שוב באופנה: חמשת הדרבים הגדולים של מילאנו

פאולו מאלדיני, אנדריי שבצ'נקו, פרנצ'סקו טולדו והרנן קרספו. שמות ענקיים | Mike Egerton/EMPICS via Getty Images

אחרי שנים שחונות ועל אף הסן סירו הריק אך ורק בגלל הקורונה - המשחק בין אינטר ומילאן שוב מרגש. לכבוד הקרב הערב, שלפנו מהארכיון מפגשים בלתי נשכחים משנות ה-2000. נוסטלגיה במיטבה

קבוצות: אינטר מילאן
(גודל טקסט)

בליגה האיטלקית, בניגוד לאנגליה, ספרד או גרמניה, העדיפו להמתין מעט ולפתוח את עונת 2020/21 בהרכב מלא – על כל הקבוצות. שלב גישושים כלל לא היה וכבר אחרי שלושה מחזורים היו מספר משחקים גדולים. וכעת הערב (שבת) מגיע הדרבי הגדול: אינטר פוגשת את מילאן ונראה שאחרי שנים שחונות – הדרבי של מילאנו שוב באופנה. בעולם מתוקן הסן סירו היה מתפוצץ בקרוב ל-90 אלף איש, אבל משחק כזה גדול מנצח גם את הקורונה. הקבוצה של אנטוניו קונטה שחולמת לזכות באליפות אחרי עשור והתחמשה היטב בקיץ, פוגשת את "אלופת הקורונה" שחווה אף היא רנסנס.

לכבוד המאורע הגיע הזמן לכמה רגעי נוסטלגיה: בחרנו עבורכם את חמשת משחקי הדרבי הגדולים בין אינטר ומילאן בשנות ה-2000. זלאטן איברהימוביץ' עדיין כאן, אך לא מעט שמות אחרים יגרמו לכם להתגעגע, זה בטוח – קאקה, אנדריי שבצ'נקו וקלרנס סיידורף מצד אחד. אדריאנו, מאייקון ואחרים מהצד השני וכמובן גם חאבייר זאנטי ופאולו מאלדיני. מהתוצאה שנכנסה להיסטוריה דרך מהפכים נפלאים ודרמות. מתחילים

אינטר נגד מילאן | Adam Davy – PA Images via Getty Images

נחרט בהיסטוריה: השישייה

מילאן מביסה 0:6 את אינטר| עונת 2000/01 בסרייה א'| מחזור 30

עונת בלהות של שתי הקבוצות של מילאנו שלא רק היו הרחק ממאבק האליפות אלא נאלצו להסתפק במוקדמות גביע אופ"א אחרי שסיימו במקומות 5-6 בהתאמה. ודווקא אז נערך המשחק שנכנס לספרי ההיסטוריה, הניצחון הכי גבוה בדרבי מאז ומעולם. אינטר לא העפילה לשלב הבתים בליגת האלופות כשהודחה על ידי הלסינגבורג השבדית, מרצ'לו ליפי פוטר כבר באוקטובר ורונאלדו נעדר כל העונה בגלל הפציעה הטראגית. אצל מילאן אנדריי שבצ'נקו אמנם הפגיז 24 שערי ליגה אך יתר חבריו היו רחוקים מרמתו.

ג'יאני קומנדיני החלוץ שהצטרף באותו הקיץ, כבש את שני שערי הליגה היחידים שלו דווקא באותו ערב. בדקה השלישית הוא נותר לבד מול סבסטיאן פריי ובעט בקלות לרשת אחרי בישול גדול של סרג'יניו, ובדקה ה-19 השלים צמד בנגיחה אדירה. במחצית השנייה אינטר התפרקה. פריי ספג שער מטופש ואז הגיעו הדקות של אנדריי שבצ'נקו שכבש שני שערים קלילים מבישולים של סרג'יניו (שוב הוא) וקאחה קלאדזה מצד שמאל. על אקורד הסיום היה אחראי הברזילאי שהשלים ערב ענק כשכבש את השישי באחד על אחד. האוקראיני, אגב, תמיד עשה את המוות ליריבה השנואה. הוא כבש שמונה שערי ליגה ב-14 הופעות נגד הנראזורי ועוד שלושה בארבעה משחקים בליגת האלופות.

אנדריי שבצ'נקו. התעלל באינטר שנה אחר שנה | Grazia Neri/ALLSPORT

מהפך של אלופה אמיתית

מילאן מנצחת 2:3 את אינטר| עונת 2003/04 בסרייה א'| מחזור 22

אלופת אירופה הגאה הייתה קבוצה טובה הרבה יותר מיריביתה ורצתה לזכות בסקודטו ראשון מאז 1999/00, אבל כשאינטר הובילה 0:2 האוהדים בשחור-כחול הרגישו שזהו-זה -הרצף המתסכל בדרבי תם לו. דז'אן סטאנקוביץ' כבש היישר מנקודת הקרן כשאף שחקן לא נגע בכדור שהטעה את דידה, ובדקה ה-40 החגיגות הוכפלו כשחאבייר זאנטי השתלט על כדור שנהדף מההגנה, בעט, הכדור פגע באחד משחקני הרוסונרי וחדר לרשת, 0:2.

אנצ'לוטי הביט לספסל במחצית והכניס את החלוץ הדני יון דל תומאסון ופגע בול. בדקה ה-56 הוא ניצל השמטה איומה של פרנצ'סקו טולדו וצימק ל-2:1. כעבור דקה הבליץ של מילאן נמשך, קאקה, בעונת בכורה נפלאה בקבוצה של קרלו אנצ'לוטי, כדרר באין מפריע ושלח כדור שטוח מדויק לרשת, 2:2. השער הזה היה עוד כלום. קלרנס סיידורף בעט כדור אדיר בחצי גובה וקבע מהפך 2:3 כשנותרו חמש דקות לסיום. ניצחון שלישי רצוף בדרבי לרוסונרי. מילאן, שהייתה אחת הקבוצות הטובות באירופה באותה עונה, יחד עם ארסנל 'הבלתי מנוצחת', הודחה ברבע גמר הצ'מפיונס אחרי הפסד הזוי 4:0 מול דפורטיבו לה קורוניה, אך התנחמה באליפות המקומית על חשבון רומא. אינטר הבטיחה את העפלתה לליגת האלופות רק בשלהי העונה.

אנדריי שבצ'נקו, קלרנס סיידורף וקאקה. אוהדי מילאן מתגעגעים | New Press/Getty Images

הלב של אדריאנו

אינטר מנצחת 2:3 את מילאן| עונת 2005/06 בסרייה א'| מחזור 15

משחק שפתח את מהדורות החדשות. רצף שחור של עשרה דרבים שחורים (כולל שני עימותים בליגת האלופות, בחצי הגמר ב-2002/03 וב-2004/05 ברבע הגמר עם התמונה המפורסמת של מרקו מטראצי ורוי קוסטה) נקטע לו. הגיבור? אדריאנו, שסיים את הקריירה בצורה טראגית אך באותם הימים היה אחד השחקנים הטובים והמרגשים בסרייה א'. כשמילאן השוותה ל-2:2 שש דקות לסיום היה נראה שאינטר שוב תבעט בדלי. ואז בתוספת הזמן (90+1) החלוץ הברזילאי השלים צמד עם נגיחה מדויקת אחרי כדור קרן.

אדריאנו, המצטיין במשחק, העלה את אינטר ליתרון מוצדק אחרי שנסטה נגע בכדור בידו ברחבה. מילאן השוותה בפנדל משלה (שבצ'נקו) ושתי הקבוצות יצרו אינספור מצבים. אובפמי מרטינס החזיר את היתרון לאינטר בדקה ה-59 אחרי שדידה השמיט כדור חופשי של אדריאנו. בדקה ה-84 יאפ סטאם השווה בנגיחה אך הסיום היה כל-כולו כחול-שחור. מילאן, למקרה שדאגתם, דאגה לנקום כשניצחה בדרבי השני באותה העונה. היא סיימה במקום השני אחרי יובנטוס והודחה בחצי גמר ליגת האלופות. אינטר סיימה שלישית והודחה ברבע גמר ליגת האלופות על ידי ויאריאל.

אדריאנו, אגב, כבש את שערו האחרון במדי אינטר נגד אותה מילאן. "מתחשק לי לשיר את שיר שחקן השלי יחד עם הקהל שכה אהב אותי", אמר בראיון. "אינטר היא חלק גדול ממני והפרק היפה בחיי, אני לא אשכח את השער שלי בדקה האחרונה בדרבי".

אדריאנו צוהל. הדרבי שלו | New Press/Getty Images

חילופי משמרות

אינטר מנצחת 3:4 את מילאן| עונת 2006/07, סרייה א'| מחזור תשיעי

פרשת השחיתות באיטליה שינתה משמעותית את הסרייה א' ואינטר כמובן הייתה הנהנית העיקרית. מי שהייתה 'אלופת הקיץ' הניפה בסופו של דבר את הסקודטו גם בסיום העונה. יובנטוס הורדה לליגה השנייה והקבוצה של רוברטו מנצ'יני התחזקה בפטריק ויירה ובעיקר זלאטן איברהימוביץ'. הרוסונרי יסיימו את אותה עונה כאלופי אירופה, שוב, אבל היו מחוץ לעניינים בליגה המקומית, ואחרי עזיבתו של שבצ'נקו בקיץ, העתיד לא נראה ורוד. במחזור התשיעי השתיים נפגשו לדרבי ראשון שסימל את העברת השרביט

הנראזורי כבר הובילו 0:3 ו-1:4 אך הרחקתו של מרקו מטראצי גרמה לדקות של מתח לקראת הסיום. אינטר פתחה נהדר ועלתה ליתרון בדקה ה-17 עם נגיחה אדירה של הרנן קרספו אחרי כדור חופשי. בחלוף חמש דקות דז'אן סטאנקוביץ' כבש את השער היפה במשחק כששלח בעיטה לחיבורים של דידה והכניס את סן סירו לטירוף. זלאטן, בדרבי הראשון שלו, היה חשוב לעלות גם הוא על הלוח ובדקה ה-47, בסיום מתפרצת, גבר על אלסנדרו נסטה והצליח להכניע את דידה.

סיידורף צימק (50) אך מטראצי הבקיע בנגיחה וקבע 1:4. אולם מטראצי כמו מטראצי, שכח שיש לו צהוב, הוריד את החולצה והורחק. מילאן הבינה שיש לה צ'אנס. אלברטו ג'יליארדינו היה זקוק לשלוש דקות על המגרש כדי לכבוש שער יפה בנגיחה אחרי בישול של קאפו. ג'וליו סזאר עבד קשה אך נכנע לשער גאוני של קאקה שהקפיץ מעליו אחרי שיצא לכדור גובה. בסיום דקות של מתח הנראזורי חגגו 3:4 גדול.

מרקו מטראצי וזלאטן איברהימוביץ' צוהלים, אנדראה פירלו מתוסכל | PACO SERINELLI/AFP via Getty Images

זו הייתה עונה גדולה של אינטר שרשמה שיא ליגה עם 17 ניצחונות ברציפות, סיימה עם 97 נקודות ואת הפסד הבכורה והיחיד שלה רשמה רק במחזור ה-32 נגד רומא. מילאן עברה בקושי את סלטיק בליגת האלופות אך בהמשך הדיחה את באיירן מינכן, הביסה 0:3 את מנצ'סטר יונייטד ונקמה גם בליברפול כעבור שנתיים עם 1:2 בגמר.

זלאטן מול מיליטו – ואין כמו שמחה לאיד

אינטר מנצחת 2:4 את מילאן| עונת 2011/12 בסרייה א'| מחזור 37

שני מחזורים לסיום העונה, האלופה הנוכחית מילאן (77 נקודות) חלמה על סקודטו שני ברציפות והייתה במאבק שיא נגד יובנטוס (78 נקודות) של אנטוניו קונטה. אינטר, מנגד, עם שאריות מעונת הטרבל האגדית – חוותה עונה קשה, אך אין כמו להרוס ליריבה העירונית. וכך היה. זלאטן איברהימוביץ' אמנם הבקיע בלי סוף (סיים כמלך שערי הסרייה א' עם 28 כיבושים), אך באותו ערב פגש חלוץ טוב גם כן – דייגו מיליטו.

הארגנטינאי כבש בנגיחה בדקה ה-14 ואביאטי (הוחלף בדקה ה-35) רשם שתי הצלות גדולות שמנעו יתרון כפול. זלאטן נעצר אצל ז'וליו סזאר בצד השני. סמוך לסיום המחצית (44) השבדי השווה בפנדל אחרי שקווין פרינס בואטנג הוכשל ברחבה והקבוצות ירדו להפסקה ב-1:1. זלאטן השלים צמד בשער ענק כשחדר לרחבה והקפיץ מעל השוער אך המשחק המשיך להיות הפכפך: גם אינטר קיבלה פנדל, דייגו מיליטו נתפס ברחבה והשלים צמד מהנקודה הלבנה. החלוץ השלים שלושער וקבע מהפך (79) ובדקה ה-87 מאייקון כבש שער בלתי נשכח עם הפאלש והרס את סיכוי האליפות של מילאן.

מאייקון חוגג שער ענק וניצחון בדרבי | OLIVIER MORIN/AFP/GettyImages

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי