רבות הדרכים: ספרד מחפשת את עצמה אחרי קרוב לעשור כושל

נבחרת ספרד | David S. Bustamante/Soccrates/Getty Images

כשרוב כוכבי תור הזהב כבר אינם ואחרי שלושה טורנירים מאכזבים במיוחד, "לה רוחה" נבנית מחדש כשיש יותר סימני שאלה מסימני קריאה והטופ נראה רחוק. המנהיגות של ראמוס, הציפייה מפאטי וחובת ההוכחה של לואיס אנריקה

(גודל טקסט)

"אנחנו לא יכולים לבוא בטענות אחרי כל מה שנתתם", כך, בסלחנות לא אופיינית, הגיבו בתקשורת בספרד לאחר שהנבחרת, כאלופת העולם ואלופת אירופה המכהנת הודחה ממונדיאל 2014 בבושת פנים כבר בשלב הבתים. הבעייה היא שספרד בזבזה עוד שני טורנירים גדולים עם שאריות מתור הזהב ההוא – דויד סילבה, אנדרס אינייסטה, ג'רארד פיקה ואחרים. כשהנבחרת הודחה במונדיאל 2018 ברוסיה לאחר דו-קרב פנדלים כושל נגד המארחת בשמינית הגמר, עם פיאסקו פנימי בשל פיטוריו של ז'ולן לופטגי, איתו רצה הנבחרת ל-24 משחקים ללא הפסד, כולל ה-1:6 המוחץ על ארגנטינה –  היה נראה ששדי העבר חזרו.

כעת, עם לואיס אנריקה, ובאיחור של שנה וחצי בשל מותה הטראגי של בתו– ספרד בבעיה קשה. הסגנון אותו הסגנון – הנעת הכדור זורמת ב-DNA, המדים הם אותם המדים אך הקסם אבד לו. אם בשנים הקודמות היה נראה שהעדרו של חלוץ בכיר אמיתי, שלא היה בנבחרת מאז ימי דויד וייה, הוא נקודת התורפה – כעת לספרד יש מעט מאוד שחקנים בטופ העולמי. רובם צעירים שעוד מחכים לפרוץ או כאלה חסרי ניסיון. "נבחרת בבנייה" היא המנטרה שחוזרים עליה המאמן והקפטן סרחיו ראמוס בכל עת. זה נראה הרבה פחות מרשים מאנגליה, גרמניה, איטליה שבמומנטום נהדר, פורטוגל אלופת אירופה וכמובן נבחרת צרפת.

ספרד שיחקה טוב כחצי שעה נגד פורטוגל במהלך התיקו 0:0 אך לא מעבר לכך. לואיס אנריקה הודיע מראש שמדובר במשחק יוקרתי אמנם אך מצד שני כזמן המתאים ביותר לעשות ניסויים. נגד שוויץ ואוקראינה בליגת האומות היא תהיה חייבת למצוא רעיונות חדשים.

שחקני נבחרת ספרד מאוכזבים אחרי ההדחה במונדיאל | TF-Images/Getty Images

המילה "פחד" לא נמצאת בלקסיקון של המאמן שעושה רנסנס. הוא מראה שנבחרת ספרד היא נחלת הכלל. קשה לזכור סגל בו לברצלונה שלושה נציגים בלבד, אצל האלופה ריאל מדריד מדובר רק ראמוס (נציג בודד כמו לבאנטה, בטיס ו-וולבס) ואתלטיקו מדריד? נאדה. השמות המוכרים כמו אלברו מוראטה שמעמיד מספרים יפים בנבחרת, יאגו אספס, משחקני ההתקפה הטובים בספרד ואיסקו שתמיד הוציא קסמים מהשרוול כששיחק במדי הנבחרת– אינם.

חוץ מראמוס (173 משחקים) סרחיו בוסקטס (118) לאף שחקן אין יותר מ-50 הופעות בנבחרת. ל-13 מהם יש פחות מעשר הופעות ולעשרה היו פחות מחמישה משחקים.

אז פחד אין אך חובת הוכחה בהחלט יש. בספרד מעריכים אותו ויש יראת כבוד כלפיו, בעיקר משום שלואיס אנריקה מנהיג. רבים חושבים שהצלחתו בברצלונה נשענה באופן טוטאלי על שלישיית ההתקפה אולי הטובה בהיסטוריה – ניימאר, לואיס סוארס וליאו מסי כמובן. ברומא הוא רשם כישלון חרוץ עם המקום השביעי, ובסלטה ויגו עשה עונה יפה.

לואיס אנריקה. חובת ההוכחה עליו | Oscar J. Barroso / AFP7 / Europa Press Sports / Getty Images

די ברור שלואיס אנריקה רוצה מהירות, מה שהיה עקב האכילס של הנבחרת זה זמן רב. אדאמה טראורה, עליו התעקש, הוא דוגמה אחת לשחקן שפחות מאפיין את ספרד הישנה – מהיר וחזק כמו שד. "הוא היה המרענן הגדול של הנבחרת", נכתב בתקשורת, וגם המאמן החמיא: "אי אפשר לעצור אותו עם שחקן אחד בלבד". לספרד לא היה קיצוני סופה אמיתי מאז חואקין סאנצ'ס ביורו 2004. בנוסף, המאמן לא בורח מזה שחסר חלוץ. "כל מאמן היה רוצה את הארי קיין, לואיס סוארס, ואן באסטן או את אחד החלוצים הטובים ביותר. אין לנו, אז ננסה לייצר הזדמנויות ולכבוש בדרך אחרת, יש הרבה שחקנים והרבה עמדות, גם הקשרים יבקיעו", התעקש הספרדי שהוסיף שהיה מעדיף שיהיה לו עומק בעמדה מסוימת וכינה את מרכז השדה שלו: "הטוב באירופה".

ואם כבר "הטוב ביותר באירופה" אז נראה שלספרד יש את אחד הצעירים הטובים ביותר – אנסו פאטי. הוא כבר שבר שיאים בנבחרת ובברצלונה ופתח את העונה נהדר. בתקשורת העריכו כי לואיס זומם לשבצו כ-'9' מזויף בשל המהירות, הדריבל והקילריות שלו מול השער, כל זה שהוא עדיין לא בן 18. "הוא שחקן מיוחד", אמר עליו כבר לאחר שכבש ב-0:3 על אוקראינה, אך ניסה להוריד לחץ: "פאטי לא יוכל לפתור את כל הבעיות עבורנו, ניתן לו שקט נפשי, הוא ילד שצריך לעבור שלבים". פאטי, יכול לשחק גם בכנף כמובן, אך ייתכן שהמאמן יעדיפו בחוד על פני ג'רארד מורנו, על אף שחלוצה של ויאריאל כבש 18 שערי ליגה אשתקד – שלישי אחרי ליאו מסי וקארים בנזמה.

אמנם זה היה די מזמן, אבל בקדנצייה הראשונה והקצרה של המאמן, ספרד ספגה לא פחות משמונה שערים בשישה משחקים. בעיקר נראתה כבדה, עייפה ולא אגרסיבית בהפסדים המאכזבים 3:2 לאנגליה ולקרואטיה בליגת האומות. מרכז ההגנה של הנבחרת נחלש ומאז פרישתו של פיקה ב-2018, לא פחות מ-12 שחקנים נוסו ליד ראמוס. אולי חוסר השקט נובע גם מהאיש בין הקורות. דויד דה חאה מעולם לא הצליח להציג את יכולתו הטובה גם בנבחרת, וכשבאולד טראפורד גברו הקולות לספסלו – בנבחרת מתגעגעים לימים שגול אחד היה מספיק ואיקר קסיאס היה נועל את השער. קפה, שהיה אמור לתת פייט, נמצא בכושר הגרוע ביותר בקריירה שלו, וגם המאמן הבהיר שהוא מודאג ממצבו.

אנסו פאטי וסרחיו ראמוס חוגגים עם שחקני נבחרת ספרד | Quality Sport Images/Getty Images

הקפטן ראמוס ניסה להרגיע עוד בתחילת הקמפיין הנוכחי: "השילוב של צעירים ו-ותיקים בסגל היה קיים תמיד. לאט לאט נגבש את אותה זהות משחק. יש לנו צעירים מבטיחים ואת אותה אשליה ואמונה שננצח שוב, אנחנו בדרך הנכונה".

בינתיים בספרד יש יותר סימני שאלה מאשר סימני קריאה. בנבחרת הפגינו יצירתיות גדולה עם פרסום סגל השחקנים בשתי פגרות הנבחרות האחרונות – בפעם הראשונה לואיס אנריקה עבר בחדר ההלבשה ותלה על כל קולב מסכה עם שם השחקן. בפעם השנייה המאמן הגיע עם הרכב למשרדים ועל לוח מתחת לכל עמדה במגרש תולה שלט עם שם המוזמן המאושר אולי זה היתרון של ספרד – היא שוב מרתקת ומסקרנת. ואם הכדורגל יהיה כה יצירתי גם כן – אולי יש למה לחכות.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי