השוער מספר 1: יצחק ויסוקר על התפקיד החשוב ביותר בכדורגל

איציק ויסוקר
איציק ויסוקר | AFP

בעקבות הטעויות של אופיר מרציאנו בנבחרת, אשר גולדברג שוחח עם אחד מגדולי שוערי ישראל בכל הזמנים, יצחק ויסוקר שזכה באליפות אסיה, שיחק בגביע העולם ובמשחקים האולימפיים ויודע לספר כיצד השתנה המשחק עם השנים

(גודל טקסט)

הטעויות הקשות של אופיר מרציאנו במשחקי הנבחרת האחרונים ובייחוד השער האומלל שספג במשחק נגד צ'כיה, אז כדור שהחזיר לו ג'ואל אבו חנא הפך לשער עצמי הזוי, הובילו לכך שסביב עמדת השוער הלאומי יש דיון של ממש – מי צריך להיות השוער הבא של נבחרת ישראל?

כשנשאל המאמן וילי רוטנשטיינר על עתיד מרציאנו בחלון המשחקים הבא, הוא לא היסס ואמר: "אני צריך שוער שמביא נקודות", ובכך הלהיט את האווירה לקראת המשחקים הבאים בחודש נובמבר. אז מי יהיה האיש בין הקורות? בשיחות עם שחקני עבר, שוערים ושחקני שדה, כולם אמרו פה אחד – "שוער חייב להיות אישיות בפני עצמה, אחד שגם מקרין את זה לשחקנים. שוער צריך להיות מנהיג כי הוא עולה בחשיבותו על כל שחקן אחר במגרש".

בין קורות שער נבחרת ישראל שיחקו עשרות רבות של שוערים מאז 1934 – מהמשחק בקהיר נגד מצרים בו שיחק וילי ברגר ועד למשחק האחרון בטרנבה נגד סלובקיה, בו עוד היה מרציאנו האיש בין הקורות. במשך אותן עשרות שונים, גדלו כאן שוערים מפורסמים אשר הפכו עם השנים לאגדות דשא ספורטיביות: יעקב חודורוב, יעקב ויסוקר, חיים בוך, חיים לוין, יאיר נוסובסקי, מיכאל קדוש, יצחק ויסוקר, אריה חביב, יוסי מזרחי, אבי רן, בוני גינצבורג וניר דוידוביץ'.

אחד השוערים הגדולים ביותר בכדורגל הישראלי הוא שוער העבר של הפועל פתח תקווה ומכבי נתניה, יצחק ויסוקר בן ה-76. כדי לשמוע על יצחק ויסוקר, פנינו אל העיתונאי הוותיק מ"ידיעות אחרונות", אבינעם פורת אשר ליווה את ויסוקר החל משנות השישים בהפועל פתח תקווה, מכבי נתניה ונבחרת ישראל.

איציק ויסוקר
ויסוקר. לא נפרד מהכדור | ארכיון פרטי

"ויסוקר היה אישיות של כדורגל במגרש ומחוצה לו. כשוער לאורך שנים ארוכות, הקרין ממנהיגותו על חבריו וניחן ביכולות ענק כשוער אמיץ ללא חת בכדורי גובה ועל הדשא", מספר פורת, "מערך ההגנה פעל תחת מנהיגותו של ויסוקר. אם לא היה האיקון יעקב חודורוב לפניו, אין לי ספק שוויסוקר הוא גדול השוערים של נבחרת ישראל בכול הזמנים".

היכן הגיע ויסוקר לשיא יכולתו?

"אין ספק שזה היה במקום המכובד ביותר בעולם, במשחקי מונדיאל 1970 שכולם מדברים ומזכירים. המשחקים נגד נבחרות אורוגוואי, שבדיה ואיטליה היו שיא הקריירה של ויסוקר".

יצחק ויסוקר, היום בן 76, שיחק בהפועל פתח תקווה ובמכבי נתניה, במקביל לנבחרת הנוער ונבחרת ישראל. בנבחרת הלאומית שיחק בין 1963 עד 1976 לאורך 69 משחקים, כשהמשחק הראשון היה נגד נבחרת דרום ויאטנאם והאחרון נגד נבחרת ברזיל באולימפיאדת מונטריאול 1976 בהפסד 4:1 ברבע הגמר, בטורניר בו היה ויסוקר קפטן נבחרת ישראל.

בנוסף למשחקים האולימפיים ולגביע העולם בהם נטל חלק, ויסוקר גם מחזיק בהישג ספורטיבי ענק של זכייה באליפות אסיה ב-1964. כמו ויסוקר, גם מוט'לה שפיגלר הוא אחד מאותם כדורגלי עבר שזו באליפות אסיה וזכו להשתתף במשחקים האולימפיים, במקסיקו 1968 (בהם לא השתתף עקב פציעה) ובמונדיאל 1970.

יצחק ויסוקר
ויסוקר במדי הנבחרת | ספורט1

ויסוקר פרש לפני מספר שנים מעבודתו בהתאחדות לכדורגל כמאמן השוערים הצעירים ובשנים האחרונות אינו מגיע למשחקי הנבחרת הלאומית: "כל עוד המשחקים נערכו באצטדיון רמת גן ובסביבה הקרובה, לא החמצתי שנים משחק של נבחרת ישראל וגם לא את כל משחקי נבחרות הנוער והנערים", מספר לנו ויסוקר, "עכשיו המשחקים הועברו לחיפה, ירושלים ובאר שבע. נסעתי למשחק בירושלים נגד נבחרת וויילס, התנועה קשה ומעצבנת, למרות כול האישורים קשה להגיע לחנייה מסודרת וזה גוזל לפחות תשע שעות וחזרה עמוק אל תוך שעות הלילה המאוחרות בשל שעות המשחקים המאוחרת".

על החיסרון של שוער לאומי קבוע והחילופים הרבים בין הקורות אומר ויסוקר: "תפקיד מאמן השוערים הפך להיות הכי חשוב לכול מועדון ובטח לנבחרת ישראל. לא בטוח שיש היום מאמני שוערים מוכשרים מספיקים כדי להעביר אימונים ולשפר את יכולתו של השוער. האימונים היום הם בעזרת עזרים טקטיים ומחשב ובעיטות לעבר השוער ואני שואל היכן זה קשור ושייך למשחק השוערים עצמו. היכן התרגול של השתתפות השוער במשחק, בשליטה שלו על היציאה קדימה ומשחק ההגנה. כשהתחלתי לעבוד לפני כשני עשורים עם שוערי נבחרות הנוער והנבחרת הצעירה, לא האמנתי עד כמה אימון השוערים ובעיקר משחק הרגל של השוערים יהיה משמעותי בהמשך".

יצחק ויסוקר
ויסוקר ו | ספורט1

מלבד היותך שוער מצטיין, איזו הכשרה ולמידה עשית בשנים האחרונות?

"השתלמויות וביקורים בקבוצות רבות באירופה. ביקרתי גם באימוני ברצלונה, לפחות 14 פעמים הגעתי לאימונים, למשחקים ולאימוני השוערים שלה. עקבתי אחרי העבודה של אנשי ברצלונה וראיתי ואיך הם עובדים מול השוער מרק אנדרה טר שטגן. רואים כמה העבודה היא משמעותית ומקצועית כשהיא נעשית באופן הנכון, בעוד עבודה לא מקצועית גורמת לנזק שלא ניתן לשינוי".

מה ההשפעה של משחק הרגל של השוער על משחק הכדורגל?

"המשחק עבר ועובר שינויים רבים בשני העשורים האחרונים. הם הופכים את השוער לאיש המרכזי במשחק הכדורגל. השינויים החדשים הם ב-90 אחוז נוגעים לשוער. הוא הפך לבלם ומגן נוסף, הוא יותר משמעותי מכול תפקיד אחר על כר הדשא. אין יותר מסירות לאחור לשוער שתופס ביד ובועט ישר מהיד לרגל לעבר מחצית המגרש. היום השוער משותף יותר, פותר למגנים ולבלמים בעיות מסירה במצבי לחץ על ידי מסירת שחרור לעבר השוער".

מי השוער שהשפיע עלייך הכי הרבה?

"לא אדבר הפעם על שוערי ישראל לדורותיהם. טר שטגן מברצלונה הוא הקלאסי שבקלאסים בקרב השוערים ואחריו אני עוקב. אני רואה מהלכים ומבין אותם מהיותי שנים שוער. ברצלונה עשתה שינוי בסגנון המשחק והתאימה אותו לשוער שלה. הם מרוויחים שחקן עם שליטה מדהימה בכדור, אשר הופך את המגנים לתוקפים יותר קדימה וגורם ללחץ על שחקני הכדור כמעט בכול שטח במגרש. לא אדבר על אופיר מרציאנו או שוערים אחרים של ישראל. הסברתי מה צריך להיות, אבל זה לא קורה".

מרציאנו סופג נגד צ'כיה. משחק הרגל הפך קריטי | JACK GUEZ/AFP via Getty Images

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי