כוכב הכדורגל משיכון המזרח: לאן נעלם חיים חג'ג'?

חיים חג'ג' | שלמה וולקוביץ

אחד השחקנים האהובים בתולדות מכבי ת"א התחזק לכיוון הדת, החל לשמור שבת, ובראיון לספורט1 הוא משחזר את הרגעים הגדולים בקריירה המשובחת: גרנט, קשטן, דריקס, נמני, שפיגל והמעבר שהתפספס לקבוצת פאר באירופה

קבוצות: מכבי תל אביב
(גודל טקסט)

אחד השחקנים האהובים בכדורגל הישראלי לאורך שנות ה-90 ותחילת המילניום הנוכחי הוא חיים חג'ג', שהיום כבר בן 46. הילד שצמח בשיכון המזרחי הגיע למכבי תל אביב, איתה זכה בשני תארי אליפות, שני גביע מדינה ושני גביעי טוטו. אליפות נוספת ברקורד של חג'ג' המוכשר הייתה האליפות ההיסטורית של הפועל חיפה ואלי גוטמן ב-1998/99.

אז לאן נעלם חג'ג'? "היום אני עובד בהנהלת חשבונות בעיריית ראשון לציון. כבר 17 שנה אני שם, עוד משלהי הקריירה ככדורגלן", מספר קשר העבר לספורט1. "כבוגר מכון וינגייט, אני עובד במחלקת הנוער של נחלת יהודה. במסגרת החברה העירונית של ראשון לציון, אני פעיל בחוגי כדורגל עם שמות נוספים מהעבר כמו ניסן קפטה, אבי פיטוסי וירון דרורי".

בשנים האחרונות גם התחזקת לכיוון הדת.
"כבר שנים אני שומר שבת. כמעט כל ערב אני נמצא בשיעורי תורה אצל רבנים וזה עושה לי טובה".

חיים חג'ג' | עדי אבישי

מה ההתחזקות הזו מביאה לך?
"רק דברים לכיוון טוב. מורה ומכוון להסתכל על החיים ומה הם בעולם בזה. על הבריאה. נותן אספקטים שונים, כוחות ואנרגיות".

איך התהליך הפנימי הזה התחיל אצלך?
"לקראת השלב האחרון של הקריירה שלי ככדורגלן, הרגשתי עמוק בפנים שאני רוצה שינוי בחיים שלי. הנפש ביקשה משהו אחר, ביקשה שינוי בחיים. במשפחה ובסביבה הקרובה שלי קיבלו את המהלך בשלמות ואמרו שכל מה טוב לי מקובל עליהם. רציתי מאוד שזה יקרה וזה אכן קורה".

כילד שגדל בשיכון המזרח, אך החלה דרכך בכדורגל?
"בילדות זיהו את האהבה שלי לכדור ואת הכישרון שלי למשחק. אבא שלי היה האיש שדחף אותי לממש את האהבה הזו. הייתי במחלקת הנוער של שיכון המזרח אצל המאמנים הראשון שלי – שאול בסון ז"ל ושבתאי זהבי. בגיל 10 התקדמתי להפועל ראשון לציון".

חיים חג'ג' | עדי אבישי

כאן סיפור האגדות מתחיל?
"באחת השבתות הייתה היה לראשל"צ משחק ילדים נגד מכבי תל אביב, שהייתי מעריץ שלה. אימן אותם אברהם בכר, כדורגלן עבר במועדון, מאמן ואיש כדורגל מרשים מאוד ונערץ. הוא זה שגילה אותי, הוא זה שהעביר אותי למכבי ת"א, בדיוק כמו שסיפורי אגדות מתחילים".

מכבי ת"א זה עולם אחר לילד באמצע שנות ה-80?
"אברהם בכר נתן לי חופש פעולה במגרש, לימד וקידם אותי מקבוצת הנערים ועד לנוער. בקבוצה היו איתי שחקנים נוספים כמו האחים רון וגיא נחמן וגל פיבך שהגיעו לקבוצה הבוגרת. מאמנים נוספים שהיו איתנו וסללו את הדרך היו שמוליק חנין ובועז סולמי".

וכיצד התרחש המעבר הראשוני שלך לבוגרים?
"אברם גרנט היה המאמן והוא אהב להגיע לראות משחקים הקבוצות ממחלקת הנוער. הוא נהג לקרוא לי בסיום אימוני הנוער להצטרף לאימונים עם הקבוצה הבוגרת. האמנתי שאהיה שם עם השחקנים שהערצתי ושאשחק בבלומפילד, וכך קרה".

חיים חג'ג' | עדי אבישי

כמנהג הימים ההם, חיים חג'ג' זכה לשירות צבאי נוח באזור הקריה. גרנט הזמין אותו למחנה אימונים באירופה, מי שסימן את המעבר שלו לקבוצה הבוגרת, בה שיחקו שמות גדולים דוגמת אלי דריקס, איציק זוהר ושחקנים נוספים.

מה התרומה של גרנט לקריירה שלך?
"היו לי המון שיחות איתו. הוא נתן לי את כל הכלים המקצועיים לצאת לדרך, את חשיבות משחק ההגנה לצד החלק ההתקפי. השילוב ביניהם עבור שחקן טכני ויצירתי כמוני הוא חשוב מאוד, כמו נושא הכושר והריצה במגרש בלי לוותר. בהמשך הקריירה שיחקתי עם החולצה מספר 11 שאני מזוהה איתה".

בזמנו, יחד עם חג'ג' במכבי ת"א שיתף פעולה אחד הבלמים הגדולים בתולדות המועדון – גדי ברומר, שמספר על התקופה: "חיים הוא פשוט אדם ושחקן מהטובים והמוכשרים שהכרתי במכבי ת"א. שחקן נטול אגו שנתן את כולו עבור החברים והקבוצה. במועדון העריכו אותו מאוד כשחקן טכני שיודע איך לשחק לעומק, עם רגל שמאל ובעיטה טובה. היה לי כיף מאוד בשנים ששיחקו ביחד באחת התקופות הגדולות ביותר של מכבי ת"א".

חיים חג'ג' | עדי אבישי

ובחזרה לחג'ג'. חיים, מה היה מיוחד בקבוצה ההיא?
"כל שחקן, החל מהשוער שורה אובארוב ועד לאחרון השחקנים בסגל – כולם היו ווינרים בלב ובנשמה. באימונים הם לימדו אותי מה זה כדורגלן מקצועי. כולנו היינו נאמנים למועדון. השאפתנות לנצח באימונים הייתה בדיוק כמו במשחקים. הם לימדו והראו מה הוא פירוש 'החינוך המכביסטי' של המועדון הגדול ביותר בכדורגל הישראלי".

יש גול שכבשת בקריירה שאתה זוכר אותו במיוחד?
"שיחקנו נגד הפועל באר שבע. עשיתי דאבל פס גדול עם אבי נמני, עברתי את השוער שאול סמדג'ה ונתתי גול יפה".

היה לך רצון לשחק בחו"ל?
"הייתה לי תקופה טובה שנעצרה קצת בגלל מחלקת הנשיקה. בסיום אחד האימונים שמעון קורק (מנהל הקבוצה דאז, א.ג) קרא לי למשרד שלו ואמר לי שהמועדון קיבל הצעת רכישה עליי מאנדרלכט, הקבוצה הכי גודלה בבלגיה. הוא אמר לי שמכבי ת"א החליטה לא למכור אותי כי אני חשוב לקבוצה. קורק עצר בהמשך גם הצעת של משה דדש מבית"ר ירושלים להחתים אותי".

חיים חג'ג' | עדי אבישי

איך היה להתאמן תחת דרור קשטן?
"קשטן עשה אולי את העונה הכי גדולה של מכבי ת"א, עונה בלתי נשכחת. דאבל ענק, אליפות וגביע מדינה. הוא שינה את המערך והעביר את אבי נמני לאמצע המגרש. אני הייתי בצד שמאל או בימין ואיתנו איציק זוהר, מלך בעיטות העונשין. בחוד שיחק הגדול ביותר, אלי דריקס, שחקן עם שכל. הוא ידע לעשות תנועה נכונה, הייתה לו התמצאות ברחבה ומשחק ראש בלתי רגיל".

איזה עוד שחקנים שיחקו בהרכב הקלאסי?
"וואו, איזה שחקנים היו לנו. ניר קלינגר ונועם שוהם בקישור האחורי, גדי ברומר ואמיר שלח בלמים. עמית לוי, האחים נחמן והשוער הגדול מכולם, אלכסנדר הגדול אובארוב".

אם מדברים על העונה הזו, אי אפשר בלי להזכיר את משחק האליפות, ה-1:3 הבלתי נשכח על מכבי חיפה בקריית אליעזר.
"זה משחק באמת בלתי נשכח לכל הדורות הבאים. חיפה הובילה 0:1 במחצית. קשטן המתין לנו בחדר הלבשה, הוא היה נראה כאילו מבודד מהעולם. הוא אמר לנו את המשפט הבא – 'תעלו מהר למגרש, לכו תנצחו את המשחק הזה'. תוך שלוש דקות כבר היינו על הדשא, המילים שלו הלמו בכל אחד מאיתנו. במחצית השנייה כאילו שיחקה קבוצה אחרת. דריקס, קלינגר ונמני עשו מהפך מטורף. אני גאה להגיד שהייתי שותף ובישלתי את הגול הענק של נמני. עברתי עם הכדור את אלון חרזי והכנסתי את הכדור לרחבה אליו. נמני אומן ומומחה לכדרור והטיות גוף. הוא סחרר את ניר דוידוביץ' ועשה גול חלומי. הרגשתי שותף למהלך הענק הזה".

חיים חג'ג' | דני מרון

והיה את המסע בגביע.
"עשינו דרך קשה מאוד עד לגמר נגד ראשון לציון. עברנו משחקים קשים נגד הפועל חיפה, בית"ר ירושלים ברבע הגמר ומכבי חיפה בחצי הגמר. ניצחנו בגמר בבלומפילד 1:4. בישלתי פעמיים, לדריקס ומאיר מליקה".

ואז חזר אליכם גרנט, האיש שקידם אותך לבוגרים.
"כן. זו הייתה עונה עם הפסד בגמר גביע המדינה להפועל ב"ש , 1:0 מהשער המפורסם של ג'ובאני רוסו. בהמשך היו שינויים במכבי ולא קיבלתי ביטוי בהרכב, אז עברתי להפועל חיפה של אלי גוטמן. שם עשינו עונת אליפות היסטורית תחת הבעלים רובי שפירא ז"ל. כן, יש לי אליפות גם מחוץ לקריית שלום".

לאחר התקופה בהפועל חיפה, חג'ג' ירד לבירת הנגב והצטרף להפועל באר שבע. הוא עבר עונה קשה תחת המאמנים מוטי איווניר ואייל לחמן, ולבסוף המועדון הצליח לשרוד בליגה העל. לאחר מכן, הוא חזר הביתה, להפועל ראשל"צ, בה שיחק כילד.

"היה כיף לשחק תחת גיורא שפיגל. הוא אגדה, יש לו ידע עצום בכדורגל. היו שם בהמשך גם איתן שלום, רמי לוי ושייע פייגנבוים. בהמשך הרגשתי שחובה לעשות שינוי בחיים. הנפש ביקשה את החיבור לדעת, ופרשתי מכדורגל", מסכם חג'ג'.

חיים חג'ג' | דוד פליגל
חיים חג'ג' | עדי אבישי
חיים חג'ג' | דוד פליגל
רועי דיין, אופיר חיים, חיים חג'ג', תמיר כהן | עדי אבישי

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי