שברו לנו את הלב: הכובשים המצטיינים נגד נבחרת ישראל

אנדי הרצוג
אנדי הרצוג | AFP

הזירה הבינלאומית לא האירה לנו פנים לרוב ולצערנו כבר התרגלנו לאכזבות, אבל יש מספר שחקנים שהכאיבו לנו יותר מכל. רום טל דן עם הרשימה השחורה, בתקווה שאף סקוטי לא ייכנס אליה בזמן הקרוב

(גודל טקסט)

מאז 1986 ועד 2018 נבחרת ישראל נמנעה ממפגשים רשמיים וידידותיים מול נבחרת סקוטלנד, אך הקמת ליגת האומות ושינוי שיטת פלייאוף היורו גרמו לכך שהסקוטים הפכו לאחד מהיריבים הכי המושבעים שלנו ומאחורינו כבר חמישה משחקים מכריעים בתוך שנתיים. הערב (ראשון, 21:45) אנו שוב פוגשים את הנבחרת שעלתה על חשבוננו לגמר פלייאוף היורו והתחושות באוויר מעט שונות מכל משחק אחר, בשל ההיכרות המעמיקה שנוצרה בין הנבחרות.

מסיבה זו, המשחק שייערך בבלומפילד הזכיר לנו את היריבים הגדולים של הנבחרת בכל הזמנים. עם זאת, אין הכוונה דווקא ברמה הקולקטיבית, אלא בפרסונלית. לאורך דורות ארוכים הלב הישראלי נשבר פעם אחר פעם בגלל 'נבלי כדורגל' שכבשו בצרורות נגד החבורה בכחול לבן ובמקרים מסוימים היו לכך השפעות ישירות על עתיד הקמפיין הישראלי. היום נספר על הכובשים המצטיינים נגד הנבחרת לדורותיה ונקווה שאף שחקן סקוטי לא ייכנס לרשימה.

אומר סיבורי (איטליה)

מספר שערים נגד ישראל: 4 (שני משחקים)

שנה: 1961

אחרי ניצחונות קלים על קפריסין ואתיופיה, נבחרת ישראל הוגרלה בפלייאוף מוקדמות מונדיאל 1962 נגד איטליה החזקה, שלא הייתה מוכנה למעידה נוספת לאחר שאיבדה את הכרטיס לגביע העולמי ב-1958 ולשם כך גייסה לשורותיה את מלך שערי הסרייה א' וחלוצה של יובנטוס, אומר סיבורי, למרות שזה הספיק כבר לערוך 19 הופעות בנבחרת ארגנטינה ולזכות עמה בקופה אמריקה, אך באותם ימים לא מנעו משחקנים לעבור בין נבחרות. איטליה הבטיחה מעשית את העפלה אחרי ניצחון 2:4 ברמת גן ובגומלין בטורינו סיבורי סיפק את ההופעה הבינלאומית הטובה בקריירה, שלו כאשר הבקיע את כל שעריו הרשמיים בארץ המגף. סיבורי התעלל באמציה לבקוביץ' ובמרדכי בנבנישתי בדרך לשער סולו גדול, ניצל יציאה לא טובה של יעקב חודורוב כדי להכפיל בנגיחה, כבש את השלישי בתום מהלך קבוצתי נהדר ונעץ את המסמר האחרון בסמוך לתוספת הזמן. 0:6 ניצחה איטליה את ישראל, סיבורי היה אחראי לבדו על ארבעה שערים – אין פלא שבאותה שנה הפך לאיטלקי הראשון שזוכה בכדור הזהב. 

אומר סיבורי | Sergio del Grande\Mondadori via Getty Images

אינגה איידרשטט (שבדיה)

מספר שערים נגד ישראל: 4 (שלושה משחקים)

שנים: 1968-1969

לעומת סיבורי, הפעם לא מדובר בכוכב גדול גם ביחס לכדורגל השבדי. הישג השיא שלו היה דאבל בלגי עם אנדרלכט ב-1972. המסגרת הבינלאומית גם כן לא הייתה סיפור הצלחה גדול ולמרות ששותף בשני מונדיאלים, איידרשטט לא הבקיע בשום משחק רשמי ובסך כל הבקיע שבעה שערים – ארבעה מהם היו לרשת של ישראל. המפגש הראשון נגד הנבחרת של מילובן צ'יריץ' היה הטוב בקריירה שלו לאחר שכיכב עם שלושער בניצחון 0:3 בבלמופליד במשחק הכנה ואחרי כשנה, שוב במגרש ביפו, עזר לשבדים לחזור מפיגור 2:0 (משערים של גיורא שפיגל וראובן יאנג) בדרך ל-2:3 עם הכיבוש הראשון לצד האורח. באוגוסט 1969 הנבחרות שוב נפגשו למשחק הכנה, הפעם בשטוקהולם. שאיידרשטט אמנם לא כבש, אך השבדים השיגו עוד ניצחון של 1:3. משום כך, ההחלטה לספסל את הקשר במפגש של שבדיה נגד ישראל במונדיאל 1970 נראית בדיעבד תמוהה למדי.

אנדריאס הרצוג (אוסטריה)

מספר שערים נגד ישראל: 4 (ארבעה משחקים)

שנים: 1992, 2001

למרות שהוא לא במקום הראשון, לא היה שחקן שהזיק לישראל יותר מאנדי הרצוג – שבאופן אירוני הפך למאמן הנבחרת במרוצת השנים. לפני השער הידוע לשמצה, נחזור לתחילת הדרך. במוקדמות מונדיאל 1994, שהיה הקמפיין הראשון של ישראל תחת אופ"א והגרוע בכל הזמנים, פתחה הנבחרת של שלמה שרף את במשחק חוץ בווינה וספגה הפסד 5:2. את שני השערים הראשונים במשחק כבש שחקן ההתקפה הטרי של ורדר ברמן, שהשתחרר ממאבק מול יהודה עמר בדקה ה-42 והפציץ למשקוף פנימה ולפני המחצית הספיק לנעוץ כדור שני לרשת של בוני גינצבורג עם בעיטה מחוץ לרחבה.

זה עוד כלום לעומת מה שהיה כעבור תשע שנים. הרצוג, ששותף בהפסד 5:0 ההיסטורי ברמת גן, חיפש נקמה והשיג במו רגליו שלוש נקודות מכריעות על חשבונה של ישראל, אשר מנעו מהנבחרת את המקום בפלייאוף מונדיאל 2002. במשחק הראשון באוסטריה עזר לנבחרתו להשלים מהפך עם שער ניצחון מהנקודה הלבנה שקבע 1:2, אך במחזור הנעילה של המוקדמות באצטדיון רמת גן זה היה הרבה יותר כואב.

ישראל הייתה חייבת ניצחון בבית כדי להעפיל מהמקום השני על חשבונה של אוסטריה והיא אכן עלתה ליתרון מפנדל מדויק של שמעון גרשון. אבל כמיטב המסורת, ישראל שוב פישלה בתוספת הזמן עם עבירה שטותית מחוץ לרחבה, סידור חומה שערורייתי ובעיטה חופשית לא חזקה במיוחד של הרצוג, אבל כזאת שהצליחה להכניע את דודו אוואט ולרסק שוב את חלום המונדיאל. כשעמד על הקווים של ישראל, הרצוג הכה על חטא לאחר שהוביל את הנבחרת לפלייאוף היורו, לצערו הוא עזב את תפקידו חודשים ספורים לפני המשחק המכריע.

הרצוג
הרצוג כובש באצטדיון רמת גן בתוספת הזמן | AFP

מחמוד מוכתאר (מצרים)

מספר שערים נגד ישראל: 5 (שני משחקים)

שנה: 1934

מוכתאר מעולם לא שיחק נגד נבחרת ישראל בגלגולה הנוכחי לאחר קום המדינה ואת כל חמשת שעריו הבקיע נגד נבחרת ארץ ישראל, שקיימה ארבעה משחקים רשמיים בתולדותיה ובכולם הפסידה. המשימה הבינלאומית הראשונה של הנבחרת החדשה בהדרכתו של שמעון לאומי הייתה במסגרת מוקדמות מונדיאל 1934, שם ארץ ישראל שובצה לבית משולש עם מצרים וטורקיה, אך בעקבות פרישתה של האחרונה, הוחלט שהמנצחת במפגש הכפול תקבל את הכרטיס לאליפות העולם באיטליה. המפגש הראשון היה בקהיר, שם ספגה הנבחרת הלאומית את התבוסה הכואבת בתולדותיה – 1:7 חד צדדי השיגו המצרים, כשחלוץ אל אהלי מוכתאר המכונה 'נסיך הנילוס', הפגיז שלושער. בגומלין במגרש הדקלים‎, מוכתאר הסתפק בצמד שעזר לשכנה להשלים עוד ניצחון קליל של 1:4 וכאמור, לזכות בכרטיס למונדיאל. מוכתאר ששיחק בכל החיים באל אהלי ושימש כקפטן הקבוצה, מת ב-1965. מיד לאחר מכן, הוחלט באל אהלי לשנות את השם של מגרש האימונים ל'מוכתאר אל טטש' כאות כבוד לחלוץ האגדי.

تحلُّ اليوم ذكرى وفاة أحد أهم أساطيرنا مختار التتش الذى تُوفي يوم ٢١ فبراير ١٩٦٥. كنت دائمًا مثالًا للأخلاق والانضباط….

Posted by ‎Al Ahly TV قناة الأهلي‎ on Tuesday, February 21, 2017

אדוארדו (קרואטיה)

מספר שערים נגד ישראל: 6 (חמישה משחקים)

שנים: 2005-2007, 2010

מבין כל הנבחרות שישראל מעולם לא ניצחה, קרואטיה היא זאת שפגשה את החבורה בכחול לבן הכי הרבה פעמים. שמונה הפסדים ותוצאת תיקו אחת במשחק ידידות רשמה ישראל מול סגנית אלופת העולם הנוכחית ולחלוץ הקרואטי ממוצא ברזילאי יש חלק משמעותי בכך. למעשה' הופעתו הבינלאומית הראשונה של אדוארדו אי שם הייתה באצטדיון טדי בשנת 2005 ולמרות שהשלים 90 דקות לא מצא את הרשת. כעבור שנה באצטדיון רמת גן במסגרת מוקדמות היורו חלוץ דינמו זאגרב סיפק את משחקו הבינלאומי הטוב בקריירה עם שלושער גדול ו-3:4 קרואטי וכמובן שגם בסיבוב השני באצטדיון מקסימיר, הפעם כשחקן ארסנל, כבש את שער הניצחון. 

בחלוף שלוש שנים ישראל שוב הוגרלה מול קרואטיה במוקדמות יורו 2012. בשל סדרת פציעות, סר חינו של אדוארדו שהספיק להימכר לשחטאר, אבל כשפגש את ישראל כושר הכיבוש לא נפגם. בניצחון 1:2 ברמת גן לא הצליח להבקיע, אבל כאשר עלה מהספסל בתחילת המחצית השנייה בקרואטיה בפיגור 1:0 משער של תומר חמד, ראה את לוקה מודריץ' מאזן עם בעיטה מושלמת מחוץ לרחבה והגיב עם צמד מהיר בדקות ה-55 וה-57 בעזרת צ'יפ מעל אוואט ונגיחה רכה לפינה השמאלית שקבעו 1:3 לקרואטיה. הקריירה של החלוץ המשיכה לדעוך בהדרגה עד שפרש ממשחק פעיל בשנת 2019 במדי לגיה ורשה, ישראל פגשה מאז את קרואטיה רק פעם אחת במסגרת ידידותית ולמזלה, אדוארדו כבר לא היה שם.

דודו אוואט רואה את אדוארו מבקיע מקרוב | PEDRO UGARTE/AFP via Getty Images

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי