תפס על חם: סיפורו הטרגי של יוסיפ איליצ'יץ'

יוסיפ איליצ'יץ'
יוסיפ איליצ'יץ' | VINCENZO PINTO/AFP via Getty Images

פרט לאוהדי פ.ס.ז', ספק אם יש אוהבי כדורגל שלא רוצים לראות את אטאלנטה בחצי גמר ליגת האלופות. הבעיה? הקבוצה מברגאמו תגיע ללא הכוכב הגדול, המסי והרונאלדו שלה שסובל מדיכאון, שב למולדתו ושוקל פרישה

קבוצות: אטאלנטה
(גודל טקסט)

"אטאלנטה בלי יוסיפ איליצ'יץ' זה כמו ברצלונה בלי ליאו מסי, או יובנטוס ללא כריסטיאנו רונאלדו", אמר מרקו וראטי, הקשר האיטלקי של פריז סן ז'רמן לקראת המפגש עם החבורה האטרקטיבית מברגאמו ברבע גמר ליגת האלופות. האמנם?

אין ספק שווראטי הגזים קצת, אך אסור בשום אופן לזלזל בחשיבותו של האמן הסלובני עבור הקבוצה של המאמן ג'אן פיירו גאספריני. עובדה היא כי אטאלנטה קרעה רשתות בקצב מסחרר כאשר הוא היה על הדשא, אך ב-5 המחזורים האחרונים בליגה, ללא איליצ'יץ', היא כבשה חמש פעמים בלבד. במחזור הנעילה, במשחק הביתי מול אינטר, היא הפסידה 2:0, איבדה את המקום השני לטובת יריבתה, והשלימה 90 דקות ללא שער זכות לראשונה מאז נובמבר.

אז כן, אטאלנטה בנויה על משחק קבוצתי ולא תלויה בכוכב על אחד כמו ברצלונה או יובנטוס, אך איליצ'יץ' היה קריטי בעונתו הטובה בקריירה. בליגה האיטלקית הוא תרם 15 שערים ו-5 בישולים, ומהלכים רבים מאוד עברו דרכו כשהוא ממלא תפקיד חופשי בין קישור להתקפה. בליגת האלופות הוא זהר מעל כולם בצמד המפגשים מול ולנסיה בשמינית הגמר, עם שער ב-1:4 בברגאמו ורביעיה ב-3:4 בגומלין בספרד. בכך הצטרף איליצ'יץ' כחבר שלישי בלבד לרשימת השחקנים שהצליחו לכבוש חמישה שערים מול יריבה מסוימת בשלב נוקאאוט בצ'מפיונס-ליג. מיהם שני האחרים? לא קשה לנחש – אלה מסי ורונאלדו.

יוסיפ איליצ'יץ'
יוסיפ איליצ'יץ' | UEFA Pool/Getty Images

כך מתחילה ההשוואה של וראטי להישמע קצת פחות מופרכת, והנה לכם עוד נתון מעניין – נכון לאמצע מרץ, כאשר הפציץ במסטאייה, היה איליצ'יץ' השחקן הפורה באירופה בשנת 2020. מסי ורונאלדו פתחו את השנה היטב, אבל הסלובני היה אפילו טוב יותר. 14 שערים היו לו בחודשיים, והיו שניבאו לו מקום גבוה מאוד במשאל כדור הזהב. אלא שאז הגיע הקורונה, התנופה נעצרה והפרס של פראנס פוטבול בכלל בוטל.

מבחינת איליצ'יץ', המכה הספורטיבית היתה כבירה. דווקא כאשר נכנס לכושר הטוב בחייו והחל לקבל את ההערכה הראויה ברחבי תבל בגיל 32, הכל נעצר. השערים מול ולנסיה היו האחרונים שלו עד כה, ולפי דיווחים שמגיעים לדפי העיתונות האיטלקית הם עלולים להיות האחרונים בהחלט. במקום לשחק ברבע גמר ליגת האלופות מול הפריזאים, שוהה איליצ'יץ' במולדתו ולא ניתן להעריך מתי יחזור למגרשים. "כולי תקווה שהוא יהיה איתנו בעונה הבאה", אמר גאספריני. לפיכך, העונה הנוכחית תמה מבחינתו.

יוסיפ איליצ'יץ'
יוסיפ איליצ'יץ' | Valerio Pennicino/Getty Images

ולמה הוא במולדתו בעצם? השמועות, שלא זכו לאישור רשמי, גורסות כי הכוכב החליט להפתיע בחודש שעבר את אשתו טינה בביקור בית משמח ותפס אותה על חם עם גבר אחר. המכה הפסיכולוגית היתה עצומה ואיליצ'יץ' נכנס לדיכאון עמוק. הוא אינו מסוגל נפשית לשחק כדורגל בשלב זה ושוקל ברצינות פרישה מהמשחק אם המצב לא ישתפר. לא מומלץ, כמובן, לקבל זאת כאמת מוחלטת – ייתכן שאלה השערות שגויות בלבד. עם זאת, גם אם הנסיבות שונות, ניתן למצוא רמז לכך שמדובר במשבר נפשי. כדאי להקשיב שוב לגאספריני שקבע: "יש המון אמפתיה ליוסיפ. זה יכול לקרות לכל אחד. אנחנו תומכים בו, מסייעים לו ומקווים שיוכל להתגבר על הרגע הקשה". כך לא מדברים על פציעה או בעיה פיזית אחרת.

כאן המקום להזכיר כי אופיו של איליצ'יץי מיוחד במינו. במשך שנים, הוא נטה להתלונן על כל דבר. גאספריני אפילו הדביק לו את הכינוי "סבתא". הוא לוקח ללב את ההתרחשויות בחייו, ופעמיים היה קרוב להחלטה לפרוש.

המשבר הראשון היה ב-2010, אז ירד איליצ'יץ' לליגה השניה בסלובניה עם אינטרבולק הקטנה, וסוכנו הכושל "סידר" לו מבחנים אצל נוכלים בליגה המולדבית. הקשר נפסל, נזרק מכל המדרגות והבין כי חלומו להתפרנס מכדורגל לא יכול להתגשם. אז הוא החליט לתלות את הנעליים ולהתרכז בלימודים אקדמיים רציניים – עד שקיבל לפתע שיחת טלפון מזלאטקו זאהוביץ', כוכב העבר הגדול שכיהן כמנהל הספורטיבי של מאריבור. הצעתו שינתה את חייו של הבחור הצעיר שתוך שבועות ספורים כבר נמכר לפאלרמו, בדרכו להקסים את האוהדים באיטליה.

יוסיפ איליצ'יץ' במדי מאריבור ב-2010
יוסיפ איליצ'יץ' במדי מאריבור ב-2010 | Tullio M. Puglia/Getty Images

המשבר הגדול השני הגיע בקיץ 2018, כאשר חלה איליצ'יץ' בזיהום בקטריאלי שהתפשט לצווארו ואיים בשלב מסוים על חייו. הקשר חשש ברצינות שלא יוכל לחזור למגרשים. "המחשבות על מותו של דוידה אסטורי, חברי לפיורנטינה, ליוו אותי. כאשר חליתי, פחדתי שזה עלול לקרות גם לי. חששתי להירדם כי לא ידעתי אם אתעורר. מה יהיה עם אשתי ועם בנותיי אם זה יקרה? כיצד הן תסתדרנה בלעדי? הבנתי אז, יותר מתמיד, שהכדורגל הוא לא ממש לא הכל. צריך להקדיש את מלוא תשומת הלב למשפחה, כי החיים קצרים וחייבים לנצל אותם בדרך הנכונה ביותר", סיפר הסלובני אחרי שהחלים.

הוא הרוויח בחזרה את שמחת החיים ועבר שינוי תודעתי עצום. מצד אחד, זה סייע לו מאוד להיכנס לכושר במערך הנהדר של גאספריני שהתאים לו כמו כפפה ליד. מצד שני, הוא לא הסתיר את העובדה כי המשפחה חשובה יותר מהמקצוע עבורו. אשתו ובנותיו היו במרכז עולמו. לאור זאת, אפשר להבין עד כמה התערער העולם הזה – השמועות המדוברות אכן נכונות. כאשר העולם הפרטי שלך מתמוטט, הדיכאון עלול להיות עמוק וקשה – ובימינו אנחנו כבר יודעים כי מדובר במחלה לכל דבר. המחלה הזו מחייבת טיפול, ומשכו לא ידוע. בשל כך, מחמיץ כנראה איליצ'יץ' את המשחקים שהיו יכולים להיות החשובים ביותר בקריירה שלו.

יוסיפ איליצ'יץ'
יוסיפ איליצ'יץ' | Emilio Andreoli/Getty Images

זה טרגי מבחינתו של אילצ'יץ' והמצב מאכזב מאוד עבור חובבי הכדורגל היפה, אשר התמוגגו מהביצועים המרהיבים של הסלובני, מראיית המשחק המשובחת שלו ומרגלו השמאלית האדירה שמסוגלת לשלוח את הכדור לרשת מכל טווח ולמצוא חברים לקבוצה במסירות מדודות בדיוק של מילימטר. ליגת האלופות איבדה בשלב זה את אחד הכוכבים המרתקים והאיכותיים ביותר שלה העונה.

כעת תצטרך אטאלנטה לנסות להתגבר על פ.ס.ז' בלעדיו, והנסיבות המיוחדות רק יעצימו את האהדה של הקהל הנייטרלי כלפיה. גם כך היתה הקבוצה, שכבשה 98 שערים ב-38 המחזורים בליגה האיטלקית למרות תקציב צנוע יחסית, הלהיט הגדול של האוהדים. היש מישהו בעולם, פרט לאוהדי הפריזאים עצמם, שלא מייחל לניצחונה של אטאלנטה הערב? יהיה קשה מאוד למצוא כאלה. כעת מחזיקים כולם אצבעות לקבוצה המבריקה מצפון איטליה, גם בגלל המצוקה של איליצ'יץ'. הם רוצים לנצח ללא הכוכב אשר השפעתו הושוותה לזו של מסי ורונאלדו והם רוצים לעשות את זה למענו. יהיה זה הישג רומנטי אפילו יותר אם יצליחו בכך.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי