ברכת בכורות: השחקנים הצעירים בתולדות נבחרת ישראל‎

טוטו תמוז נגד נבחרת אנגליה ב-2007 | Stu Forster/Getty Images

לקראת תחילתו של קמפיין חדש, חזרנו בזמן ונזכרנו בשחקנים שזכו להזדמנות מוקדמת מהרגיל. מי הטביע חותם ומי קרס תחת הציפיות? הרשימה המלאה והמסקרנת לפניכם

(גודל טקסט)

נבחרת ישראל תפתח הערב (חמישי, 19:00) את קמפיין מוקדמות מונדיאל 2022 במשחק הביתי נגד דנמרק וכמיטב המסורת, בשל מספר העולות המצומצם, הטורניר ישמש עבור החבורה בכחול לבן כסוג של הכנה לקראת קמפיין נוסף של ליגת האומות ושלב המקודמות של יורו 2024. נראה שגם המאמן וילי רוטנשטיינר מבין את המצב כשהעניק זימון בכורה לשלושה משחקני הנבחרת הצעירה – אור בלוריאן, מוחמד כנעאן וכמובן ליאל עבדה.

עבדה הצעיר מבין השלושה, עדיין לא בן 19 וחצי, וכלל לא בטוח שייזכה לדקות בחלון הנוכחי, אך אם האוסטרי ישלב אותו ברוטציה, שחקן הכנף יהפוך לבן העשרה הראשון שמשחק עבור הנבחרת הבוגרת מאז המודל לחיקוי שלו – מנור סולומון שעלה מהספסל במשחק הבכורה של אנדי הרצוג בספטמבר 2018 והיה שותף להפסד 1:0 לאלבניה.

לכבוד זימונו של עבדה ובתקווה שאכן ישותף כבר מול המדורגת ראשונה בבית, החלטנו לחזור בזמן כדי להיזכר בשחקנים הצעירים ביותר שזכו להופעת בכורה ב-30 השנים האחרונות ולבדוק מי מהם הצליח להשאיר חותם ומנגד מי קרס תחת הציפיות.

מקום 10: טל בנין (גיל 19 ו-70 ימים)

יריבה: ברית המועצות (16.5.1990)

מספר הופעות בנבחרת הבוגרת: 78

אחד הקשרים הגדולים בתולדות הכדורגל הישראלי, שענד לאורך שנים את סרט הקפטן ונמצא במקום התשיעי בטבלת ההופעות בכל הזמנים, קיבל את ההזדמנות הראשונה מיצחק שניאור במשחק הידידות באצטדיון רמת גן נגד נבחרת ברית המועצות החזקה. הקשר לא התרגש המעמד וכיכב עם בישול לאורי מלמיליאן ושער ניצחון לרשת של ויקטור צ'אנוב שקבע 2:3 מדהים. מכאן זה כבר היה ברור שזוהי התחלה של קריירה נפלאה, הן במסגרת הקבוצתית והן בבינלאומית.

טל בנין חולף על פני דידייה דשאן | VINCENT AMALVY/AFP via Getty Images

מקום 9: מנור סולומון (גיל 19 ו-45 ימים)

יריבה: אלבניה (7.9.2018)

מספר הופעות בנבחרת הבוגרת: 14

המשחק התרחש רק לפני כשנתיים וחצי וקשה להאמין כמה השתנה. כאמור, המפגש בשקודרה שגם פתח את קמפיין ליגת האומות של יורו 2020, היה הראשון של אנדי הרצוג, שמונה לנבחרת 276 ימים אחרי פיטוריו של אלישע ועוד לפני כן שכנע את הכוכב הגדול ערן זהבי לחזור מפרישה. מעבר לזהבי, פתח בין הקורות אריאל הרוש ובמרכז ההגנה הוצבו עאיד חבשי, שרן ייני וניסו קפילוטו, כולם כמובן מחוץ לסגל הנוכחי. באשר למנור סולומון – היהלום בן ה-19, אז כשחקן מכבי פתח תקווה, כבר זכה לזימון בכורה לפני יותר משנה בקמפיין של אלישע, אך את ההופעה הרשמית ערך כ-19 דקות לסיום המשחק כשהחליף את בירם כיאל. לצערו, הוא לא השפיע יותר מדי באותו ערב והנבחרת רשמה הפסד 1:0 מאכזב.

מנור סולומון במשחק הבכורה באלבניה | אודי ציטיאט

מקום 8: אייל גולסה (גיל 18 ו-330 ימים)

יריבה: מלטה (2.9.2010)

מספר הופעות בנבחרת הבוגרת: 16

אחרי שישראל כשלה להעפיל למונדיאל 2010, הנבחרת החלה בתהליך של הצערה בראשותו של לואיס פרננדז ולא מעט מבין השחקנים שמרכיבים של השלד הנוכחי קיבלו את ההזדמנות הראשונה מהמאמן הצרפתי. אייל גולסה, אחרי הפארסה בלאציו ופציעה ארוכה שמנעה ממנו לשחק בפגרה במארס, זומן למשחק פתיחת קמפיין יורו 2012 ושותף לארבע דקות בניצחון 1:3 על מלטה, בו יוסי בניון כבש שלושער. מאז ועד היום הקשר המוכשר לא הצליח לשמור על יציבות בזירה הלאומית כשהוא חוזר לגיחות קצרות פעם בכמה שנים.

אייל גולסה | Alex Grimm/Getty Images)

מקום 7: שלומי ארבייטמן (גיל 18 ו-280 ימים)

יריבה: אזרבייג'ן (18.2.2004)

מספר הופעות בנבחרת הבוגרת: 10

למרות שמדובר במשחק חסר חשיבות לחלוטין ומול יריבה נחותה במיוחד, זאת הופעת הבכורה המרשימה ביותר מבין כל השחקנים ברשימה. לאחר חוסר ההצלחה להעפיל ליורו 2004 ובין קמפיין מוקדמות מונדיאל 2006, ישראל יצאה למסע של חמישה משחקי ידידות רצופים, כשהראשון היה נגד האזרים החלשים מהמקום ה-114 בעולם. המאמן אברהם גרנט נתן את המקום בהרכב לחלוץ הצעיר של בית"ר ירושלים, שכבש שישה שערי ליגה בחצי עונה, וזה רק העלה את רף הציפיות. 0:6 קליל השיגה נבחרת ישראל ברמת גן וארבייטמן שנהנה משני בישולים של בניון, כיכב עם שלושער אדיר. אולם, אותה הופעה כלל לא השפיעה על הקריירה הבינלאומית שלו – לאחר מכן הוא כבר לא מצא את הרשת ושותף בסך הכל בשלושה משחקים רשמיים.

שלומי ארבייטמן | אלן שיבר‎

מקום 6: טאלב טוואטחה (גיל 18 ו-278 ימים)

יריבה: לטביה (26.3.2011)

מספר הופעות בנבחרת הבוגרת: 21

אולי זה היה מתוך רצון לגבש את הסגל הטוב ביותר או שהוא לא הכיר מספיק את הכדורגל הישראלי, אבל בקדנציה של לואיס פרננדז זומנו לא פחות מ-52 שחקנים ובעמדת המגן השמאלי ניסה המאמן ארבע אופציות שונות שכללו מלבד טאלב טוואטחה את יואב זיו, רמי גרשון ועומרי בן הרוש. המגן הצעיר קיבל את ההזדמנות הראשונה אחרי שהשתלב בהרכב של מכבי חיפה וסיפק הופעה לא רעה בכלל במהלך הניצחון 1:2 על לטביה. טוואטחה גם פתח בשני המשחקים האחרונים שנעלו את קמפיין המוקדמות, אבל לאחר עזיבתו של הצרפתי ועד הגעתו של הרצוג ערך בסך הכל שש הופעות בשבע שנים – נראה שרק המאמנים הזרים סומכים עליו.

טאלב טוואטחה בבכורה נגד לטביה | JACK GUEZ/AFP via Getty Images

מקום 5: ניר ביטון (גיל 18 ו-207 ימים)

יריבה: אורוגוואי (26.5.2010)

מספר הופעות בנבחרת הבוגרת: 32

לא בכל יום גדל שחקן כמו ניר ביטון. הקשר המוכשר של מ.ס. אשדוד ערך הופעת הבכורה בהרכב עוד לפני גיל 18 ובמהרה הפך לאחד השחקנים הבולטים בליגת העל. בתום עונת 2009/10 בה סיימה הקבוצה מעיר הנמל במקום השישי, זומן ביטון על ידי פרננדז לצמד המשחקים בדרום אמריקה נגד אורוגוואי וצ'ילה. הקשר הופיע בשני המשחקים ולא ממש עזר לנבחרת למנוע תבוסות של 4:1 מאורגוואי ו-3:0 מצ'ילה. לאחר מכן, שיחק הקשר בעיקר בנבחרת הצעירה ותקופת השיא בבוגרת הגיעה בקמפיין מוקדמות יורו 2016, שם הפך לאחד משחקני המפתח של אלי גוטמן וכזה שסומן כמנהיג הבא לאחר שכבש גול אדיר בהפסד המביש לקפריסין בטדי.

ניר ביטון בבכורה נגד אורוגוואי ב-2010 | PABLO PORCIUNCULA/AFP via Getty Images

מקום 4: יוסי בניון (גיל 18 ו-197 ימים)

יריבה: פורטוגל (18.11.1998)

מספר הופעות בנבחרת הבוגרת: 102

כשאתה מבין השחקנים הצעירים ביותר שזומנו אי פעם לנבחרת והמבוגר ביום שלבש את המדים הלאומיים, אין פלא שיוסי בניון מוביל בגאון את טבלת ההופעות ומופיע במקום השני ברשימת כובשי כל הזמנים. על משחק הידידות מול פורטוגל אין יותר מדי מה לפרט. בניון נכנס במקום אבי נמני בדקה ה-78 ומהצד השני פרננדו קאוטו וסימאו (המבוגר מבניון בחצי שנה בלבד) עקצו לאחר טעויות בהגנה, אך אם מתייחסים למשחקיו הרשמיים הראשונים מדובר בסיפור אחר לחלוטין. כמעט שנה לאחר מכן, הכוכב הצעיר כבש ארבעה שערים בצמד המשחקים מול קפריסין (גול אחד) וסן מרינו (שלושער) וזו הייתה רק שאלה של זמן מתי יירש את הנבחרת מאייל ברקוביץ' וחיים רביבו.

יוסי בניון בורח לקלוד מקאללה | ACK GUEZ/AFP via Getty Images

מקום 3: טוטו תמוז (גיל 18 ו-158 ימים)

יריבה: מולדובה (6.9.2006)

מספר הופעות בנבחרת הבוגרת: 10

תמוז היה כישרון חד פעמי, קל וחומר כשמדובר בנבחרת בסדר גודל שלנו. כבר בגיל 17 היה שחקן הרכב בהפועל פתח תקווה וסיים עם לא פחות מ-11 שערי ליגה, שנה לאחר מכן הגיעה האליפות עם בית"ר ירושלים והיה אז בן העשרה האחרון עד ירדן שועה ב-2019, שכובש בספרות כפולות בליגת העל. הקבוצות הגדולות באירופה החלו לעקוב, גם נבחרת ניגריה ניסתה לפתות את החלוץ ולכן זימון הבכורה הגיע בגיל כה צעיר. תמוז ערך את משחקו הראשון במחזור השני של מוקדמות יורו 2008 כשהחליף את יניב קטן בדקה ה-62 ותוך שבע דקות גם מצא את שער הבכורה וקבע 1:4 מול מולדובה החלשה. החלוץ המשיך לקבל את הקרדיט מדרור קשטן לאורך קמפיין המוקדמות, אך הופעתו האחרונה בנבחרת הייתה בשלהי 2007, כשטרם מלאו לו 20. יש לציין כי תמוז חזר לנבחרת בשנת 2014 כאשר ישב על הספסל מול קפריסין וסגר סופית את הדלת לאחר שביקש להשתחרר מהסגל בשל כאבי שיניים.

טוטו תמוז | עדי אבישי

מקום 2: בן שהר (גיל 17 ו-181 ימים)

יריבה: אוקראינה (7.2.2007)

מספר הופעות בנבחרת הבוגרת: 44

עוד לפני זימון הבכורה הספיק בן שהר (אז סהר) לכבוש שער מכריע נגד נבחרת צרפת הצעירה בדרך לעלייה ליורו עד גיל 21 ולערוך שני משחקים רשמיים תחת ז'וזה מוריניו בקבוצה הבוגרת של צ'לסי, לכן אף אחד לא הופתע כאשר נקרא לסגל כבר בגיל 17 והפך לקטין הראשון שלובש את המדים הלאומיים מאז עודד מכנס ב-1974. בשל רף הציפיות העצום שהיה כלפיו ניתן לתאר את הקריירה של שהר כאכזבה, אבל החלוץ תרם לאורך השנים לא מעט לנבחרת ומופיע במקום ה-40 בטבלת ההופעות. רגע השיא שלו היה ככל הנראה במשחק הביתי נגד נבחרת שוויץ בשנת 2008 כשקבע 2:2 ברמת גן בתוספת הזמן והשאיר את חלום המונדיאל בחיים לעוד כמה חודשים.

בן שהר משווה מול מולדובה
בן שהר משווה מול מולדובה | ערן לוף

מקום 1: גיא אסולין (גיל 16 ו-351 ימים)

יריבה: צ'ילה (26.3.2008)

מספר הופעות בנבחרת הבוגרת: 1

היו הרבה סיבות להופעת הבכורה הכי מוקדמת בתולדות נבחרת ישראל. ראשית, מעולם לא סומן כישרון כה גדול כמו גיא אסולין – הקשר נחשב לאחד השחקנים הכי מבטיחים באקדמיה של ברצלונה, שם קיבל את הכינוי המחייב "מסי הישראלי". מעבר לכך גם בנבחרת ספרד לטשו עיניים לכיוונו של אסולין ואף אחד בהתאחדות לא היה מוכן לקחת סיכון. כתוצאה מכך, רצו שהופעת הבכורה של אסולין תהיה היסטורית, כזאת שנוכל להתרפק עליה כשיהפוך לשחקן המוביל של הנבחרת ואולי לגדול השחקנים הישראלים בכל הזמנים. כמה התרחיש היה רחוק מהמציאות.

באותו משחק ישראל ניצחה 0:1 את צ'ילה משער של בניון, שהוחלף על ידי אסולין כדי להמחיש את חילופי הדורות ההולכים וקרבים, אך מאז לא חזר לסגל ולו פעם אחת, הפך במהרה לשחקן שאף אחד לא רצה לגעת בו והוא חוזר לכותרות רק כשהוא חותם בקבוצה חדשה. מחר יצוינו 13 שנים מהופעת הבכורה של אסולין בנבחרת שהפכה בדיעבד לברכה ולקללה הכי גדולה שלו – שיא שכנראה לא יישבר לעולם ומצליח להסביר בדרך הטובה ביותר את רצף הכישלונות שחווה מאז עד שהתדרדר לליגה הרביעית באיטליה.

אסולין בנחרת ישראל. זימון אחד ויחיד | ברני ארדוב‎

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי