מרשה לעצמו: כך עטר הפך למנהיג השקט של בית"ר ירושלים

משה חוגג, אלירן עטר
משה חוגג, אלירן עטר | דני מרון

השיחות עם דראפיץ' וברדה, חוסר האיזון בהתקפה, ההצעה המפתה מאברמוב, הכתף הקרה מאיביץ' והפרוייקט שנקרא ירדן שועה. המסלול שהפך את עטר לדמות החשובה בבית וגן

קבוצות: בית"ר ירושלים
(גודל טקסט)

עוד לפני שריקת המחצית בחיפה, אלירן עטר ניגש לספסל של בית"ר ירושלים. "תשנו כבר לקו אחד בהגנה, עוד דקה אנחנו קורסים", קרא החלוץ לעבר הספסל, כאילו מדובר בפקודת מלחמה. "הגול באוויר, אנחנו מתפרקים". עטר ידע מה הוא אומר. בית"ר ירדה בפיגור 2:0 למחצית. דגני הפך לקשר האחורי, המאמנים נאלצו לאלתר, אבל בשורה התחתונה – בית"ר לא חזרה למשחק, אבל שמרה על רשת נקיה ולא הייתה חשופה כמו במחצית הראשונה.

הקריאה של עטר לספסל של דראפיץ' וברדה היא לא מקרית. הוא מרשה לעצמו. גם הם מרשים לו. ורד ועטר, שני החברים הכי טובים בבית"ר, הם שני השחקנים שנקראים הכי הרבה פעמים לשיחות בחדר המאמנים. לא סתם עטר הגיע למעמד הזה. מעבר לניסיון שהביא איתו, כמי ששיחק באירופה והיה הכוכב בקבוצות הגדולות בישראל, בהן זכה באליפויות וגביע המדינה, לעטר יש את היכולת להבין מה המצב בחדר ההלבשה, אבל כפי שתראו בהמשך, לכבוד הזה זכה בעיקר בגלל ההתנהלות שלו מאז שהגיע לבירה.

"דראפיץ' וברדה יודעים שכשעטר מחייך, חדר ההלבשה רגוע"

ורד ועטר, יחד עם בן חיים וקריאף, מרגישים את חדר ההלבשה כפי שאף שחקן אחר לא יכול להרגיש אותו. הם מביאים איתם המון ניסיון וגם יודעים להעביר את המסר למקום הנכון. דראפיץ' וברדה יודעים שכשעטר מחייך, חדר ההלבשה רגוע. כשהוא רוצה לדבר על מה שמפריע לו, הוא יודע איך לפנות אליהם ולהעביר את המסר בצורה חדה. המעמד של עטר בקבוצה כמובן לא מקנה לו מקום בהרכב בכל מחיר. הצמד גם ידע לספסל אותו יחד עם ורד כשהרגיש שהקבוצה צריכה זעזוע. אבל יכול להיות שהם היו צריכים לחפש אותו במקום אחר, בחוליות אחרות על המגרש.

מקצועית, יש דברים שמפריעים לעטר. בשיא ההצלחה שלהם, לדראפיץ' וברדה היה את מוחמד, גלזר ואולסק, אמצע מאוד חזק במכבי נתניה, ואת ערן לוי מתחת לחלוץ ודיא סבע שמשלים את היהלום המסורתי שלהם. לבית"ר אין חלוץ תשע אחד ברחבה. ירדן שועה הוא לא כזה וגם עטר הוא לא התשע הקלאסי שהמאמנים מחפשים. "כשאזולאי הלך, אמרתי שזה פשע. גם אם הוא רצה ללכת, היו צריכים להשאיר אותו בכל מחיר. הקבוצה כאן היא לא מאוזנת וזאת כנראה הבעיה הכי גדולה שלנו", הסביר אחד השחקנים השבוע. השחקנים לא רצו לבקר את השיטה הנוכחית של דראפיץ' וברדה, אבל משיחות איתם אפשר לפתור את המשוואה בקלות: כשעטר, ורד, אוחנה ושועה, כמה מהשחקנים המוכשרים בליגה משחקים יחד, הם אומרים, חסר איזון בקבוצה.

אוחנה שועה ורד ועטר. זה פשוט יותר מדי | צלמי ספורט 1 / בית"ר רשמי

רוני שמר על איזון

לא פעם שמענו במהלך העונה את השחקנים קוראים לאיזון. אחרי ששיטת שלושת הבלמים לא עבדה, המערך לא השתנה באופן מהותי, אבל המאמנים כן תרגלו שיטה שבה היהלום עובד קצת אחרת. זאת הסיבה שבגללה שחקנים קראו להחזיר את דן איינבינדר לקבוצה. "כששיחקו עם תמיר עדי, דן ועלי, או אופיר קריאף כאחד מהשלישייה, זה נתן איזון מסוים לקבוצה", הסביר אחד מהם. 

רוני לוי מאמן קפדן. מהמאמנים של בית"ר תשמעו רק פרגונים על המאמן הקודם ומבט על הסגל הנוכחי יכול להסביר להם בקלות למה: דראפיץ' וברדה לא בנו את הסגל, אבל כשרוני לוי עשה זאת הוא העדיף קבוצה אפורה עם קישור לא מבריק, על פני חוסר איזון. "דראפיץ' וברדה הם שניים מהמאמנים עם העין הכי טובה בליגה, אתה חושב שהם לא רצו סגל מאוזן?", מסביר לנו אחד המאמנים הבכירים בליגה. "כשמשה חוגג החתים אותם, הם קיבלו את שועה ומתאוסיניו על מגש. הם לא בחרו אותם. הם באו עם רשימה אחרת, הם רצו את איינבינדר. אלה דברים לא פשוטים עבור מאמנים, לקבל קבוצה ולרוץ איתה למרות שהם לא בחרו את כל השחקנים".

ולמה אנחנו מספרים לכם את כל זה? משום שגם השחקנים סבורים שאלירן עטר יהיה יעיל יותר, יכבוש יותר ויסכן יותר את השער כשיהיה איזון בקבוצה. "כשרוני שיחק עם שלישייה חזקה באמצע, הם היו עושים את העבודה בשביל עטר", אמר לנו השבוע שחקן בקבוצה. "אבל אוחנה, שועה וורד יחד, כולם כשרונות גדולים כן? אין מי שיעבוד. לא משנה כמה כישרון יהיה בקבוצה הזאת, היא תתרסק. להבדיל, תראה את מסי בברצלונה עם אמצע אמיתי של צ'אבי, אינייסטה וראקיטיץ', ובלעדיהם".

אוחנה ועטר. אין מי שיעבןד | דני מרון

"ואני מסכים איתם", אומר אחד האנשים הקרובים ביותר לעטר, פרשן הכדורגל ניסן קניאס. "בית"ר זקוקה לשחקנים שנקראים היום 100/100 ולא 50/50. למכבי תל אביב יש את פרץ וגולסה. גם ריקן. אלה שחקנים שיכולים לעבוד בשביל שחקן כמו עטר. לחיפה יש אשכנזי ואבו פאני. אלה שחקנים שיכולים לעבוד בשבילו. אלה שחקני 'בוקס טו בוקס'. איפה יש פה את זה בבית"ר? אין שחקן אחד כזה בקבוצה. בית"ר יכולה לשחק עם עטר אחד, ורד אחד, אוחנה אחד או שועה אחד. אתה יודע מה, אולי שניים כאלה. במקום להביא את אצילי, הם צריכים להביא שחקני אמצע. רק בצורה הזאת, שחקנים כמו עטר וורד, אחד הכשרונות הכי גדולים שיש בקבוצה הזאת, יכולים לפרוח".

מי שיכול להעיד על כך היטב, הוא רונן גבאי. האיש של רוני לוי במכבי חיפה, נזכר היטב במה שקרה עם אלירן עטר במכבי חיפה. "במכבי חיפה היה ורמוט, היה בניון, היו שני חלוצים. גם אלירן בפנים, אז ברור שלא יכלו ללחוץ גבוה. אם אלירן לבד, אפשר לחיות איתו. אם יש עוד שחקנים כאלה, שם הבעיה. כי בסוף זה לא משחק של כוכבים ולא של שחקן אחד, זה משחק קבוצתי. בסוף, קבוצת כדורגל לוחצת. אלירן יכול לעשות לחץ, אבל עוד ארבעה כאלה? שועה, ורד, אוחנה והוא יחד. לא, זה די. יותר מדי".

גבאי מדגיש ש"אלירן יכול להתאים לסגנון של בית"ר, כי אם ערן לוי התאים את עצמו לסגנון של דראפיץ' וברדה בנתניה, בטח שהוא גם מסוגל. הבעיה היא שלא מעט שחקנים לא יכולים לבצע את השיטה הזאת. אלירן יכול לעשות את זה בקלות, בקבוצה גדולה, 70 דקות. עם ארבעה שחקנים כאלה, אי אפשר".

לא חוזר לשכונה

כדי להבין איך הסיפור של עטר התגלגל לבית"ר, צריך לחזור קצת אחורה. "העובדה שאלירן בעט בבקבוק והייתה עוד איזה קללה שהוא סינן, מחקה אותו אצל איביץ'. אבל זאת לא הסיבה שבגללה הוא שוחרר, אלא רק הקש ששבר", מספר אחד משחקני מכבי תל אביב ששיחק עם עטר. "בתקופה ההיא כולם עמדו כמו חיילים, אצל איביץ'. הם היו עולים למגרש בנתניה ומפחדים לזוז. הבעיטה בבקבוק הייתה מעין בעיטה במוסכמות, אבל בסוף זה היה עניין של עבודה במגרש. איביץ' פחות יכול להכיל שחקנים יצירתיים. עובדה, גם דור (מיכה) ישב על הספסל אצלו. זה לא הופך אותו למאמן פחות טוב, אבל זה הופך שחקנים כמו עטר לפחות רלוונטים. אצל סוזה, אין ספק שאלירן היה משחק".

איביץ' לא אהב את צורת המשחק של עטר, בעיקר בכל הנוגע לעבודת אגפים. הוא טען לא פעם בפני אנשים בתוך המועדון שעטר לא עושה מספיק הגנה ולא מסוגל לרדוף אחרי השחקן שלו. לאט לאט, עטר מצא את עצמו בחוץ. כשהסתיים הפרק במכבי תל אביב, עטר היה צריך לבחור. בינואר האחרון, כך מספרים לנו בסביבתו, רגע לפני החתימה בבית"ר הגיע אברמוב עם שקית גדולה. "והיה שם הרבה כסף, הרבה מאוד כסף", סיפרו בסביבתו של החלוץ. בבית"ר הציעו 220 אלף דולר, אך מאחורי הקלעים אברמוב הציע שכר גבוה בכשליש יותר. לעטר לא הייתה התלבטות. "גדלתי בתקווה (שכונת התקווה, א"י), אבל רציתי לשחק במועדון גדול", הוא הסביר לחבריו.

אלירן עטר
אלירן עטר. איביץ' לא אהב אותו | אודי ציטיאט

ואז הוא הגיע. לתקופה של יוסי בניון, רוני לוי וחיים שאבו, שנחשב למי שהיה מאוד מקורב לשחקן. "אצלנו הוא שיחק באופן קבוע בהרכב", מסביר שאבו. "והסיבה היא פשוטה: אין שום עוררין על היכולות של שחקן כמוהו. הוא יכול להיות עוד יותר טוב והוא הוכיח את זה בשנה שעברה. אין הרבה גולרים כאלה בארץ. בטח לא שחקנים שבאים בגישה טובה ובמעמדו הוא עדיין מאוד רוצה. מטבע הדברים, כשיש תקופה לא טובה, הדברים לא מתחברים וזה נופל על השחקנים המובילים – הוא אחד מהם. אז זה נופל עליו".

איפה הוא צריך לשחק? המערך של דראפיץ' וברדה מתאים לו? "העמדה הטבעית שלו היא כנף שמאל, אבל הוא יכול להביא יותר בתוך הרחבה, באמצע. יש לו מאמנים מספיק טובים כדי שיחליטו, אבל בגדול – שועה הוא גם לא תשע קלאסי, אלא חלוץ שני שיודע לצאת מאחורה ולהיכנס לעומק. הוא מספר 10. כך שלדעתי, עטר כן יכול לשחק עם שחקן בסגנון שלו".

פרוייקט שועה

ואכן, מספרים בבית"ר, עטר לקח את שועה כפרוייקט. הוא נטל את התפקיד למרות שחקן נוסף בסגל, למרות שחזרת פלייטר עשויה ליצור רוטציה בתוך ההרכב. לאחרונה הוא נצמד גם לעוזיאל פרדו, מכוון אותו ומסביר. "זה מפתיע מאוד, כי בדרך כלל אתה לא עוזר לשחקנים בעמדה שלך. זה מזכיר את מה שעשה אלברמן במכבי חיפה וגם במכבי תל אביב. כל הזמן הכווין את הצעירים לידו. שחקנים כאלה, שבטוחים בעצמם, לא עומדים במבחן. הכי יפה זה שהוא מרגיש בנוח לעשות את זה".

אז מה עכשיו? כפי שכבר פרסמנו, בית"ר ירושלים מתכננת להיפגש עם עטר מיד לאחר השלמת העסקה עם השייח' בן ח'ליפה. "הוא ישמח להישאר בבית"ר ירושלים", הבהירו בסביבתו של השחקן, שם מבינים כי הדרך לקבוצה גדולה אחרת (חזרה למכבי ת"א או מכבי חיפה, או מעבר לבאר שבע) אינה ריאלית כרגע. בבית"ר עשויים להציע חוזה לשנתיים, ללא הקיצוץ מתקופת הקורונה.

אבל לפני שעטר יחתום על החוזה, בית"ר תהיה חייבת לעשות שינוי. ברדה ודראפיץ' מתעקשים על חיזוק למרכז השדה כדי שיוכל לפרוח. כשהם מביטים מהצד על בכר משחק עם רודריגז, אשכנזי, לביא ואבו פאני במכבי חיפה, מה עשה המאמן עם הובאן ואוגו (שהגיעו אמנם בתקופת אלישע לוי) בבאר שבע, או נזכרים במרכז השדה הקשוח מנתניה, הם מבינים שרק בדרך הזו אפשר לשקם את הקבוצה ולגרום לחלוצים כמו עטר לפרוח. "החזרה של האסלביינק תעשה לשועה ועטר טוב", אמרו בבית"ר עוד לפני המשחק מול קריית שמונה, בו ראו תוצאה ראשונה של שיתוף הפעולה הזה. "עטר ושועה, שניהם שחקנים שמחפשים את הכדור לרגל. סוף סוף יהיה שחקן שרץ לעומק ובנוי על מהירות. בסוף, זה יעשה את עטר ואת שועה טובים יותר".
"הכל נכון, אבל כל זה יכול לקרות רק אם יהיה איזון", מזהיר גבאי. "השאלה היא גם כמה המגנים יודעים לעשות את העבודה, כמה הבלם דוחף קדימה וכמה הקשרים סביב אלירן הם מהסוג שדיברנו עליו. אחרת, המשוואה הזאת תתפרק".

עידן ורד, ירדן שועה, אופיר קריאף, אלירן עטר | מאור אלקסלסי

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי