כתב הגנה: תביעת המיליונים שהובילה את פלאניץ' למכבי חיפה

בוגדן פלאניץ' חוגג | מאור אלקסלסי

בכר התאבד עליו, רוסו גויס למשימת השכנוע והפיתוי שהציעה מכבי חיפה היה גדול, אבל פלאניץ' לא היה נוחת בישראל אילולא סכסוך משפטי. לקראת ההכרעה, עמיקם מספר על בלם שלא עושה חשבון

קבוצות: מכבי חיפה
(גודל טקסט)

בואו ננתץ כבר בהתחלה את המיתוס. בכר ברק לא נשבה בקסמו – והוא נשבה חבל על הזמן – של בוגדן פלאניץ' בצמד המשחקים של הפועל ב"ש מול סטיאווה בוקרשט בשלב הבתים של הליגה האירופית. הוא אמנם התכונן אליו, כמו לכל שחקן אחר של סטיאווה, אבל בימים שטרנר היה מבצר, פלאניץ' אמלל את בן שהר ומנע בגליץ' שער מג'ון אוגו, בדרך לניצחון רומני של 1:2, אבל דקה אחרי לא זכר ברק בכר שיש שחקן בשם בוגדן פלאניץ', עד שהסקאוטים שלו במכבי חיפה באו אליו בקיץ הזה עם השם שלו.

בכר היה חדש במועדון, ציפו ממנו בוודאי שיתעקש על שחקנים שנולדו במועדון, שידרוש שחקנים שהלכו איתו כברת דרך, אבל מבין כל השחקנים בעולם הוא בחר להתאבד על בוגדן פלאניץ'. 1.91 מ', מהיר, סוגר מרדפים בשני צעדים, יודע לשים גוף, לעשות גליץ', חזק, מוצק, קופץ, מנהיג, אבל אי אפשר להתאבד על כל שחקן שרואים. פלאניץ' גדול מימדים לא רק על השחקנים בליגה, הוא גם היה גדול על מכבי חיפה. שחקן כמו פלאניץ' לא מגיע לליגה בישראל, אלא אם כן הוא בסיטואציה.

והסיטואציה היתה חתיכת סיטואציה. המלחמה עקובת הנאצות בין ג'יג'י בקאלי לבוגדן פלאניץ', שעוד יקראו לה בספרי ההיסטוריה מלחמת גוג ומגוג.

בן שהר מול בוגדן פלאניץ'
פלאניץ' מקשה על בן שהר | דני מרון

דרישה לפיצוי בגובה 10 מיליון יורו

זה התחיל עוד בקיץ 2019. פלאניץ' היה אז קפטן סטיאווה, קבוצת פאר ברומניה שירדה מגדולתה וחיפשה אליפות ראשונה מאז עונת 2014/15. פלאניץ' היה השחקן האהוב על בקאלי, ברמה של נכס, כזה שגם אפשר לעשות עליו קופה יפה במקרה של מכירה.

פלאניץ' הגיע מוויובודינה הסרבית לסטיאווה בקיץ 2017. בקאלי השכיב עליו 300 אלף יורו. בקאלי, הבעלים של סטיאווה מזה למעלה מ-20 שנה, חבר פרלמנט לשעבר, ואדם שסובל מהתקפות טירוף. להרגיז אותו זו לא תמיד פעולה חכמה. פלאניץ' ביקש העלאה שכר, ולא קיבל התייחסות. הוא שב ממשחק פלייאוף הליגה האירופית, מול גימארייש הפורטוגלית באוגוסט 2019, נחוש להתיר את חוזהו ולצאת בסוף אותו חודש, סגירת חלון ההעברות האירופי, ליעד אירופי חדש ומתגמל. בקאלי, שלא טרח להיפגש איתו, שמע על כך, רתח, והורה להשעותו ממשחק הליגה הבא, בלי כמובן לדון כלל בתנאי העברתו.

כאשר פרץ משבר הקורונה, הוציא בקאלי, בתוקף החלטת ממשלת רומניה את שחקניו לחל"ת, אבל כשהשיב אותם לקראת חידוש משחקי הליגה, הוא קיצץ בשכרם ללא הודעה מראש כ-50 אחוז. פלאניץ' זכה לשכר זעום של כמה אלפי יורו לתקופה הזו והחליט, בעצת עורכי דינו, כי הוא שחקן חופשי כיוון שבקאלי הפר את תנאי החוזה שלו, והוא עצמו הפסיד עקב כך 30 אלף יורו, שתי משכורות. ג'יג'י בקאלי נשמע זועם: "הוא הוכיח לי שאין לו אופי ונראה לי שהוא שחקן בעייתי כבר מהרגע שחתמתי איתו. היו איתו כמה בעיות כבר בשלב המו"מ". בחיפה אמרו השבוע שפלאניץ' זה בדיוק הטיפוס ההפוך מכפי שתיאר אותו הבעלים הרומני השנוי במחלוקת.

מכאן העניינים רק הסתבכו. בקאלי טען לאופציה חד צדדית על חוזהו של פלאניץ' והאריך אותו אוטומטית עד ליוני 2021, כאשר סעיף הפרת החוזה עמד על 10 מיליון יורו, וכשהוא רוכב על סעיף הפרת החוזה הזה, הגיש תביעה נגד השחקן בפיפ"א. המקרה הזה מזכיר מאוד את סיפור עזיבתו של אישטוון פישונט את בית"ר ירושלים בקיץ 1998, וחתימתו באיינטרכט פרנקפורט. בית"ר טענה לחוזה ("חוזה המפית" המפורסם), הלכה לפיפ"א וקיבלה לבסוף פיצוי שדוברי הלדינו בקרבנו היו מכמתים ב"פיוז'וס" (כינים). בקאלי המשיך להאשים את פלאניץ' במגוון של דברים, גם בכישלון העונה הקודמת: "הסיבה שאני דורש 10 מיליון יורו עליו היא שהוא רץ לפיפ"א לפני תום העונה והשפיע על התנהגות השחקנים ותוצאות הקבוצה בצורה כזו שהוא גרם להפסדים ברורים!".

מזכיר את מקרה פישונט. פלאניץ' בימיו בליגה הרומנית | האתר הרשמי

הפיתוי שהעמידה מכבי חיפה

פלאניץ' כבר היה קרוב לחתימה בגוזטפה הטורקית שדרשה כי ישלם את מלוא הפיצוי, היה מבוקש באינספור קבוצות, אך הן נרתעו. ההתעקשות, שלא לומר המלחמה של בקאלי בפלאניץ', הרתיעו אותן. סכום הקנס – 10 מיליון יורו – נשמע מופרז לבלם בן 29 שמעולם לא לבש את מדי הנבחרת הסרבית הבוגרת. אבל אז צצה מכבי חיפה. יועציה המשפטיים בחנו את ההסכמים של פלאניץ', והחליטו לקחת את הסיכון. ברק בכר כל כך התעקש, שאי אפשר היה לעמוד מולו. רק שפלאניץ' לא התלהב. ישראל נשמע מקום מפחיד למי שרוצה קריירה אירופית, ולא רק בגלל מצבה הבטחוני השברירי. פלאניץ' פחד כי אם יחתום בישראל לא יטעם אירופה כהלכתה. למשימה גויס ג'ובאני רוסו שערך עם פלאניץ' מספר שיחות בשפתם, ובעיקר הזכיר לו שחקנים כמו אייל ברקוביץ', חיים רביבו, ליאור רפאלוב, ובעיקר סרגיי קנדאורוב, שהתקדמו ממכבי חיפה לקבוצות בליגות בכירות.

גם חיפה העמידה בפניו פיתוי כספי: שכר פוטנציאלי של חצי מיליון דולר (בחיפה משלמים בדולרים), שנקבע תחילה על 400 אלף דולר כפועל יוצא מפסק הדין העתידי של פיפ"א בעניינו. בחיפה סבורים כי פיפ"א תקבע פיצוי על שנת חוזה – פלאניץ' השתכר בסטיאווה 180 אלף יורו בעונה – ובזה יסתיים העניין, אבל אם תחליט שאין מקום כלל לפיצוי, יקבל פלאניץ' את יתרת שכרו רטרואקטיבית. "אם הוא היה שחקן חופשי, בלי הסיפור המשפטי, הוא לא היה פה. שחקנים מהסוג שלו מגיעים לארץ רק אם יש איזה סיפור סביבם", אמרו השבוע בחיפה.

בוגדן פלאניץ' | מאור אלקסלסי

מהליגה הרביעית עד נבחרת סרביה

למען האמת, הקריירה של פלאניץ' החלה ממקום כל כך נמוך, שקצת קשה להאמין שהצליח לפרוץ. הוא היה שחקנה של זלאטיבור, היום בסופר ליג הסרבית, אבל בתחילת דרכו שם שיחקה בליגה הרביעית. בלם בגובה של 1.91 מ' שרצה הכרה. בגיל 19 עבר לסלובודה אוזיצ'ה, אז קבוצת צמרת בסופר ליג הסרבית, אבל נכלל אך ורק בקבוצת המילואים. שנת הבוגרים הראשונה שלו היתה בבוצת ליגה שנייה בשם ידינסטבו, זה הפך לשחקן הרכב קבוע.

עונת הבוגרים השנייה שלו היתה באו.פ.ק בלגרד, קבוצה קצת יותר רצינית בסרביה, קבצת עבר מפוארת סטייל הפועל פ"ת עם אליפויות ואפילו הופעות בחצאי גמר גביע המחזיקות וגביע ערי הירידים (המפעל הקדום של הליגה האירופית) לפני כמעט 60 שנה. בעת ההיא היא היתה קבוצת מרכז טבלה טיפוסית בליגה הסרבית.

בסוף אותה עונה הוא זכה ל-7 דקות בודדות במדי נבחרת לאומית, במשחק הידידות של הנבחרת הצעירה הסרבית מול אוסטריה. במשחק הזה הוא החליף את אלכסנדר פשיץ', אז שחקנה של יגודינה, היום במכבי ת"א.  

העונה השלישית שלו באו.פ.ק היתה כבר קטסטרופלית. כקפטן הקבוצה הוא שקע איתה וירד לליגה השנייה, כשהקבוצה ספגה 1.5 שערים למשחק.

בוגדן פלאניץ' בימיו בבלגרד | Srdjan Stevanovic/Getty Images

נחוש שלא לרדת ברמה, עבר פלאניץ' לוויבודינה נוביסאד, הגיע איתה עד לפלייאוף הליגה האירופית והודח איתה מול אלקמאר ההולנדית. מאמצע אותה עונה הוא תפס כבר מקום של קבע בהרכב.

כאמור, סטיאווה היתה פסגת הקריירה שלו. מהבית של הפועל ב"ש הוא העפיל מהמקום הראשון לשלב הנוק אאוט ופגש שם את לאציו. במשחק הראשון בין הקבוצות בבקורשט, הוא נצמד לפורטוגלי הענק, פיליפה קייסדו, ועצר אותו. לגומלין חזר כבר צ'ירו אימובילה, שכבש שלושער, לאציו ניצחה 1:5 ואת האליפות הפסידה סטיאווה לקלוז'.

העונה המצוינת הזו שנגמרת גם בחצי גמר הגביע הסרבי הביאה את האלופה, הכוכב האדום בלגרד, לקחת אותו, אבל בחוזה על תנאי, שבו הכוכב האדום הייתה צריכה לשלם דמי העברה למקרה שהשחקן יתפוס מקום של קבע. לכאורה, הובא פלאניץ' כבלם שלישי ואת סאבו פאביצ'ביץ' הוותיק, אקס מכבי ת"א והפועל ת"א, 39 הופעות בנבחרת מונטנגרו, קשה היה לו מאוד להזיז מההרכב. הוא הוצב כמגן ימני וכדי לא לממש את האופציה עליו ולשלם 250 אלף יורו, ויתרה עליו הכוכב האדום לאחר חצי עונה. פלאניץ' חזר לאו.פ.ק בלגרד וקיבל את סרט הקפטן כשהוא רק בן 23.

עונה לאחר מכן הפך לקפטן הקבוצה הרומנית, שוב זכה בסגנות, אך נבחר על ידי ארגון השחקנים הרומני ל-11 של העונה. שחקן העבר הרומני, ולנטין לזר אמר עליו: "שיחקתי נגדו רק פעם אחת. אתה מאבד חשק כי נורא קשה לשחק נגדו וקשה מאוד להתגבר עליו. הוא חזק ומהיר, גם אם עברת על פניו, רוב הסיכויים שישיג אותך".

העובדה כי לא זכה בתואר – גם לא זכה להניף את הגביע הרומני בעונה שעברה בעקבות הסכסוך עם בקאלי – היא זו שתניע אותו בין השאר להגיע למכבי חיפה. פלאניץ' מחפש תואר ראשון.

פלאניץ' מנסה לעצור את לוקאקו במשחק נגד לאציו | Marco Rosi/Getty Images

הסיכון המשפטי שהנחית אותו בישראל

בחיפה מספרים שוולדימיר סטויקוביץ', הקרוב לסוכניו של פלאניץ', היה זה שעורר את מכבי חיפה לגביו. בכר הרים טלפון לאובדיו הובאן, ששיחק אצלו בהפועל ב"ש, וביקש חוות דעת. מספרים כי בכר מעולם לא רצה שחקן כמו שהוא רצה את פלאניץ'. הוא הביא כבר בלמים טובים לארץ. את קסיו פרננדס לקרית שמונה, את מיגל ויטור להפועל ב"ש. ויטור כמעט ולא הוחתם כי בנה של אלונה ברקת קרא עליו בפורומים מחו"ל של אוהדים ביקורות לא טובות, אבל בכר התעקש אז, וגם הפעם. על פלאניץ' מספרים שבכר פשוט התאבד עליו. מה שמאוד הרשים אותו היתה העובדה שהוא לא עשה חשבון לבקאלי, הלך עם האמת שלו.

מה עוד שכנע את בכר? בעיקר העובדה שפלאניץ' משדרג את ההגנה. טרנט סיינסבורי, הבלם האוסטרלי ששיחק בחיפה בעונה שעברה היה איטי, פלאניץ' הרבה יותר מהיר וגם מחפה עם עופרי ארד האיטי. במהלך העונה הנוכחית הוא עשה ספרינטים עם יוג'ין אנסה מקרית שמונה או ליאל עבדה ממכבי פ"ת, שחקנים מהירים בטירוף, ויכל להם. הצעד השני שלו גדול והוא מפתח מהירות בצורה מדהימה לגובהו. לקבוצה דומיננטית, ששולטת במגרש, וחשופה למתפרצות, זה אידיאלי.

פלאניץ' מכסה שטחים רחבים יותר בזכות התכונה הזו. בתחילת העונה הוא לקח כל כך הרבה אחריות שהוא פשוט התפזר, עשה טעות אחת או שתיים בכל משחק עד שהתחילו להזכיר אותו בנשימה אחת עם הולמר אליופסון, הבלם האיסלנדי ששיחק בעבר הקרוב בקבוצה, שמאוד מזכיר אותו במראהו החיצוני. לאט לאט נכנס פלאניץ' לעניינים, במגבלות לא פשוטות. פלאניץ' ימני אבל מוצב כבלם שמאלי עם רגל הפוכה. זה לא פשוט גם מבחינת היכולת לקבל מולו שחקנים זריזים. כך אפשר להסביר את הפנדל שעשה על מתן חוזז במשחק העונה, שהביא לניצחון של מכבי ת"א. "הוא מהיר, לא זריז", אמר גורם מקצועי בחיפה. "אם הוא היה גם זריז, הוא היה בברצלונה". 

בוגדן פלאניץ' | מאור אלקסלסי

אבל מגוון התכונות שלו לצד החיסרון בהצבה שלו בעמדה שלא תואמת את הרגל הטבעית שלו, הביאו לכך שבעמדה שלו הוא יוצא לחלוץ ובאיזור של עופרי ארד הוא פשוט מחפה. כלומר, מבצע את שני תפקידי הבלם. "בלעדיו אתה מרגיש כאילו אנחנו ערומים", אמרו בחיפה השבוע.

פלאניץ' מקבל שחקני יריב על קו מחצית המגרש, כותש אותם, תוקף אותם. הוא מגדיל ראש וכשהוא יוצא אל שחקן, הוא יוצא עד הסוף. בחיפה מנסים להשוות אותו לז'איר אמאדור, שעמד מאחרי ההצלחה הגדולה ולדימיר איביץ' עם ההגנה של מכבי ת"א בשתי העונות האחרונות. לאמאדור, השמאלי, היה יתרון מובנה על פלאניץ', מה גם שאת מכבי ת"א כמעט ולא תקפו בגלל הקישור האחורי המדהים שלה, בהשוואה לפלאניץ' שעובד קשה כל משחק. הבלם הסרבי טכני יותר מאמאדור, ולכן ההצלחה שלו בחיפה מודגשת יותר, בפרט בהשוואה לשאר שחקני ההגנה שלה, שספק אם היו מוצאים מקום בהרכב מכבי ת"א.

בחיפה טוענים כי פלאניץ' הוא אישיות מצוינת, מאוד אהוב, מחובר לצ'רון שרי וחוסה רודריגס, חי פה עם אשתו ובתו והתחבר מאוד למקום. החשש שמרחף כל הזמן מעל זו התביעה של בקאלי, אבל בעניין הזה הרגיע השבוע עו"ד אודי שוחטוביץ', היועץ המשפטי של המועדון: "סטיאווה עשתה כמה פאולים. קיצצה, שילמה שכר מינימום ועל פי תקנון פיפ"א פלאניץ' היה זכאי להשתחרר. הוא בעצמו הגיש תביעה וכנגד הם הגישו תביעה הזויה. יש הליך שמתנהל כרגע, ובסביבות סוף החודש הזה או תחילת אפריל צפויה החלטה.

"אנחנו מעריכים שהפסיקה של פיפ"א תהיה 180 אלף יורו, ולכן גם צפוי ערעור בקאס מצד בקאלי, שיהיה בהמשך. צריך לזכור שיש אלמנט של קורונה. אם לא היתה קורונה, כל הפסיקה היתה מדברת על פיצוי של חצי שכר שנתי. זה הקייס הראשון, או אחד הראשונים, שהוגשו לפיפ"א כתוצאה מהקורונה. כתב ההגנה של סטיאווה התבסס על כך".

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי