דאבל דייט: מפגש הענקיות בהולנד יחרוץ גורלות בשני הצדדים

סטיבן ברחהאוס שחקן אייאקס לפני ערן זהבי שחקן פ.ס.וו איינדהובן | GettyImages, Soccrates Images

משחק העונה בהולנד בין פ.ס.וו איינדהובן לאייאקס (ראשון, 15:30, ספורט4) יהיה לא רק בעל משמעות מכרעת על מאבק האליפות, אלא עשוי גם לסמן את הדרך לשתי דמויות מפתח בשני הצדדים: מה יהיה הצעד הבא של זהבי, והאם טן האח ייפרד עם עוד תואר כפול

(גודל טקסט)

פ.ס.וו איינדהובן מארחת את אייאקס ביום ראשון למשחק העונה בהולנד (15:30, ספורט4), ולמרות שאנחנו רק מעט מעבר לאמצע העונה, למשחק הזה עשויות להיות השלכות משמעותיות להמשך. פסוו מגיעה ביתרון נקודה, אבל לכולם ברור שאייאקס היא הקבוצה הטובה, החזקה, האיכותית. האלופה ספגה העונה רק 4 שערי ליגה (1 בחוץ!), ניצחה את כל משחקיה בליגת האלופות ורשמה כמה הצגות בלתי נשכחות בדרך. עבור פ.ס.וו המשחק הזה צריך להיות המשחק שבו היא תוכיח שהיא יכולה להתמודד עם אייאקס, שיש לה את הכלים לרוץ עד סוף העונה, ושיש טעם בחיזוק נוסף כדי לזכות באליפות.

אבל עוד לפני החיזוק, מה יהיה עם ערן זהבי? חוזהו של החלוץ הישראלי מסתיים בסוף העונה. זהבי חזר מפציעה שהשביתה אותו כחודשיים ושיחק כ-25 דקות במשחק הגביע ביום חמישי. מול אייאקס קיים סיכוי טוב שנראה אותו כבר בהרכב. בישראל הדיווחים סביב זהבי לא פוסקים: הנה הוא חוזר למכבי תל אביב, בכותרת הבאה הוא כבר סוגר בארצות הברית, ובמקום אחר נכתב שהוא לא הולך לשום מקום ומסיים את העונה בהולנד.

התרומה המקצועית של זהבי לפ.ס.וו היא משמעותית. אלה לא המספרים שהורגלנו אליהם בישראל ובסין, אבל חשוב לזכור שזהבי הגיע לליגה אחרת, ברמה גבוהה יותר, בגיל מבוגר יותר, עם מטרות אחרות. 11 שערי ליגה בעונה שעברה וארבעה העונה הן לא כישלון – אבל גם לא הצלחה. פ.ס.וו הביאה את זהבי כדי להתמודד על האליפות וכדי להגיע לליגת האלופות. האכזבה הגדולה בקיץ מאי ההעפלה לאלופות, נמשכה גם בדצמבר כשהקבוצה ירדה לקונפרנס ליג מהליגה האירופית. אבל בליגה פ.ס.וו במירוץ, והרבה מוטל בשבועות הקרובים על המנהיגים הוותיקים: זהבי, גצה, וואן חינקל.

ערן זהבי שחקן פ.ס.וו איינדהובן בועט מול אייאקס
ערן זהבי שחקן פ.ס.וו איינדהובן בועט מול אייאקס | אימג'בנק GettyImages, ANP Sport

לזהבי מטרה ברורה, והיא לזכות עם פ.ס.וו באליפות. אבל השוד שעברה המשפחה בסוף העונה שעברה, ובנוסף הפריצה לביתם לפני כחודש, טרפו את הקלפים. לפי דיווחים, משפחתו מתלבטת אם לחזור להולנד. בנוסף, לכולם ברור שזהבי לא יישאר בפ.ס.וו בתום העונה. המאמן רוג'ר שמידט הוא שהביא את זהבי להולנד, וגם החוזה שלו מסתיים בסוף העונה, ובשלב זה אין שיחות בין הקבוצה למאמן על הארכת החוזה. הפסד של איינדהובן במשחק העונה יגרום לפער של שתי נקודות בלבד בין הקבוצות, אבל לתחושה של פער גדול הרבה יותר. זה מתבטא בהפרש השערים הלא הגיוני של אייאקס (4:59) וברמת המשחק. ניצחון כפול בליגה של הקבוצה מאמסטרדם על פ.ס.וו רק יוסיף לתחושת העליונות שקיימת גם כך. אחרי אייאקס, פ.ס.וו תשחק מול קבוצות צמרת חזקות נוספות, אלקמאר ו-ויטסה, ועלולה, במקרה הרע, לאבד סיכוי לאליפות בתוך 3 מחזורים. במצב כזה, האם זהבי יישאר?

לזהבי אין את הזמן לחכות. אחרי אייאקס אומנם יש שני משחקים מכריעים, אבל הם ישוחקו אחרי סגירת חלון ההעברות. אם זהבי יעזוב, פ.ס.וו תצטרך למצוא חלוץ. לוק דה יונג תמיד מקושר לחזרה לקבוצה (ממש כמו זהבי למכבי תל אביב), וההולנדים עדיין מתמודדים באירופה ובגביע המקומי. אבל פ.ס.וו לא רוצה לאבד את זהבי, בטח לא עכשיו. חיפוש חלוץ חדש היא משימה שלא מעוניינים בה כרגע באיינדהובן: הבלם אנדרה רמאליו נפצע וסיים את העונה, ובקבוצה רוצים להחתים בלם במקומו עד סיום החלון. הקשר ג'ואי פיירמן כבר הוחתם בתחילת החודש, ובקבוצה לא ששים לעשות יותר מדי שינויים בינואר, כשעוד לא ברור מי יהיה המאמן בעונה הבאה. לכן פ.ס.וו לא תקל על זהבי אם ירצה לעזוב, אם כי יש הבנה למצבו ולרצון של משפחתו.

אבל עוד קודם – יש משחק. והוא הולך להיות אדיר: מדובר בשתי קבוצות שמחפשות התקפה כל הזמן, משחקות לחץ רציף לאורך כל המשחק וכובשות בקלות. אצל איינדהובן אין תלות בשחקן אחד: עשרה שחקנים כבשו 3 שערים לפחות העונה, והאיום מגיע מכל מקום. היא מגיעה למשחק בלי שניים משחקניה החשובים ביותר. איברהים סנגארה היה הטוב בקבוצה בחצי הראשון של העונה והוא עם נבחרת חוף השנהב באליפות אפריקה, הבלם רמאליו נפצע. מה שמבטיח לנו המון איומים על השער שלה. אומנם גם האלר חסר לאייאקס (אליפות אפריקה) אך היא החזירה את בראיין ברובי שכבש צמד במשחקו הראשון, ועם טאדיץ', אנתוני וברחהאוס יש לאלופה כלים רבים כדי לפרק את הגנת פ.ס.וו.

דושאן טאדיץ' (מימין) עם ניקולאס טגליאפיקו שחקני אייאקס
דושאן טאדיץ' (מימין) עם ניקולאס טגליאפיקו שחקני אייאקס | אימג'בנק GettyImages, ANP Sport

לאיינדהובן יש בעיה בשער. ג'ואל דרומל הגיע בקיץ מטוונטה כהבטחה גדולה, וכרגע הוא מדורג במקום האחרון בליגה באחוז עצירת כדורים שנבעטו למסגרת. כשהיריבה ממול היא קבוצה שבדרך לעוד עונה של מעל 100 שערי זכות, זה נשמע מאיים. אבל באיינדהובן זוכרים את משחק הסופרקאפ בתחילת העונה, וחוזרים ומזכירים את הניצחון 0:4 באמסטרדם כדי לטעת בטחון לשחקנים. גם לפ.ס.וו יש את הכלים שלה, ובראשם קודי גאקפו, שבישל 10 שערים העונה וכבש 6. מעניין יהיה לבחון את שיתוף הפעולה שלו עם זהבי, שלא תמיד מושלם. במשחק הגביע האחרון היו כמה מקרים שבהם גאקפו יכול היה למסור והעדיף לבעוט לשער. פעם אחת זה אף הוביל לתנועות ידיים מצד החלוץ הישראלי, כשכזכור בעונה שעברה היו מקרים דומים בין זהבי למאלן. לכולם ברור שהחיבור של זהבי טוב יותר עם גצה, דואן וורטסן, אבל גאקפו הוא כוכב העתיד של איינדהובן והשניים צריכים למצוא את הדרך לשתף פעולה.

אייאקס מנגד ממשיכה לדרוס כמעט כל מי שעומד מולה. היא במשא ומתן עם מו איהטארן, הכישרון הגדול של פ.ס.וו שלא הסתדר עם שמידט ועזב. נרס עזב לשחטאר, גם טגליאפיקו בדרך החוצה. אבל באמסטרדם בעיקר לחוצים לקראת הקיץ, מה יהיה עם האיש שאחראי על ההצלחות של השנים האחרונות, אריק טן האח. מסביב למועדון מדברים על כך שזו העונה האחרונה של המאמן המצליח, ובסוף העונה הוא יעזוב. מנצ'סטר יונייטד? אולי, בכל אופן, טן האח בנה שתי קבוצות מצליחות בזמן קצר באמסטרדם, ואחרי שני דאבלים (ובאמצע עונה אחת שלא הגיעה לסיומה), באייאקס מצפים לדאבל אחד נוסף.

אז מה יהיה במשחק? אייאקס פייבוריטית ומגיעה כדי לטרוף את היריבה הגדולה שלה. אבל לפ.ס.וו יש שחקנים מנוסים, יש ערן זהבי אחד, ויש הרבה על מה לשחק. כדורגל התקפי ויצירתי יהיה, המון הזדמנויות ובוודאי שערים. אך אולי, בתום המשחק, גם נקבל תשובות לגבי המשך העונה של הכוכב הישראלי. ניצחון של איינדהובן יגדיל את הסיכויים שנראה את זהבי נאבק על האליפות בהולנד עד סוף העונה. וממש בעוד כמה שבועות גם בבלומפילד, נגד מכבי תל אביב.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי