בלתי נשכח: הטורנירים האישיים הגדולים בתולדות אליפות אירופה

מישל פלאטיני
מישל פלאטיני | Jean-Yves Ruszniewski / Contributor

הכוכב שגנב את ההצגה דווקא כשלא שיחק, החלוץ שהבקיע את השער היפה בתולדות הטורניר, השחקן היחיד ברשימה האקסקלוסיבית שסיים ללא זכייה בגביע ומישל פלאטיני אחד. רום טל-דן מכין אתכם ליורו 2020

(גודל טקסט)

בעקבות הציפייה לטורניר בינלאומי גדול אחת לארבע שנים (או חמש שנים במקרה הנוכחי), כל משחק מקבל משמעותית גדולה יותר מאשר במסגרת המועדונים והדבר דומה גם אצל הכדורגלנים. לאורך ההיסטוריה ניתן למצוא לא מעט שחקנים שרשמו הישגים חסרי תקדים בקבוצות בהן שיחקו, אך הקריירה שלהם נשפטת עד היום, לטוב ולרע, בעיקר על מה שעשו בנבחרת. כעת, כשיורו 2020 ממתין מעבר לפינה, זה הזמן להיזכר בשחקנים שסיימו את טורניר הגמר עם הסטטיסטיקה המרשימה ביותר מאז החל ב-1960, בתקווה ששחקן נוסף יצטרף לרשימה היוקרתית בקיץ הקרוב.

כריסטיאנו רונאלדו (יורו 2016)
מעורבות בשערים: 6 (3 שערים ו-3 בישולים) כריסטיאנו רונאלדו (יורו 2016)
הופעות: 7 (625 דקות)
יורו 2020 אמור לתת לרונאלדו חותמת סופית על היותו השחקן הגדול בתולדות המפעל. הסקורר הפורטוגלי ערך יותר הופעות ושותף ביותר דקות מכל אחד אחר, נמצא בשוויון עם מישל פלאטיני בראש טבלת הכובשים (9) וזקוק לעוד שני בישולים כדי להשתוות לקארל פובורסקי (8) ולקפץ לפסגה גם בפרמטר הזה. יחד עם זאת, דווקא הרגעים האייקונים ביותר של רונאלדו באליפויות אירופה, לא ממש היו קשורים לכדורגל.

זה התחיל לאחר ההפסד בגמר ליוון ביורו הביתי ב-2004 כאשר התפרק בבכי ללא שליטה, המשיך בחצי גמר נגד ספרד ביורו 2012 – רונאלדו היה המצטיין באותו ערב (עם שבע בעיטות לשער, יותר מכל אחד אחר באותו משחק), אבל נבחרתו הודחה בדו קרב פנדלים עוד לפני שהספיק לגשת לנקודה הלבנה, וגם באליפות בצרפת, שהסתיימה בזכייה ראשונה לסלסאו, CR7 הוחלף בגמר בדקה ה-25 בעקבות פציעה וגנב את ההצגה עם הוראות לשחקנים לצד המאמן פרננדו סנטוס.

כריסטיאנו רונאלדו ביורו 2016
כריסטיאנו רונאלדו ביורו 2016 | Gualter Fatia / Contributor

מסיבות אלו ניתן אולי לשכוח את תרומתו בטורניר האחרון. שלב הבתים של פורטוגל היה איום ונורא ולולא שינוי הפורמט היא הייתה נושרת מיד אחריו, אבל אי אפשר להתעלם מכך שעלייתה לסיבוב הבא נבעה בעקבות צמד ובישול של רונאלדו ב-3:3 מול הונגריה במחזור השלישי. בשמינית, הוא בישל לריקרדו קווארסמה את שער הניצחון נגד קרואטיה, מול פולין למד לקח ובעט ראשון בדו קרב הפנדלים שהוכרע ב-4:6 לצד הפורטוגלי ובחצי הגמר נגד וויילס, שהסתיים בניצחון 0:2, רונאלדו נתן את המשחק הטוב ביותר שלו בטורניר עם שער ובישול לנאני. לצערו, דווקא במשחק המכריע מול צרפת, פינה את המגרש תוך פחות מחצי שעה, אך בזכות חבריו סיים טורניר חלומי לאור זכייתה של פורטוגל ביורו. 

מרקו ואן באסטן (יורו 1988)
מעורבות בשערים: 7 (5 שערים ו-2 בישולים)
הופעות: 5 (388 דקות)
14 שנים לאחר ההפסד הראשון של הולנד בגמר המונדיאל לגרמניה, הגיע התיקון ההיסטורי. יוהאן קרויף כבר לא היה, אך המאמן רינוס מיכלס חזר כדי להביא תואר ראשון לנבחרת האורנג' ואת תקן הכוכב תפס חלוצה של מילאן, מרקו ואן באסטן. עד האליפות בגרמניה ואן באסטן הספיק לזכות ארבע פעמים בתואר מלך שערי הליגה ההולנדית, אך בנבחרת כבש בסך הכל שישה שערים ובארץ המגף החמיץ את רוב העונה בגלל פציעה בקרסול, לכן גם פתח את הטורניר על הספסל בהפסד לברית המועצות. נגד אנגליה מיכלס הכה על חטא כשהעניק לוואן באסטן את חולצת ההרכב וזה גמל לו עם שלושער גדול, אך זו הייתה רק המנה הראשונה.

הולנד פגשה בחצי הגמר את המארחת גרמניה והצליחה להתגבר על הטראומה מ-1974 הודות לוואן באסטן שהוביל את נבחרתו למהפך ו-1:2 כאשר סחט פנדל, אותו כבש רונאלד קומאן, והמתין עד לדקה ה-89 כדי לכבוש את שער הניצחון. בגמר חיכתה ברית המוצעות שניצחה את הולנד במחזור הפתיחה, אך הפעם ואן באסטן פתח בהרכב. החלוץ תחילה בישל לרוד חוליט שכבש בנגיחה וסיים עם השער היפה ביותר שנכבש אי פעם ביורו. ואן באסטן הגיע לכדור גובה והצליח מזווית בלתי אפשרית לבעוט מעל רינאט דסאייב בוולה אדיר. אותו קמפיין זיכה את ואן באסטן בכדור זהב ראשון מתוך שלושה ולנו רק נותר לחשוב לאן הקריירה שלו הייתה יכולה להגיע ללא סדרת הפציעות, שהובילה לפרישתו בגיל 30.  

מרקו ואן באסטן
מרקו ואן באסטן | Bongarts / Staff

אנטואן גריזמן (יורו 2016)
מעורבות בשערים: 8 (6 שערים ו-2 בישולים)
הופעות: 7 (555 דקות)
מבין ארבעת השחקנים שמופיעים ברשימה, גריזמן נותר היחיד שסיים את הקמפיין ללא הזכייה ביורו, אבל היכולת של חלוץ אתלטיקו מדריד באותם ימים, הייתה מהמרשימות שידע המפעל. צרפת אירחה את היורו ב-2016 וסומנה כפייבוריטית לזכייה, אבל למעט מספר הברקות של דימיטרי פאייט ואוליבייה ז'ירו, רק גריזמן עמד בציפיות. אחרי שכבש רק שער אחד בשלב הבתים, הוא הבקיע צמד ב-1:2 מול אירלנד בשמינית, כיכב עם שער ושני בישולים ב-2:5 נגד איסלנד ובחצי הגמר שוב הרשית פעמיים, הפעם זה הסתיים ב-0:2 על גרמניה.

כפי שניתן לראות, ללא התרומה המספרית של גריזמן, שום משחק נוקאאוט לא היה מוכרע לטובת הצד הצרפתי וקיבלנו לכך הוכחה בגמר. החלוץ הפעם לא כבש, וגם חבריו לא הצליחו להכניע את רוי פטריסיו. פורטוגל, מנגד, לא נבהלה מחסרונו של רונאלדו והענישה עם שער ניצחון של אדר עמוק בתוך הארכה. גריזמן סיים כמלך השערים וגם נבחר לשחקן הטורניר, אבל נאלץ להמתין למונדיאל ברוסיה כדי לזכות בתואר הבינלאומי הראשון שלו. 

אנטואן גריזמן
אנטואן גריזמן | Dave Winter / Contributor

מישל פלאטיני (יורו 1984)
מעורבות בשערים: 10 (9 שערים ובישול אחד)
הופעות: 5 (480 דקות)
במונדיאל 1958 ז'יסט פונטיין הצרפתי הבקיע לא פחות מ-13 שערים בשישה משחקים, שיא שלא נשבר עד היום, וכעבור 26 שנה בן ארצו פלאטיני קבע שיא כיבושים משלו ביורו הביתי בצרפת, אך כאן לא מסתיים הדמיון בין השניים. פונטיין וגם פלאטיני 'רוקנו את כל המחסנית' בקמפיין אחד. אמנם לאחרון יש עוד כמה שערים במונדיאל, אך באליפות אירופה לא כבש יותר. יחד עם זאת, קיים גם הבדל מהותי ביניהם – פלאטיני הוביל את הטריקולור לזכייה ראשונה בטורניר גדול, בעוד צרפת של פונטיין הסתפקה רק במקום השלישי.

פלאטיני הגיע ליורו על תקן השחקן הטוב בעולם, לאחר שסיים כ-MVP ומלך השערים של הליגה האיטלקית, החזיר את האליפות ליובנטוס וזכה בכדור הזהב. אי לכך, הציפיות היו בשמיים. הפנומן כלל לא חשש וסיפק את הטורניר האישי הגדול ביותר בתולדות היורו. פלאטיני כבש בכל אחד מחמשת המשחקים, בפתיחה הבקיע את שער הניצחון מול דנמרק ונעל את שלב הבתים עם שני שלושערים רצופים ב- 0:5 על בלגיה וב-2:3 נגד יוגוסלביה. 

בדומה לרונאלדו, ואן באסטן וגריזמן, המשחק החשוב ביותר של פלאטיני היה בחצי הגמר. צרפת נגררה להארכה אחרי 1:1 מול פורטוגל, שכבשה את השני בדקה ה-98 ומכאן כוכב הטריקולור לקח את המשחק על עצמו. בדקה ה-114 עבר שני שחקנים ברחבה ומסר לז'אן-פרנסואה דומרג שאיזן ל-2:2 וכשנותרה דקה לסיום הארכה, פלאטיני העלה את צרפת לגמר עם שער ניצחון דרמטי. אקורד הסיום היה מול ספרד, צרפת ניצחה 0:2 בפארק דה פראנס ומלך שערי הטורניר כבש את שער היתרון בכדור חופשי.

מישל פלאטיני
מישל פלאטיני | Jean-Yves Ruszniewski / Contributor

שמונה טורנירי יורו התקיימו מאז 1984 ועם הזמן מספר הנבחרות הוכפל והושלש – אבל עד כה אף אחד לא הציג קמפיין אישי מרשים משל פלאטיני ובהתאם לממוצע השערים הנמוך בארבע אליפויות אירופה האחרונות (2.34 גולים למשחק) נראה ששיאו האישי של הצרפתי מלפני 37 שנה, יישאר איתנו זמן רב. 

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי