהיו בכלא והורשעו בעבירות פליליות ובעבירות מוסריות וחזרו להיות שרים בממשלה. גם לשחקן כדורגל צעיר שעשה טעות, ככל הנראה לא פלילית, אלא מוסרית, מגיע עדיין לעבוד בעבודה שלו ולתת על המגרש מה שהוא יודע. הוא צריך לעמוד מול המצפון שלו, זה הכל. זה עונש גדול מדי שלא ישחק כדורגל. אומנים שעשו טעויות מוסריות לא הפסיקו לשיר או לשחק. כל אחד צריך לעבוד בקריירה שלו. קח דוגמא: אלירן עטר עשה שטות מוסרית, הבין אותה, לקח מסר טוב לחיים והפך את הלימון ללימונדה. עם כל הקושי בדבר, החברים האלה צריכים להמשיך ולשחק כדורגל".

כאמור, רוב המתנגדים, סירבו להזדהות בשמם. אחד מהם אמר: "יהיו קבוצות שישמחו מאוד לגעת בהם. אני בחינם לא לוקח אותם, ורק בגלל האירוע. לא הכל צריך לעמוד במבחן הפלילי. אני מבקש להזכיר לכולם שאלה מובילי דעת קהל. כמו שאני לא מצפה מראש הממשלה שלי לקבל סיגרים ושמפנייה ככה אני מצפה מהשחקנים".

עומר אצילי, דור מיכה
עומר אצילי, דור מיכה. "לא הכל צריך לעמוד במבחן הפלילי" | לירון מולדובן

בוס חזק אחר אמר: "אין סיכוי שאני נוגע בהם. זה לא טוב לתדמית המועדון. אין קשר לכתב אישום. יש לי חבר שקשור לכדורגל הישראלי שאמר לי פעם 'מה שלא מוסרי היום, מחר יהיה לא חוקי'".

למנכ"ל בני סכנין, חאלד דוכי, לא הייתה בעיה לומר את הדברים בשמו: "עקרונית, לא הייתי נוגע. מה שהם עשו זה מעשה בל ייעשה, שלא מתאים לשחקן כדורגל ברמות האלה. אני לא יודע אם הם אשמים, אבל בכל מקרה, זה מעשה שהם לא היו צריכים להיכנס אליו מלכתחילה. בסכנין החברה שמרנית במידה מסוימת, וזה היה פוגע בתדמית של המועדון, אם היינו מביאים אחד מהם. היו ספונסרים שרצו להיכנס למועדון, שהיו מנוגדים לאורח החיים שלנו והתנגדנו, למשל חברה של משקאות אלכוהוליים או סיגריות. אנחנו לא משווה חלילה בין הדברים, הם בני אדם והם יכולים לטעות, והם מתחרטים, אבל זה עדיין לא מתאים לבית ספרנו. כדורגלן חייב להוות דוגמא לנוער".

מדהים, אבל דווקא בקבוצות הגדולות – אלה שיכולות לעמוד בחוזים של שחקנים מהסוג הזה – התחמקו באלגנטיות ושלא באלגנטיות מהשאלה. הפועל ב"ש סירבה להשתתף ומשה חוגג טען שהוא עסוק. דווקא זאב גרינברג, מבעלי הפועל ת"א, היריבה המושבעת של מכבי ת"א, נתן את התשובה הכי מעניינת: "זה מקל עם שני קצוות. את עומר אצילי ודור מיכה – ברור שאני רוצה. השאלה מה ייגמר בהיבט הפלילי, איך הם ייצאו בהיבט הציבורי וכמה הם עולים. על כל זה תוסיף רובד נוסף, שלהפועל ת"א יש המון קהל נשי ותהיה מחאה ציבורית מאוד גדולה מצד ארגוני נשים ואני לא בטוח שאנחנו רוצים להיות שם.

אוהדי הפועל תל אביב
אוהדי הפועל תל אביב. זאב גרינברג היה מתייעץ איתם | אודי ציטיאט

"אם היו אומרים לי שאין להם כתב אישום, הם היו מתנצלים ציבורית ומתחייבים לעבודה למען הקהילה, אני אישית הייתי מפרסם וקורא לקהל שלנו להגיב ולפי זה הייתי מקבל החלטה. סתם כך לא הייתי לוקח החלטה".

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי