כישרון של פעם בדור: הכירו את השחקן שאחראי לבעיות של זהבי

ערן זהבי, מוחמד איהטארן | Photo Prestige/Soccrates/Getty Images

מוחמד איהטארן הוא לא רק כדורגלן אדיר, אלא גם יקיר האוהדים בפ.ס.וו איינדהובן, וגורם לכולם לפנות נגד ערן זהבי בן ה-33. גם הערב מול גרנאדה (21:50, ספורט3) הוא יהיה הנושא המרכזי

(גודל טקסט)

בתור התחלה, תגבירו את הווליום ותשמעו את שירת אוהדי פ.ס.וו איינדהובן באוגוסט 2019 אחרי שמוחמד איהטארן הבקיע את שערו הראשון בליגה ההולנדית. היה זה במשחק חוץ מול הראקלס, והשמחה ביציע של הקהל האורח לא ידעה גבול. לעתים נדירות זוכה שחקן בן 17 לתשואות מדהימות כאלה, אבל איהטארן הוא מקרה מיוחד. הוא מה שנקרא באנגלית Generational talent – שחקן של פעם בדור.

איהטארן נולד באוטרכט, וגם לזה יש חשיבות סמלית רבה. זוהי עירם של מרקו ואן באסטן ו-ווסלי סניידר. שניהם לא שיחקו במועדון הבכיר של העיר, אלא אותרו על ידי הסקאוטים של אייאקס והפכו לכוכבי על באמסטרדם לפני שהמשיכו למחוזות אחרים ונוצצים. איהטארן אמור לצמוח ולהפוך לסופרסטאר בסדר הגודל שלהם, אבל אותו אייאקס דווקא פספסה. אותו גילו הסקאוטים של איינדהובן, והגאווה המקומית עצומה. הנה לכם בוגר אקדמיה של פ.ס.וו אשר עשוי להיות בין השחקנים הטובים בעולם בעשור הקרוב.

וזה לא דבר שכיח כלל. כוכבים רבים התפתחו במהלך השנים באיינדהובן. די להזכיר את רוד חוליט, רוד ואן ניסטלרוי ואריאן רובן, אבל איש מהם לא גדל במחלקת הנוער. כולם הוחתמו ממועדונים אחרים אחרי שכבר היו מוכרים בליגה הבכירה. היו לא מכבר ציפיות אדירות גדולות ממפיס דפאי, אך הן התממשו בסופו של דבר רק חלקית. אולי זה יפתיע אתכם, אבל אין בתולדות הולנד כוכב גדול אמיתי שצמח מגיל צעיר בפ.ס.וו. פשוט אין. איהטארן אמור להיות הראשון.

במועדון הפנימו היטב את הפוטנציאל ולא היססו לזרוק אותו למים העמוקים בשלב מוקדם מאוד. קשר העבר הדגול, מארק ואן בומל, אגדה חיה מבחינת אוהדי איינדהובן, לקח אותו כפרויקט אישי כאשר הצטרף כמאמן הקבוצה הצעירה ב-2017. הוא גם היה זה שקידם אותו לסגל הבכיר כאשר מונה למאמן הראשי בחלוף שנה. את הופעת הבכורה בליגה ערך איהטארן עוד לפני שחגג יום הולדת 17 – והרושם המיידי שהותיר היה עוצר נשימה. הנגיעות הרכות בכדור, הכדרור הפנומנלי, המסירות המדויקות לכל טווח, הבעיטה העוצמתית ממרחק – היה לו הכל. בעונת 2019/20 הוא כבר היה באנקר בהרכב מבחינת ואן בומל. השם הראשון על הלוח.

מוחמד איהטארן | VI Images via Getty Images

"יש לו יכולת מדהימה לקבל החלטות נכונות במצבים קשים. זה לא נורמלי. שחקנים מנוסים לא מצליחים לעשות את זה בדרך כלל, ומוחמד מצטיין בכך בגיל 17. הוא משתלב בליגה הראשונה בקלילות כאילו עדיין משחק עם הנוער", אמר ואן בומל. גם ואן ניסטלרוי, שעובד כמאמן הקבוצה הצעירה, התפייט בכל הזדמנות: "מוחמד יהיה שחקן גדול. קצב ההתפתחות שלו מטורף, לא האמנתי שהוא יכול לנסוק כך".

הבחור הצעיר שבה את לבבות האוהדים לא רק ביכולת על כר הדשא, אלא גם בנאמנות. מנצ'סטר סיטי וצ'לסי גיששו והציעו לו תנאים מעולים, אבל הקשר הצהיר: "הדבר הנכון הוא להישאר באיינדהובן, וזה מה שאני מתכוון לעשות. הכסף לא חשוב כרגע. אני רוצה ללמוד ולזכות בתארים כאן לפני שאחשוב על הצעד הבא בקריירה". אז לא ישירו לו? ברור שישירו לו. ספק אם היה באיינדהובן שחקן צעיר נערץ ואהוב יותר מאשר איהטארן לאורך העונה שעברה.

מוחמד איהטארן | ANP Sport via Getty Images

גם פיטוריו של ואן בומל בדצמבר לא שינו דבר. מחליפו, ארנסט פאבר, סמך על איהטארן בעיניים עצומות – והנער המשיך ללהטט. שבעה שערים ושמונה בישולים בכל המסגרות ממש לא מספרים את כל הסיפור, אבל התנופה נעצרה בגלל קורונה. ואז הגיעה העונה החדשה, ואיתה שינויים מרחיקי לכת בתוך המועדון.

איינדהובן החליטה להמר על מאמן גרמני חדש, רוג'ר שמידט, אשר עשה את שמו בעיקר בלברקוזן, לפני שנסע להרוויח מיליונים בליגה הסינית. המועדון ההולנדי בחר להחזירו לאירופה, ואף נתן לו סמכויות כמעט בלתי מוגבלות בכל הקשור לרכש. שמידט, שדוגל במשחק לחץ גבוה מאוד בחלק המגרש של היריבה ומעניק חשיבות רבה יותר למשחק ללא כדור מאשר לכישורים עם הכדור, פגש לראשונה את איהטארן כאשר הכישרון הצעיר חזר מהחופשה הארוכה עם עודף משקל. הרושם הראשוני היה שלילי והיחסים בין השניים עלו מיד על שרטון. מבאנקר ודאי בהרכב, הפך העילוי הכי גדול של פ.ס.וו לסתם אופציה ברוטציה.

עוד לפני שריקת הפתיחה לעונה, התרחשו מספר תקריות במתחם האימונים. איהטארן הפגין זלזול באימונים לדעת הצוות המקצועי ואף נאלץ בספטמבר להתנצל פומבית על גישתו השגויה בפני שמידט. מאז, מדווחים תכופות במועדון כי השחקן אינו כשיר, וזו הסיבה לכאורה לניפויו מהסגל במספר משחקים. איהטארן פתח בהרכב רק ב-4 משחקי ליגה ב-10 מחזורים, לא שותף כלל בליגה האירופית בשבוע שעבר, כאשר ברקע נשמעים הדיווחים על מעבר אפשרי לאייאקס. בעצם, זה יותר מדיווחים. השחקן עצמו לא פסל את האפשרות.

"אם ישלמו תמורתי 30 מיליון, זו תהיה אופציה. גם אייאקס היא מועדון גדול מאוד", הצהיר איהטארן. האוהדים אולי לא יכולים להגיע ליציעים, אבל הזעם שלהם לא יודע גבול. הם חשים כי המועדון עלול לאבד את הנכס החשוב ביותר שלו, את כוכב העתיד של הכדורגל ההולנדי, כבר בינואר. ועוד ליריבה הגדולה. במקום לפאר את מדי פ.ס.וו, עלול איהטארן לשחק, כמו ואן באסטן וסניידר לפניו, באמסטרדם. באייאקס מייעדים לו את תפקיד היורש של חכים זייך שעבר לצ'לסי, והמנהל הספורטיבי מרק אוברמארס לא מסתיר את העניין בו.

רוג'ר שמידט, מוחמד איהטארן | Photo Prestige/Soccrates/Getty Images

האשם לתסריט האימים הזה ידוע לכל. אוהדי איינדהובן מתעבים את שמידט, לא מבינים מדוע העניקה לו ההנהלה אשראי כה גדול, ומבינים עוד פחות מדוע לא נעשה דבר כדי להציל את המצב ולהחזיר את איהטארן למסלול הנכון. חשיבותו גדולה פי מיליון מכל שיקול אחר, ואם הוא לא מסתדר עם המאמן – אז לדעת האוהדים חייבים להעיף את המאמן. כאן ועכשיו. אותו ואת כל מי שמזוהה איתו.

זו הסיבה המרכזית לביקורת הקשה שמטיחים בערן זהבי בשבועות האחרונים. עם כל הכבוד לחלוץ הישראלי, הוא לא היה אמור להפוך לשיחת היום בהולנד, לטוב או לרע. אור הזרקורים מופנה אליו כי הוא הוחתם, כשחקן מבוגר מאוד ובניגוד מוחלט למדיניות הרכש הקבועה של איינדהובן, לדרישתו המפורשת של שמידט. הגרמני מכיר את זהבי מהליגה הסינית ומעריך אותו – והבאתו התרחשה אך ורק בזכותו. זהבי מזוהה עם שמידט, והאוהדים שונאים את שמידט. אז באופן טבעי הם שונאים גם את זהבי. לתקשורת מודלפות השמועות לפיהן קיים סכסוך בחדר ההלבשה בין זהבי לשחקנים הצעירים, ובראשם איהטארן – והדבר מחמיר את המצב עוד יותר.

ערן זהבי, מוחמד איהטארן | Photo Prestige/Soccrates/Getty Images

הפרשנים אף מתקשים להבין מדוע איהטארן מנופה על ידי שמידט בגלל כושר לקוי שלא מאפשר לו לכאורה לתרום למשחק הלחץ, בעוד זהבי, שנמצא בהרכב, לא ממש תורם למשחק הלחץ בעצמו. העדפת שחקן זר בן 33 על פני גאון מקומי בן 18 מוציאה את האנשים מדעתם.

לכן, גם הערב (חמישי, החל מ-21:50, שידור ישיר בספורט3), במשחק החוץ מול גרנאדה בליגה האירופית, תהיה זו הסוגיה המרכזית ביותר. האם איהטארן ישחק, איך הוא ישחק, ומה יהיו הדיווחים מאמסטרדם אחרי המשחק? זה מה שמעניין את האוהדים, והנושא הזה עלול להרוס בסופו של דבר עד היסוד את ההרפתקה ההולנדית של זהבי. אם האחריות לעזיבת היהלום תופל עליו, אפילו חלקית, ביציעים לא יסלחו לו.

21:55 בערוץ ספורט3: ערן זהבי נגד גרנאדה

WhatsApp-Image-2020-12-01-at-16.52.44 |

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי