שווה אליפות? הרכב הספרדים הטובים ביותר ששיחק בישראל בעשור האחרון

רובן ראיוס , אנריק סבוריט , איסק קואנקה | ספורט1

לפני שמכבי ת"א תתארח בוויאריאל, נזכרנו ב-11 הספרדים הטובים ביותר שהגיעו ארצה. על דבר אחד אי אפשר להתווכח: קיים דיסוננס עצום בין שחקני הגנה לשחקני התקפה

(גודל טקסט)

מכבי תל אביב רושמת עד כה את אחד הקמפיינים האירופיים המוצלחים בתולדות הכדורגל הישראלי, בזכות מאזן מושלם בשני המחזורים הראשונים לאחר ניצחונות על קרבאח וסיבאספור – דבר שטרם קרה לקבוצות ליגת העל במפעל המשני של אופ"א. הערב (חמישי החל ב-21:50, שידור ישיר בספורט2) תחכה לצהובים הקבוצה החזקה בבית, ויאריאל, שבדיוק כמו האלופה הישראלית השיגה שש נקודות מתוך שש אפשריות.

המאזן של הישראליות מול הספרדיות לא מחמיא במיוחד – מתוך 18 משחקים, קבוצות ליגת העל חילצו חמש תוצאות תיקו וניצחו פעמיים בלבד. עם זאת, למכבי תל אביב יש זיכרון טוב מאוד מול הספרדיות ו-ויאריאל בפרט. בקמפיין האירופי האחרון של הצהובים לפני כשלוש שנים, השיגו הצהובים את כל ארבע הנקודות שלהם בשלב הבתים של הליגה האירופית מול הצוללת הצהובה, כולל 0:1 במחזור השישי שמנע הישג מפוקפק אשר היה הופך אותם ליחידים בתולדות המפעל שמסיימים קמפיין ללא שער זכות. 

צפו בניצחון מכבי ת"א על ויאריאל

הקשר לא נגמר כאן. מאז הגעתו של ג'ורדי קרויף למכבי תל אביב, החלה נהירה של שחקנים ואנשי צוות ספרדים, שהצליחו לשנות את הסטנדרטיזציה של הכדורגל הישראלי והעלו את רמת המקצוענות בכל הרבדים. לכן, זו הזדמנות טובה להיזכר בספרדים הטובים ביותר ששיחקו בישראל בעשור האחרון וחלקם הגדול גם הגיע להישגים מרשימים במיוחד.


חואן פאבלו קולינאס

קבוצה בישראל: מכבי תל אביב (2013/2015)
סטטיסטיקה בישראל: 90 הופעות, 84 ספיגות, 38 משחקים ללא ספיגה
קבוצה נוכחית: פרש

לא בכל יום מגיע לכאן שוער שערך מעל 140 הופעות בליגה הספרדית, אך ירידת הליגה של ספורטינג חיחון והפרויקט השאפתני של ג'ורדי קרויף במכבי תל אביב היו אלו שהביאו את חואן פאבלו לארץ בקיץ 2013. על היכולת אפשר להתווכח. לצד הופעות טובות, השוער גם היה מאבד את הראש ויוצא משערו ללא אחריות. אך אסור להתעלם מכך שהיה שותף לעונת הטרבל ההיסטורית, לקמפיין האירופי הכי מוצלח של הצהובים בליגה האירופית וגם לעלייה לשלב הבתים של ליגת האלופות. הסיום היה טראגי עבורו – אחרי העלייה הסנסציונית מול באזל, לא זכה להגיע לארץ המובטחת ושוחרר מהקבוצה לפני ההופעה הראשונה בשלב הבתים באלופות, בעקבות צירופו של פרדראג ראיקוביץ', אז בן 19.

חואן פבלו קולינאס
חואן פבלו קולינאס | אריאל שלום

מגן ימני: מארק ואליינטה

קבוצה בישראל: מכבי חיפה (2015-2017)
סטטיסטיקה בישראל: 54 הופעות, שער אחד ו-2 בישולים
קבוצה נוכחית: ספורטינג חיחון (ספרד)

בשל מצוקה בעמדת המגן הימני, הבלם שברזומה שלו גם שתי הופעות בברצלונה, הוסט לעמדה בה הוא משחק לעיתים רחוקות, אבל זה לא אומר שלא הרוויח את מקומו בהרכב בחסד. ואליינטה בלט בשורות הירוקים מהרגע הראשון והיה אחד העוגנים של מכבי חיפה בזכייה בגביע. לצערו, שנה מאוחר יותר פספס כמחצית ממשחקי הליגה בגלל פציעה ומיד אחריה שוחרר לאופן הבלגית.  

ואליינטה. הפגין מנהיגות
ואליינטה. הפגין מנהיגות | צילום: דני מרון

בלם: קרלוס גרסיה

קבוצה בישראל: מכבי תל אביב (2012-2016)
סטטיסטיקה בישראל: 145 הופעות, 7 שערים ובישול
קבוצה נוכחית: פרש

יחד עם ראדה פריצה, קרלוס גרסיה היה הבינגו הגדול ביותר של ג'ורדי קרויף בתור מנהל המקצועי ולמעשה הוא היה זה שהחל את מסורת הבלמים הספרדים בישראל. כבר בעונתו הראשונה התגלה כאיש הנכון להנהיג את מרכז ההגנה של הצהובים וגם ההישגים לא איחרו לבוא. לגרסיה היה חלק משמעותי בזכייה בשלוש האליפויות הרצופות ובעלייה לשלב הבתים של ליגת האלופות בקיץ 2015. בתום העונה הרביעית ואיבוד התואר להפועל באר שבע, היה מיצוי הדדי בין הצדדים והבלם הספרדי עזב לטורקיה. בדצמבר 2017 גרסיה סגר מעגל כאשר מונה לעוזרו של קרויף במכבי תל אביב.

המועדון נכנס לו ללב. קרלוס גרסיה
המועדון נכנס לו ללב. קרלוס גרסיה | צילום: עדי אבישי

בלם: חסוס רואדה

בלם: חסוס רואדה
קבוצה בישראל: בית"ר ירושלים (2015-2017)
סטטיסטיקה בישראל: 74 הופעות, 7 שערים ובישול
קבוצה נוכחית: חימנסטיק (ספרד)

יחד עם ואליינטה, רואדה עזב בקיץ 2015 את ואידוליד, לטובת מסע בישראל, אך בשונה מהאחרון – רואדה הצטרף לבית"ר ירושלים. בבירה הוא היה אחד השחקנים הטובים בקבוצה ובתקופת פרה-מיגל ויטור, נחשב לבלם הטוב בליגה. ההרפתקה בבית"ר נמשכה כשתי עונות ובשונה משאר השחקנים ברשימה, הקדנציה בישראל הובילה לשדרוג כאשר עבר לאפואל ניקוסיה של גאורגיוס דוניס, בה שיחק נגד ריאל מדריד, טוטנהאם ודורטמונד בשלב הבתים של ליגת האלופות. 

חסוס רואדה
חסוס רואדה | דני מרון

מגן שמאלי: אנריק סבוריט

מגן שמאלי: אנריק סבוריט
קבוצה בישראל: מכבי תל אביב (2018 – ?)
סטטיסטיקה בישראל: 85 הופעות, 4 שערים ו-8 בישולים

צירוף מגן שמאלי זר לא נחשב דבר מהפכני במיוחד בכדורגל הישראלי, במיוחד עבור הקבוצות הגדולות, אבל שחקנים ברמה של סבוריט מגיעים לכאן לעיתים רחוקות מאוד, וזה דווקא קרה בעונת "הפייר פליי" הראשונה של מכבי תל אביב. מאז הצטרף לפני כשנתיים וחצי, סבוריט הפך לשחקן היציב ביותר בשורות הצהובים וגם על הופעות הנפל נגד סודובה במוקדמות הליגה האירופית כבר סלחו לו מזמן.

אנריק סבוריט
אנריק סבוריט | דני מרון

קשר: מיצ'ל (מיגל מרקוס מדיירה)

קבוצה בישראל: מכבי חיפה (2014-2015)
סטטיסטיקה בישראל: 25 הופעות, שער אחד
קבוצה נוכחית: מרינו דה לואנקו (ספרד)

בעונת הבכורה של מכבי חיפה בסמי עופר, הירוקים התחמשו בשמות נוצצים במיוחד. פרט ליוסי בניון שהיה הדובדבן שבקפצת, הצטרפו גם שוער נבחרת סרביה ולדימיר סטויקוביץ', החלוץ גבוה הקומה מוהמדו אידריסו שקרע רשתות בגרמניה והקשר מיצ'ל – שערך קרוב ל-100 הופעות בליגה הספרדית הראשונה ונרכש רק ארבע שנים קודם לכן בשלושה מיליון ליש"ט על ידי בירמינגהאם מהפרמיירליג. לישראל הגיע בכושר גופני ירוד והציג ניצוצות רק במחזורים האחרונים. בחיפה לא נתנו לקשר הזדמנות נוספת ושחררו אותו לקרבאח, עמה הגיע ארבע פעמים לשלב הבתים של הליגה האירופית ופעם אחת לליגת האלופות.

קשר: חוסה רודריגס

קבוצות בישראל: מכבי תל אביב (2017-2018), מכבי חיפה (2020- ?)
סטטיסטיקה בישראל: 25 הופעות, 2 שערים ו-3 בישולים

למכבי תל אביב הצטרף ברגע האחרון בהשאלה ממיינץ בשנת 2017 ופרט להופעה גדולה מול הפועל חיפה בתום העונה הסדירה, הקשר לא הותיר זיכרון. במכבי חיפה רודריגס פותח דף חדש וחובת ההוכחה עליו.

אייל גולסה, חוסה רודריגס | דני מרון

קשר התקפי: רובן ראיוס

קבוצה בישראל: מכבי חיפה (2013-2015)
סטטיסטיקה בישראל: 66 הופעות, 23 שערים ו-4 בישולים
קבוצה נוכחית: בנדיראמספור (טורקיה)

ראיוס הוא ללא ספק שחקן ההתקפה הספרדי הטוב ביותר ששיחק בליגת העל, אבל במקביל נותר אחד הזרים השנויים במחלוקת שהיו כאן – גם מבחינה מקצועית וגם בפן האישי בעקבות העבירה הברוטאלית שסיימה לרפי דהן את הקריירה. את מכבי חיפה עזב בקיץ 2015 לאחר שרוני לוי החליט לשחרר אותו מבלי לתת לו זמן להוכיח את עצמו מחדש במחנה האימונים. צחוק הגורל והשניים התאחדו באנורתוזיס כעבור שנה.

רפי דהן , רובן ראיוס
רפי דהן , רובן ראיוס | ערן לוף

שחקן כנף: איסק קואנקה

קבוצה בישראל: הפועל באר שבע (2017-2018)
סטטיסטיקה בישראל: 18 הופעות ו-3 שערים
קבוצה נוכחית: וגאלטה סנדאי (יפן)

כנראה שאתם שואלים את עצמכם איך אחד הפלופים הגדולים של העשור האחרון נמצא בנבחרת? ההסבר היחיד הוא הדיסוננס העצום בין שחקני החלק האחורי והקדמי שהגיעו לישראל מספרד. כמו קואנקה, עוד רבים וטובים לא סיפקו את הסחורה. הרזומה של קואנקה עיוור את ראשי הפועל באר שבע. שחקן הכנף הספרדי גדל במחלקת הנוער של ברצלונה ובעונת 2011/12 רשם במדי הקטאלונים לא פחות מחמישה בישולים בליגת האלופות – אחד מהם היה בחצי הגמר מול צ'לסי. אבל מאז המשחק מול הבלוז ועד שחתם בבירת הנגב, פספס 94 משחקים בגלל פציעה והדבר ניכר לעין כשהגיע לישראל, כאשר ברוב משחקיו היה השחקן החלש על המגרש. אחרי שזכה באליפות עם באר שבע, עבר ליפן בה הוא מבלה עד היום.

איסק קואנקה
איסק קואנקה | דני מרון

שחקן כנף: גונסאלו גרסיה

קבוצה בישראל: מכבי תל אביב (2012-2013)
סטטיסטיקה בישראל: 27 הופעות, 4 שערים ו-6 בישולים
קבוצה נוכחית: פרש

יליד אורוגוואי, ששיחק בנבחרת הנערים של ספרד והעביר את מרבית הקריירה בהולנד ובקפריסין היה הרכש הראשון של ג'ורדי קרויף, אשר הכיר אותו מלרנקה והחתים אותו לשלוש שנים בקריית שלום. בחצי הראשון של העונה היה אחד הברגים החשובים בהרכב, אך איבד את מעמדו בהמשך וזאת עוד לפני הגעתו של ערן זהבי. כעבור שנה אחת, עבר לאנורתוזיס יחד עם רוברטו קולאוטי, סיים את הקריירה בהראקלס ופתח בקריירת אימון די מוצלחת.

חלוץ: הוגו לופס

קבוצות בישראל: רמת השרון (2013), הפועל כפר סבא (2015-2016)
סטטיסטיקה בישראל: 44 הופעות, 2 שערים
קבוצה נוכחית: דהופאר (עומאן)

כשלופס הצטרף לרמת השרון, עלתה הקבוצה הצנועה לפלייאוף העליון, אך לחלוץ לא היה שום חלק בכך. הספרדי הצטרף בחודש ינואר מסלביה סופיה ושוחרר כעבור חצי שנה מבלי למצוא את הרשת. דווקא ההמשך היה מוצלח יותר – עם אפולון לימסול העפיל לליגה האירופית ואף כבש במשחק העלייה נגד לוקומוטיב מוסקבה. כך זכה להזדמנות נוספת בליגת העל כשחתם אצל העונה החדשה הפועל כפר סבא. אבל גם כאן הרומן לא היה ארוך מדי והחלוץ עזב את השרון עם רזומה דל של שני שערים, מתוכם אחד הגיע מהנקודה הלבנה.

מאמן: אוסקר גרסיה

קבוצה בישראל: מכבי תל אביב
קבוצה נוכחית: סלטה ויגו (ספרד)

הבחירה הרציונלית אולי הייתה אמורה להיות פאקו אייסטאראן, שקיבל פחות כבוד מכל אחד אחר במכבי תל אביב והצליח לזכות בטרבל. אבל גרסיה היה האיש שהתחיל את שושלת האליפויות של הצהובים ואם היה נכשל, ייתכן שגם ג'ורדי היה הולך איתו, כפי שקורה אצל מנהלים מקצועיים בקבוצות אחרות. לכן ראוי לשכוח את הקדנציה השנייה שלו במועדון שנגמרה בעזיבה מוקדמת ולהעריך את מה שעשה בעונת הבכורה כאשר הכין את הקרקע לעוד זכיות והישגים רבים.

אוסקר גארסיה
אוסקר גארסיה | Getty Images/Bongarts/Getty Images

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי