קנו עולמם בשעה: הגיבורים הכי לא צפויים במשחקי גמר

מרקו מטראצי | ROBERTO SCHMIDT/AFP via Getty Images

קורדובה עשה היסטוריה, למטראצי לא אמורים לזכור רק את הנגיחה מזידאן, גדו עלה מהספסל אפילו בנבחרת הטורניר, גצה לא תיאר לעצמו שיהרוס למסי ולאדר יש רק שער אחד שלעולם לא יישכח. חמש ההופעות בגמר שלא ציפו להן

(גודל טקסט)

ניתן למצוא נקודות דמיון רבות בין טורניר היורו לפלייאוף ה-NBA שמלווים אותנו בחודשי הקיץ האחרונים. בשלבים המוקדמים זכינו ללא מעט דרמות והפתעות, אך אלו באו על חשבון הכוכבים הגדולים שסיימו את דרכם מוקדם מהצפוי. הרעיון המרכזי לא משתנה גם כשמנתחים את העולות לגמר – הראשונה אמנם זוכה ליתרון ביתיות, אך מעולם לא הניפה את התואר, בעוד האחרת ממתינה כ-50 שנה לזכייתה השנייה.

אי לכך, אנו צפויים לקבל גיבור חדש ומרענן לשנת 2021 – לא לכריסטיאנו רונאלדו, קיליאן אמבפה, לברון ג'יימס סטף קרי – כן לכריס פול, דווין בוקר, ראחים סטרלינג, ז'ורז'יניו ופדריקו קייזה.

נכון שגם בעבר הוכרעו לא מעט טורנירים גדולים על ידי שחקנים מפתיעים במיוחד, כאלו שכלל לא סומנו להגיע למעמד הגמר ובטח לא לכבוש בו את שער הניצחון, ומסתמן שגם מחר (ראשון, 22:00) נקבל תסריט דומה. רגע לפני שנזכה לראות את הגיבור החדש של יורו 2020, זה הזמן להיזכר בהופעות הפרסונליות הגדולות הכי פחות צפויות בגמרים הבינלאומיים השונים.

מריו גצה | Matthias Hangst/Getty Images

איבן קורדובה (קולומביה)

טורניר: קופה אמריקה 2001

עד תחילת המילניום הנוכחי, קולומביה הייתה אחת הנבחרות הכושלות בדרום אמריקה. היא נכללה יחד עם ונצואלה ואקוודור בחבורת המדינות שמעולם לא זכו בקופה, ולמעשה רשמה עד אז העפלה אחת לגמר אי שם ב-1975. לכן עבור ה'לוס קפטרוס' הטורניר הביתי ב-2001 היה סוג של הזדמנות אחרונה לדור הנוכחי לעשות היסטוריה. קולומביה עברה את הבית המוקדם ללא קושי וגם בנוקאאוט נהנתה מלא מעט מזל, כאשר נמנעה ממפגש מול ברזיל לאחר שזו הודחה ברבע הגמר על ידי הונדורס, שקיבלה את הכרטיס לקופה ברגע האחרון, אחרי שארגנטינה פרשה מהטורניר בעקבות איומים על חיי השחקנים.

גורם מרכזי נוסף להעפלה של קולומביה לגמר היה יכולת שיא של ויקטור אריסטיסאבל שהבקיע בכל אחד מחמשת המשחקים של המארחת בטורניר והיה אחראי על שישה מתוך עשרת השערים של נבחרתו. דווקא בגמר הגדול מול מקסיקו, אריסטיסאבל נפצע בתחילת המשחק ופינה את מקומו בדקה ה-32. למרות כל זאת, קולומביה הצליחה למצוא את הרשת בדקה ה-65 מראשו של לא אחר מהקפטן ובלם העבר של אינטר, איבן קורדובה, שהתעופף לכדור נייח של איבן לופס ונגח את שערו השלישי במדים הלאומיים, אך ללא ספק החשוב מכולם. ה-0:1 הקולומביאני נשמר עד הסיום והמארחת רשמה זכייה היסטורית בטורניר הגדול. קולומביה שמאז לא הגיעה לגמר, המתינה בקוצר רוח לטורניר בקיץ 2020 כדי לשחזר את ההישג, אלא שבגלל התפרצות הקורונה, הקופה נדחה בשנה ועבר ברגע האחרון לברזיל.

איבן קורדובה | MARTIN BERNETTI/AFP via Getty Images

מרקו מטראצי (איטליה)

טורניר: מונדיאל 2006

מטראצי הגיע לטורניר ללא שום ציפיות – אם היה דבר אחד בטוח בהרכב של מרצ'לו ליפי, מלבד הכנסתו של ג'אנלואיג'י בופון לשער, היה הצבתם של צמד בלמי העל, פאביו קנבארו ואלסנדרו נסטה, במרכז ההגנה. שחקנה של אינטר הבין את מקומו ופתח בשלושת המשחקים של שלב הבתים על הספסל, עד שנקרא לדגל במהלך המשחק נגד צ'כיה בעקבות מתיחת שריר של נסטה שלא חזר לטורניר. מטראצי כבש את שער היתרון תוך פחות מ-10 דקות על המגרש וקנה את מקומו ב-11 של האזורי, כאשר גם ההרחקה בשמינית נגד אוסטרליה לא ערערה את מקומו.

בסופו של דבר, האירועים שהוזכרו לעיל נראים חסרי משמעות ביחס למה שקרה בגמר בברלין נגד צרפת. האירוע המרכזי של אותו משחק, שהפך עם הזמן לאחד האייקונים בכל הזמנים, היה הרחקתו של זינדין זידאן שנגח בחזהו של מטראצי במהלך הארכה. אותו רגע הפך לכל כך גדול שנוטים לשכוח שהבלם היה זה שכפה את הארכה עם שערו השני והאחרון בנבחרת. גם בדו קרב הפנדלים עמד בלחץ מול פביאן בארטז וקירב את איטליה לזכייה הסנסציונית במונדיאל. מאז בלתי אפשרי שלא להזכיר את שמו מטראצי לאירוע החריג בגרמניה באותה נשימה, לא משנה מה עשה מאז וכמה שנים יעברו.

מרקו מטראצי, זינדין זידאן
שוכחים שהוא כפה את ההארכה. מטארצי רגע לאחר הנגיחה | JOHN MACDOUGALL/AFP via Getty Images

גדו (מצרים)

טורניר: גביע אפריקה לאומות 2010

למרות שכל אחד רוצה לפתוח בהרכב בכל משחק, ישנם שחקנים שמציגים יכולת שיא דווקא כשהם עולים מהספסל. לצורך הדוגמה, חלוצים כמו ג'רמיין דפו וצ'יצ'ריטו נשארו בטופ העולמי למשך תקופה ארוכה בזכות היכולת להשפיע בדקות האחרונות של המשחק ושמו של אולה גונאר סולשיאר לעולם לא יישכח לאחר שער הניצחון המטורף בגמר ליגת האלופות של 1999 – אבל לאף אחד מהם לא היה אימפקט גדול יותר מאשר גדו.

מוחמד נאג'י (המכונה גדו) כלל לא ציפה להיות מזומן לסגל המצרי לגביע אפריקה. הוא לא שיחק באל האלי או זמאלק ולא ממש הרשים אצל אל-איתיחאד, לימים הוא גם הודה שגילה על הזימון רק דרך בדיקה באינטרנט. בחלק הקדמי של מצרים, פתחו אמד מוטיב שהיה שותף לשתי הזכויות הקודמות של הנבחרת בטורניר וחלוצה של בורוסיה דורטמונד, מוחמד זידאן. גדו עצמו לא הצליח להיכנס להרכב עד לסיום הטורניר, אבל הוא בכלל לא היה צריך. במשחק הפתיחה מול ניגריה נכנס בדקה ה-72 וכבש תוך רבע שעה, נגד מוזמביק הוא הזדקק ל-13 דקות בלבד והמגמה המשיכה גם ברבע הגמר עם שער נגד קמרון בהארכה ועוד אחד מול אלג'יריה בחצי.

בגמר חיכתה גאנה החזקה, שחלמה להניף גביע ראשון לאחר 28 שנים. שתי הנבחרות לא הצליחו לכבוש עד שגדו נכנס בדקה ה-70 וחתם את הטורניר ההיסטורי עם שער ניצחון בדקה ה-85. גדו הוכתר למלך שערי גביע אפריקה עם חמישה שערים וממוצע מדהים של כיבוש כל 28 דקות, אך באופן אירוני למדי גם בנבחרת הטורניר הוא הוכנס רק לספסל.

מוחמד נאג'י "גדו" | GIANLUIGI GUERCIA/AFP via Getty Images

מריו גצה (גרמניה)

טורניר: מונדיאל 2014

גצה זומן לנבחרת גרמניה עוד כשהיה בן 18 ולמונדיאל בברזיל הגיע לאחר עונת בכורה מוצלחת אצל פפ גווארדיולה בבאיירן מינכן. בשני משחקיו הראשונים של שלב הבתים, הקשר תרם בישול ב-0:4 על פורטוגל ושער ב-2:2 מול גאנה, אולם מכאן יואכים לב החליט להפחית בדקות המשחק של גצה, ששותף רק לשבע דקות בניצחון על צרפת ברבע הגמר וכלל לא שיחק ב-1:7 ההיסטורי על ברזיל בחצי הגמר.

למעשה, גם בגמר נגד ארגנטינה גצה נכנס בסמוך להארכה ואף אחד לא תיאר לעצמו באותו שלב שהוא זה שינפץ לליאו מסי את חלומות הזכייה במונדיאל. הקשר הפך בגיל 22 ו-40 ימים לשחקן הרביעי הכי צעיר שכובש בגמר הגביע העולמי (לאחר פלה, קרלוס פאוצ'לה ובהמשך גם קיליאן אמבפה), אבל למרות הנתון המבטיח, בגלל סדרת פציעות הקריירה שלו החלה בנסיגה בשלב מוקדם מהצפוי ולסגל של המאנשאפט לא חזר מאז 2017.

מריו גצה בגמר המונדיאל ב-2014
מריו גצה בגמר המונדיאל ב-2014 | Jamie McDonald / Staff

אדר (פורטוגל)

טורניר: יורו 2016

גם גדולי הדטרמיניסטיים יתקשו להסביר איך פורטוגל זכתה ביורו על אדמת צרפת נגד הנבחרת המארחת, משער ניצחון של אדר. הסלסאו סיימו את שלב הבתים ללא ניצחון ורק הודות להגדלת כמות הנבחרות בטורניר ל-24, הם מצאו את מקומם בשלב הבא וסללו את דרכם לגמר, למרות שהצליחו לגבור רק על וויילס ב-90 דקות.

אדר עצמו עבר עונת בכורה מסויטת מחוץ למולדתו – החלוץ נרכש על ידי סוונסי תמורת שישה מיליון ליש"ט ונשלח תוך חצי שנה לליל לאחר שלא מצא את הרשת ב-13 משחקים. בצרפת השתקם עם שישה שערים בחצי עונה, כלל לא מספיק לנבחרת ששואפת לזכות באליפות אירופה, אבל מכיוון שלא היה אף חלוץ טבעי מלבדו, פרננדו סנטוס הכניס אותו לסגל הסופי.

עד הגמר השלים אדר ביורו 13 דקות בלבד ולא הוקפץ מהספסל בשום משחק נוקאאוט, אבל מול צרפת לסנטוס כבר לא הייתה ברירה. כריסטיאנו רונאלדו נפצע והוחלף כבר בדקה ה-25, לקראת הארכה גם רנאטו סאנצ'ס נאלץ לפנות את מקומו ואדר נותר הכלי ההתקפי היחיד של פורטוגל.

הרגע המכונן הגיע בדקה ה-109. אדר בכלל לא הרים את הראש, רק רצה להשתחרר מהלחץ של לורן קוסיילני ולבעוט מיד לאחר מכן – וכך יצא שדווקא הוא הבקיע השער החשוב בתולדות נבחרת פורטוגל, שהעניק לה זכייה ראשונה בטורניר גדול. הקריירה של החלוץ לא התרוממה מאז ועם כמה שזה מפתיע, מלבד אותו כיבוש נגד צרפת, לאדר אין עוד גול בינלאומי במסגרת רשמית. אבל כל זה לא משנה כי אדר הפך בין לילה לגיבור המפתיע ביותר של מדינתו ואולי גם של אליפות אירופה כולה, הישג שרק מעטים יכולים להתגאות בכך.

אדר. הישג ששייך למעטים | Alex Livesey/Getty Images

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי