יותר מרשים מהאברץ: הכירו את הדבר הבא בכדורגל הגרמני

פלוריאן וירץ | Sascha Steinbach - Pool/Getty Images

פלוריאן וירץ עדיין לא בן 18, אך כבר הספיק להפוך לשחקן הרכב בלברקוזן, לשבור שיאים בנבחרות הצעירות ולגרום לביטול הסכם בן 20 שנה. לפני וולפסבורג (16:20 בספורט3), יוכין עושה לכם היכרות עם היהלום

(גודל טקסט)

פלוריאן וירץ מתחיל את הבוקר בבית הספר, נוסע בחלוף שעתיים לאימונים, ואז חוזר בצהריים לכיתה. אלה הם חייו של נער שיחגוג רק במאי את יום הולדתו ה-18, ובאייר לברקוזן בהחלט עומדת בהבטחות שנתנה למשפחתו. "הבהרנו להוריו שהלימודים יהיו בעדיפות העליונה", מספר המאמן פטר בוס, וזה בדיוק מה שקורה. עם זאת, ההבטחה השנייה היתה חשובה פי כמה – לברקוזן התחייבה לשלב את וירץ באופן מיידי בסגל הבוגר, וגם בהרכב, כאשר "גנבה" אותו מהיריבה האיזורית המושבעת קלן לפני שנה. הטיעון הזה סלל את הדרך לעסקה הכי שנויה במחלוקת בגרמניה בתקופה האחרונה, אשר עשויה להתברר גם כאחת החשובות ביותר.

במשך כמעט שני עשורים שמרו קלן, לברקוזן והיריבה השלישית בורוסיה מנשנגלדבאך על הסכם ג'נטלמני לפיו לא מחתימים שחקני נוער זו מזו. המטרה היתה לאפשר לצעירים להתפתח בלי לחצים מיותרים ולא לחשוב על כסף וחוזים. זה עבד, באופן מופתי, מאז תחילת המילניום, אולם למען וירץ בחרה לברקוזן לשבור את הכלים ולהרוס את האמון. כי כאשר מדובר על יהלום בקנה מידה היסטורי, עם פוטנציאל להפוך לאחד הכוכבים הבולטים במדינה, אשר משדר חוסר שביעות רצון במועדונו הנוכחי, כל ההסכמים הג'נטלמניים הופכים לפתע ללא רלוונטיים. זו הזדמנות של פעם בחיים. "היה זה מחדל בקנה מידה מפלצתי עבורנו לא להיכנס איתו למשא ומתן, כי היו לפלוריאן גם אופציות אחרות", טען המנהל הספורטיבי רודי פלר.

בכך הוא בהחלט צדק, כי וירץ היה על הכוונת של כל הסקאוטים בגרמניה, קל וחומר אחרי שהצעיד את הקבוצה עד גיל 17 של קלן לזכיה באליפות סנסציונית. הגדירו אותו כקשר המוכשר ביותר שצמח בקלן מזה 30 שנה, אז איך ייתכן שבאיירן מינכן לא תעקוב אחריו? גם דורטמונד ושאלקה היו בתמונה, ולברקוזן לא רצתה לפספס את הרכבת. למי אכפת מהסכם וירטואלי, אם קלן הולכת לאבד את הנכס שלה בכל מקרה? והרי לבאייר היו קלפים חזקים מאוד ביד, אשר אפשרו לה לגבור על כל המתחרות האחרות.

גם נגד באר שבע הוא חגג. פלוריאן וירץ | דני מרון

בשל הקרבה הגיאוגרפית, לא היה פלוריאן צריך לעבור דירה – הוא ממשיך לגור עם הוריו. אחותו הגדולה ג'וליאן, כדורגלנית נהדרת בזכות עצמה, הצטרפה לפניו ללברקוזן, וכך הקשר בין המשפחה למועדון היה חזק מלכתחילה. חשוב מכל, לברקוזן היתה היחידה שהעניקה לכוכב העולה מסלול נסיקה ודאי. בבאיירן או בשאלקה, כמו בקלן עצמה, ייעדו לו עוד שנה או שנתיים באקדמיה. לברקוזן, שלמדה היטב עד כמה קידום בני 17 עשוי להשתלם, דיברה על מדיניות שונה ב-180 מעלות.

כי בלברקוזן צמח קאי האברץ, אחד הכוכבים הגרמנים המדוברים ביותר, אשר עשה פעם כותרות גדולות ומשעשעות כאשר החמיץ משחק בליגת האלופות בגלל מבחן בהיסטוריה. האברץ הפך לסטאר בגיל 17, התפתח למנהיג, והמועדון ידע כי בקיץ הוא יימכר תמורת סכום עתק – צ'לסי זכתה לבסוף בשירותיו תמורת כ-70 מיליון ליש"ט. בשיחות עם וירץ ובני משפחתו הובהר חד משמעית כי לברקוזן רואה בו יורש להאברץ. חד וחלק. אי אפשר לעמוד בפיתוי כזה, ובינואר 2020 חצה וירץ את הכביש. כיום, בחלוף שנה, כבר אפשר לקבוע כי החלטתו היתה נכונה, וכך גם ההימור של באייר.

בוס השתתף ישירות במשא ומתן והסביר לנער את התוכניות. מגיפת הקורונה דווקא סייעה לו בשילובו של השחקן הצעיר, ולקראת חידוש הליגה במאי וירץ כבר היה חלק אינטגרלי מהמערך. בגיל 17 ושבועיים, הוא שבר את שיאו של האברץ כשחקן הצעיר ביותר בתולדות לברקוזן. כעבור שבועיים נוספים, הוא שבר גם שיא עתיק וחשוב יותר, והפך לשחקן הצעיר ביותר שהבקיע אי פעם בבונדסליגה, כאשר מצא דווקא את רשתו של מנואל נוייר בהפסד לבאיירן מינכן. כל גרמניה דיברה עליו, אבל השתן לא עלה לו לראש. הוא המשיך ללמוד ולהשקיע באימונים כדי לשבור שיאים נוספים בעונה החדשה.

פסל את הגעתו של מריו גצה בשביל וירץ. פטר בוס | Alex Gottschalk/DeFodi Images via Getty Images

כי בקיץ, אחרי המכירה המתוקשרת של האברץ, קיבל וירץ תפקיד דומיננטי הרבה יותר. את צעדיו הראשונים הוא עשה באגף הימני, אבל המשבצת האידיאלית עבורו נמצאת במרכז, ולשם הסיט אותו בוס. כן, הוא אכן היה היורש של הכוכב הצעיר הקודם, ויש שיטענו כי ביצועיו מרשימים יותר מאלה של האברץ בגיל 17. העונה הוא סופר כבר 3 שערים ו-4 בישולים בבונדסליגה, וגם הרשית פעמיים בליגה האירופית, כולל נגד הפועל באר שבע באצטדיון המושבה.

החודש האחרון היה משובח במיוחד עבורו – הוא הבקיע מול הופנהיים, הפציץ נגד האקסית המיתולוגית קלן שעדיין מלקקת את הפצעים אחרי עזיבתו כמעט ללא תמורה, הצטיין בהפסד דרמטי במיוחד לבאיירן מינכן שהדיח את לברקוזן מהפסגה, ואם זה התוצאה הזו היתה כואבת – הרי שהחגיגה מול דורטמונד במחזור הקודם פיצתה על כך. מול האקסית של בוס, הפגין וירץ יכולת פנומנלית, והבקיע בצדק את שער הניצחון בדקה ה-80.

ההישגים האלה מתקבלים כעת בטבעיות. העליה המטאורית שלו היא עובדה מוגמרת, ובגרמניה כבר מתחילים לפנטז עליו כעל הבורג המרכזי של הנבחרת בעתיד הנראה לעין. בינתיים, הוא עושה חיים בנבחרת עד גיל 23, והפך לשחקן הצעיר ביותר בתולדותיה כאשר המאמן שטפן קונץ שיתף אותו באוקטובר בגיל 17 ו-159 ימים. יוליאן דראקסלר ירד למקום השני בדירוג, מריו גצה רק רביעי.

קאי האברץ
קאי האברץ | Lars Baron/Bongarts/Getty Images

למעשה, גצה הביע הקיץ רצון להגיע ללברקוזן, וסוכנו עמל על המהלך, אבל בוס פסל את האופציה. "וירץ ישחק בעמדה הזו", הצהיר ההולנדי, ושלח את כובש שער הניצחון בגמר מונדיאל 2014 דווקא להולנד, לשיתוף הפעולה עם ערן זהבי באיידהובן. גם כי את ההבטחות שניתנו לנער חייבים לקיים, אבל בעיקר כי וירץ פשוט טוב יותר נכון לעכשיו. והוא רק התחיל את הדרך. "יש לי עוד עבודה מרובה בכל ההיבטים של המשחק", טוען פלוריאן, והגישה הזו מרמזת כי הוא לא יסטה מהמסלול הנכון. ייתכן כי לברקוזן עוד תמכור אותו תמורת סכום גבוה יותר מהאברץ, אשר התאקלמותו בצ'לסי איטית מאוד בשלב זה.

ובינתיים, וירץ חולם על העפלה ראשונה לליגת האלופות. בשני המחזורים הקרובים הוא יפגוש יריבות ישירות על הכרטיסים לשם – וולפסבורג ולייפציג. בלברקוזן סומכים עליו שלא יאכזב.

פלוריאן ווירץ | Sascha Steinbach – Pool/Getty Images

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי