לך עם הרוח: התחנה האידיאלית לדני אבדיה

דני אבדיה | Thomas Lovelock /Sports Illustrated/Getty Images

הקשר הישראלי בקליבלנד, "גולדן סטייט של המזרח" או עיר הרוחות? לקראת הלילה הגורלי בדראפט ה-NBA, ניתחנו באיזו קבוצה הכי כדאי לדני אבדיה לשחק, מבין השלוש עם הסיכוי הגבוה ביותר לבחור בו

(גודל טקסט)

כבר ברגע שנבחרת העתודה זכתה באליפות אירופה עד גיל 20 לראשונה בהיסטוריה, בקיץ 2018 כשדני אבדיה נבחר לחמישיית הטורניר בהיותו בן 17 בלבד, לחובבי הכדורסל היה ברור שמדובר בשחקן הישראלי הבא שייצג אותנו ב-NBA. יותר משנתיים של ציפייה עבורנו, או חיים שלמים עבור היהלום, יגיעו הלילה (בין רביעי לחמישי) לרגע המיוחל בו אבדיה ייוודע סוף סוף לזהות הקבוצה בה יתחיל את הקריירה בליגה הטובה בעולם, כשאדם סילבר יקרא בשמו בדראפט.

אז אחרי אינספור דיווחים, נבואות ותחזיות, ולפני שאנחנו באמת יודעים היכן הוא ישחק, התכנסנו כאן על מנת לנסות ולהבין איפה כדאי לאבדיה לשחק. ולשם כך נתמקד בשלוש קבוצות, שיבחרו במקומות רביעי עד שישי. מדוע? קודם כל, כי שלושה שמות בדראפט הנוכחי נחשבים לפרוספקטים גדולים יותר מהפורוורד המוכשר שצמח במחוזותינו, ומלהיבים את מחלקות הסקאוטינג יותר ממנו. מדובר כמובן באנתוני אדוארדס, ג'יימס ווייסמן ולאמלו בול, שלאו דווקא ייבחרו בסדר שנכתב כאן.

מינסוטה (בחירה ראשונה) לא תבחר בווייסמן כי היא לא צריכה סנטר. היא עשויה לבחור באדוארדס, אך תלך ככל הנראה על בול – כי רכז הוא המצרך המבוקש ביותר אצלה כרגע. גולדן סטייט (2), למרות שהתרשמה מאוד מאבדיה כפי שפורסם בארה"ב וכפי שאישר סוכנו של השחקן, צפויה ללכת על ווייסמן כיוון שהוא החתיכה שתשלים הכי טוב את החמישייה הראשונה שלה. ואם הווריירס עדיין חושבים על טרייד שינחית אצלם כוכב בכיר יותר, הסנטר שמיעט לשחק במכללת ממפיס יהווה נכס מפתה יותר מהישראלי. שארלוט (3) תעדיף כל אחד משלושת השחקנים הנ"ל לפני שחקנה של מכבי ת"א בשנים האחרונות, בין השאר כי היא מחזיקה בכישרונות צעירים וטובים בעמדה שאבדיה מיועד לשחק בה.

דני אבדיה. הרגע המיוחל הגיע | אודי ציטיאט

ובכן, לאחר שדשנו והסברנו, ניגש לענייננו ונדרג, לפי סדר הכדאיות, את שלוש הקבוצות שאמורות להיות המתאימות ביותר עבור הישראלי הראשון אי פעם שייבחר בלוטרי.

3. קליבלנד קבאלירס (בחירה חמישית)

הקבוצה מאוהיו היא ככל הנראה זו שעקבה אחרי אבדיה הכי הרבה מבין השלוש שעליהן נדבר כאן, כשגם הסקאוט וגם המנהל המקצועי קובי אלטמן הגיעו לצפות בו בישראל. על פניו, מבחינת הסביבה, בקליבלנד תהיה לאבדיה את הנחיתה הרכה ביותר. לירון פנאן, בתו של מנהל מכבי ת"א לשעבר מוני פנאן, משמשת כמנהלת מחלקת פיתוח השחקנים והסקאוטינג הבינלאומי של המועדון. פנאן גם הקימה את הסוכנות המייצגת את אבדיה יחד עם סוכנו הנוכחי, מתן סימן טוב, ובנוסף הקבאלירס כבר עבדו עם ישראלים בעשור האחרון: עומרי כספי שיחק שנתיים בקבוצה ודייויד בלאט אימן אותה במשך עונה וחצי.

מצד שני, המאמן החדש ג'יי בי ביקרסטאף רשם קדנציה די כושלת בקבוצה היחידה בה שימש כמאמן ראשי, ממפיס גריזליס, שתחתיו נותרה מחוץ לפלייאוף לראשונה אחרי שמונה עונות ואף רשמה את התבוסה הגדולה בהיסטוריה שלה, אם כי ראוי לציין כי הכוכב מייק קונלי סבל מפציעה קשה באותה תקופה והסנטר מארק גאסול נשלח במהלכה לטורונטו, בטרייד. מעבר לכך, מדובר באחד הארגונים שיותר רחוקים כיום מחזרה לטופ של הליגה, שתקוע עם שכרו הגבוה של קווין לאב, עם החוזה המסתיים של אנדרה דראמונד שצפוי לעזוב בקיץ הבא (בהנחה שחשוב לו להיאבק על אליפות) ועם שני גארדים לא יציבים כמו דריוס גרלנד וקולין סקסטון.

אמנם אבדיה לא אמור להיתקל ביותר מדי תחרות על המקום בחמישייה, לפחות בעמדה 3 שבה משחקים צ'די אוסמן ואלפונזו מקיני, אך חוץ מהנקודה הזו, קשה לראות אופק במועדון כמו זה של הקבאלירס, שחוץ מאשר בשתי הקדנציות של לברון ג'יימס, לא חווה הצלחה מימיו.

ביקרסטאף. הקאבס רחוקים מחזרה לטופ | Michael Reaves/Getty Images

2. אטלנטה הוקס (בחירה שישית)

את ההוקס מאמן לויד פירס, שעבד לצד גרג פופוביץ' בנבחרת ארצות הברית באליפות העולם אשתקד. פירס החל את דרכו כמאמן פיתוח שחקנים – נקודה חיובית מהזווית של אבדיה – בקליבלנד ובממפיס ובהמשך עבד בפילדלפיה כעוזרו של ברט בראון, חניך נוסף של פופ. בהדרכתו הסיקסרס העמידו את אחת ההגנות הטובות בליגה בעונת 2017/18, כך שגם בצד הזה של המגרש פירס יודע מה הוא עושה, ובגיל 44, בתפקידו הראשון כמאמן ראשי ב-NBA, מדובר במאמן שנמצא בדרך למעלה.

מאז שטרוויס שלנק הגיע מגולדן סטייט ומונה למנהל המקצועי, הקבוצה מג'ורג'יה הציבה לעצמה כמטרה להפוך ל"ווריירס של המזרח", עם טריי יאנג כתואם סטף קרי בעמדת הפליימייקר. וזה אומר שאטלנטה אוהבת לרוץ, דבר שאמור להתאים לאבדיה שמצטיין במשחק המעבר. למרות שההוקס בחרו שני שחקני כנף בשנתיים האחרונות, דיאנדרה האנטר וקאם רדיש, אף אחד משניהם לא הוכיח יכולות של פליימייקר כמו אלו שאבדיה הציג.

יחד עם זאת, מה שאטלנטה מחפשת זה מוביל כדור נוסף על המגרש לצד יאנג, ולא בטוח שרמת השליטה בכדור של אבדיה תספיק ל-NBA, לפחות בתחילת דרכו. עצם נוכחותו של כוכב כמו יאנג בקבוצה, אחרי שהרכז הפך לאולסטאר כבר בעונתו השנייה בליגה, אמורה להוריד מעט לחץ מאבדיה. מצד שני, כמעט כל ההחלטות בהתקפה של ההוקס מתקבלות על ידי יאנג וזה עלול להשאיר לישראלי פחות הזדמנויות לייצר ויחייב אותו יותר לדייק בקליעה מרחוק, שסומנה כאחד מסימני השאלה לגביו.

מעבר לכך, חלק מהפרשנים בארה"ב טוענים כי אטלנטה שואפת להגיע לפלייאוף כבר בעונה הקרובה, דבר שעלול להוביל לגישה פחות סבלנית כלפי אבדיה, שיגיע עם ציפיות גדולות בעקבות בחירתו במיקום גבוה.

טריי יאנג
יאנג. לא בטוח שכדאי לאבדיה לשחק איתו | Kevin C. Cox/Getty Images

1. שיקגו בולס (בחירה רביעית)

הקבוצה מעיר הרוחות מציעה לאבדיה את המאמן הטוב ביותר מבין השלושה שמוזכרים כאן, על פניו. למרות שאגדת המועדון, סקוטי פיפן, ביקר את המינוי וטען כי "הוא לא רואה איזה ערך מוסף הוא מביא", בילי דונובן עשה חמש עונות יפות מאוד באוקלהומה סיטי, כאשר באחרונה הוא נבחר למאמן המצטיין של השנה בארגון המאמנים של הליגה. דונובן בנה לעצמו שם במכללת פלורידה, אותה הוביל לשתי אליפויות ה-NCAA, כך שהוא אמור להתאים לנציגנו הבא ב-NBA כאחד שהוכיח את כישוריו בעבודה עם שחקנים צעירים.

מבחינת ההתאמה לסגל, לבולס אין הרבה שחקנים שיכולים לייצר נקודות מכל טווח – מחוץ לקשת, מחצי מרחק ומאזור הצבע, כשרק הגארדים קובי ווייט וזאק לאבין מסוגלים ליצור מצבי קליעה לעצמם ולאחרים. אבדיה אמור להוסיף ל"שוורים" מהבחינה הזו ועם מוסר ברמתו, כזה שיכול למצוא שחקנים פנויים במהלכי פוסט-אפ ובפיק אנד רול, ווייט ולאבין יהיו חופשיים יותר לסיים את ההתקפות במקום לנהל אותן, וגם הגבוהים לאורי מרקאנן ו-וונדל קרטר ג'וניור יוכלו להרגיש יותר את הכדור. מעבר לכך, אבדיה יאפשר לדונובן גמישות במעבר מהרכב נמוך לחמישייה גבוהה, כיוון שהוא יכול לשחק בשתי עמדות הפורוורד.

בעמדה של אבדיה, שיקגו מחזיקה באוטו פורטר ג'וניור, אמנם שחקן נחמד מאוד, אך כזה שפספס את מרבית העונה שעברה בשל פציעה בכף הרגל ומחזיק בחוזה מוגזם לכל הדעות, שאמור להכניס לו כמעט 28.5 מיליון דולרים בעונה הקרובה, אשר בסופה פורטר ג'וניור יהיה שחקן חופשי. אין סיבה שהבולס לא יעניקו את הקרדיט לאבדיה, שצעיר ממנו ביותר משבע שנים ואם ימקסם את הפוטנציאל שלו אמור להיות שחקן יותר טוב, על חשבון פורוורד שהקבוצה ממילא תשמח להיפטר מהשכר הכבד בקיץ הבא.

תוסיפו לכך את האמונה שהנשיא החדש של הבולס לענייני כדורסל, ארתוראס קרנישובאס הליטאי, נתן בעבר בכישרונות בינלאומיים, ואת העובדה שהמועדון פועל בשוק גדול יותר ובעיר מעניינת הרבה יותר מאטלנטה ומקליבלנד, וקיבלתם את היעד האידיאלי ביותר מבין השלושה.

זאק לאבין
לאבין. גם הוא אמור ליהנות מהגעתו של אבדיה | Streeter Lecka/Getty Images

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי