התרמית: מאחורי החזרה של כריסטיאנו רונאלדו למנצ'סטר יונייטד

כריסטיאנו רונאלדו עם סוכנו ז'ורז'ה מנדש | רויטרס

בלוף מפואר, הצגה ברמה הגבוהה ביותר: הסוכן ז'ורז'ה מנדש עבד על כולם בעזרת מבצע מרשים, שעליו עוד ילמדו בבתי ספר לסוכנים. איש לא מבטיח שרונאלדו ישחזר את ההצלחה הגדולה באולד טראפורד, אבל את שלו הוא כבר עשה, ועל הדרך זכה בנקודות בקרב התדמיתי מול מסי

(גודל טקסט)

היו אלה השעות המטורפות ביותר שאפשר לדמיין.

לפי כל הדיווחים בתקשורת הבריטית והאיטלקית, היה כריסטיאנו רונאלדו בדרך לחתימה סנסציונית במנצ'סטר סיטי. הוא ארז את חפציו, הודיע לחבריו ביובנטוס על עתידו, והעסקה נתפסה כסגורה. כולם המתינו להודעה הרשמית, וגם הפרשנים הבכירים ביותר לא פקפקו בה. אפילו גבריאלה מרקוטי המנוסה מ-ESPN, בעל הקשרים הענפים באיטליה ובאנגליה, סבר שזה הכיוון, על אף שהוא הרגיש לא הגיוני באופן קיצוני.

כי הרי מה מהות העסקה הזו? למי היא טובה? ברור כשמש שרונאלדו לחלוטין לא מתאים לשיטה של פפ גווארדיולה. אם קון אגוארו, האיש והאגדה בתכלת, כבר לא היה מסוגל לעשות את העבודה לדעתו של המאמן הקטאלני ונדחק החוצה, כיצד הפורטוגלי בן ה-36 יכול להחליף אותו? הבאתו הייתה מנוגדת לחלוטין לכל האסטרטגיה הברורה והסדורה של מנצ'סטר סיטי, וגם ההנהלה המקצועית שלה בראשות פראן סוריאנו וצ'יקי בגיריסטיין מעולם לא ראתה בו אופציה הגיונית.

כריסטיאנו רונאלדו שחקן יובנטוס
עסקה כדאית לכל הצדדים? רונאלדו | GettyImages, Quality Sport Images

למה לעזאזל רונאלדו צריך את סיטי?

ורונאלדו עצמו? מדוע לעזאזל הוא מוכן לזרוק לפח את כל המורשת שלו באולד טראפורד ואת הקשר המיוחד עם האוהדים, לשכוח את הצהרות העבר לפיהן אין סיכוי כי ילבש את מדי סיטי, ויצטרף לשורות היריבה כבוגד, תוך כדי הפחתה משמעותית בשכרו, תוך שהוא יודע היטב כי אנשי המפתח במועדון רואים בו נטע זר? לא, זה פשוט לא הסתדר. זה נראה כמו מהלך מקרי לחלוטין, כאוטי, מנוגד לכל הגיון בריא. הוא לא היה צריך לקרות בשום אופן. הוא הפך את כל המעורבים בו לבדיחה. היתה תחושה של מיאוס ממצבו של הכדורגל בכלל. אם רונאלדו יכול לשחק אצל גווארדיולה במנצ'סטר סיטי, מהי בעצם מהות המשחק? קומץ של מועדונים עשירים שמחתימים את כל השחקנים הגדולים סתם כך?

ואז, בשעות הצהריים, הכיוון הזה השתנה ב-180 מעלות. מנצ'סטר סיטי, שמעולם לא הגישה הצעה רשמית ליובנטוס, "פרשה מהמירוץ" כפי שזה נוסח. מנצ'סטר יונייטד נכנסה לתמונה, ועד שעות הערב המוקדמות זה כבר היה רשמי. כריסטיאנו רונאלדו חזר הביתה. ולפתע, חזרה תחושה של שפיות. אין לדעת – אולי זה לא המהלך הנכון עבור הכוכב והאקסית המיתולוגית שלו, ואולי כולם יצטערו עליו בדיעבד, אבל לפחות יש בו הגיון. הוא לא תלוש מהמציאות. כוכב העל סוגר את המעגל ושב לקבוצה שגידלה אותו. זה מרגש גם עבור שונאיה הגדולים ביותר של מנצ'סטר יונייטד. הכדורגל האירופי קיבל את האינטגריטי שלו בחזרה, רגע לפני שאיבד אותו לגמרי.

איך התרחש המהפך המהיר הזה? רק רונאלדו וסוכנו ז'ורז'ה מנדש יודעים בשלב זה את האמת המלאה לפרטים, אבל אפשר להניח ברמה גבוהה של ביטחון כי הסוכן הפורטוגלי עבד על כולם. העסקה עם מנצ'סטר סיטי, עליה דיבר כל העולם אתמול בבוקר, היתה בלוף מפואר שנועד להביא לתוצאה המיוחלת אשר התרחשה בפועל. כל הסבר אחר נראה לא מסתדר עם העובדות. היינו עדים לתרמית, להצגה ברמה הגבוהה ביותר. מעולם לא בוצעה עבודה מרהיבה יותר – זהו חומר לימוד בבתי הספר לסוכנים.

כריסטיאנו רונאלדו חוזר למנצ'סטר יונייטד
כנראה שהוא לא היה בדרך לסיטי. רונאלדו | אתר רשמי, .

המטרה: ליצור מצג שווא

זה לא סוד כי מנדש ניסה לעניין את מנצ'סטר יונייטד באופציית רונאלדו כבר בקיץ שעבר, כאשר הכוכב מאס בחיים בטורינו והבין כי אין לו סיכוי אמיתי להגשים את המטרה לשמה הגיע לגברת הזקנה – לזכות בליגת האלופות. במקום זאת, הוא הפך לשעיר לעזאזל בהדחות המביכות מהצ'מפיונס, והתסכול רק הלך והתעצם בעונה האחרונה עם אנדראה פירלו על הקווים, כאשר יובה אף איבדה את כתר האליפות אחרי תשע זכיות רצופות. העניין הוא כי השדים האדומים נרתעו מהרעיון. שובו של רונאלדו לא ממש התאים לאסטרטגיה להצעיר את הסגל, היעד מספר אחת והיה ונשאר ג'יידון סאנצ'ו, ולאחר מכן לחזק את ההגנה ואת הקישור המרכזי – הסעיף הראשון בוצע עם רכישתו של רפאל וראן.

איך משכנעים את אד וודוורד את משפחת גלייזר להחזיר את הבן הגולה הביתה לאולד טראפורד? הדרך היעילה ביותר היא, כמובן, לגרום להם להאמין שהפורטוגלי יכול לחתום בקבוצה אנגלית אחרת – רצוי במנצ'סטר סיטי. וזה לא דבר של מה בכך, לאור העובדה כי סיטי ממש לא הסתכלה בכיוונו של רונאלדו. הוא לחלוטין לא היה רלוונטי מבחינת גווארדיולה שסימן את ג'ק גריליש ואת הארי קיין כשחקני הרכש המועדפים מבחינתו. קשר אסטון וילה אכן נחת תמורת 100 מיליון ליש"ט. באשר לקיין, היה ברור – במיוחד לסוכנים מנוסים כמו מנדש – כי יו"ר טוטנהאם דניאל לוי לא יוותר בשום אופן במצב שנוצר. לכן, הייתה צפויה סיטי להישאר ללא חלוץ מרכזי מיוחל בסגל.

כריסטיאנו רונאלדו עם סוכנו ז'ורז'ה מנדש
מחובר היטב לתקשורת הצרפתית. מנדש | רויטרס

השתמשו בקטארים כדי לעורר את האמירויות

כאשר חתם ליאו מסי במפתיע בפריז סן ז'רמן, נפוצו בתקשורת הצרפתית דיווחים לפיהם ינסו הקטארים לצרף בקיץ הבא גם את רונאלדו. כך יקבלו במועדון שלהם טריו מסי-רונאלדו-ניימאר בדיוק לפני המונדיאל על אדמת קטאר, וזה יסייע להם למתג את הטורניר ולנכס אותו לעצמם עוד יותר. הברווז הזה לא גובה בדבר, והאפשרות כי רונאלדו יסכים לנגן כינור שני למסי נראתה מופרכת לחלוטין, אבל פ.ס.ז' הוכיחה הקיץ כי הרבה דברים מופרכים יכולים להפוך למציאות. אם מסי, סרחיו ראמוס וג'אנלואיג'י דונארומה הגיעו לפריז כשחקנים חופשיים, אז אולי גם רונאלדו יכול? למנדש, המחובר היטב לתקשורת הצרפתית, היה קל להפיץ את השמועה הזו, וייתכן מאוד שהיא יועדה לאוזניים של השייח'ים מהאמירויות.

מבחינת בעלי מנצ'סטר סיטי, הגעתו של מסי לסן ז'רמן צרמה מלכתחילה. הם חשקו מזמן לאחד את גווארדיולה עם השחקן הטוב בעולם במועדונם, ובסוף הקטארים זכו בפרעוש. היריבות הפוליטית בין קטאר ואמירויות עצומה, והמועדונים האלה נמצאים בבעלות המשטרים. המחשבה כי גם רונאלדו מסוגל להגיע לידי הקטארים בהחלט היתה מסוגלת לשכנע את ראשי מנצ'סטר סיטי לחשוב בכיוונו, בניגוד גמור לדעתם של גווארדיולה, סוריאנו ובגיריסטיין – ולכפות עליהם את העסקה.

פפ גווארדיולה מאמן מנצ'סטר סיטי
0 מ-6 עוד לא היה לו. פפ גווארדיולה | רויטרס

מי הדליף את השיחה עם פפ?

לפי כל הדיווחים באנגליה, היה זה מנדש עצמו שיצר את הקשר עם סיטי לפני כשבוע, ולא להיפך. הוא הציע את הלקוח שלו, והתניע את התהליכים הפנימיים. המזימה שלו הצליחה, הקצב הלך והתגבר, ושלשום כבר התבשרנו כי גווארדיולה שוחח לכאורה עם רונאלדו כדי להסביר לו את התפקיד שהוא מייעד לו. מי הדליף את דבר קיום השיחה, אם וכאשר באמת התקיימה? בוודאי לא גווארדיולה בעצמו. ייתכן שהיו אלה השייח'ים, אבל הגיוני הרבה יותר להניח שהמקור היה בסביבתו של רונאלדו – כלומר מנדש. זה היה קריטי ביותר כדי להעביר מסר ישיר למנצ'סטר יונייטד. אם גווארדיולה נכנע לתכתיבים, הרי שהעסקה באמת אפשרית. כריסטיאנו עלול להיות בדרך לסיטי.

זה הספיק. על אף שההצעה הרשמית מטעם השייח'ים כלל לא הוגשה ליובנטוס מעולם, כל העיתונאים היו בטוחים שרונאלדו יגיע לצד התכלת במנצ'סטר. זה לא היה הגיוני, כי רונאלדו גם היה הורס את תדמיתו בקרב אוהדיו באדום, וגם מסתכן מאוד למצוא את עצמו עמוק על הספסל של פפ, אבל אנשים האמינו לסיפור הזה. את ההתפתחות האיומה הזו, מנצ'סטר יונייטד לא יכולה היתה להרשות לעצמה. אז היא פעלה. וזו היתה המטרה של רונאלדו ומנדש.

כאשר רואים את ההתרחשויות באור זה, קל מאוד להבין מדוע "פרשה סיטי מהמירוץ" אתמול בצהריים. אנשיה פשוט הבינו שניצלו אותם, והם שימשו אמצעי להחזרתו של רונאלדו לקבוצה אליה רצה להגיע. הם לא רצו לבזבז שניה אחת נוספת על ההתבזות הזו, וייתכן שיהיו להשפלה השלכות על היחסים העתידיים עם מנדש. ימים יגידו.

אולה גונאר סולשיאר מאמן מנצ'סטר יונייטד
מכיר את רונאלדו היטב. סולשיאר | רויטרס

באולד טראפורד אפשר להישאר על הספסל

כך נותרה יונייטד האופציה היחידה, והכל נסגר תוך שעות. כאשר מניעת המעבר למנצ'סטר סיטי עמד על הפרק, כל השיקולים השליליים של החזרת רונאלדו התגמדו, וכל היתרונות התעצמו. משפחת גלייזר ראתה בכך לפתע דרך מצוינת לזכות באהדה ציבורית אחרי שהפיאסקו של סופר ליג כירסם את מעמדם הרעוע גם כך. אולה גונאר סולשיאר מכיר את רונאלדו מצוין, שיחק לצידו, ואף אימן אותו כעוזרו של אלכס פרגוסון. היחסים ביניהם מצוינים, ולא צפויות בעיות בחדר ההלבשה. זוהי אגדה שחוזרת למקום בו הכל התחיל, אחרי היעדרות בת 12 שנה, והנוסטלגיה מציפה כעת את כולם. בקיץ הזוי ואבסורדי, שובו של רונאלדו מסמל לפתע שפיות.

מבחינת רונאלדו עצמו, לא יכול להיות תסריט טוב יותר. בגילו המתקדם, הוא יודע כי לא נותרו לו עוד שנים ארוכות בטופ, וכושרו ירד בעונתו האחרונה במדי יובנטוס. כלל לא בטוח שהוא יהיה מסוגל לשחק 90 דקות פעמיים בשבוע כפי שהוא רגיל, והוא זקוק לסביבה בה הציפיות ממנו יהיו מציאותיות. מנצ'סטר יונייטד וספורטינג ליסבון הן היחידות שיכולות לספק לו סביבה כזו. אלה הקבוצות בהן הוא כבר ישב על הספסל בצעירותו. שם כולם מוכנים לנשק את האדמה עליה הוא דורך, גם אם לא הכל ילך חלק. הוא לא יהיה סופרסטאר זר וחדש שאמור לספק קבלות כאן ועכשיו, אלא דמות אהובה ומנטור עבור הצעירים. זה התפקיד המרכזי שלו עם שובו לאולד טראפורד.

ובנוסף, הוא מקבל נקודות זכות אדירות בקרב הגלוי והסמוי מול מסי. דווקא בימים בהם "גורש" הארגנטינאי מביתו האהוב בברצלונה, כריסטיאנו חזר הביתה. בעוד מסי העדיף את הכסף הקל ואת התארים הפשוטים אצל הקטארים, "ויתר" רונאלדו על סן ז'רמן וסיטי כדי לגלות ערכים, נאמנות ומחויבות. זה לא דבר של מה בכך. איש לא מבטיח לרונאלדו הצלחה מסחררת בקדנציה השניה שלו בפרמייר ליג, אבל את שלו הוא כבר עשה אתמול.

עקבו אחרי יוכין בפייסבוק

מעכשיו ניתן לעקוב אחרי כריסטיאנו רונאלדו בערוץ מנצ'סטר יונייטד (אפיק 66), שנמנה עם ערוצי ספורט1