מ"פצוע סדרתי" לבאנקר במכבי ובנבחרת: המהפך של אייל גולסה

אייל גולסה | JACK GUEZ/AFP via Getty Images

תחושת המיצוי בפאוק, הסבלנות של קרויף, הטעות של ארבלדזה, השינוי תחת איביץ' ועצת הזהב של הרב: לפני קרבאח (19:55 בספורט2), גם אלישע לוי ואנדי הרצוג מאמינים שחזרה לאירופה שוב על הפרק

קבוצות: מכבי תל אביב
(גודל טקסט)

עונת 2018/19 הייתה בגדר סיוט לקשר מכבי ת"א, אייל גולסה. השחקן בן ה-29, מהכישרונות הגדולים שצמחו כאן, ראה איך פציעה פשוטה בשריר הארבע ראשי שהייתה אמורה להשבית אותו לפרק זמן של חודש בודד, מקרינה גם לברך וגורמת לו להיעדר מנובמבר ועד תום העונה.

הביקורות לא איחרו להגיע: היו שאמרו שהוא פציע, בפורומים השונים של האוהדים כבר לא האמינו שיחזור להשפיע – אבל גולסה חזר חזק מתמיד. הערב (חמישי), ביחד עם הצהובים, הוא ינסה להעפיל לשלב 32 האחרונות בליגה האירופית במשחק החוץ בטורקיה מול קרבאח האזרית (החל מ-19:45 בספורט2).

נחזור מעט אחורה. גולסה חתם במכבי בעונת 2016/17, אלא שהצהובים חשקו בו עוד הרבה לפני: ג'ורדי קרויף רצה לצרפו עוד בטרם עבר לפאוק סלוניקי (אליה נגיע בהמשך), אלא שגולסה, שהיה מנודה במשך שנה במכבי חיפה לאחר שסירב להאריך חוזה, היה נחוש לצאת מהארץ ולהגשים את החלום האירופי.

שנתיים חיכה קרויף, תקופה בה גולסה הצעיר הגיע ליוון על ידי מאמן נבחרות יוון וקפריסין בדימוס, אנג'לוס אנסטסיאדיס, שראה בו שחקן מפתח בהיררכיה, אך קשה לסמן את התקופה ההיא במושגים של הצלחה וכישלון. מצד אחד, גולסה לא נחל הצלחה גדולה, אך קשה גם להצביע על כישלון. פאוק של אז הייתה קבוצה לחוצה ותעיד על כך אסיפת שחקנים שערך המאמן לפני אחד מהמשחקים בליגה האירופית: "יש הרבה דברים בקבוצה שהם לא כשרים ולא מסתדרים. קחו לדוגמה את אייל גולסה. זה שחקן לליגות הכי בכירות ופה הכול קשה. הוא לא הבעיה שלנו, הוא רק דוגמא לכמה בעיות יש לנו, כמה קשה פה להצליח".

אייל גולסה במדי פאוק. לפחות הכיר שם את איביץ' | SAKIS MITROLIDIS/AFP via Getty Images

ניסינו לבדוק השבוע מה חושבים ביוון על גולסה: "תשמע, גולסה היה פה בזמן לא טוב מבחינתו", הסביר סטברוס קולקאס, הבעלים של האתר paok24.com . "הוא לא ממש סיפק פה מספרים, שערים, בישולים או מסירות מפתח, אבל אני חושב שהבעיה העיקרית הייתה שפאוק לא באמת בדקה לפני שהיא הביאה אותו. הוא שחקן מרכז מגרש? קיצוני? הם לא ידעו מה הם לקחו! אנסטסיאדיס לקח את גולסה מבלי באמת לדעת את הכישורים שלו. הוא הפסיד זמן על זה. הוא התחיל פה טוב במשחקי ההכנה לעונה, אבל הוא שיחק כשחקן כנף ואתה צריך מספרים בתפקיד  הזה. זו הייתה סיטואציה בעייתית עבורו".

הסבת התפקיד, לעמדה בה הוא פחות נהנה, הייתה אחד הטריגרים שגרמו לגולסה להרגיש את תחושת המיצוי ביוון לאחר שנתיים. הוא סיפר לחבריו שהיה לו מאוד קשה עם הסיטואציה בה בתקופתו התחלפו יותר ממנהל מקצועי אחד וכל אחד מהם הביא את השחקנים בהם הוא מאמין. למעשה, הקבוצה הכילה סגל שיכול לשמש שתיים או שלוש קבוצות. אם יש דבר אחד שהוא ייקח מהתקופה בפאוק, זה את ההיכרות עם מי שלימים הפך אותו לאחד הקשרים הטובים בישראל, ולדימיר איביץ'.

גולסה
גולסה מוצג במכבי ת"א. העדיף על פני חזרה לחיפה | צילום: האתר הרשמי של מכבי ת"א

לאחר שהודיע ליוונים על רצונו לעזוב, גולסה קיבל שתי הצעות: הראשונה, מהאקסית בישראל, מכבי חיפה, והשנייה ממכבי ת"א. הצהובים, כאמור, רצו אותו עוד קודם לכן, והפעם גם קפצו על המציאה בהצלחה. תחילה רצו היוונים פיצוי תמורת עזיבתו, אך לבסוף התפשרו. קרויף ואנגלידיס לחצו ושוחחו עם סוכנו דאז, דודו אוואט: "אייל יודע שאנחנו רוצים אותו הרבה זמן ושזה יהיה צעד נכון עבורו להגיע" 'אמר קרויף לסוכן. "אנחנו משחקים במפעלים האירופאיים ויודעים בדיוק מה אייל ייתן לנו". גולסה התרצה. אחרי התקופה בירוק שהסתיימה בטעם רע, הוא הרגיש שהצהובים יותר רציניים ורצה ללכת למקום עם התחלה נקייה ומאמן זר.

שתי העונות הראשונות היו לא רעות. ההתחלה עם שוטה ארבלדזה בעונה הראשונה לא לוותה בקרדיט גדול מדי, אבל כעבור חודשיים הוא הפך לבאנקר בהרכב. כשעזב את מכבי ת"א, באחד הראיונות שערך המאמן הגיאורגי, הוא סיפר כי אחת הטעויות שלו הייתה לא לתת לגולסה לשחק מהשנייה הראשונה. בהמשך, גם תחת ליטו וידיגאל וגם תחת ג'ורדי קרויף, גולסה רשם תקופות יפות, אלא שהמפנה המשמעותי התרחש בעונת 2018/19 כאמור, תחת איביץ'.

שחקני מכבי ת"א מניפים את איביץ'. תחתיו המפנה המשמעותי התרחש | אריאל שלום

הייתה זו תחילת העונה של איביץ', חודש נובמבר ליתר דיוק. אחרי שהצטיין במחזורים הראשונים וגם סיפק שני בישולים, רגע לפני המשחק מול הפועל קריית שמונה, גולסה נפגע בשריר הירך האחורי. ההערכות דיברו על חודש של היעדרות. אז דיברו. שיקום לא מוצלח, במהלכו העמיס על ברכו, גרם לפגיעה גם בברך. התוצאה? היעדרות של כמעט שנה, בעקבותיה חזר רק בעונה לאחר מכן, אחרי מחנה האימונים.

גולסה לא התייאש. בתוך תוכו הוא אמר לעצמו שהוא יודע שזה לא אשמתו, הרי מקרה דומה קרה לקשר אורוש ניקוליץ'. הוא החליט להתנתק מהכול. מהביקורות, מהכתבות, מהדיבורים. "אין לי ספק שאני אחזור. אני נקי בראש ומתרכז רק בשיקום", אמר למקורביו. הוא עבד בצורה מטורפת: בריכות, חדרי כושר, שלושה אימונים ביום. "אני מחכה לך וצריך אותך, תתרכז בשיקום", היה אומר לו איביץ' בשיחות תכופות שניהלו במהלך אותה שנה.

"הסגנון שלו הוא שלו הוא של אחד שנותן הכול במגרש והולך עד הקצה", הסביר השבוע אחד ממאמניו היותר קרובים, אלישע לוי, שאימן אותו במכבי חיפה ובנבחרת ישראל, "אולי בגלל זה הוא נפצע. הוא אגרסיבי מאוד במגרש ולמרות הפציעות, אנחנו רואים שלא נפגעה לו היכולת".

"אחד שנותן הכל במגרש והולך עד הקצה" | אריאל שלום

עוד לפני הפציעה, יותר נכון, רק עם תחילת דרכו במכבי ת"א, אותו לוי החליט לזמנו לנבחרת: זה קרה ממש עם חזרתו מיוון ולמרות שהוא בתקופה לא מהטובות בקריירה שלו. כעבור ארבע שנים וכשכיום הוא שחקן מוביל במערך של וילי רוטנשטיינר, ניסה לוי להסביר: "גם היום אני לא מופתע שהוא מוביל את הנבחרת. הבאתי אותו לנבחרת על סמך היכרות ולא על סמך אותה תקופה במכבי. אז לא הבינו את מה שידעתי קודם. מאמן מכיר הכי טוב את השחקנים שלו".

אז לאחר הפציעה המדוברת, גולסה חזר ובענק. גולסה משופר. הביקורות על הבעייתיות במספרים שהוא מנפק, שהחלו עוד ביוון, התחלפו: משחקן קישור שלא תומך מספיק בהתקפה, הוא קיבל את המושכות מאיביץ': "אני דורש ממך להיות יותר בהתקפה", אמר לו הסרבי, בניגוד למאמנים קודמים. גולסה החזיר עם חמישה שערים וחמישה בישולים במסגרת הליגה.

"כולם ראו שהיחסים בין איביץ' לאייל היו טובים. עם איביץ' זה פשוט, כי אתה צריך לעבוד קשה ומי שלא עובד קשה לא משחק. אייל פשוט קיים את זה", הסבירו השבוע במכבי תל אביב.

אייל גולסה
חזר ובענק, וגם המספרים התחילו. גולסה חוגג על מכבי חיפה | דני מרון

החזרה לעניינים בצהוב הובילה גם את מאמן הנבחרת לשעבר אנדי הרצוג לזמנו וכעת זהו רוטנשטיינר שקוצר את הפירות – שני בישולים היו לו בקמפיין ליגת האומות במשחקים נגד סלובקיה וצ'כיה ועם קצת יותר מזל הוא היה רושם שני בישולים נוספים.

לא רק רוטנשטיינר נהנה מגולסה, אלא גם הרצוג, שאמנם לא הספיק ליהנות ממנו זמן רב, אך הוא שלם לחלוטין עם הבחירה לזמנו: "גם בתקופה שהוא היה פצוע במכבי ת"א, תמיד שמתי עליו עין. הוא שחקן מאוד מעניין. לקראת סוף התקופה שלי בישראל, הוא היה כשיר ויכולתי לזמן אותו. הוא שחקן שמשלב גם אגרסיביות וגם משחק טוב עם הכדור. אין ספק שהוא אחד משחקני המפתח של מכבי ת"א בשנתיים האחרונות", סיכם הרצוג.

"אני לא מכיר הרבה קשרים שיש להם הכל", הוסיף לוי. "גם משחק הגנה, גם משחק התקפה. מצטרף לרחבה, מבשל, מבקיע. זה שחקן הקישור האולטימטיבי. בזכות הביטחון שלו ולמרות הביקורות, הוא מביא מספרים. אמרו שהוא לא מביא מספרים? מספיק להסתכל על משחקי הנבחרת האחרונים".

חזר לנבחרת מהדלת הראשית | Ian MacNicol/Getty Images

מרכיב נוסף בקריירה של גולסה קשור לדת. הקשר משתדל להתפלל שלוש תפילות ביום, לארח שיעורי תורה בביתו וגם בחדר ההלבשה בקריית שלום נמצאת ערכת תפילין, כשחקנים רבים שלא מספיקים להניח תפילין בבוקר, עושים זאת לפני האימון.

בקיץ האחרון, כשנותר שחקן חופשי בשל סיום חוזהו, התנהלה סאגה ארוכה בנוגע להמשך דרכו. גולסה הצהיר שברצונו להישאר, כשברקע, עוד בסוף העונה שעברה, קיבל סוכנו גלעד קצב מספר הצעות מליגות בכירות. תקופת הקורונה הייתה אז בשיא ולמרות הדגדוג להוכיח שהוא מסוגל להצליח בסבב ב' שלו באירופה ולתקן את התקופה הפחות טובה שלו ביוון, גולסה הבין כי לא שווה לו לעזוב – גם בעצת רבו יוסף חיים, שבלעדיו "הוא לא זז", כך מספרים קרוביו.

גולסה קיבל את ההחלטה להישאר בישראל הודות להרגשה שנתנו לו הצהובים והחיבור למועדון ובחדר ההלבשה והוא כעת בעיצומו של חוזה לשנתיים נוספות עם אופציה לעונה נוספת. גם אביו אבנר ז"ל, שנפטר זמן קצר לאחר חידוש חוזהו, תמך בכך שלא יעבור לחו"ל ויישאר בצהוב. מספרים בסביבתו, כי החתימה במכבי לפני מותו הסבה לו נחת רב.

המשימה הבאה: להעפיל לשלב 32 האחרונות באירופית | אריאל שלום

כשיסיים את חוזהו במכבי ת"א, יהיה גולסה בן 31. למרות שהוא לא חושב רחוק מדי, אין לדעת מה יכולות שנתיים מוצלחות נוספות בצהוב להוליד. לגולסה אין סעיף שחרור בחוזהו החדש, אך ההערכות הן שאם וכאשר הוא ימשיך בהתקדמות, מכבי לא תעצור בעדו. "הוא בן 29 ונמצא בשיא כושרו" מחמיא לוי. "הוא מבחינתי שחקן ששווה חו"ל".

אז עד המעבר לחו"ל ואולי כצעד נוסף במסע השיקום והחזרה שלו, גולסה יצטרף לעשות הערב צעד נוסף: להוביל את קבוצתו לשלב 32 האחרונות באצטדיון פאתיח טרים שבטורקיה ואולי להראות שוב לאריות היבשת מה הוא שווה.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי