המלאך גבריאל: הסיפור מאחורי עונת המבחן של קניקובסקי בנתניה

גבי קניקובסקי | אריאל שלום

מי שהיה נחשב לדבר הבא, הופך להיות כוכב בהתהוות. אך האם קניקובסקי יכול לעשות את קפיצת המדרגה?

קבוצות: מכבי נתניה
(גודל טקסט)

גבי קניקובסקי יפגוש הערב באצטדיון טדי את מי שעד לפני שנתיים וחצי הייתה מיועדת להיות הקבוצה שתקלוט אתו לאחר תקופתו בהפועל עכו-בית"ר ירושלים ואת צמד המאמנים שהתעקשו להביאו דאז לקבוצה-סלובודאן דראפיץ' ושי ברדה.

הייתה זו פגישה בתחילת דרכם של השניים עם מכבי נתניה לאחר ההעפלה לליגת העל, עם הבעלים אייל סגל והמנכ"ל ניב גולדשטיין. דראפיץ' וברדה הבהירו: קניקובסקי בסדר העדיפויות שלנו. הם עקבו אחריו עוד בתקופתו בקבוצת הנוער במכבי ת"א, ושנה לאחר מכן, במועדון הצליחו לשים את ידם על הטאלנט, במה שעד היום מכונה במועדון "מבצע אנטבה".

עוד באותו הקיץ, קניקובסקי התלבט: "בית"ר זה מועדון עם הרבה קהל וכו'" אמר לאחד ממאמניו בעבר, שדחף אותו ללכת ולשחק אצל דראפיץ' וברדה: "אל תהסס, לך לנתניה, סלובו ושי יודעים לקדם צעירים" ענה לו ומשם הדרך ידועה.

חבלי הלידה של מי שמכונה "הנסיך" של היהלומים לא היו פשוטים: העונה הראשונה הייתה לא רעה אך הסתיימה עם החטאת פנדל קריטית בגמר מול בני יהודה, שעד היום לא יוצאת מראשו של השחקן. בעונה שעברה כמו כל הקבוצה, הוא נעצר תחת הציפיות הגדולות, אך השנה, נראה שהנער הכישרוני הופך לכוכב בהתהוות: שלושה שערים ושלושה בישולים יש לו במסגרת הליגה בחמישה מחזורים בלבד, כשלאחר פתיחה שכזו הרעב גדל.

גבי קניקובסקי
קניקובסקי לאחר גמר הגביע. החטאה שלא ישכח | מאור אלקסלסי

עונת המבחן

כדי להבין כמה חשוב היה לקברניטי נתניה שהקשר יחזור לעניינים השבוע לאחר העונה שעברה וטראומת הפנדל מלפני שנתיים, אפשר ללכת מעט אחורה: לעשרות הפגישות בין המנכ"ל ניב גולדשטיין למאמן ההולנדי הטרי ריימונד אטוולד: "אנחנו לא נימדד בתארים" נאמר להולנדי. "אנחנו נשפוט אותך בדברים אחרים. איך תפתח את נכסי המועדון, מה יהיה פוטנציאל המכירה שלהם ובכמה כסף. כדי שנצליח גם בטבלה, אנחנו צריכים שכולם יתנו תפוקה". בכל השיחות הללו אגב, קניקובסקי סומן כזה שעליו תיפול ותקום העונה.

אז מה גרם לפריצה הגדולה בתחילת העונה? ניתן למצוא כמה הסברים: "יש פה עניין של בשלות. גם דיא סבע בא לפה עם כמות קטנה של שערים בכמה שנים והתתפוצץ בנתניה. יש שחקנים שזה מתרחש אצלהם בגיל 18 ויש כאלה בגיל 23 כמו גבי. אותו הדבר קורה כרגע עם אביב אברהם, יונס מלאדה ועוד" הסביר השבוע מאמן בכיר בליגת העל.

בנתניה לעומת זאת, מסבירים זאת אחרת: "השנה, אין לשחקנים ולמועדון את הפריבילגיה לנוח. לא על הדשא, לא באימון, לא בכלום. שחקנים עם אופי מסוים כמו של גבי, אלמוג ועוד, שרוצים לטרוף את העולם, מבינים את ההזדמנות שנוצרה בפניהם שהביאו להם את ריימונד, שרוצה שירימו שישה הילוכים במכה".

אטוולד. תלוי ביכולת של קניקובסקי | ברני ארדוב

פליימייקר

כשבנתניה מדברים על קניקובסקי, כולם מדברים על שינוי אחד מרכזי: העמדה. בשנתיים הראשונות, הוא שיחק כמעט בכל תפקיד אפשרי, כשבמשחק אחד או שניים, הוא אפילו תפקד כמגן. השנה, הוא כבר מוצא את עצמו באופן קבוע בתפקיד הפליימייקר: "זה נראה שבאופן כללי, גבי אוהב לשחק בתפקיד הזה. להצטרף לרחבה, להרגיש חופשי וריימונד נותן לו את זה. גבי פורח כמו כל שחקני ההתקפה, כי ריימונד מאמין במשחק התקפי ומהיר" ניתח את הסוגייה השבוע אחד השחקנים היותר בכירים בקבוצה.

"2019-2020 הייתה שנה רעה לגבי כמו לכל המועדון" הסבירו שוב השבוע בעיר היהלומים. "השנה ריימונד רוצה לתת לו את המפתחות. הוא גורם לו להבין שהכול עובר דרכו ובעמדה הזאת גבי יודע שבכמה נגיעות הוא כבר מוצא את עצמו ברחבה. ריימונד מאמן שמקדש רוטציה, אבל גבי הוא בין היחידים שלא ייגעו בו ברוטציה וגם לא בתפקיד שלו".

העבודה הקשה של קניקובסקי משתלמת: גם בנתונים הפיזיולוגיים ומדדי ה-GPS, המודדים אינטנסיביות וסיבולת, קניקובסקי תמיד נמצא בקבוצה המובילה ביחד עם אלמוג כהן, עומרי גנדלמן וגם חן עזרא. לא סתם סימנו הנתניה את השחקנים הללו כפנים של המועדון העונה.

גבי קניקובסקי, חן עזרא
גבי קניקובסקי, חן עזרא | אריאל שלום

"הנסיך" של נתניה

לפעמים זה נדמה שאנו מכירים את קניקובסקי השחקן, אבל מחוץ למגרש, הקשר, אשר מנהל אורח חיים כמעט דתי לחלוטין, כבר יותר מסתורי: "לא יודעים עליו כלום כי הוא לא רוצה שיידעו עליו כלום" הסבירו בנתניה. "היו לו עשרות פניות לראיונות והוא סירב. הוא לא אוהב שנכנסים לו לחיים, הוא מאוד אוהב את הפרטיות. את המשפחה הגרעינית שלו, את אשתו. בהפועל עכו היה לו קשה לשלב את השבת, אבל בנתניה קל לו יותר, בטח שהוא בחברה טובה עם אלמוג וחן שמאמינים לא פחות ממנו".

"אנחנו קוראים לו "הנסיך" וזה מתאר את האיש. הוא צנוע, צדיק ואיש משפחה. הוא בן להורים שמאוד אהובים במועדון. הוא הגיע לפה לא כי ההצעה הייתה טובה, אלא כי היה חיבור. בעונה הראשונה הוא היה מופנם וביישן וכל דבר היה מוריד מבט ואומר הכל בסדר". בנתניה מדגימים את  ביישנותו של השחקן בכך שפעם באחד האימונים, שקניקובסקי יצר סמול טוק קצר עם אחד השחקנים באימון, פנה אליו אחד מאנשי צוות האימון ואמר לו בצחוק: "אתה מקבל קנס של 500 שקל. דיברת יותר מעשר מילים".

"על פניו הוא ילד חמוד ודתי. אבל במגרש הוא ערס" הסביר השבוע אחד ממאמניו בעבר. "הוא לא פראייר בכלל, הוא יודע להיות רע. מחוץ למגרש זה ילד שאתה לוקח אותו כבר היום להיות הבן שלך אבל במגרש הוא בכלל לא פראייר. מחוץ למגרש צריך לדובב אותו כדי שיגיד לך מה הוא חושב. המלאך גבריאל קראנו לו. נתנו לו את ההרגשה שהוא בא לבית חם. בעונה שעברה הוא היה כבוי, בסוג של דכאון. גם ההחטאה של הפדל בגמר וגם חוסר ההצלחה פגעה בו. השמחה חזרה לו ורואים את זה באימונים".

גבי קניקובסקי, גל אראל, נס זמיר | ברני ארדוב

היעד הבא

אז מה הלאה? קניקובסקי מחזיק בחוזה לעוד עונה וחצי בנתניה, כשכבר בימים אלו מתנהלות שיחות כאשר קיים רצון עז בעיר היהלומים להאריך את חוזהו. זו שנה קריטית לשני הצדדים, כך מודים בנתניה. אם שני הצדדים לא יצליחו להגיע להסגמות על הארכת חוזה, אז ככל הנראה הוא יימכר בקיץ, וזאת כדי לא לאבדו בחינם בקיץ הבא, כאשר מכבי חיפה כבר התעניינה בו בקיץ האחרון, אך הדבר לא הגיע לשיחות רציניות בשל סירובה של נתניה וחוסר הרלוונטיות של העניין. בכל אופן, מטרת כל הצדדים היא שהשחקן יעבור לשחק בחו"ל ולא בקבוצה אחרת בארץ ואלו המסרים שהעביר גם השחקן.

יכול מאוד להיות, שגם אם לבסוף יגיעו שני הצדדים להארכת חוזה, הוא יימכר בכל זאת, כאשר בחוזהו הנוכחי לא מוכנס סעיף שחרור. "בסופו של יום, זו שנה קריטית בהתפתחות של גבי כי היא תכריע לאן הוא הולך" הסביר גורם במועדון. "אם הוא ימשיך בקצב הזה אז אין משמעות להארכת החוזה כי עם 10 גולים ו-10 בישולים הוא לא יישאר פה".

יעקב שחר, אסף בן דב
יעקב שחר ואסף בן דב. מכבי חיפה התעניינה בו. | מאור אלקסלסי

יש מי במועדון שרואה בעונה הזאת גם כתמונת מראה לעונה של נתניה: "זו שנה מכוננת שלנו ושלו כי לא בטוח שיש לנתניה פריבילגיה לעוד שנה של דשדוש. אנחנו חייבים להיכנס לפלייאוף העליון. במידה והקבוצה תצליח, סימן שגבי עזר לנו להגיע לשם. ואז שני הצדדים הצליחו. אנחנו נקפוץ קדימה והוא יקפוץ למקום אחר. נצטרך לעשות הכל כדי שגבי יהיה השגריר שלנו באירופה. כמוהו יצטרך ללכת יונס, גנדלמן, רוי, אביב וכל שאר השחקנים שיש להם פוטנציאל. בסוף אנחנו רוצים תארים, אבל נרצה גם להיות יצואנים של שחקנים לקבוצות באירופה".

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי