תגלית הטורניר: דנמרק מאוהבת ביואקים מיילה

יואקים מיילה
יואקים מיילה | NILS MEILVANG / Contributor

מיילה כבש נגד רוסיה ו-וויילס, סיפק בישול נדיר מול צ'כיה ואף אחד לא יופתיע אם דווקא הוא יהיה הראשון שיכניע את פיקפורד ביורו 2020. לפני אנגליה, סיפורו של המגן שהתחיל כשוער ונמצא בדרך לטופ העולמי

קבוצות: אטאלנטה
(גודל טקסט)

אז אנגליה שמרה על רשת נקיה בכל חמשת המשחקים הראשונים ביורו 2020, וזה הזמן להזכיר שהיא הנבחרת השניה שהצליחה לעשות זאת בטורניר גדול. הראשונה היתה איטליה שאירחה את מונדיאל 1990 עם ואלטר זנגה בין הקורות, ושוער אינטר המפורסם ספג רק בחצי הגמר – אבל היתה זו ספיגה גורלית. שער של קלאודיו קאניג'ה כפה תיקו 1:1, וארגנטינה העיפה את הכחולים בפנדלים. החלוץ הבלונדיני ששבר את לבבות האיטלקים שיחק אז באטאלנטה, והדנים יכולים לשאוב עידוד מהעובדה הזו לקראת חצי הגמר שלהם מול האנגלים בוומבלי. גם להם יש שחקן אטאלנטה בסגל, וקוראים לו יואקים מיילה. האם שמור לו תפקיד היסטורי דומה?

לו מישהו היה מעלה בדעתו להזכיר את שמו של מיילה בנשימה אחת עם קאניג'ה לפני מספר שבועות, איש לא היה מתייחס אליו ברצינות, אבל עכשיו המצב שונה. מדובר אמנם במגן, אבל הכשרון בן ה-24 הוא תגלית הטורניר, בעיקר בזכות התרומה ההתקפית המזהירה שלו. מיילה הפציץ ב-1:4 על רוסיה, כבש שער שני ביורו ב-0:4 על וויילס בשמינית הגמר, וברבע הגמר אף היה אחראי על אחת המסירות המרהיבות של האליפות. אולי אפילו היפה מכולן.

צפו בבישול המרהיב

מיילה, ימני ברגלו, מתופקד בדרך כלל באגף הימני, אבל מסוגל לסגור גם את הצד השמאלי – וזה בדיוק התפקיד שיועד לו בנבחרת על ידי המאמן קאספר יולמאנד מאז הבכורה שנערכה לפני פחות משנה. לכן הוא נדרש לגלות יצירתיות יוצאת דופן, כי הגבהות שגרתיות תוך כדי ריצה ברגלו השמאלית לא ממש טבעיות מבחינתו. אז נגד הצ'כים, שלח מיילה כדור מדהים עם החלק החיצון, הישר לעברו של קאספר דולברג שהמתין ברחבה. "זה היה ביצוע עוצר נשימה, מסירה מושלמת", התפייט איאן רייט בעמדת הפרשן. 

למיילה חושים מפותחים בחוד כי הוא שיחק כחלוץ בילדותו, אבל את דרכו בכדורגל הוא התחיל בכלל כשוער. וזה הגיוני מאוד, כי סבו היה שוער אגדי בעיירה הקטנה אסטברו. סבא קלד, מורה נערץ במקצועו, שיחק בשער עד גיל 63, והיווה השראה אדירה עבור כל חובבי הכדורגל המקומיים. קצת יותר מאלף תושבים יש באסטברו, בקצה הצפונה של דנמרק, וכולם באופוריה מוחלטת הקיץ בעודם עוקבים אחרי המסע של יואקים באליפות אירופה. הוא הגיבור המקומי האולטימטיבי, מסך גדול הוצב בכיכר העיירה כדי שכולם יוכלו לצפות בביצועיו ביחד, והחנות של אביו מוכרת חולצות של אטאלנטה ודנמרק בקצב לא רע בכלל.

יואקים מיילה
יואקים מיילה | DARKO VOJINOVIC / Contributor

זה לא דבר של מה בכך לפרוץ ממקום כה קטן וכה נידח. כאשר התקבל יואקים לאקדמיה של אולבורג בגיל 11, פסגת השאיפות היתה להתברג בליגה הדנית הבכירה. כל דבר מעבר לכך נתפס כמופרך לחלוטין, וגם כך ידע הנער יותר מדי אכזבות לאורך הדרך. בשלב מסוים אפילו המליצה אימו לעזוב את התחביב הבעייתי על מנת להתמקד בלימודים רציניים, אך יואקים השיב לה בתסכול: "אני רוצה שתאמיני בי". מאז היא מאמינה – וכך גם כל המשפחה. כי כאשר הנסיקה הגיעה סוף סוף, היא היתה מהירה.

מיילה השתלב בסגל הראשון של אולבורג רק בגיל 19, אך עונה אחת בלבד הספיקה כדי שהסקאוטים של גנק ישימו אליו לב ויארגנו את המעבר לבלגיה. שם, אחרי שהתאקלם במשך כשנה, הפך הדני לשחקן מפתח ושותף משמעותי מאוד לזכיה באליפות ב-2019. נציגים של מועדונים גדולים יותר התחילו להתעניין בשירותיו, ולפני שנה כמעט נמכר מיילה למארסיי. המהלך טורפד ברגע האחרון כאשר גנק העלתה את דרישותיה הכספיות, והשחקן זעם. בסופו של דבר, זה דווקא הסתדר לטובתו, כי בחלוף חצי שנה הגישה אטאלנטה הצעה בגובה 10 מיליון יורו.

בין שני המועדונים יש קשר מצוין, כי הקבוצה מברגאמו כבר החתימה בעבר מגנק את שחקן האגף הבלגי טימותי קסטאן ואת הקשר האוקראיני רומן מלינובסקי. האחרון הוא חבר קרוב של מיילה, שהמליץ לו בחום להגיע צפון איטליה ולעבוד אצל המאמן ג'אן פיירו גאספריני. ההדרכות הטקטיות של הבוס, חסיד המערך 3-4-3 בו יש חשיבות עצומה לשחקני אגף, שידרגו את היכולות של מיילה – והוא הגיע ליורו בכושר מצוין.  אחרי התלבטות, בחר יולמאנד להעדיף אותו במשבצת המגן השמאלי על פני ניקולאי בוילסן, עבורו זה התפקיד הקבוע – ואיש לא מצטער לרגע. גם אם הוא ימני, מיילה מרגיש כמו דג במים גם משמאל.

יואקים מיילה
יואקים מיילה | Eurasia Sport Images / Contributor

את השער מול וויילס הבקיע המטאור הדני בדיוק שנתיים אחרי מותו של סבא קלד, והקדיש אותו לזכרו. הוא עשה זאת דווקא ברגלו השמאלית, ובאופן כללי הופעותיו הפתיעו לא רק את הצופים שלא הכירו אותו. גם חבריו לנבחרת נדהמו מאיכויותיו. "ההתפתחות של יואקים מדהימה, והוא נותן טורניר אדיר. הוא לא מתעייף, ובמשחק נגד וויילס אפילו אמרתי לו להירגע קצת כאשר הובלנו 0:3 מול יריבה בנחיתות מספרית. הוא צריך לשמור כוחות, אבל הוא לא רוצה", אמר תומאס דילייני. "יואקים הוא מכונה. הוא גם שחקן מצוין, וגם מנוע שלא עוצר אף פעם. רק שימשיך ככה", הצהיר יינס סטריגר לארסן.

צפו בשער נגד וויילס

אז עכשיו, אחרי שהצטיין עם בישול הטורניר, מגיע מיילה לוומבלי (רביעי ב-22:00), ובעיירה אסטברו מתקשים להשתלט על ההתלהבות. כל המדינה מאוהבת בנבחרת שעושה חיים משוגעים מאז התקף הלב הטרגי של כריסטיאן אריקסן, ומיילה הוא אחת הדמויות המרכזיות ביותר. שמו הולך לפניו עכשיו, ולא רק האוהדים עוקבים אחריו. כעת גם אטאלנטה נראית כמו תחנת ביניים אפשרית בלבד, כי צ'לסי, אתלטיקו מדריד ואינטר הוזכרו כמועמדות לרכוש אותו הקיץ. "הטלפון שלי לא מפסיק לרטוט", התבדח לא מכבר סוכנו.

אז כן, הדנים לא יופתעו אם דווקא מיילה יהיה הראשון שיכניע את ג'ורדן פיקפורד ביורו 2020 – או אולי יבשל למישהו אחר שיעשה זאת. קאניג'ה דאג שאף נבחרת לא תשלים שישה משחקים רצופים בטורניר גדול ללא ספיגה. דנמרק נחושה לשמור על הסטטיסטיקה הזו.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי