גבירותי ורבותי, מהפך: הקאמבקים הסנסציוניים של הישראליות באירופה

ערן זהבי חוגג בפלזן | אודי ציטיאט

מכבי ת"א זקוקה לנס, אבל ההיסטוריה מוכיחה שכבר היו דברים מעולם - יותר גדולים משזכרתם. ההלם ממכבי פ"ת, הרביעייה המופלאה של מכבי חיפה, הבכורה של בניון ותחילת מורשת זהבי

(גודל טקסט)

מכבי תל אביב צפויה לסיים את הערב (חמישי, 19:40, שידור ישיר בספורט1) את המסע האירופי שלה בשלב 32 האחרונות של הליגה האירופית. לפני שבוע הצהובים הפסידו 2:0 לשחטאר ולמנור סולומון בבלומפילד וכדי לחלוף על פני אלופת אוקראינה במגרש הקפוא בקייב, הם יזדקקו ללא פחות מנס.

יחד עם זאת, במרוצת השנים הקבוצות הישראליות רשמו קאמבקים סנסציוניים לא פחות בכדורגל האירופי, כאלו שעשויים לתת תקווה לקבוצה של פטריק ואן לוון. בפניכם משחקי החזרה הגדולים ביותר. 

מקום 6: מכבי פתח תקווה – א.א.ק לרנקה (0:4)
תאריך: 26.8.2004
שלב: סיבוב המוקדמות השני של גביע אופ"א

בקיץ 2004 מכבי פתח תקווה ערכה את הבכורה האירופית שלה מול מחזיקת הגביע הקפריסאי לרנקה, שסיימה את העונה במקום התשיעי בלבד. המלאבסים קיוו לצאת עם תוצאה טובה במפגש הראשון באי השכן, אך ספגו שלושה שערים במחצית הראשונה מהסרבי דראגן איסאילוביץ' ולמרות שלרנקה סיימה את המשחק בתשעה שחקנים, פתח תקווה לא ניצלה את היתרון המספרי ונוצחה 3:0.

בגומלין באצטדיון רמת גן, החזירה פתח תקווה באותו מטבע. עומר גולן כבש כבר בדקה הראשונה, סולי צמח הכפיל בעזרת שחקן הגנה קפריסאי ואסי משיח העלה את פתח תקווה ל-0:4 מדהים בהפסקה עם צמד מהיר. בתוספת הזמן של המחצית השנייה, זה היה הפעם שחר נוריאל שהורחק, אך לרנקה לא הצליחה לכבוש באצטדיון הלאומי וסיימה את דרכה בדרך הכי כואבת שאפשר. "אנחנו דפורטיבו לה פתח תקווה", אמר צמח זכר לקאמבק של לה קורוניה נגד מילאן ברבע גמר ליגת האלופות כמה חודשים קודם לכן, אבל השמחה לא נשארה זמן רב מדי. פתח תקווה קיבלה בשלב הבא את הירנביין ההולנדית, שעלתה לשלב הבתים על חשבונה לאחר 0:5 חד צדדי.

אבי לוזון ושחקני מכבי פ"ת אחרי הניצחון על לרנקה ב-2004 | עודד קרני

מקום 5: בית"ר ירושלים – ואשאש (3:4)
תאריך: 29.6.2017
שלב: סיבוב המוקדמות הראשון של הליגה האירופית

צפו בתקציר הניצחון על ושאש

בית"ר ירושלים, כנראה בעונת השיא שלה בעשור החולף, פתחה את עונת 2017/18 באצטדיון המושבה במפגש מול סגנית מחזיקת הגביע ההונגרי, קבוצה נחותה משמעותית מהיריבה הישראלית, אך בגלל טעויות קשות בהגנת הצהובים שחורים והופעה נפלאה של יבגני פבלוב מנגד, הצליחה ואשאש לכבוש שלושה שערי חוץ ולעלות ל-3:1 בתחילת המחצית השנייה. שרון מימר הכניס את יוסי בניון להופעת בכורה בדקה ה-57 והקשר הוותיק היה אחראי מהפך מדהים תוך חמש דקות. בדקה ה-88 בניון כבש בעזרת בעיטה מדויקת ברגל שמאל ובדקה ה-90 סידר לעידן ורד את ה-3:3. מכאן בית"ר האמינה שהיא יכולה לכבוש את הרביעי ואכן השיגה זאת עמוק בתוספת הזמן עם דחיקה של אריק סאבו.

בגומלין בהונגריה היה מדובר במשחק אחר לחלוטין. שחקני ואשאש שהיו זקוקים לניצחון בהפרש של שער אחד כבר הרימו ידיים, בית"ר ניצלה זאת עם 0:3 חד צדדי עם צמד של חן עזרא וכיבוש מאוחר של אנתוני וארן. לצערו של מימר, קבוצתו הודחה כבר בסיבוב הבא בעקבות 4:0 מביך לבוטב פלובדיב והוא שילם על כך במשרתו עוד לפני תחילת הליגה.

שחקני בית"ר ירושלים חוגגים נגד ושאש | אודי ציטיאט

מקום 4: מכבי חיפה – טורפדו מוסקבה (1:3)
תאריך: 28.9.1993
שלב: סיבוב ראשון של גביע המחזיקות

זו הייתה העונה השנייה בלבד בה הקבוצות הישראליות התנסו בקמפיינים האירופים השונים ולמכבי חיפה הייתה משימה לא פשוטה – להיות הראשונה שעוברת את הסיבוב הראשון של גביע המחזיקות מול מחזיקת הגביע הרוסי, טורפדו מוסקבה. במפגש הראשון ברוסיה הירוקים ניצלו בדרך נס מהמטח של טורפדו והוציאו רק כדור אחד מהרשת, בעוד בגומלין בקריית אליעזר מכבי חיפה הייתה העדיפה במגרש ועלתה ליתרון כבר בדקה השביעית לאחר מסירת אומן של אייל ברקוביץ' לחלוץ הרכש החדש מבני יהודה, אלון מזרחי. התגובה הרוסית הגיעה מיד – חמש דקות לאחר שערו של האווירון, אנדריי קלאיצ'ב הכניע את רפי כהן וכבש את שער החוץ המיוחל, הירוקים כעת זקוקים לשני שערים כדי להעפיל לשמינית.

הגיבור הלא צפוי של חיפה היה דווקא הבלם ויליד ברית המועצות, רומן פץ, שהרעיד את הרשת של טורפדו מוסקבה עם פצצה מדהימה מ-25 מטרים והדרמה נשמרה עד לדקה ה-88. אלון חזן הצליח לעבור שלושה שחקנים בהטעיה אחת והרים כדור מדויק לשי הולצמן שנגח תחילה לגופו של השוער הרוסי, אך הצליח להגיע לכדור החוזר ושלח את טורפדו הביתה בשלב מוקדם מהצפוי. בשמינית הגמר מכבי חיפה סיפקה הופעות מכובדות גם נגד פארמה ואף הצליחה להגיע מולה לדו קרב מהנקודה הלבנה, אך לא העפילה לרבע הגמר בעקבות החמצות של אלון מזרחי, אלון חרזי וראובן עטר.

אלון מזרחי נגד טורפדו מוסקבה | עדי אבישי

מקום 3: מכבי חיפה – אקטובה (3:4)
תאריך: 4.8.2009
שלב: סיבוב המוקדמות השלישי של ליגת האלופות

בקיץ 2009 מכבי חיפה הפכה לקבוצה הראשונה בישראל שמעפילה בפעם השנייה לשלב הבתים של ליגת האלופות וזאת אחרי קמפיין מוקדמות מרשים במיוחד שכלל לא פחות מ-19 שערי זכות בשישה משחקים, אבל הירוקים כמעט הצליחו לקלקל את כל זה בגלל רבע שעה מהגיהינום.

אחרי ניצחון כפול של 0:10 על גלנטורן הצפון אירית, הוגרלה מכבי חיפה נגד אלופת קזחסטן והעבירה את ההכרעה לישראל אחרי 0:0 במגרש באקטובה. בקריית אליעזר, ניר דוידוביץ' היה אחראי על הטעות הראשונה לאחר שאגרף כדור פשוט לכיוונו של יבגני אברצ'נקו וזה כבש את השער הראשון בדקה השמינית. כעבור ארבע דקות אנטון צ'יצ'ולין נותר לבדו במרכז הרחבה ונגח את השני מכדור קרן וכאמור בדקה ה-15 אקטובה כבשה את שער החוץ השלישי שלה, הפעם לאחר טעות משותפת של ההגנה ושל דוידוביץ' יחדיו. השדר יורם ארבל הצהיר "אקטובה שולחת את מכבי חיפה לחוף הים" ולמעשה לא היה אחד שחשב אחרת, חוץ מאלו שהיו על כר הדשא.

בדקה ה-26 הצליח הקפטן יניב קטן להחזיר את חיפה למשחק עם בעיטה אדירה בשמאל תוך כדי סיבוב ועד המחצית אייל גולסה הוסיף בזכות כדור נפלא מהאוויר שפגע בדרך בשחקן הגנה קזחי. המחצית השנייה המשיכה באותה מגמה, מכבי חיפה הצליחה להפוך ל-3:4 כבר בדקה ה-62 מצמד של ולדימיר דבאלישווילי ולמעשה רק בגלל החמצות מסמרות שיער של פיטר מסיללה, דבאלישווילי וגולסה בדקות האחרונות, התוצאה לא הייתה גבוהה יותר. בהמשך הירוקים הדהימו גם את רד בול זלצבורג וסיימו את שלב הבתים ללא נקודות ושערים בשל הגרלה קשה שכללה את באיירן מינכן, יובנטוס ובורדו.

ולדימיר דבאלישווילי | דני מרון

מקום 2: פרטיזן בלגרד – מכבי פתח תקווה (5:2)
תאריך: 29.9.2005
שלב: סיבוב הפלייאוף של גביע אופ"א

בשנת 2004 הוחלט לשנות את הפורמט של גביע אופ"א עם הוספת שלב הבתים כמו ל"אחות הגדולה" מליגת האלופות ותאמינו או לא, הקבוצה הראשונה מישראל ששיחקה תחת השיטה החדשה הייתה לא אחרת ממכבי פתח תקווה. המלאבסים בהדרכתו של גיא לוזון, שהיה אז בן 30 בלבד, הביסו בסיבוב המוקדם את בשקימי המקדונית בתוצאה של 0:11 לאחר שני משחקים, אך בסיבוב הפלייאוף חיכתה פרטיזן החזקה שהייתה פייבוריטית מובהקת לעלות לשלב הבתים והוכיחה זאת עם 0:2 באצטדיון רמת גן.

הגומלין בבלגרד היה נראה כמו משחק לפרוטוקול בלבד, אך במקום זאת קיבלנו את המשחק המשוגע ביותר שהייתה מעורבת בו קבוצה ישראלית במסגרת אירופית. כבר בדקה הרביעית אסי משיח העלה את פתח תקווה ליתרון, אלא שפרטיזן קיבלה שני פנדלים תוך שתי דקות – הראשון נהדף על ידי אוהד כהן, אבל השני הסתיים בכיבוש של סרג'אן ראדוניץ' שקבע 1:1 בדקה ה-13. עומר גולן החזיר את היתרון בדקה ה-21, ראדוניץ' שוב איזן בדקה ה-41, גולן ענה עם כיבוש נוסף לפני המחצית והשלים שלושער בדקה ה-48 – ובמצב הזה מכבי פתח תקווה בשלב הבתים. פרטיזן לא הצליחה לכבוש את השלישי ודווקא את תוצאת המשחק קבע כפיר אדרי שהבטיח למכבי פתח תקווה את הניצחון כנגד כל הסיכויים.

"מעריב ספורט" ביום שאחרי ההישג של מכבי פ"ת | מעריב

מקום 1: ויקטוריה פלזן – מכבי תל אביב (2:1)
תאריך: 5.8.2015
שלב: סיבוב המוקדמות השלישי של ליגת האלופות

צפו בתקציר הניצחון על פלזן

מכבי תל אביב זכתה רק מספר חודשים קודם לכן בטרבל היסטורי, אך המצב היה רחוק מלהיות אידיאלי. פאקו אייסטראן הפך למאמן השלישי בעידן ג'ורדי קרויף שעוזב את המועדון בשלוש שנים (ובפעם לראשונה מתוך רצונו של המנהל המקצועי) ובמקומו מונה סלבישה יוקאנוביץ', שמהרגע הראשון שידר כי בכוונתו לעזוב ברגע שתגיע הצעה יותר. בנוסף, הסגל לא היה מספיק איכותי וגם החיזוק בדמותם של טל בן חיים הבלם ואבי ריקן לא אמור היה להספיק, אבל בדיעבד לבעיות אלו כלל לא היו משקל, מכיוון שערן זהבי סחב לבדו את הצהובים עד לשלב הבתים והדהים את אירופה כולה.

זהבי בכלל פתח את העונה עם פציעה והתלות בו הורגשה יותר מאי פעם דווקא בסיבוב המוקדמות הראשון מול היברניאנס החלשה, שהשיגה 1:2 סנסציוני בזמן שהכוכב ישב על הספסל. יוקאנוביץ' הבין את הלקח והחזיר את זהבי לגומלין, שם הבקיע החלוץ צמד והוסיף שני בישולים ב-1:5 בבלומפילד, אך היה קשה להאמין שהיכולת הזאת תספיק לסיבוב הבא נגד ויקטוריה פלזן.

במפגש הראשון בישראל, אלופת צ'כיה עלתה ליתרון כפול תוך 20 דקות, זהבי לא היה מספיק חד, אבל הצליח לבשל לברק יצחקי שצימק ל-2:1 בדקה ה-76. הסטטיסטיקה הלכה נגד מכבי תל אביב – לאורך ההיסטוריה של הקמפיינים האירופיים כל 32 הקבוצות שניצחו 1:2 בחוץ במשחק הראשון גם עלו לשלב הבא – עד שהגיע הגומלין בדוסאן ארנה.

פלזן הייתה העדיפה גם במשחק הזה והגיעה למצבים המסוכנים יותר, אך יוקאנוביץ' תכנן זאת מראש וחיכה לדקות הסיום כדי להפתיע. זה התחיל בדקה ה-75 כשזהבי הוכשל ברחבה ודייק מהנקודה הלבנה ובדקה ה-83 החלוץ הישראלי הדהים את הצ'כים עם צמד אדיר לאחר בישול של יובל שפונגין. ויקטוריה פלזן ישבה על השער של מכבי תל אביב עד הסיום, אבל שחקני ההגנה נלחמו עד טיפת הזיעה האחרונה ושמרו בדרך נס על שער נקי.

ערן זהבי חוגג בדקה ה-90 בבאזל | Simon Hofmann/Getty Images

המיתוס על זהבי רק הלך וגדל בפלייאוף. הצהובים קיבלו את ההגרלה הקשה ביותר, היריבה המרה באזל שהדיחה את הצהובים במוקדמות ליגת האלופות ומהליגה האירופית תוך חודשים ספורים לפני כשתי עונות. גם כאן אף אחד לא האמין שאחרי צמד המשחקים תקבל מכבי תל אביב את הכרטיס לליגת האלופות, אך זהבי שוב התעלה על עצמו כשכבש שלושה שערים (מתוכם שניים בחוץ) והותיר את השוויצרים ההמומים מחוץ למפעל הבכיר ביבשת לראשונה מזה שלוש שנים.

בסך הכל היו לזהבי שבעה שערים ושלושה בישולים בחמישה משחקים בקמפיין המוקדמות, הישג שאף שחקן ישראלי ככל הנראה לא ירשום עוד לעולם וכנראה ללא המשחק החזרה מול פלזן, עתידם של מכבי תל אביב ושל זהבי היה משתנה לחלוטין.

ערן זהבי ואיתו טיבי חוגגים בפלזן | אודי ציטיאט
שחקני מכבי תל אביב בצ'כיה נגד פלזן | אודי ציטיאט

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי