באיירן של הולנד: על השליטה של אייאקס בליגה שלה

שחקני אייאקס | Angelo Blankespoor/Soccrates/Getty Images

מביסה ללא רחמים, מבצעת רכש נכון, מגדלת כישרונות ומגדילה את חשבון הבנק. אייאקס תחל את המסע לאליפות נוספת בסופרקאפ (שבת, 20:50 בספורט2), אבל יש לה כברת דרך לעבור כדי להפוך לבאיירן מינכן

(גודל טקסט)

עונת כדורגל חדשה תיפתח בהולנד מחר (שבת, שידור ישיר בספורט2 ב-20:50) כאשר אייאקס ופ.ס.וו איינדהובן ייאבקו על התואר הראשון – הסופרקאפ, או "צלחת יוהאן קרויף" בשמו הרשמי. בעונה שעברה אייאקס הובילה את הטבלה מהמחזור השלישי ולא הביטה לאחור. בדרך היא כבשה מעל 100 שערים, סיימה ראשונה בפער של 16 נקודות מערן זהבי וחבריו, ניצחה משחק ליגה בתוצאה 0:13 והשלימה דאבל שני בשלוש השנים האחרונות, כשב-2020 לא חולקו תארים בגלל הקורונה. אייאקס שולטת בכדורגל ההולנדי ומגדילה את הפער שלה מיריבותיה עם כל עונה שעוברת. זה מתבטא בתוצאות, ברכש ובחשבון הבנק של המועדון מאמסטרדם.

אייאקס היא הקבוצה הגדולה בהולנד, עם קהל האוהדים הגדול ביותר ועם הכי הרבה תארים בכדורגל ההולנדי. לצד זה, האקדמיה שלה מייצרת הכי הרבה שחקנים ואת אלה האיכותיים ביותר. רק בשנים האחרונות אייאקס מכרה שחקנים במאות מיליוני יורו: פרנקי דה יונג, מתייס דה ליכט, חכים זייך, דוני ואן דה בייק, דווינסון סאנצ'ס וקספר דולברג הם רק חלק מהשמות.

ההצלחות הרבות והעליונות בשנים האחרונות הביאו ללא מעט השוואות בהולנד בין אייאקס לאלופת הבונדסליגה. המשפט "אייאקס מנסה להיות באיירן מינכן של הולנד" נאמר על ידי לא מעט פרשנים ואוהדים. ואכן, בלא מעט פרמטרים ההולנדים דומים למקבילה הגרמנית. לקבוצה מאמסטרדם יש 35 אליפויות, לבאיירן 31. לשני המועדונים יש את כמות האוהדים הגדולה בארצם, הכי הרבה עוקבים ברשתות החברתיות, שתיהן מוכרות מרצ'נדייז בעשרות מיליוני יורו. שתיהן מובילות את הדרך של הקבוצות בארצן באירופה והן הסמלים הגדולים של הכדורגל בארצן.

שחקני אייאקס. שולטים בהולנד בשנים האחרונות | Angelo Blankespoor/Soccrates/Getty Images

אייאקס רואה בבאיירן דוגמה ורוצה לחקות אותה. העליונות הכלכלית כבר קיימת, בזכות הצלחות באירופה ואקדמיה מוצלחת שמכשירה שחקנים שנמכרים בסכומים גבוהים. ההחתמה הגדולה של הקיץ הזה, סטיבן ברחהאוס – קפטן פיינורד שהפך לרביעי בלבד אי פעם שעובר בין הקבוצות – היא נקודת ציון משמעותית בדרך להפיכתה של אייאקס לבאיירן המקומית. ברחהאוס רשם מספרים נהדרים בשנים האחרונות והיה אחראי על יותר מ-60% מהשערים של פיינורד. לברחהאוס היה חוזה לשנה אחת נוספת וסעיף שחרור לכל קבוצה, אייאקס החליטה לשלם את הסכום הלא גבוה (כ6.5 מיליון יורו) וסגרה את העסקה. במהלך אחד היא החתימה את ההולנדי הבכיר ביותר שלא שיחק אצלה או ב.פס.וו, חטפה את קפטן היריבה ההיסטורית שלה והתחזקה משמעותית בחלק הקדמי.

למרות הקווים המקבילים הרבים, אייאקס עדיין רחוקה מהדומיננטיות של באיירן. הגרמנים רכשו שחקנים כמו דאיו אופמקאנו, מאטס הומלס, מריו גצה ומנואל נוייר בכסף גדול מהיריבות המקומיות שלהם. אלופת הבונדסליגה יכולה לרכוש כל שחקן מיריבה גרמנית, כי באיירן היא החלום שלהם. אייאקס היא הגדולה בהולנד, אבל במקביל היא רק מקפצה לליגה טובה יותר, ובשנים האחרונות התבהר ששחקנים מאלקמאר או מקבוצות אחרות לא חייבים לעבור באמסטרדם כדי לצאת החוצה. כמו כן, מרגע ששחקן מגיע לבאיירן, הוא הגיע לנחלה ולרוב לא מחפש לעזוב. אייאקס יכולה לשמור על כוכביה שנתיים-שלוש והם יעזבו. ולכן בכל כמה שנים היא צריכה שוב לבנות קבוצה חדשה – בניגוד לבאיירן שהבסיס שלה רץ הרבה שנים ביחד בלי קשר לזהות המאמן.

ברחהאוס. מעבר נדיר | Laurens Lindhout/Soccrates/Getty Images

באיירן יודעת שאם תעשה עונה לא טובה ותאבד את האליפות, היא עדיין תסיים במקום גבוה מספיק שיבטיח לה השתתפות בליגת האלופות. לאייאקס אין את הביטחון הזה, ובעונה פחות טובה היא עלולה להיפגע כלכלית בצורה שתערער אותה כמה שנים קדימה. השנה הודיע מארק אוברמארס שהקבוצה חייבת למכור שחקנים בכ-50 מיליון יורו כדי לאזן את הספרים בעקבות נזקי הקורונה ושנה של משחקים ללא קהל. אצל באיירן לא מכירים בעיה דומה.

אך לפני הפיכתה לבאיירן, אייאקס צריכה ליצור שושלת. מעולם קבוצה הולנדית לא זכתה באליפות יותר מארבע שנים ברציפות (פ.ס.וו פעמיים, אייאקס פעם אחת). הדומיננטיות שלה בעונה שעברה, העובדה ששמרה על רוב הסגל והתחזקה עם ברחהאוס, מבטיחות מבחינתה. המאמן אריק טן האח ימשיך לבנות על חכמת המשחק של דיילי בלינד, העוצמות של ראיין חראוונברח ודייבי קלאסן באמצע והמספרים הדמיוניים של טאדיץ' והאלר בהתקפה. תוסיפו להם את ברחהאוס ואנתוני, ניקו טגליאפיקו ואלווארס ותראו שלאלופה יש סגל רחב וחזק, ובעצם שני שחקנים טובים על כל עמדה.

המהלך החשוב של הקיץ היה הארכת החוזה של טן האח. במשך יומיים נפוצו ידיעות שטוטנהאם מעוניינת להחתימו לעונה הקרובה. התגובה של אייאקס היתה מהירה: מיד היא הודיעה כי האריכה את חוזהו של מאמנה המבוקש והשתיקה כל התעניינות בו. היא שידרה לעולם שגם אם קבוצת טופ 6 מאנגליה מגיעה, היא מספיק חזקה כדי להשאיר את נכסיה אצלה.

מחר יחולק תואר ראשון לעונה בהולנד. התואר הפחות משמעותי אמנם, אבל כדי להוכיח עליונות מתמשכת, אייאקס תעלה בהרכב החזק במטרה לזכות. מולה תגיע פ.ס.וו, שהחלה את העונה בצורה נהדרת. שלושה ניצחונות בשלושה משחקים במוקדמות ליגת האלופות והתקפה מתואמת וכובשת, מאיימים על השליטה של איאקס. אחרי שבעה משחקים רצופים ללא ניצחון מול אייאקס, ערן זהבי וחבריו ינסו לנצח ולהביא תואר ראשון לאיינדהובן מאז 2018. ל"באיירן של הולנד" יש קבוצה עמוקה ומאומנת שתנסה להמשיך את רצף התארים שלה בהולנד.

טן האח. גם קבוצת טופ 6 באנגליה לא הצליחה לחטוף אותו | Broer van den Boom/Soccrates/Getty Images

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי