כנגד כל סיכוי: אם ליל תזכה באליפות, בכל העולם צריכים להריע לה

שחקני ליל חוגגים | EAN-CHRISTOPHE VERHAEGEN/AFP via Getty Images

המנהל המקצועי עזב מסיבות כלכליות, גלטייה שוב הוכיח את עצמו כמאמן יוצא דופן, יילמאז שובר שיאים ופ.ס.ז' על סף איבוד אליפות בפעם השנייה בלבד בעידן הקטארי: ליל רחוקה ניצחון אחד מסנסציה קיצונית

קבוצות: ליל
(גודל טקסט)

"אם ליל תיקח אליפות העונה, זה יהיה אפילו יותר מרשים מהתואר שלנו ב-2011, כי הגרסה הנוכחית של פריז סן ז'רמן הופכת את הליגה לקשה הרבה יותר עבור מועדונים אחרים", אמר אדן הזאר. היהלום הבלגי של ריאל מדריד היה הכוכב האולטימטיבי של הכלבים מצפון צרפת כאשר הם סיימו בפסגה לפני עשור בדיוק, וכעת הוא מחזיק להם אצבעות כשהם בדרך להישג סנסציוני באופן קיצוני. לקראת מחזור הנעילה ביום ראשון ב-22:00, מקדימה ליל את הפריזאים העשירים בנקודה, כך שניצחון חוץ על אנז'ה יעניק להם את מדליות הזהב.

וזה בלתי נתפס. מאז השתלטו הקטארים על סן ז'רמן, הם פספסו את האליפות רק פעם אחת – לטובת מונאקו של המאמן הפורטוגלי לאונדרו ז'ארדים ב-2017. האיש שמאחורי הקלעים אחראי על הנסיקה של הקבוצה מהנסיכות הוא המנהל הספורטיבי לואיס קמפוס, אשר בנה את הסגל ועזב ב-2016, ממש לפני שהמועדון קטף את הפירות. והנה לכם – הסיפור הזה חוזר על עצמו מבחינת אשף ההעברות המהולל. קמפוס הגיע לליל ב-2017 כאשר הכלבים נרכשו בידי איש העסקים הלוקסמבורגי ז'ראר לופס, ועזב בדצמבר האחרון – אז גם הפעם החגיגה תהיה בלעדיו, אם תהיה חגיגה.

הנסיבות שאילצו את לופס לנטוש היו דרמטיות בהחלט. באמצע העונה, כאשר הקבוצה שייטה בצמרת, התברר כי המועדון עומד בפני פשיטת רגל ולא מסוגל להחזיר את ההלוואות. בעלי החוב – קרנות הון אמריקניות – הכריחו את לופס למכור את הנכס לחברה ששייכת להם, והייתה סכנה ממשית של קריסה מיידית. למרבה המזל, הבעלים החדשים הבטיח כי המאמן כריסטוף גלטייה יישאר בתפקידו והכוכבים בסגל לא יימכרו בינואר. כך נשמרה היציבות על כר הדשא למרות הטלטלה הגדולה בהנהלה וליל המשיכה בדהירה חסרת המעצורים שלה, כנגד כל הסיכויים.

שחקני ליל חוגגים בפריז | FRANCK FIFE/AFP via Getty Images

העובדה כי אפילו ליל נקלעה לקשיים כלכליים גדולים מלמדת עד כמה מצבו של הכדורגל הצרפתי כולו רעוע, כי היא נוהלה באופן קרוב לשלמות. לופס לא ביצע רכישות גדולות, בדיוק להיפך. מאז קיבל את המועדון לידיו, הוא קנה בזול ומכר ביוקר. ניקולה פפה נשלח לארסנל לפני שנתיים תמורת 79 מיליון יורו, הבלם הברזילאי גבריאל עשה את הדרך לתותחנים בחלוף שנה תמורת 26 מיליון יורו, בעוד החלוץ הניגרי ויקטור אוסימהן הפך לרכש היקר ביותר בתולדות נאפולי תמורת 70 מיליון יורו. על אף הצורך להמיר את הכוכבים במזומנים, הסגל רק הלך והתעצם. קמפוס מצא את הדרך להביא חיזוק במחירים מגוחכים, בעוד גלטייה הוכיח את עצמו – בפעם המי-יודע-כמה – כמאמן פנומנלי שמשביח את חניכיו ומסוגל להפוך את השלם לגדול הרבה יותר מסך חלקיו.

גלטייה כבר בן 54, אבל עבד רק בשתי קבוצות במהלך הקריירה. הוא הדריך את סנט אטיין במשך שמונה שנים תמימות והחזיר אותה למקומה הטבעי בחלק העליון של הטבלה – ואז גויס למשימה לא שגרתית אצל ליל בנסיבות קשות במיוחד. מרסלו ביילסה נחשב לאליל במקומות רבים בתבל, אבל הקדנציה הקצרצרה שלו בצפון צרפת התבררה כאסון. הארגנטיני, שהובא כדי להוביל את הפרוייקט של לופס, זרק את כל הוותיקים המוערכים כולל השוער וינסנט אניימה, פירק את חדר ההלבשה לחתיכות ופוטר כבר בנובמבר 2017 כאשר הקבוצה היתה מתחת לקו האדום. את השברים האלה נדרש גלטייה לאסוף – והוא עשה זאת ביעילות וביסודיות.

כריסטוף גלטייה חוגג בפריז | FRANCK FIFE/AFP via Getty Images

ב-2018 גלטייה הציל את ליל מירידה. ב-2019, הוא הצעיד אותה למקום השני – שהוא פסגת השאיפות של רוב הקבוצות הצרפתיות בעידן סן ז'רמן הקטארית. בעונה שעברה, שנקטעה בשל מגיפת הקורונה, דורגו הכלבים במקום הרביעי. העונה, למרות העזיבה של אוסימהן וגבריאל, ליל השתדרגה עוד יותר, עד לרמה שאיש לא העלה בדעתו.

במקום הבלם הברזילאי המבטיח, החתימה הקבוצה מהרנבן בחור הולנדי אלמוני בשם סוון בוטמן, ששיתוף הפעולה שלו עם הפורטוגלי הוותיק ז'וזה פונטה הפך את ליל להגנה הטובה ביותר בליגה עם 22 שערי חובה בלבד ב-37 משחקים. במקום הסקורר הניגרי המחונן, הובאו שניים: החלוץ הקנדי ג'ונתן דייויד, שהוחתם מגנט הבלגית תמורת שיא מועדון של 30 מיליון יורו ולא נכנס לעניינים באופן מיידי, אך כבר הגיע ל-12 כיבושים. ההפתעה הגדולה באה מכיוון אחר לגמרי – בוראק יילמאז הטורקי עזב את המולדת בגיל 35 להרפתקה מרתקת בצפון צרפת והפך תוך ימים ספורים לאליל ההמונים. הניסיון והברק שלו עשה את ההבדל ועם 15 כיבושים – חלקם הגדול קריטיים שהביאו נקודות – הוא עשוי להיזכר כאחת ההחתמות הטובות בתולדות הכלבים.

הפך לאליל ההמונים בגיל 35. יילמאז | PHILIPPE DESMAZES/AFP via Getty Images

החבורה של גלטייה גילתה אופי נדיר דווקא במשחקים מול היריבות הגדולות. שלושה ההפסדים שלה לא היו צפויים – בנובמבר היא נכנעה לברסט, בתחילת ינואר הופתעה על ידי אנז'ה וההפסד היחיד ב-19 המחזורים האחרונים היה בבית מול נים הצנועה שירדה ליגה. לעומת זאת, היא לא ספגה כלל בשני המפגשים מול סן ז'רמן, אותה עצרה עם 0:0 ביתי בסיבוב הראשון וניצחה 0:1 בפארק הנסיכים בסיבוב השני משער של דייויד. גם החוד האימתני של מונאקו שבת מול הכלבים שניצחו 1:2 בבית וסיימו ב-0:0 בנסיכות ואת התצוגה המנטלית הטובה ביותר שמרה ליל למשחק הגדול בליון לפני חודש – היא נקלעה לפיגור 2:0 מהיר בגלל שגיאות לא אופייניות בעורף, אבל ביצעה קאמבק אדיר וניצחה 2:3 כאשר יילמאז הפנומנלי השלים צמד בדקות הסיום.

חגיגות הניצחון המטורף של ליל בליון | PHILIPPE DESMAZES/AFP via Getty Images

החלוץ הראוותני הוא לא הכוכב הטורקי היחיד בסגל. זקי צ'ליק הפך למגן הימני הטוב בליגה, בעוד יוסוף יאזיצ'י הרב גוני הוא קשר התקפי מהנה במיוחד לצפייה. שניהם בני 24, והמועדון צפוי לעשות עליהם קופה נאה. גם הקשר המרכזי הדומיננטי בן ה-22 בובקארי סומארה הוא נכס נפלא, וכמוהו הקיצוני התחבולן ז'ונתן איקונה, שנזרק בזמנו מהאקדמיה של פ.ס.ז' וכעת עשוי לזכות באליפות על חשבונה.

לליל כבר עכשיו יש יותר נקודות מאשר לקבוצה ההיסטורית של אדן הזאר בעונת 2010/11 – 80 לעומת 76. על מנת לחגוג את התואר הנכסף, היא תזדקק להגיע ביום ראשון ל-83. ואז, לא רק הבלגי במדריד ישמח. כל חובבי הכדורגל ברחבי העולם, פרט לאוהדי סן ז'רמן, צריכים לקום ולהריע לקבוצה הצנועה הזו. "מגיע להם", אומר הזאר. ברור שמגיע.

הזאר חוגג אליפות ב-2011. הפעם זו סנסציה קיצונית | BERTRAND LANGLOIS/AFP via Getty Images

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי