חוזרים הביתה: לקראת מחזור של משחקי ענק בליגת העל

שי קונסטנטין, דורון ליידנר | דני מרון

בית"ר מגיעה לבלומפילד כפייבוריטית ברורה, מכבי חיפה במשחק העשור שלה נגד האלופה, אבוקסיס יעמוד למבחן. וגם: בני יהודה ואשדוד באות ליהנות, נתניה-כפ"ס אמור להיות חוויה ומכבי פ"ת תנסה להחיות את המומנטום

(גודל טקסט)

1. בית"ר ירושלים והפועל ת"א נכנסו למשבר הקורונה מאותה מעלית. שתיהן טענו, בצדק, לפגיעה ב-60% מההכנסות כשנאבקו מול המנהלת ואחר כך יחד איתה על רשת הביטחון. ממשבר הקורונה – לפחות זמנית – יצאה רק בית"ר ירושלים.

בית"ר והפועל הן קבוצות כל כך קהילתיות, שהאחזקה בהן היא בחלקה הגשמה של פנטזיות הקהל שלהן. לצד היריבות הפוליטית, חברתית, אורבנית, מדובר בשני מועדונים די זהים, שהבעלים הנוכחיים שלהם בעצם הצילו אותם רגע לפני נפילה לתהום. אפשר כמובן להתווכח איך בדיוק מתבצע מבצע ההצלה הזה, בוודאי לנוכח העובדה שאתמול הגיעו מאות אוהדים לאימוני כל אחת מהקבוצות, בנסיבות זהות אבל מסיבות שונות.

ולכן בית"ר מגיעה למשחק רחוקה שנות אור מהפועל. בעוד שבהפועל הוציאו שחקנים לחל"ת יומיים לפני ההחלטה להחזיר את העונה לסדרה והתעסקו בכל התקופה הזו באיך יוצאים מההחלטה הזו, בבית"ר נלחמו על ירדן שועה ונתנו לסלובודאן דראפיץ' ושי ברדה האטרקטיביים את המושכות.

ברור שאפשר לשאול על מה בדיוק נלחמו בבית"ר. אחרי הכל, למשחק הערב תעלה הקבוצה עם שועה ומיכאל אוחנה בהרכב, שזה מצד אחד פנטזיה מטורפת ומצד שני סימן שאלה גדול. שחקן אחד חוזר מפציעה ממושכת והשני חוזר מגמגום מתמשך. למה שזה יתפוצץ דווקא הערב, או בכלל?

ולכן סימן השאלה מעל הרמת הראש של בית"ר גדול מצד אחד, ואולי מיותר מצד שני. כאשר אלה האנרגיות מעל שני המועדונים, אין ספק בכלל איזו קבוצה תהיה פייבוריטית הערב. ועם כל הצער על מה שקורה בהפועל ת"א, ההתפוצצות של בית"ר חשובה יותר לליגה.

בית"ר מגיעה כפייבוריטית ברורה לבלומפילד | האתר הרשמי של בית"ר ירושלים

2. בניגוד לעמדתו של אבי נמני במהלך משחקה של מכבי תל אביב בטורקיה ביום חמישי, המשחק ביום שני מול מכבי חיפה הרבה יותר חשוב. ניצחון בליגה האירופית שווה 570,000 יורו. אליפות בישראל, בוודאי כשהיריבה היא מכבי חיפה, שווה מיליונים ולא בגלל הגישה למוקדמות ליגת האלופות, שיותר קשה היום להעפיל אליה מאשר היה בעבר. הסיפור כאן הוא סיפור של הגמוניה. והגמוניה בישראל זה עסק כלכלי לא רע.

עם כל הכבוד להפועל באר שבע, שזכתה בשלוש אליפויות רצופות, זה לא מועדון שיכול ליטול הגמוניה בישראל. הפועל באר שבע לא הצליחה להפוך לקבוצה האהודה בישראל בתום השושלת שלה. לעומתה, מכבי חיפה היא עדיין הקבוצה הכי אהודה בישראל, על אף שלא זכתה באליפות כעשור. זו הגמוניה. וכל קריאת תגר של מכבי חיפה על מה שעשתה פה מכבי ת"א מאז 2013, היא קריאה למאבק על ההגמוניה.

מכבי חיפה נגד מכבי תל אביב זה הקלאסיקו הישראלי. פה קמה ונופלת השליטה בכדורגל הישראלי. בעונה שעברה חזרה מכבי חיפה לשחק במשחקי עונה, לראשונה מאז 2011. הפעם היא מגיעה למשחק העונה הראשון כשהיא פייבוריטית: יש לה חמש נקודות יותר והיא נראית טוב לא פחות, אם לא יותר, מיריבתה המיתולוגית.

העניין הוא שזה לא משחק בתנאים רגילים. הוא ייערך ללא קהל, וזה משמעותי יותר למכבי חיפה. המשחק יתקיים אחרי תקופה ארוכה שהירוקים לא שיחקו וגם מחנה האימונים בסרביה לא ישתווה למשחקים מדי שבוע שמקיימת מכבי תל אביב וגם צוברת בהם ביטחון. היתרון היחיד של מכבי חיפה תהיה הרעננות. האלופה טסה, שיחקה ושוב טסה וביום חמישי תחכה לה ויאריאל. הקבוצה של ברק בכר חושבת על המשחק הזה בערך מהרגע שהארי קיין שכח מי זה מוחמד אבו פאני. זה לא משחק העונה שלה, זה משחק העשור שלה, גם אם הוא מתקיים רק במחזור הרביעי.

עצם העובדה שמכבי תל אביב תצטרך לבצע רוטציה – ולפחות בעניין הזה גאורגיוס דוניס חילק יפה את המעמסה – ולא תוכל להשתמש בכל הכלים שלה, עומדת לה לרועץ. מכבי חיפה עם זרים משמעותיים יותר, עם שחקני נבחרת חדשים ועם תשוקה אדירה. זה משחק סופר מעניין מכל היבט והעובדה שאי אפשר לנחש מה יקרה בו רק מעצימה את הסקרנות ממנו.

המפגש עם האלופה – משחק העשור של הירוקים | Gettyimages, דני מרון

3. לבני סכנין ייקח עוד הרבה זמן עד שתתחיל את העונה. שתי התבוסות שספגה, בערך מוחלט של 10:0, עשו את שלהן והקבוצה מתחילה לבנות את עצמה מחדש, אבל גם הקורונה שהכתה שם, ואולי גם השליכה על רשימת הפציעות שגדלה, וגם המצב הכלכלי ואי השקט מאחורי הקווים, כל אלה מעכבים את כניסתה של סכנין לעונת 2020/21. וזה בהחלט יכול להיות מאוחר מדי כשזה יקרה.

ולכן, אם הפועל באר שבע המחלימה, העייפה והמותשת הייתה צריכה לחלום על משחק נוח לחזרה לליגה, היא קיבלה אותו. יוסי אבוקסיס יוכל לבצע רוטציה מקיפה בסגל הלא ממש עמוק שלו ולתת דקות מנוחה לשחקנים כמו אלטון אקולטסה או מיגל ויטור ואפילו ז'וסואה, ועדיין הקבוצה שלו תהיה פייבוריטית למשחק.

המשחק הזה הוא גם מבחן לאבוקסיס שיודע לתפקד מצוין כאנדרדוג, אבל כשהוא פייבוריט מובהק, הוא פחות מבריק. כל תוצאה מלבד ניצחון באר שבעי רק תאשר שההנחה הזו נכונה.

איך יוסי אבוקסיס יתפקד כפייבוריט? | דני מרון

4. לקבוצה כמו מכבי פתח תקווה, שהיא הרבה רוח נעורים, תשוקה אדירה ותחושת אנדרדוג, הפסקה ממושכת היא מכת מוות. לקטוע מומנטום של קבוצה כזו זה גם לתת לקבוצות הגדולות להתארגן, במקביל. מכבי פתח תקווה, זו שרחוקה שער אחד בלבד מהמקום הראשון, מגיעה למשחק מול הפועל חיפה פחות פייבוריטית מכפי שהייתה אם המשחק היה מתקיים בספטמבר. תוסיפו לכך רעשי רקע כמו הטירונות של ליאל עבדה או תביעות הבוררות של צחי גיגי ואלי בבאייב ותמצאו קבוצה פחות מפוקסת מכפי שהייתה בפתיחת העונה המתעתעת. למזלה, הפועל חיפה קרטעה בפתיחת העונה ומשחקי ההכנה שלה לקראת החזרה רק הוסיפו סיבות לדאגה. זה משחק מפתח לשתי הקבוצות, בחזקת "פנינו לאן".

5. המשחק הכי כיפי במחזור הזה אמור להיערך מחר בבלומפילד, כשבני יהודה תארח את מ.ס. אשדוד. מדובר בשתי קבוצות שעל הנייר הבינו שלא ייקחו אליפות ולא יירדו ליגה והן פשוט מגיעות ליהנות.

אבל, וזה אבל גדול, בבני יהודה התרחש משהו בפגרה הארוכה: אלישע לוי הלך וניר ברקוביץ' הגיע. מדובר באחד שטרם אימן בליגה הבכירה, שרוב הציבור טרם הצליח להבין האם מדובר ב"אח של" או בישות בפני עצמה, הרבה בגלל שטרם תהו על קנקנו. להזכירכם, ניר ברקוביץ' ניצח בשנה שעברה את ולדימיר איביץ' בגביע כשהקבוצה שלו כובשת 3 שערים ויוצאת מפיגור.

ולכן, אם השקט הנפשי של אלישע לוי הבטיח בני יהודה מרתקת, התזזית של ניר ברקוביץ' מבטיחה הרבה עניין. אבל עם סייג אחד: בלי דור ג'אן שעזב לפורטוגל, בני יהודה תהיה פחות טובה. אשדוד? באמת שהתגעגענו.

שחקני אשדוד חוגגים. התגעגענו | דני מרון

6. גם ללא השביעייה שלה לרשת של סכנין, מכבי נתניה היא קבוצה התקפית בטירוף וכשהיא משחקת מול הפועל כפר סבא המרעננת והמאתגרת, זה הופך להיות פוטנציאל משחק מהנה. ברמת "תזפזפו לנתניה-כפר סבא, הכדור רץ משער לשער". מדובר בשתי קבוצות שמינו מאמנים שעבדו בבית"ר תל אביב בשנים האחרונות. מה הקשר? אלה מאמנים שקיבלו שקט תעשייתי מופלא לבנות קבוצה שתשחק כדורגל, כי בבית"ר תל אביב אין ציפיות וזו חממה לגידול שחקנים. מכבי נתניה, מתוך אילוצים תקציביים, הלכה על סגל רעב ואילו הפועל כפ"ס, כך עושה רושם, מריצה שחקנים אפריקאים להשבחה. אלה מטרות צנועות שמבטיחות שקט. לצופה הממוצע זה צריך להיות הרבה פחות אכפת, בוודאי אם הוא לא אוהד את אחת משתי הקבוצות. אני, לקראת משחק כזה, מכין צלוחית אחת לגרעינים, עוד אחת לקליפות וכרית על השולחן מול הטלוויזיה, בשביל הרגליים. תבלו.

7. הפועל חדרה, כמו בית"ר ירושלים, קיימה משחק ליגה אחד עד כה והפסידה בו. מדובר בחידה: האם זו קבוצה של משחקי אימון או שבפועל, בליגה, נראה כמה תקציב קטן לא יכול לייצר יותר מדי? יריבה כמו קרית שמונה אינה אידיאלית. איזי שרצקי רוצה עונה אחת שלא תפגע לו בבריאות, והייתה לו כזו הזדמנות העונה, אלמלא היו לא מעט קבוצות שחשבו בדיוק את אותו הדבר. זה אחד מהמשחקים שיש בו פוטנציאל הפתעה ובאותה נשימה פוטנציאל למשחק חד צדדי. בתור מופע חימום למשחק בין הפועל תל אביב לבית"ר ירושלים, זה לא נראה מבטיח.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי