כמו חץ בלב: לירוי סאנה חזר לגרמניה כשחקן המעניין בבונדסליגה

לירוי סאנה | M. Donato/FC Bayern via Getty Images

אחרי ארבע עונות במנצ'סטר, לירוי סאנה חזר לגרמניה כשחקן הנוצץ והמרתק ביותר בליגה. הערב הוא יערוך הופעת הבכורה נגד הקבוצה בה גדל, האם הוא ישתלב במכונה שנקראת באיירן וייכנס לנעליו של רובן?

(גודל טקסט)

תשאלו אוהד ממוצע של שאלקה את מי הוא שונא יותר – בורוסיה דורטמונד או באיירן מינכן – וסביר שהוא יתקשה לבחור. מצד אחד, הצהובים-שחורים הם היריב העירוני המושבע. מצד שני, הבווארים העשירים שלא סופרים אף אחד בסביבתם היא התגלמות הרוע בעיני קהל הצווארון הכחול של שאלקה. הם צאצאים לכורי הפחם בעמק רוהר, הם גאים בהרגלי המקום – הצניעות, העבודה הקשה, העזרה ההדדית. הם מאוהבים בכל בוגר אקדמיה שצמח מתוך המערכת וינק את ערכי גלזנקירשן עם חלב אימו. והם נחרדים כאשר הכוכבים הכחולים שלהם מתפתחים ללכת לבאיירן כדי להרוויח יותר, להצליח יותר, וגם לשנות לתמיד את אופיים.

התופעה הזו הולכת ומתרחבת, ולאנשי שאלקה לא יהיה פשוט לצפות במפגש מול באיירן במחזור הפתיחה של הבונדסליגה ביום שישי בערב. הם כבר השלימו איכשהו עם העריקה של מנואל נוייר שהתרחשה אי שם ב-2011, ועוררה בזמנו התנגדות חזקה מאוד בשני המחנות. הפצע מעזיבתו של ליאון גורצקה טרי יותר – הקשר עשה את דרכו למינכן כשחקן חופשי ללא תמורה לפני שנתיים, ושידרג מאז את יכולתו, בעיקר בזכות תפקיד חופשי יחסית שהמציא עבורו המאמן האנסי פליק. בתחילת 2020 התברר כי השוער הצעיר אלכסנדר נובל גויס על ידי באיירן, אבל זה היה יותר קל לעיכול, כי הוא גם לא נולד בחבל, גם כישוריו הוטלו בכל מקרה בספק, וגם אין לו סיכוי לשחק כעת בהרכב באיירן. בשאלקה לא מזילים דמעה. הרבה יותר בעייתי מבחינתם לראות בחולצה האדומה את לירוי סאנה.

אז נכון, הקיצוני הכריזמטי לא נדד דרומה ישירות מגלזנקירשן. הוא נטש את שאלקה עוד ב-2016, הצטרף למנצ'סטר סיטי, ובילה 4 שנים בפרמייר-ליג. זה התקבל על הדעת איכשהו כאשר כוכב עולה בן 20 רוצה להשתדרג כלכלית ומקצועית, עובר לליגה נוצצת ועשירה יותר, וגם זוכה לעבוד עם פפ גווארדיולה אשר שיכנע אותו להגיע באופן אישי. אוהדי שאלקה מכירים היטב את החיים, ותמיד היו מציאותיים. הם יודעים שאי אפשר להשאיר שחקנים כמו סאנה לנצח בעידן הכדורגל המודרני. אבל החזרה לבאיירן? זה צורם ומרגיש כמו חץ בלב. ועכשיו גם הבכורה שלו תהיה מול המועדון שגידל אותו.

הופעת בכורה פיקנטית | Alexander Hassenstein/Bongarts/Getty Images

סאנה מחכה לבכורה הזו בקוצר רוח, גם אם היא מעוררת תחושות נוסטלגיות לא פשוטות. הוא התגעגע מאוד לכדורגל אחרי יותר משנה מחוץ למגרשים. לו הכל היה הולך כשורה, הוא היה עובר לבאיירן כבר באוגוסט 2019, כאשר רוב פרטי העסקה עם סיטי כבר סוכמו. אלא שאז בחר גווארדיולה לשתף אותו במגן הקהילה נגד ליברפול, הכוכב קרע רצועות בברכו, ועונה שלמה ירדה לטמיון. החזרה לגרמניה נדחתה, תהליך ההחלמה היה ארוך ומתיש, ואז – כאשר כבר היה מוכן סוף סוף לרוץ קצת על הדשא – הגיע משבר הקורונה והרס גם את זה.

אז בתחילת החודש הוא שותף בשני משחקים של נבחרת גרמניה בליגת האומות וחימם את המנועים לקראת הדבר האמיתי. באופן אירוני למדי, המשימה שלו מזכירה את זו של המאמן אותו העדיף לעזוב. גווארדיולה חתם ב-2013 בבאיירן, הכל נודע לתקשורת זמן רב לפני הקיץ, ואז התברר שהוא מגיע לקבוצה שזכתה בטרבל עם יופ היינקס – והאתגר הגדול ממילא הפך לכמעט בלתי אפשרי. גם לגבי סאנה ידעו כולם שהוא צפוי להצטרף לבאיירן זמן רב לפני שהמהלך אושר רשמית. לפני שנה הוא היה אמור לחזק קבוצה שקירטעה באירופה ולא נראתה במיטבה בלשון המעטה, כדי להיכנס לנעליהם של אריאן רובן ופרנק ריברי. אלא שאז התברר שבאיירן הפכה למכונה קטלנית גם בלעדיהם, וסאנה מגיעה לקבוצה שהשלימה טרבל. גם האתגר שלו קשה שבעתיים כתוצאה מכך. האם הוא מסוגל להשתלב מיידית ולתרום לקבוצה שנראתה מושלמת?

כדי להצליח, דרוש בטחון עצמי – והוא מעולם לא חסר לסאנה. הוא לא נבהל מדבר, ובבכורה בליגת האלופות הצטיין בסנטיאגו ברנבאו. היה זה בשמינית גמר ליגת האלופות במרץ 2015, כאשר אריק מקסים שופו-מוטינג נפצע, ונער בן 19 נזרק במפתיע למערכה. סאנה שיגע את ההגנה של ריאל מדריד, כבש שער מרהיב ביופיו, להט בכל נגיעה בכדור, וכמעט הצעיד את הכחולים לסנסציה בקנה מידה היסטורי. הרי במשחק הראשון בגלזנקירשן ניצחו הלבנים 0:2, והגומלין במדריד היה על הנייר לפרוטוקול בלבד. בפועל, בזכות סאנה, ניצחה שאלקה 3:4, ולא היתה רחוקה משער חמישי כדי להשלים את המהפך המטריף.

לירוי סאנה, מרסלו | Alex Grimm/Bongarts/Getty Images

אז הוא מעריך את עצמו, ויש הטוענים שהוא מעריך את עצמו קצת יותר מדי. בקדנציה במנצ'סטר סיטי עלו לא פעם טענות על שחצנות, והדבר פגע בו. כאשר נופה במפתיע מהסגל הגרמני למונדיאל 2018, הסבירו זאת גורמים בעילום שם בגישתו הבעייתית לכאורה. גם במנצ'סטר סיטי – על אף שהוכתר לשחקן הצעיר המצטיין בפרמייר-ליג ב-2018, ועל אף שהמאזנים הסטטיסטיים שלו היו מעולים – הוא נדחק איכשהו לנגן כינור שני, כי גווארדיולה לא ממש האמין ביכולתו לשנות את הדיסקט. הבחירה לעבור לבאיירן התקבלה הרבה לפני קיץ 2019, כי שני הצדדים הרגישו מיצוי.

האם תתאים אישיותו של סאנה לבאיירן? זו שאלה מורכבת ומרתקת. מצד אחד, האלופה הנצחית נהנית לשדר שחצנות בעצמה, ברמת המועדון. מצד שני, חדר ההלבשה שלה תמיד היה נפיץ. מחמט שול, כוכב העבר של הבווארים, יודע זאת היטב. "זהו מועדון מיוחד, עם תנאים מיוחדים. הלחץ כאן שונה, ושחקן צעיר חייב להיזהר. אם אתה משדר התנשאות, יהיה לך קשה", טען הקשר, ובאותה נשימה קבע, באופן טבעי: "ברור שיש לסאנה פוטנציאל להפוך לכוכב על ברמה העולמית".

על כך כולם מסכימים. גורצקה, ששיתף פעולה עם חברו הטוב עוד בחבל רוהר, מאושר מחידוש הקשר: "לירוי נהדר, ואנחנו מעריכים מאוד זה את זה. שיחקנו ביחד כילדים, ועכשיו אנחנו משתפים פעולה בבאיירן. זה סיפור פנטסטי". רוברט לבנדובסקי, ממעמדו של כוכב ותיק, משדר סמכותיות: "אני רוצה לדחוף אותו קדימה בכל אימון, כדי שיגלה על עצמו דברים שהוא עדיין לא יודע. הוא שחקן מדהים, ואני מאמין שיוכל להתאים למערכים טקטיים שונים. המטרה היא לגרום לו להתפתח ולהשתפר עוד ועוד".

יהיה מסקרן כיצד פליק ולבנדובסקי ישדרגו את הכוכב בן ה-24, וכיצד יבחר צוות האימון להשתמש בו. בסיטי תופקד סאנה בעיקר כקיצוני שמאלי, אך הוא מצהיר כי הוא מעדיף לשחקן מימין, ולחתוך למרכז כדי לנצל את רגלו השמאלית החזקה. לא צריך להזכיר לאוהדי באיירן מי עשה זאת טוב מכולם, ולא לחינם קיבל סאנה את החולצה מספר 10 אותה לבש רובן במשך שנים ארוכות. בעונה שעברה היא הוענקה לפיליפה קוטיניו, אך הברזילאי שב לברצלונה – וסאנה זכה בכבוד הגדול. "למספר הזה יש משמעותי מבחינתי כי שחקנים גדולים רבים שיחקו איתו בבאיירן. זה מוסיף מוטיבציה מיוחדת, ואני מקווה לשחזר מדי פעם מהלכים של רובן", הוא אומר.

גם איבן פרישיץ' סיים את ההשאלה ועזב, ולכן יתחרה סאנה על המקום בהרכב בעיקר מול סרז' גנאברי וקינגסלי קומאן – כובש שער הנצחון בגמר ליגתה אלופות. המשימה הזו לא טריוויאלית, אך הרעב עצום, ובמועדון ינסו להקל על התאקלמותו ככל הניתן. לכן התעקש פליק כי סאנה ישותף במחזור הפתיחה מול שאלקה, על אף שהיו ספקות מסוימים לגבי כשירותו. באיירן רוצה לתת לו להרגיש שייך מוקדם ככל הניתן, ולשם כך הוא צריך לקטוע את הקשר הרגשי לשאלקה. הבכורה מול האקסית המיתולוגית עשויה להיות פיקנטית במיוחד.

לחצו לכל החדשות, העדכונים, התקצירים והנתונים על הבונדסליגה

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי