גבוה מעל כולם: מנואל נוייר הוא שוב השוער הטוב בעולם

מנואל נוייר עוצר את אמבפה
מנואל נוייר עוצר את אמבפה | MANU FERNANDEZ/POOL/AFP via Getty Images

ההשפלות הפומביות, הדיווחים על עזיבה אפשרית והטעויות על כר הדשא נשכחו כלא היו: המנהיג של באיירן מינכן מעולם לא היה יציב יותר, בטוח יותר ושקט יותר. למיכאל יוכין אין ספק שמדובר בקונצנזוס

קבוצות: באיירן מינכן
(גודל טקסט)

במהלך העונה עבר מנואל נוייר שתי השפלות פומביות, וממש לא באשמתו.

בספטמבר איים אולי הנס, הנשיא היוצא של באיירן מינכן שקצת איבד שליטה עצמית בשלהי הקדנציה הארוכה והמפוארת, כי המועדון לא ישלח שחקנים לנבחרת גרמניה אם המאמן הלאומי יואכים לב יעז לספסל את נוייר לטובת מארק-אנדרה טר שטגן.

ההצהרה הזו אבסורדית והזויה בכל מקרה, קל וחומר כאשר רוב הפרשנים היו סבורים כי טר שטגן אכן ראוי לקבל את האפודה הראשונה, או לפחות ליטול חלק ברוטציה בין הקורות. הוא היה יציב הרבה יותר, הפגין כושר טוב יותר לאורך תקופה ארוכה ובגיל 28 בהחלט הגיע לו לזכות באשראי אמיתי בנבחרת. היו שסברו כי השינוי נדרש במיוחד במונדיאל 2018, כי נוייר בדיוק חזר אז מפציעה ארוכה ולא היה במיטבו.

הבחירה של לב בקפטן באיירן הדגישה כי אינו בוחר את ההרכב לפי יכולתם של שחקנים, והוסיפה שמן למדורה בחדר הלבשה שהיה מפולג בניגוד לטורנירים הקדומים. נוייר אולי לא היה אשם ישירות בהדחה המבישה בשלב הבתים, אך העדפתו היוותה סימפטום לבעיה עמוקה יותר.

מנואל נוייר במונדיאל 2018
מנואל נוייר במונדיאל 2018 | Yegor Aleyev\TASS via Getty Images

בקיצור, העסק היה פשוט – נוייר נדרש להמשיך להילחם על מקומו ולהוכיח את עצמו אל מול יריב ראוי מאוד. את המאבק הזה צריך לנהל על הדשא, ולא באמצעות אמירות תלושות מהמציאות של נשיאים מזדקנים. האיום של הנס הסב לנוייר נזק תדמיתי רב והציג אותו – ואת באיירן כולה – באור מגוחך למדי. זו לא הייתה הדרך הטובה ביותר לפתוח את העונה, אשר מחזוריה הראשונים לא בישרו בכל מקרה טובות למועדון ולשוער הוותיק שלה.

בינואר נפוצו כותרות הזויות מסוג אחר לגמרי. העיתון "ספורט בילד" דיווח כי כאשר החתימה באיירן את אלכסנדר נובל, שוערה הצעיר של שאלקה, לקראת העונה הבאה, היא התחייבה חוזית לשתף אותו ב-15 משחקים לפחות בכל המסגרות. הסעיף הזה חסר תקדים בכל קנה מידה והוא מדהים במיוחד לאור פגיעתו הישירה בנוייר. העיתוי היה אומלל שבעתיים לנוכח העובדה כי חוזהו של נוייר היה אמור להסתיים ב-2021, ובאיירן ניהלה משא ומתן על מנת להאריכו. ההבטחה לשוער חסר ניסיון כמו נובל, אשר טרם התנסה ברמה הגבוהה ולא הפגין יציבות כלשהי אפילו בשאלקה, דחקה לכאורה את נוייר אל מחוץ למועדון, ובתקשורת נפוצו הידיעות על עזיבה קרובה. לשוער שוב נגרמה מבוכה, על אף שהוא עצמו לא ביצע אף צעד שגוי.

מנואל נוייר, מארק אנדרה טר שטגן
מנואל נוייר, מארק אנדרה טר שטגן | INA FASSBENDER/AFP via Getty Images

כיצד ממשיכים מכאן? יש שהיו חותכים וממשיכים את הקריירה במקום אחר – שקט ושפוי קצת יותר. נוייר בחר בדרך אחרת. בגיל 34, הוא לא התייחס פומבית לשתי הפרשות המוזרות. הוא לא דיבר על הנס ובנובל ראה בסך הכל תלמיד שיוכל ללמוד ממנו. הוא הפגין קור רוח ומנהיגות, גילה אופי נדיר, והתרכז בכדורגל עצמו. והנה לכם – 2020 היא אחת השנים הטובות ביותר עבורו מבחינה מקצועית.

הפציעה והירידה בכושר נשכחו כאילו לא התרחשו כלל. נוייר מעולם לא היה יציב יותר, בטוח יותר, שקט יותר נפשית. בעבר, גם בעונותיו הגדולות ביותר, גם כאשר היללו אותו כמי שהמציא מחדש את תפקיד השוער-בלם, הוא נטה לבצע טעויות לא מבוטלות. בשנה הנוכחית, התדמית הזו השתנתה. כאשר הניף אתמול את גביע האלופות, למעטים יכול להיות ספק – נכון לעכשיו, בנקודת הזמן הנוכחית, נוייר נמצא גבוה מעל כולם.

בית"ר ירושלים
בית"ר ירושלים | LLUIS GENE/POOL/AFP via Getty Images

כל באיירן השתדרגה מאוד אחרי מינויו של האנזי פליק למאמן במקומו של ניקו קובאץ' המפוטר בנובמבר, וגם נוייר השתדרג יחד איתה. ככל שחלפו השבועות בתחילת 2020, היה ברור יותר ויותר שאין כל הגיון לפרק את השותפות הזו. נוייר הנהיג את הקבוצה כקפטן למופת, ובמאי כבר סיכמו הצדדים על הארכת החוזה המיוחלת עד 2023. "במהלך הפסקת קורונה, לא רציתי לקבל החלטות כי לא היה ברור איך ומתי תחזור הבונדסליגה לפעילות. כעת אני מביט לעתיד עם הרבה אופטימיות. אני מרגיש בבית בבוואריה, ובאיירן היא אחת הקבוצות החזקות בעולם". "כולם מרוויחים, כי מנואל מסמל את ההצלחה המתמשכת", אמר המנהל הספורטיבי חסן סליהמידז'יץ', והיו"ר קרל היינץ רומניגה הצהיר: "מנואל הוא השוער הטוב בעולם".

אז, לפני שלושה חודשים, זו עדיין הייתה אמירה שנויה מאוד במחלוקת, ואופיינית להנהלת באיירן בלבד. כעת, אחרי סדרת הניצחונות וההצגות בזירה המקומית ובליגת האלופות, זה כבר צריך להיות קונצנזוס. את ההוכחה הסופית לכך קיבלנו אתמול, כאשר נוייר ביצע סדרת הצלות פנומנליות בגמר מול פריז סן ז'רמן, עצר את קיליאן אמבפה ואת ניימאר, ואיפשר לבאיירן לשייט לעבר זכיה מוצדקת מאוד ולטרבל היסטורי. אף קבוצה מעולם לא ניצחה בכל משחקיה בגביע האלופות או בליגת האלופות. הבווארים עשו זאת בסטייל נדיר, ועל הדרך השפילו את ברצלונה 2:8 ברבע הגמר.

קיליאן אמבפה, מנואל נוייר
קיליאן אמבפה, מנואל נוייר | DAVID RAMOS/POOL/AFP via Getty Images

היה זה קרב ישיר חשוב בין נוייר לטר שטגן וקפטן באיירן יצא ממנו עם ידו על העליונה. הוא היה פנטסטי לאורך ההתמודדות, בעוד טר שטגן חווה את אחד המשחקים החלשים ביותר בקריירה. הוא לא רק ספג שמינית, אלא ביצע שגיאות רבות מאוד במשחק הרגל, ומסר כדורים רבים ליריבה. טעויות מסוג זה איפיינו בעבר את נוייר דווקא, אבל עכשיו – לראשונה מזה מספר שנים – לאיש אין ספק שהוא השוער הבכיר של גרמניה. "עצוב לי בשביל טר שטגן", הוא אמר ברוחב לב אחרי שריקת הסיום, ובינתיים שוער ברצלונה אף יעבור ניתוח וייעדר לפחות חודשיים. הכל התהפך בקרב הזה.

מנואל נוייר
מנואל נוייר | Michael Regan – UEFA/UEFA via Getty Images

ונובל? הוא אפילו לא היה השוער הראשון של שאלקה בסיבוב השני, בעוד הכחולים מגלזנקירשן התפרקו לרסיסים. האם באמת יש סעיף שמחייב את באיירן לתת לו 15 משחקים בעונה הבאה? גם אם הוא קיים, אפשר למצוא דרך להפר אותו. נובל הרי לא יתבע את המועדון על כך, כאשר המצב כה ברור. "מעמדו של נוייר לא מוטל בספק", אמר אוליבר קאן בתפקידו החדש כמנהל ספורטיבי.

אגב, עד העונה היו סבורים רוב אוהדי באיירן כי בראייה ההיסטורית קאן עולה על נוייר, ולכל אחד מהם היתה זכיה אחת בליגת האלופות. ובכן, ב-2020 המאזן הזה עשוי להשתנות. אחרי הזכיה השניה בתואר האירופי הנכסף, ההנפה כקפטן, והיכולת המרהיבה בגמר, ייתכן ונוייר עקף את הגיבור הבלונדיני הקודם. מי היה מאמין בתחילת העונה שזה אפשרי?

בסרטון: מיטב הביצועים של נוייר בעונת 2019/20

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי