התנזר מכדורגל: לא תאמינו לאן נעלם אסי טובי

אסי טובי חוגג | עודד קרני

חלוץ נבחרת ישראל לשעבר ומלך שערי ליגת העל בעונת 1999/00, איבד עניין במשחק בעקבות הליך חזרה בתשובה: "לימוד תורה הוא האוכל לנשמה, שבת היא מקור הברכה של כל יהודי". וגם: עם מי שמר על קשר והפספוס הגדול

(גודל טקסט)

בעוד קצת יותר מחודש ימים יחגוג אסי טובי, חלוץ נבחרת ישראל בעבר, את יום הולדתו ה-49. את טובי, אחד החלוצים הבולטים של הכדורגל הישראלי בשנות ה-90, לא תפגשו במגרשי הכדורגל ובסביבתם – הסיבה לכך היא ששחקן העבר שכבש לא פחות מ-104 לאורך הקריירה החל ב-2006 תהליך של חזרה בתשובה, שהושלם כעבור ארבע שנים.

"אני מחוץ לכדורגל היום לחלוטין, ואני ממש לא יודע מי נגד מי", פתח טובי את דבריו. "הכדורגל לא מעניין אותי. בן אדם צריך להבין שהשבת היא מקור הברכה של כל יהודי, ברכה שבאה על ידי שמירת השבת".   

ויתרת על הספורט לחלוטין? "הספורט היחיד בו אני עוסק הוא ריצה יומית של כשעה בפארק ברעננה. בזמן הריצה אני מחובר לאוזניות ושומע דברי תורה של הרב הראשי, יצחק יוסף. לימוד תורה הוא האוכל לנשמה, היא מחייה אותנו. כי לול דבר בלי תורה זה חסר לקיום. היא נותנת את הדרך בה נלך. מסבירה מה מהות החיים ושיש מי שמנהל את העולם".

אסי טובי | נאור רהב

אתה בקשר לפחות עם מישהו מהכדורגל:  "אני ממש לא מחובר לאיש, רק לפעמים ולאחר פרקי זמן ארוכים יוצא לי מעט מעט מאוד להחליף מילים עם איל ברקוביץ' או שביט אלימלך וזהו".

אסי טובי מתגורר ברעננה, נשוי בשנית ושוהה בלימודי תורה מאור הבוקר בבית הכנסת ברעננה, שם משמש כרב בקהילת 'המניין הספרדי'. תגובת המשפחה בנושא: "זה היה דבר חדש עבור המשפחה וכל מי שסביבי. זה לקח זמן וכולם הבינו כי זו הדרך של יהודי אמיתי ולא עמדו בדרכי. חיבור של שבת, ברית מילה ותורה. צריך להבין שהשבת היא מקור הברכה לכול יהודי. ברכת שבת שלום".

נחזור רגע לכדורגל, ספר על תחילת הקריירה: "תחילת הדרך בשמשון תל אביב היא תקופה של ילדות וצמיחה , דבר של זיכרונות יפים שלא שוכחים. קבוצה קטנה עם אוהדים חמים שגדלו על ימי התהילה של המועדון ברמת ישראל – שם הרוב היו עם שמשון תל אביב. כל דבר נעשה בחיים לא בחינם. גם ההתחלה בשמשון תל אביב הייתה כמו שצריך ברצון השם".

אסי טובי, אבי יחיאל | דני מרון

יש לך גם זיכרונות דומים מהפועל תל אביב: "בברור, הפועל תל אביב של לפני יותר מעשרים שנים היה מועדון ענק עם קהל אוהדים עצום והיה צמרמורת עבורי ללבוש את החולצה האדומה, זו לא עוד קבוצה. המאמן אלי כהן, שביט אלימלך, סבסטיאן סימרוטיץ', שלום תקווה ואחרים".

סיימת את הקדנציה באדום עם זכייה בגביע המדינה:  "כן. ניצחון בגמר הגביע על בית"ר ירושלים בפנדלים לאחר תיקו 1:1. היו חגיגות גדולות לאחר הניצחון הזה והייתי שותף לזה בכבוד במעמד בלתי נשכח".

לפני הפועל תל אביב, הייתה לך תקופה מוצלחת גם בהפועל ירושלים: "להפועל ירושלים הגעתי כשהקבוצה הייתה במצב של ירידת ליגה. המאמן היה יוסי מזרחי, בן אדם נפלא ויודע כדורגל . שיחקו בקבוצה מישל דיין ויאיר אסייג והגענו לגמר גביע המדינה בו הפסדנו למכבי חיפה".

אסי טובי | עודד קרני

אבל העונה הגדולה ביותר שלך הייתה במכבי פתח תקווה: "וואו, זה מרגש שאתה מזכיר לי את התקופה הזאת. המאמן היה יוסי מזרחי, ובמועדון הייתה אווירה של משפחה רחבה וכיף לבוא להתאמן ולשחק. הבקעתי באותה עונה (1999/2000) 27 שערים וסיימתי כמלך השער. הייתי קרוב גם לשיא העונתי שהחזיק באותם ימים ניסים אלמליח של 30 שערים".

איזה שערים זכורים לך במיוחד מאותה עונה:  "אפשר להזכיר את הניצחון על בית"ר ירושלים באצטדיון האורווה, 0:3 בו כבשתי שלושער לאיציק קורנפיין . אני זוכר גולים יפים באצטדיון רמת גן נגד בני יהודה, ושער מיוחד על הפועל תל אביב באצטדיון בלומפילד לרשת של שביט אלימלך. חשוב לי לציין כי מאחורי שיחק כקשר, גיא יצחק, שחקן בחסד עליון. כדורגלן שלא מימש את הפוטנציאל שלו והיה יכול להיות מהגדולים ביותר בכדורגל שלנו".

הפספוס הגדול ביותר הוא ללא ספק בנחרת ישראל. רשמת סה"כ הופעה אחת: "כן, גול ומשחק בודד אצל שלמה שרף בניצחון על נבחרת לטביה 1:5. היו באותה תקופה הרבה חלוצים מעולים ולכן לא רק אני פספסתי את ימי הנבחרת הלאומית".

אסי טובי | דוד פליגל

מי היו החלוצים הכי טובים בישראל בתקופתך: "אין ספק שאין היום שחקני התקפה כמו אנג'י קוביקה ושי הולצמן. אני לא מעודכן ואם יש זה בסדר. קוביקה והולצמן היו חלוצים בנשמה, הם ידעו מה זה כדורגל התקפי ואיך לכבוש. חלוץ צריך מאחוריו קשר חכם יצירתי כמו לדוגמה איל ברקוביץ' או שלום תקווה".

איך זה שלא שיחקת במכבי תל אביב, מכבי חיפה או בית"ר ירושלים: "לא מצטער על זה היום, כמו שלא הצטערתי אז או הקדשתי לזה מחשבה מיוחדת להיות אצל הגדולות ביותר . היכן שהייתי זה רצון השם, רק טוב כי שם הייתי צריך להיות ולשחק".

במהלך הקריירה עבר טובי ב-12 קבוצות שונות וחלקן הגדול בליגת המשנה. מה שהחל בשמשון תל אביב ב-1990 נגמר ב-2010 בקבוצת השקמה/רמת חן. טובי כמובן שלם עם כל מה שעשה ולא מתחרט על דבר: "הכול נעשה ברצון השם. התורה היא לב האדם".

אסי טובי ואריק בנאדו | עדי אבישי

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי