כוכב בגיל 18: אדם הלוז'ק עשוי להיכנס לספרי ההיסטוריה בישראל

אדם הלוז'ק
אדם הלוז'ק | VLADIMIR SIMICEK/AFP via Getty Images

לזכותו כבר עשרות שערים ובישולים בבוגרים, הצעות מהמועדונים הגדולים בעולם והוא מככב בשביל שניים: הכירו את אדם הלוז'ק, היורש לו צ'כיה חיכתה במשך שנים ומי שבקרוב מאוד יוזכר בנשימה אחת גם עם ארלינג הולאנד

(גודל טקסט)

תומאש רוסיצקי חגג בתחילת החודש יום הולדת 40. קצת מוזר להפנים זאת, כי בתודעה הקולקטיבית הוא יישאר תמיד הנער בעל פני התינוק שהוגדר כילד פלא ומיצה רק חלק מהפוטנציאל, גם אם הפך לכוכב בקנה מידה משמעותי מאוד. בתחילת דרכו, הוא היה שותף לנבחרת צ'כיה אימתנית, שהונהגה על ידי פאבל נדבד והיתה אחת הטובות באירופה. מאז, היא ידעה בעיקר שנים קשות, בעוד האומה ציפתה ולא קיבלה יורש לכוכבים אלה.

ובכן, ייתכן שההמתנה השתלמה. רוסיצקי עובד כיום כמנהל הספורטיבי בספרטה פראג אהובתו, ובמועדונו צומח ילד פלא חדש, אשר עשוי להפוך לאחד השחקנים האיכותיים בעולם. במפגש מול הצ'כים בליגת האומות, עשויה ישראל להתמודד איתו, אם לא יימצא גם הוא חיובי לקורונה כמו מספר מחבריו. זה הזמן שתכירו את אדם הלוז'ק – אולי עוד לא שמעתם עליו, אך בקרוב יוזכר שמו בנשימה אחת עם ארלינג הולאנד.

קצב ההתפתחות שלו עוצר נשימה. רוסיצקי הוכתר בזמנו לנער הזהב והיה השחקן הצעיר ביותר בתולדות נבחרת צ'כיה בטורניר גדול, ביורו 2000, אבל הוא תקע יתד בהרכב הראשון של ספרטה פראג רק בגיל 19. הלוז'ק חגג יום הולדת 18 רק ביולי, אבל במאזנו כבר 59 משחקים בליגה הראשונה.

את הבכורה שלו הוא עשה בגיל 16, לפני כמעט שנתיים, תוך שהוא הופך לשחקן הצעיר ביותר בתולדות המועדון ומאז אי אפשר לדמיין את הקבוצה בלעדיו. המשחק בנוי סביבו ובעונה שעברה הוא סיפק שבעה שערים ותשעה בישולים. אפילו הקורונה לא עצרה את התנופה – הוא חזר טוב ובוגר יותר אחרי הפגרה. גם העונה הנתונים הסטטיסטיים השתפרו באופן ניכר והיא נפתחה באופן חלומי. ספרטה מובילה את הטבלה עם מאזן מושלם של שישה ניצחונות בשישה משחקים, והלוז'ק חתום בתקופה זו על ארבעה שערים וארבעה אסיסטים.

אדם הלוז'ק
אדם הלוז'ק | ספרטה פראג, אתר רשמי

כפי שאפשר לראות, הבחור מצטיין גם בכיבוש וגם בבישול ולמען האמת עדיין לא ידוע מה העמדה האופטימלית שלו על המגרש, כי הוא מסוגל למלא כל משבצת בחלק הקדמי. הלוז'ק כבר נוסה כחלוץ מרכזי, חלוץ שני, פליימייקר, קיצוני ימני וקיצוני שמאלי – ועשה עבודה מזהירה בכל המשבצות. נדמה כי אין לו נקודות תורפה. מצד אחד, הוא גבוה, חסון, בעל נוכחות ברחבה ומשחק ראש משובח. מצד שני, הוא גם מהיר, בעל שליטה יוצאת דופן בכדור וניחן בכושר פריצה מזהיר. מצד שלישי, יש לו גם ראיית משחק משובחת והוא שולח כדורי עומק נפלאים. הוא גם בועט בעוצמה מכל טווח. לו רק ניתן היה לשכפל אותו כדי שיבשל לעצמו, מצבם של הצ'כים היה טוב עוד יותר.

את האיכויות האלה אפשר היה לראות מזמן, ומועדוני פאר ברחבי היבשת עמדו בתור כדי להביא את הלוז'ק לאקדמיה שלהם. איאקס התחננה במשך שנתיים, מנצ'סטר סיטי, ארסנל, צ'לסי, באיירן מינכן ודורטמונד שלחו סקאוטים והגישו הצעות מפתות והרשימה עוד ארוכה. הלוז'ק דחה את כולם. "העדפנו להישאר בפראג, כי כאן הובטח לאדם מסלול מהיר לכדורגל האמיתי. הוא לא רצה לשחק עם הנוער, אלא להתקדם לבוגרים מהר ככל הניתן", מסביר אביו. ההימור הזה השתלם והניסיון העשיר שצבר במדי ספרטה בהחלט משחק כיום לטובתו. לו היה עוזב למחלקת נוער, הוא עדיין היה תקוע שם. בפראג, הוא כבר יכול להפוך לבורג משמעותי בנבחרת.

גם הנסיקה הזו היתה מהירה. רק לפני חודשים ספורים התרגש הלוז'ק כאשר קודם לנבחרת עד גיל 21. עכשיו הוא כבר בנבחרת הבוגרת והמאמן יארוסלב שילהאבי רואה בו שחקן משמעותי במערך כאן ועכשיו. את הבכורה במדים הלאומיים ערך ילד הפלא ב"דרבי" מול סלובקיה בברטיסלאבה, בליגת האומות בחודש שעבר, והותיר רושם חיובי כחלוץ מטרה בניצחון 1:3. ביום רביעי האחרון, שולב הלוז'ק כמחליף במשחק הידידות בקפריסין ולדעת הפרשנים הדבר מלמד כי הוא עשוי לפתוח בהרכב בישראל. בהיעדרו של פטריק שיק, זה הפתרון המתבקש. אין לצ'כים שחקן טוב יותר בכושר טוב יותר. הלוז'ק הוא לא שחקן העתיד. הוא הכוכב כבר עכשיו.

אדם הלוז'ק
הלוז'ק בתקופתו הקצרה במדי נבחרת הצעירה. כוכב כבר עכשיו | Craig Foy/SNS Group via Getty Images

והמוטיבציה שלו תמיד גבוהה יותר, כי הוא משחק בשביל שניים. למחלקת הנוער של ספרטה הוא הגיע בגיל 12 בעיקר כי המועדון רצה להחתים את אחיו דניאל, המבוגר ממנו בארבע שנים. האח גילה אף הוא ניצוצות של גאונות, אבל אז התרחשה הטרגדיה – גידול התגלה במוחו. אמנם הוא שפיר, אך לא ניתן לנתח אותו וההשפעה על התפקוד קריטית. דניאל הלוז'ק החל לסבול מהתקפים שמזכירים אפילפסיה והמאמצים הרפואיים להתגבר על הבעיה עלו בתוהו. בגיל 18, הוא נאלץ לתלות את הנעליים ולהיפרד מהחלום הגדול.

אדם הבטיח שיצליח בקריירה גם למענו, ובהחלט עומד במילתו. "הייתי רוצה שיישאר בספרטה עוד שנים ארוכות, אבל אני יודע שניפרד ממנו בקרוב", אומר רוסיצקי. בצ'כיה לא רק מייחלים כעת שיגיע לגבהים של המנהל הספורטיבי הנוכחי. יש אפילו תקווה כי הלוז'ק יצמח לכוכב גדול יותר מנדבד. הפוטנציאל קיים ונכון לעכשיו הנער מוכיח בגרות נפשית ולא מגלה סימני קריסה תחת עומס הציפיות. נהפוך הוא – הבחור משתפר על בסיס שבוע.

בקרוב מאוד יגיע גם השער הראשון בנבחרת – ואולי זה יקרה כבר מחר באצטדיון העירוני בחיפה. במובן מסוים, זה לא תסריט גרוע במיוחד, כי אם יהפוך הלוז'ק לאחד הגדולים בדורו בעולם, התאריך הזה עשוי להיכנס לספרי ההיסטוריה.

צפו בביצועיו של אדם הלוז'ק

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי