חושבות על העתיד: הקבוצות שמשתפות הכי הרבה צעירים בליגות הגדולות

ארלינג הולאנד, ג'יידון סאנצ'ו | Alexandre Simoes/Borussia Dortmund via Getty Images

את העונה הן כנראה לא יסיימו עם תואר, אך אותן קבוצות צפויות למכור בשנים הבאות את כוכביהן ברווח של עשרות מיליונים. רום טל דן עם הרשימה המלאה

(גודל טקסט)

כל מועדוני הכדורגל, החל מהקטן ועד הגדול ביותר, תמיד מביטים אל העתיד ואלו שלא, תמיד יספגו ביקורת ולא משנה כמה יצליחו. הדוגמה הטובה ביותר במילניום הנוכחי היא צ'לסי, שהשקיעה סכומי עתק באקדמיה מאז רכישתו של רומן אברמוביץ' ואף קבוצות הנוער שלה זכתה פעמיים בליגת האלופות, אולם עד הגעתו של פרנק למפארד בקיץ 2019 שום שחקן בית לא הטביע חותם בקבוצה הראשונה. מנגד אפשר למצוא קבוצות כמו ספורטינג ליסבון,  סאות'המפטון ואנדרלכט – לא המועדונים הכי הישגיים בליגות שלהם, ובטח לא בכדורגל האירופי, אבל עבורם מכירת שחקנים ממחלקת הנוער נחשבת כערך עליון.

העונה ניתן לראות יותר מכל את התנגשות שני הערכים. הגיל הממוצע של המוליכות בחמש הליגות הגדולות (אתלטיקו מדריד, מנצ'סטר סיטי, באיירן מינכן, אינטר וליל) עומד על 27 ואף אחת מהן לא משתפת באופן קבוע בהרכב שחקן בן פחות מ-20. מסיבה זו, היום נעניק את הבמה לקבוצות שנותנות העונה הזדמנות להכי הרבה שחקנים צעירים (עד גיל 20 בלפחות מרבע הדקות של הקבוצה בליגה) בתקווה שהדבר ישתלם להן בעתיד, מקצועית וכלכלית כאחד.

כמעט נכנסו: דיז'ון, ראן, קלן, שאלקה, וולבס ושפילד יונייטד.

פאביו סילבה | Robbie Jay Barratt – AMA/Getty Images

מקום 5 – מונאקו (צרפת)

מספר צעירים שמשחקים באופן קבוע: 3

מספר דקות משותפות לשחקנים עד גיל 20: 7,482

הקבוצה מנסיכות צרפת דואגת מדי שנה להתחמש בשחקנים הצעירים הכי מוכשרים במדינה ולהניב מהם רווח של עשרות מיליונים, אך בשתי העונות האחרונות בילתה מונאקו בתחתית ונמנעה ברגע האחרון מירידת ליגה בעונת 2018/19. הכל השתנה מאז מינויו של ניקו קובאץ' שמצא את האיזון המושלם בין הכישרונות הצעירים לשחקנים הוותיקים. ויסאם בן יידר וקווין פולאנד מובילים את טבלת כובשי השערים עם 13 כל אחד, ולצידם מקבלים את הבמה שחקני נבחרת צרפת הצעירה, סופיאן דיופ שכבש שישה שערים בליגה, הקשר אורליאן צ'ומני שפספס רק משחק אחד העונה ומעל כולם הבלם בנואה בדיאשיל בן ה-19 שלא יוצא מההרכב של קובאץ', הספיק לכבוש שני שערים העונה ומופיע בפנקסים של זינדין זידאן בריאל מדריד. נראה שסוף סוף מונאקו מצאה את התלכיד הנכון ואף אחד לא יופתע אם תקבל בסוף העונה את הכרטיס לליגת האלופות.

בנואה בדיאשיל | Pascal Della Zuana/Icon Sport via Getty Images

מקום 4 – סנט אטיין (צרפת)

מספר צעירים שמשחקים באופן קבוע: 4

מספר דקות משותפות לשחקנים עד גיל 20: 5,311

קשה מאוד להחמיא העונה למועדון הכי מעוטר בתולדות הכדורגל הצרפתי, בהדרכתו של קלוד פואל שמוביל את הירוקים למאבקי התחתית כבר שנה שנייה ברציפות וגרם לשחרורו החד צדדי של השוער והסמל הגדול סטפן רופייה אחרי למעלה מעשור. אבל בכל הקשור לשילוב צעירים, סנט אטיין נמצאת במקום מכובד מאוד בכדורגל האירופי. שחקני ההגנה איימן מואפק (19) וסיידו סו (18) משתלבים לאט לאט ברוטציה, אך הכוכבים הגדולים נמצאים דווקא בקישור. סנט אטיין הצליחה לגבור על ארסנל ודורטמונד במאבק על הקשר הצעיר של פריז סן ז'רמן, אדיל אאושיש בן ה-18, שכבש העונה שני שערים והוסיף עוד ארבעה בישולים ותוצר מחלקת הנוער לוקאס גורנה דואת' הפך לשחקן קבוע אצל פואל כבר בגיל 17 ועל פי דיווחים באנגליה, צ'לסי תנסה לצרף את היהלום בקיץ. השחקנים הצעירים בינתיים יוכלו לעזור לסנט אטיין להישאר בליגה, אבל לא הרבה יותר מכך.

לוקאס גורנה דואת'. צעיר מקיליאן אמבפה בחמש שנים | John Berry/Getty Images

מקום 3 – לאנס (צרפת)

מספר צעירים שמשחקים באופן קבוע: 4

מספר דקות משותפות לשחקנים עד גיל 20: 5,489

ממאכזבת העונה להפתעה הגדולה של הכדורגל הצרפתי. לאנס ששבה לליגה הראשונה לאחר חמש שנים, עונה על כל הציפיות עם קצב הנקודות הגבוה ביותר שלה מאז עונת 2006/07 והצבתה במקום החמישי. השם הבולט ברשימה הוא החלוץ בן ה-19 שמושאל מפ.ס.ז', ארנו קלימוונדו מוינגה, שכבש העונה שישה שערים והוסיף עוד שני בישולים, אך שאר הצעירים שמשתלבים בקבוצה הראשונה הם שחקני הגנה. הבלם לואיק באדה נחשב לאחד ממחלצי הכדור הטובים בליגה, המגן יסמאל בורה שולב בעיקר בחלק הראשון של העונה והקשר האחורי צ'ייק דוקורה כבר זכה לשבע הופעות בנבחרת מאלי. למען האמת, זה לא מפתיע מקבוצה שגידלה במחלקת הנוער שלה שחקנים כמו סרג' אורייה ורפאל וראן.

קלימוונדו מוינגה | SEBASTIEN SALOM-GOMIS/AFP via Getty Images

מקום 2 – ניס (צרפת)

מספר צעירים שמשחקים באופן קבוע: 5

מספר דקות משותפות לשחקנים עד גיל 20: 7,283

עוד קבוצה צרפתית ברשימה, הפעם זו היריבה האירופית של הפועל באר שבע בשלב הבתים של הליגה האירופית, שגם נוצחה על ידי הקבוצה מבירת הנגב מיד לאחר פיטוריו של פטריק ויירה. אלא שמאז הזעזוע על הקווים ניס השתפרה פלאים עם בריחה ממאבקי התחתית למרכז הטבלה תוך כדי שהיא לא פוחדת משיתוף שחקנים צעירים. עם זאת, לעומת שאר הצרפתיות ברשימה, רוב השחקנים לא גדלו במועדון ונרכשו במחיר מציאה.

הכוכב הבלתי מעורער של הקבוצה הוא החלוץ הצעיר אמין גוירי שנחשב לאחד מהכישרונות הגדולים באקדמיה של ליון בשנים האחרונות ורשם שיא כיבושים בנבחרת הנערים של צרפת (20 שערים), ניס רכשה את החלוץ ב-6 מיליון יורו והוא מוביל את טבלת הכיבושים של ניס עם 11 גולים. בנוסף הבן הצעיר של ליליאן תוראם, קפרן תוראם-אוליאן, הגיע ממונאקו ללא תמורה וכך גם הבלם האוסטרי פלביוס דניליוץ' שהצטרף מבאיירן מינכן ו-וויליאם סאליבה שהושאל מארסנל. השחקן הצעיר היחיד שגדל במחלקת של ניס ומקבל הזדמנות הוא אנדי פלמארד, המשחק גם כן בעמדת הבלם והדבר רק ממחיש את העומק הבלתי נגמר שיש לאלופת העולם בחלק האחורי. אבל אם הספקתם להתייאש מהצרפתיות, אל דאגה – במקום הראשון ממתינה קבוצה מליגה אחרת.

אמין גוירי | Pascal Della Zuana/Icon Sport via Getty Images

מקום 1 – בורוסיה דורטמונד (גרמניה)

מספר צעירים שמשחקים באופן קבוע: 5

מספר דקות משותפות לשחקנים עד גיל 20: 10,169

כשחושבים על העתיד של הכדורגל האירופי, מיד עולה שמה של דורטמונד. בעשור החולף הצהובים שחורים מתנהלים באופן מופתי בשוק העברות לשחקנים וצירפו את הכישרונות הכי גדולים במחיר מצחיק. בחלק מהמקרים הניסיון פחות הצליח כמו מיקל מרינו ואלכסנדר איסאק שמככבים כיום בריאל סוסיאדד ואמרה מור שלא מוצא את מקומו בסלטה ויגו, אך כמות ההצלחות גדולה הרבה יותר. יוליאן וייגל הגיע מליגת המשנה תמורת 2.5 מיליון יורו בלבד, דן-אקסל זגאדו הצטרף מפ.ס.ז' ללא תמורה ועוסמאן דמבלה נמכר ב-120 מיליון בברצלונה אחרי עונה אחת בלבד בקבוצה.

למרות שדורמטונד נמצאת בסוג של נסיגה העונה, לא היה לה זמן רב שני שחקנים צעירים ברמה העולמית – ג'יידון סאנצ'ו וארלינג הולאנד הגיעו ביחד בסכום הנמוך ב-30 מיליון יורו, ונראה שבמועדון נערכים למכירתם הצפויה של השניים עם השתלבותם ג'ובאני ריינה (18), ג'וד בלינגהאם (17) והכישרון המקומי יוסופה מוקוקו ששבר כל שיא אפשרי בקבוצת הנוער והפך לשחקן הצעיר ביותר ששותף וכבש בבונדסליגה, בגיל 16 בלבד. הערב (19:20 בספורט4) דורטמונד תתארח אצל באיירן מינכן ב'קלאסיקר' כשהיא כבר מבינה שצלחת היא לא תניף גם השנה, אבל הפסד נוסף עלול לסבך את מצבה עד מאוד במאבק בליגת האלופות. לכן היא זקוקה לשחקניה הצעירים יותר מאי פעם.

ארלינג הולאנד עם יוסופה מוקוקו
ארלינג הולאנד עם יוסופה מוקוקו | Clemens Bilan – Pool/Getty Images

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי