אחרי שעשה את המוטל עליו: האם בירם כיאל צריך לעבור לקבוצה גדולה?

בירם כיאל | מאור אלקסלסי

הקשר, שהפתיע הקיץ עם חזרה דווקא לבני סכנין, הוכיח שהוא עדיין שייך לרמות הגבוהות של הכדורגל הישראלי ומצליח לעורר עניין בצמרת. על המנהיגות, המקצוענות והתפקיד הבא. פרשני ספורט1 מנתחים: כדאי לו לעזוב?

קבוצות: בני סכנין
(גודל טקסט)

ה-17 בנובמבר 2020 ייזכר כאחד התאריכים המשמעותיים בהיסטוריה של בני סכנין. המועדון, שידע עליות וירידות וספג לא פעם ביקורת חריפה על ניהול כושל, הצליח להנחית בישראל את אחד הליגיונרים הגדולים של הכדורגל הישראלי בעשור האחרון – בירם כיאל. במועדון הודו בזמנו כי הפנייה הראשונית לקשר הייתה בעיקר שיווקית, אך הרצון של כיאל לחזור לישראל, ובעיקר התרומה של מספר אנשי עסקים שהחליטו להפוך את החלום למציאות, החזירה אותו לארץ הקודש – דווקא לקבוצת תחתית.

במהלך הקיץ שעבר דובר על רצונו של כיאל לשוב לישראל אחרי עשור באי הבריטי. הקבוצה ששמה אוטומטית נקשר אל הקשר הייתה כמובן מכבי חיפה, בה גדל וממנה יצא לאירופה. בסופו של דבר, הירוקים החליטו לוותר על כיאל בעקבות מספר סיבות, ביניהן הפציעות שחווה בשנים האחרונות. סכנין רצתה להחתים את הקשר, לו 46 הופעות במדי נבחרת ישראל, על חוזה לשלוש לשנים. הקבוצה אפילו הציעה לו תפקיד מקצועי אחרי הפרישה. במועדון הבינו את חשיבות המהלך, אך לא האמינו שכיאל יחזור במהרה לכושר משחק מלא.

בסופו של דבר, כיאל הפך מהר מאוד למנהיג הבלתי מעורער של הקבוצה ולאקס פקטור משמעותי בהישארות בליגה. במשחק הערב (שבת) מול הפועל חדרה הוא לא ישחק בגלל פציעה, אך ללא ספק התרומה המשמעותית שלו היא זו שתבטיח לסכנין ככל הנראה עונה נוספת בליגת העל. במועדון מספרים כי החשיבות של כיאל בחדר ההלבשה לפעמים הייתה יותר גדולה אפילו מהחשיבות שלו על רק הדשא.

בירם כיאל | מאור אלקסלסי

בין השאר, הוא היה זה שעודד את אוסאמה חלאילה בתקופה הארוכה בה היה בירידה. הוא גם עשוי להוות בורג חשוב בניסיון להשאיר את הבלם האוסטרי המצטיין, לוקאס שפנדלהופר, שנחשב לחבר קרוב שלו. "כל שחקן יודע שכשהוא צריך משהו אז פונים לכיאל, אם זה בנושאים אישיים ואם זה בנושאים קבוצתיים", אמרו בבני סכנין והחמיאו לכוכב שלהם. "בירם הביא איתו את המקצוענות מאנגליה וסקוטלנד וכולם יישרו איתו קו".

אבל אחרי העונה הזו, כיאל מצליח לעורר עניין בקבוצות גדולות יותר, דוגמת הפועל באר שבע. בניגוד לקיץ שעבר, הפעם הן לא פוסלות פנייה. כנראה כי הן הצליחו לראות מקרוב את היכולת המצוינת שלו, אבל בסכנין לא יוותרו כל כך מהר על הנכס שלהם. במועדון הבהירו השבוע חד משמעית: "לבירם כיאל יש חוזה לשנתיים נוספות בקבוצה ללא שום סעיף. אם תבוא הצעה שתהיה טובה לשחקן ותהיה טובה לבני סכנין אז נשקול אותה, אבל המטרה ברורה – שהוא יישאר כאן כמה שיותר".

כיאל עצמו לא חושב כרגע על עזיבה ומרוכז בהבטחת ההישארות בליגה באופן רשמי. אך האם הקשר, שיחגוג ביום ראשון את יום הולדתו ה-33, בדרך חזרה לקדמת הבמה של הכדורגל הישראלי? ימים יגידו. מבחינת יכולת, הוא הוכיח העונה שהוא בטופ של ליגת העל, אין ספק בכלל. פרשני ספורט1 מנתחים את מצבו של כיאל וממליצים לו – להישאר בסכנין או לעבור ליעד אחר?

בירם כיאל | מאור אלקסלסי

אורי אוזן הסביר: "בירם חתם לשלוש שנים והתחיל משהו בסכנין. הוא הגיע במטרה להשאיר אותם בליגה. אני חושב שטוב לו בקבוצה והוא בוודאי ירצה בעונה הבאה להילחם על הפלייאוף העליון. אני לא חושב שזה נכון עבורו לזגזג בקבוצות, הוא נמצא במקום טוב מבחינתו, במיוחד אחרי שכבר זכה באליפות בעבר. זה מזכיר לי את הסיפור של אלמוג כהן שהגיע כדי לסיים קריירה במכבי נתניה אחרי קריירה מפוארת בחו"ל. אני חושב שכיאל יכול לעזור לסכנין גם אחרי הפרישה ולשפר את הניהול של המועדון".

ניר סביליה סבור: "אני חושב שבירם כיאל כבר נמצא בשלבים האחרונים של הקריירה והוא צריך להיות במקום שהוא מרגיש שהוא בית עבורו. הוא בעיקר צריך לחשוב על היום שאחרי הקריירה ולפתח דברים נוספים. סכנין זה בית טוב, וגם אם ילך למקום אחר, זה יהיה לשנה או שנתיים וללא שום אופק. בסכנין יש לו אופציה להתפתח מבחינה מקצועית ויש לזה ערך מוסף. זה הזמן לחשוב על היום שאחרי הכדורגל".

אסף כהן מתלבט: "מדובר בסוגיה מעניינת. כיאל חזר בקיץ ולא מעט זלזלו בתרומה שהוא יכול לתת, אבל הוא הוכיח שהוא כאן ובענק. הוא עושה עונה גדולה ומהווה גורם עיקרי בהישארות של סכנין בליגת העל. הוא הביא איתו כושר גופני מסקוטלנד ואנגליה וגם מנהיגות ויכולות. לגבי קבוצה גדולה, אני לא חושב שזה יתרום לו אלא אם ילך למכבי חיפה ויסגור מעגל. אני לא בטוח שעבורו נכון לקבל כל הצעה ולוותר על התפקיד המנהיגותי בסכנין. כל מה שעבאס סואן לא היה בסכנין – אז כעת כיאל יכול לעשות את זה. מבחינה מקצועית הוא הוכיח שהוא יכול לשחק בכל קבוצה גדולה בישראל".

כיאל במדי מכבי חיפה | דני מרון

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי