הקללה של ניקולאי קודריצקי: 30 שנה ל"משחק המוות"

ניקולאי קודריצקי | עדי אבישי

3 נהרגו בתאונות, 3 נכנעו למחלת הסרטן ואחרים לא שרדו התקפי לב. ב-1 ביולי 1991 דנייפרו וצסק"א מוסקבה נפגשו בצל תאונת דרכים קטלנית, שרבים מהנוכחים בו איבדו את חייהם - ביניהם גם אקסים של הכדורגל הישראלי

(גודל טקסט)

ב-23 ביוני 1991 נערך גמר הגביע של ברית המועצות, בו צסק"א מוסקבה ניצחה את טורפדו מוסקבה 2:3. בשער של קבוצת הצבא עמד מיכאיל יריומין בן ה-23, שנחשב אז לאחד משוערי העתיד של הכדורגל המקומי. אחרי המשחק יריומין נהג ברכבו, איבד שליטה והתנגש באוטובוס. בבית החולים נאבק על חייו במשך שבוע, עד שמת ב-30 ביוני.

יממה אחרי מותו של השוער המבטיח, צסק"א האבלה התארחה אצל דנייפרופטרובסק למשחק במסגרת המחזור ה-17 בליגה הסובייטית. המשחק הוקדש לזכרו של השוער המת ולימים סיפר מאמן המארחת, ייבגני קוצ'רבסקי, שנציגים של הרשויות פנו אליו וביקשו שבצל המצב הרגיש, המשחק יסתיים בתיקו. לקוצ'רבסקי הייתה מערכת יחסים חברית עם מאמן צסק"א פאבל סדירין, והוא הסכים.

ניקולאי קודריצקי המארח קבע 2:2 בדקה ה-83 ולאחר מכן שחקני הקבוצות העבירו את הזמן במסירות לרוחב המגרש ורק המתינו לשריקת הסיום. כ-14 אלף צופים הגיעו לאצטדיון באותו יום ורבים מהם שרקו בוז, אבל השחקנים היו נחושים לסיים את המשחק בתיקו וכך אכן היה. בין אלו שנטלו חלק במשחק הזה אגב, היו לא מעט שחקנים שעוד יגיעו לישראל (סרגיי קולוטובקין, ולדימיר גורילי, ייבגני שאחוב, אולג מאליוקוב, סרגיי דמיטרייב ועוד כמה עליהם תקראו בהמשך).

קודריצקי במדים הכתומים של בני יהודה | עדי אבישי

התאריך היה ה-1 ביולי 1991 ובדיוק היום מציינים ברוסיה ואוקראינה 30 שנה ל"משחק המקולל". למה מקולל? מיד תבינו.

ויקטור ינושבסקי (שחקן צסק"א מוסקבה) – שיחק 90 דקות ב"משחק המקולל" והיה הקורבן הראשון שלו הצטרף לקבוצה הקטנה טניס בורוסיה ברלין הגרמנית ומת על מגרש האימונים אחרי שעבר התקף לב. בחלק מהדיווחים ברוסיה דובר על כך שבכלל התאבד בתלייה. התאריך היה 23 ביוני 1992, בדיוק שנה אחרי תאונת הדרכים של חברו לצסק"א, מיכאיל יריומין. הוא היה בן 32.

אלכסיי סאסקו (שחקן דנייפרופטרובסק) – שיחק 30 דקות ב"משחק המקולל", נהרג בתאונת דרכים בדצמבר 1992. סאסקו היה ברכב ביחד עם שחקן דינמו קייב סטפן בצה והם עשו את דרכם מבירת אוקראינה לדנייפרופטרובסק במהלך הפגרה. בצה נהג במהירות של כ-120 קמ"ש בתנאים לא פשוטים כשהרכב החליק על הקרח באחד הכבישים. הוא איבד שליטה והתנגש בעץ בצד הדרך. סאסקו נהרג במקום בגיל 22 בלבד, בצה מת אחרי כמה ימים בבית החולים.

ניקולאי קודריצקי (שחקן דנייפרופטרובסק) – שיחק 45 דקות ב"משחק המקולל", נהרג בתאונת דרכים בישראל בגיל 31. קודריצקי עזב את דנייפרופטרובסק בסיום אותה עונה וחתם בבני יהודה, שם ביסס את מעמדו כאחד מגדולי כדורגלני הקבוצה בכל הזמנים. במרץ 1994 איבד שליטה על רכבו סמוך לרעננה, התהפך ונהרג במקום.

ניקולאי קודריצקי | שלמה וולקוביץ

ייבגני פוחלבייב (שחקן דנייפרופטרובסק) – לא שותף ב"משחק המקולל", אבל היה בסגל. הוא גם לא מת, אם כי לא היה רחוק משם. באוגוסט 1996 התמוטט ברחוב והובהל לבית החולים כשהוא מורדם ומונשם. הרופאים הצליחו להציל את חייו, אבל כשהתעורר, הוא איבד את הזיכרון לחלוטין. במרוצת השנים אשתו עזבה אותו והוא נאלץ ללמוד מחדש כיצד לדבר, לקרוא ולכתוב. מיותר לציין שהוא לא חזר לשחק כדורגל.

סרגיי מאמצ'ור (שחקן דנייפרופטרובסק) – לא שותף באותו משחק נגד צסק"א מוסקבה, אבל היה חלק מהסגל. בדצמבר 1997 עבר התקף לב במהלך שנתו ולא התעורר. מאוחר יותר התברר שסבל מבעיית שתייה שפגעה במצבו הבריאותי. הוא מת בגיל 25, כשהיה שחקנה של לא אחרת מאשר צסק"א מוסקבה.

פאבל סדירין (מאמן צסק"א מוסקבה) – המאמן המעוטר שהספיק לעמוד על הקווים של נבחרת רוסיה במונדיאל 1994 (ושתחתיו כבש אולג סאלנקו את החמישייה המפורסמת נגד קמרון), מת ב-2001 אחרי מאבק במחלת הסרטן. הוא היה בן 59.

פאבל סדירין | האתר הרשמי של זניט

דמיטרי ביסטרוב (שחקן צסק"א מוסקבה) – לא שותף במשחק נגד דנייפרופטרובסק, אבל היה חבר בסגל. מת ביוני 2005 בגיל 37, אחרי סיבוך של דלקת ריאות.

ייבגני קוצ'רבסקי (מאמן דנייפרופטרובסק) – נהרג בתאונת דרכים באוגוסט 2006, בגיל 65. רכב המרצדס שלו התנגש במשאית והוא מת אחרי כשעה וחצי. בנתיחה לאחר המוות הסתבר שהוא עבר התקף לב שניות לפני ההתנגשות וזה כנראה מה שהוביל לתאונה הקטלנית.

ואלרי ברושין (שחקן צסק"א מוסקבה) – שיחק 90 דקות ב"משחק המקולל", מת בגיל 46. האוהדים הנאמנים של הכדורגל הישראלי בוודאי זוכרים את הקשר הבלונדיני שבעונת 1993-94 לבש את מדי הפועל כפר סבא ומכבי פתח תקוה. מת במרץ 2009 אחרי שנכנע למחלקת הסרטן.

סרגיי פרחון (שוער בקבוצת הנערים של דנייפרופטרובסק) – לפי חלק מהסיפורים, כשחקן במחלקת הנוער של דנייפרופטרבוסק, שימש כמביא כדורים באותו משחק. ב-2001, כשעמד בין הקורות של… צסק"א מוסקבה, הוא התנגש בשחקן אנז'י מחצ'קאלה בודון בודונוב במהלך משחק. הוא סבל מדימום במוח ומת בבית החולים תשעה ימים לאחר מכן, בגיל 23. צסק"א הפרישה את החולצה מספר 16.

ההתנגשות שהובילה למותו של פרחון

אלכסנדר סורוקאלט (שחקן דנייפרופטרובסק) – לא היה על המגרש באותו משחק נגד צסק"א מוסקבה, אבל היה חלק מהקבוצה והספיק לשחק במדיה שבוע לפני כן. מת מסרטן בנובמבר 2009 בגיל 52.

גנאדי פופוביץ' (שחקן דנייפרפטרובסק) – פופוביץ' למעשה היה עדיין שחקן בקבוצת הנוער של המועדון ולא היה חלק מהסגל הבוגר ב"משחק המקולל". הוא מת ביוני 2010 מהתקף לב, בגיל 37 בלבד.

ואדים טישנקו (שחקן דנייפרופטרובסק) – שיחק 90 דקות ב"משחק המקולל", מת בגיל 52. הקשר האיכותי שסיים את הקריירה עם שנתיים בהפועל חיפה, עבר דום לב בדצמבר 2015 ובינתיים הוא הקורבן האחרון של אותו משחק….

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי