קונצרט וינאי: על המפגש הראשון של מכבי ת"א עם קבוצה אוסטרית

תמונה מהמשחק בין מכבי ת"א להכוח וינה
תמונה מהמשחק בין מכבי ת"א להכוח וינה | אלבום פרטי, ספורט1

התלמידים שוחררו מלימודיהם, עשרות אלפי צופים התקבצו תחת גשם שוטף וההתלהבות הייתה בשיאה. לקראת פלייאוף ליגת האלופות בזלצבורג, אשר גולדברג נזכר בביקור של הכוח וינה ב-1924 ובמשחק שהשפיע רבות על ארץ ישראל

קבוצות: מכבי תל אביב
(גודל טקסט)

מכבי תל אביב תעלה ביום רביעי על כר הדשא באצטדיון בזלצבורג למפגש יוקרתי נגד האלופה המקומית בגומלין פלייאוף ליגת האלופות, אבל זו לא הפעם הראשונה וגם לא השנייה שהצהובים פוגשים יריבה אוסטרית. לכבוד המפגש הקרוב, אנו מחזירים אתכם למפגש הראשון של קבוצה אוסטרית נגד מכבי תל אביב, משחק שנערך על אדמת תל אביב לפני 96 שנה, בינואר 1924.

בתחילת המאה הקודמת ובעיקר בשנות ה-20, היו ברחבי אירופה מאות רבות של קבוצות יהודיות מפורסמות, בעיקר בפולין, אוסטריה, גרמניה, רומניה, רוסיה הונגריה ועוד. הקבוצות היהודיות נשאו שמות כמו "הגיבור", "מכבי", "חשמונאים", "בר כוכבא", "הכוח", "שמשון", "התחיה" ועוד. המועדון המפורסם והחזק ביותר ביבשת היה הכוח וינה, אשר נוסד בשנת 1909 וסיומו של המועדון בעליית הנאצים לשלטון בגרמניה באמצע שנות השלושים.

בשיא התהילה של הכוח וינה, שכאמור שמה נישא בפי כול, הוזמנה הקבוצה למסע משחקים במצרים ובארץ ישראל בחודשים דצמבר 1923-ינואר 1924. משלחת הכוח וינה מנתה 120 איש ואחרי ביקור חלומי במצרים וסדרת משחקים מרשימה באלכסנדריה ובקהיר, יצאה המשלחת הענקית לארץ ישראל. הכוח וינה יצאה לפורט סעיד ומשם ברכבת לאורך תעלת סואץ לאל-קנטרה, שם עלו על הרכבת לתל אביב.

קבלת הפנים בעריית תל אביב ברחוב רוטשילד להכוח וינה
קבלת הפנים בעריית תל אביב ברחוב רוטשילד להכוח וינה | אלבום פרטי, ספורט1

בעיר היהודית הראשונה בעולם חיכתה לשחקני הכוח וינה קבלת פנים נלהבת. ראש העיר מאיר דיזנגוף, נציגי הממשל הבריטי וכול המי ומי של העיר הופיעו לברך- בהם הוגה רעיון המכביה יוסף יקותיאלי, איש מכבי תל אביב. אפילו תלמידי בית הספר בתל אביב שוחררו מלימודיהם והתכנסו סביב תחנת הרכבת.

הכוח וינה ערכה סיורים ברחבי ארץ ישראל. הקבוצה ביקרה בכותל המערבי, במסגד עומר, ביריחו, בבית לחם, חברון ונצרת, השחקנים התרחצו בים המלח ובכינרת וזכו לבקר בירושלים, שם היו האורחים של הנציב העליון סר הרברט סמואל והמושל גנרל סטורס. הפסנתרן הנודע סטפן אשכנזי ניגן במסיבה ואלסים של שופן. המשלחת ביקרה באוניברסיטה העברית בירושלים שעמדה בבניינה ובטכניון בחיפה ערב פתיחתו. כמו כן, התקיימו ביקורים במושבות ראשון לציון ופתח תקווה וביקור בעריית תל אביב, בו הובטח לקרוא בעיר רחוב על שם הכוח וינה בנוכחות מאות רבות של אנשים – הבטחה שלא מומשה עד היום. אם לא די בכך, הופץ שיר מיוחד שחיבר ק.י סילמן, "שא ראשך צעיר יהודי".

ינואר 1924 ובמיוחד יום המשחק (8.1) היה גשום במיוחד, אך למגרש של מכבי תל אביב, שהיה אז היכן שנמצא היום שוק לוינסקי, קרוב לרחוב צ'לנוב, הגיעו כעשרת אלפים איש וביניהם אנגלים, ערבים, ואנשי צבא בריטי רבים. משמר של צופים ואנשי עירית תל אביב השגיחו על הסדר בפנים המגרש, כשמדי פעם הובאו חמורים נושאי עפר שפוזר במקומות רבים כדי לאפשר את קיום המשחק. אגב, בשל מזג האוויר הקר והגשום, הודבקו ברחבי העיר מודעות עליהם נכתב כי המשחק יתקיים בכול מזג אוויר.

מחלקת הסדרנים ששמרה על הסדר
מחלקת הסדרנים ששמרה על הסדר | אלבום פרטי, ספורט1

מאמן/שחקן של מכבי תל אביב היה שמעון רטנר (לאומי), ששיחק בהכוח וינה ועלה לארץ ישראל בשנת 1920. בהכוח שיחקו שמות מוכרים בכול אירופה כמו וילי הלפרין, מקס גולד, אלכסנדר נאמאש, אגון פולאק, נורברט כץ ולאיוש הס. חלקם עלו לארץ ישראל לפני עליית הנאצים לשלטון בגרמניה ושניים מהם, פולאק והס, אימנו את נבחרת ישראל.

מכבי תל אביב פתחה במשחק עם ההרכב הבא: שוורץ, שמוראק, רובינשטיין, סלונים, לומיק, מרכוס, גרוזובסקי, פולני, וילסון, בסוק וקומרוב. הרכב הכוח וינה: דולדינג, פולאק, גולד, סלוצקי, מולנר, בלה גוטמן, כץ, גינגולד, הויזלר, שווארץ ונמש. בין כוכבי וינה היה בלה גוטמן, שנחשב לרץ המרכזי הטוב באירופה. הוא ניצל בשואה כשמצא מקלט אצל חברים בשוויץ. בשנות השישים זכה עם קבוצת בנפיקה ליסבון באליפות אירופה והוא האיש שגילה והביאל בנפיקה את אוזביו, החלוץ הענק מהמושבה הפורטוגלית דאז, מוזמביק. 

משחקה של הכוח בתוך השלוליות גרר תשואות והלהיבו את הצופים הרטובים. בהפסקה הייתה התוצאה 0:4 לזכות הכוח וינה במה שהוגדר אז "קונצרט וינאי". השחקנים ניסו לעקוף את השוער סיקה שווארץ ולהיכנס לתוך השער עם הכדור. במכבי תל אביב בלטו בעיקר לומיק, פולני ואייבי וילסון.

מכבי תל אביב באמצע שנות העשרים
מכבי תל אביב באמצע שנות העשרים | אלבום פרטי, ספורט1

הכוח כבשה שער חמישי במחצית השנייה ולקראת הסיום סימנו גוטמן, פולאק וגולד לחבריהם בתנועות ידיים מוסכמות על אירוע מיוחד – הכדור שהיה אצל שמעון לומיק, חברם לשעבר, לא נבלם על ידי ההגנה האוסטרית ואפשרה מעבר חופשי ללומיק לתוך רחבת ה-16 ומשם בעט לומיק חד וחזק לתוך הרשת וקבע את תוצאת המשחק, 1:5 להכוח וינה לקול צהלת ההמונים.

למחרת כתבה העיתונות העברית והאנגלית על המשחק האומנותי של הכוח וינה וציינה כי זה שימש מנוע וכוח ודחף להתפתחות הכדורגל ולהתעניינות הקהל במשחק בישראל, בעיקר עורר התלהבות בין הצעירים ושימש תעמולה רבה לכדורגל הארץ ישראלי העברי. כעבור שנה בדיוק, בינואר 1925, הגיעה הכוח וינה לביקור מלהיב נוסף בארץ ישראל.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי