המנועים כבר מגרגרים בהנאה: היכונו לחזרת ליגת הנאסקאר

נאסקאר
נאסקאר | Jonathan Ferrey/Getty Images

אחרי שסייעו במאבק בקורונה באמצעות פיתוח וייצור ציוד רפואי, החל מה-17.5 צוותי הקבוצות והנהגים שהתנסו בסימולטורים חוזרים לדבר האמיתי: המרוצים המלהיבים בארה"ב

(גודל טקסט)

 מגפת הקורונה שפגעה בכל עולם הספורט, לא פסחה כמובן גם על הספורט המוטורי. כמו כל אירועי הספורט שבוטלו, נדחו או הוקפאו, כך גם ליגת הנאסקאר האמריקאית, שמלהיבה בדרך כלל עשרות אלפי צופים ביציעי המסלולים האובליים מדי סוף שבוע.

כעת, כאשר נראה שהעולם מתחיל לחזור לעצמו, לנסות לעשות מעט סדר ולקיים חיים נורמליים במצב החדש שנוצר סביבנו, התבשרנו כי ממש בקרוב נוכל להתחיל לשמוע שוב את צלילי המנועים הנוהמים, להריח ריחות של שמן וגומי צמיגים – ושוב לחייך ולהתרגש.

ליגת הנאסקאר, שבימים כתיקונם מתקיימת כמעט בכל סוף שבוע והספיקה טרום הקורונה לקיים ארבעה מרוצים עד לחודש מרץ, הודיעה ממש חמישי האחרון כי החל מיום ראשון, ה-17/5, המרוצים יחזרו בפורמט חדש, שונה, אליו נצטרך להתרגל ומהר. צוותי הקבוצות, המהנדסים והמכונאים, כמו גם הסדנאות של הקבוצות השונות שעמלו בתקופה האחרונה לסייע למאבק בקורונה באמצעות פיתוח וייצור ציוד רפואי נדרש, יעזבו כעת הכל ויחזרו לעסוק במה שהם אוהבים באמת – ספורט מוטורי.

נחזור רגע צעד אחד אחורה, לטובת מי שלא מכיר את המרוצים הללו או למי שהספיק לשכוח. תארו לעצמכם מכונית אמריקאית גדולת ממדים, עם מנוע 8 צילינדרים וכ-600 כוחות סוס ואפילו יותר – אגב, זה לא הסוס הצוהל של פרארי, אלא עדר של סוסי מוסטאנג פראיים שמשתוללים להם בערבות דקוטה. עכשיו תתארו לעצמכם 30-40 מכוניות כאלו שנוסעות צמודות אחת לשנייה על מסלול אובלי, וכן, כיוון הנסיעה בנאסקאר הוא שמאלה, נגד כיוון השעון.

בואו נעשה את זה מעט יותר מעניין. אתם יושבים בתוך מכונית כזו, הקסדה על הראש לוחצת מעט, זיעה קרה על המצח, חגורות הבטיחות, רתמות מרוץ אמיתיות, מצמידות את הכתפיים שלכם אל הכסא, הידיים עטויות כפפות אוחזות חזק חזק בהגה ורגל ימין בועטת-דורכת חזק בדוושה לכיוון הרצפה. מרגיש טוב, נכון?

עכשיו תנסו לבצע את זה על מסלול אספלט-בטון באורך של מייל, 1600 מטר לערך, או מסלולים ארוכים יותר ובזווית משתנה של הפניות כאשר ישנם עוד נהגים צמודים אליכם שרוצים להשיג את אותו הדבר, להגיע ראשונים אל דגל השחמט לאחר מרוץ של שעתיים-שלוש. לא פשוט. תשאלו את אלון דאי, נהג המרוצים הישראלי שמתחרה כבר מספר עונות בליגת הנאסקאר האירופית וטעם את הדבר הגדול והאמיתי בארה"ב, הוא היה שם וניסה והוא בטח עוד יחזור לשם ובגדול.


אלון דאי. אחד שמכיר את הנאסקר מקרוב (יח"צ)

ליגת המרוצים האמריקאית נטועה עמוק בתרבות האמריקאית של הדרום, חלק בלתי נפרד מהמסורת עם הרבה סיפורי מורשת קרב, מאבקים על ומחוץ למסלול בין נהגים ומשפחות, מלחמות ליד ההגה וגם מחוץ למכונית בזרועות חשופות, אבל בסופו של דבר האמריקאים יודעים דבר אחד – ספורט זה שואו לקהל וחשוב שהוא יהיה פשוט, מעניין ומושך. זו בדיוק ליגת הנאסקאר, לה אגב יש לא מעט חובבים גם בארץ הקודש הקטנטונת שלנו.

אחת הנקודות שעלתה ברגע שנודע כי המרוצים חוזרים היא המגע בין המכוניות על המסלול. לא, לא בגלל הקורונה אלא בגלל אגרסיביות יתר. לאורך תקופת ההקפאה הנהגים שיחקו להם במשחקי מחשב שונים המדמים מרוצי מכוניות ובקרת הנזקים בוטלה, מה שגרם לתאונות רבות, אבל זה רק במשחקי מחשב וסימולטורים שונים. כעת, כשישובו למסלולי המרוצים האמיתיים, קיים חשש שהנהגים יביאו איתם את האגרסיביות אליה התרגלו, מה שיוביל לנזקים מיותרים וחוסר ספורטיביות.


הנהגים יצטרכו להסתגל במהרה לדבר האמיתי (Christian Petersen/Getty Images)

האמרה המוכרת בקרב מי שלא מכיר את המרוצים הללו מקרוב היא "מה קשה לנהוג רק שמאלה?". אז זה קשה ואין מסלול אחד שדומה לאחר. מבנה המסלול שונה, זוויות השיפוע בפניות שונה ממסלול למסלול ואפילו רמת האחיזה באספלט או הבטון שונה. המכוניות מכוונות לכל מסלול באופן מיוחד וצריך ניסיון רב כדי להצליח במרוצים הללו. רבים וטובים שהצליחו במרוצים אחרים, הגיעו למסלולים האמריקאיים והבינו כמה שהעניין לא פשוט כלל, תשאלו את רימי רייקונן וז'אק ווילנייב, בעברם אלופי פורמולה-1 שהיו שם, ניסו והבינו שפשוט וקל זה לא.

בעקבות מגפת הקורונה החליטו בנאסקאר לחזור לעניינים בפורמט מעט שונה מהרגיל. לא עוד, לפחות בינתיים, סבב שכולל ביקור במסלולים אובליים שונים ברחבי ארצות-הברית, לעתים ביקור כפול אפילו, אלא קיומם של מספר מרוצים, תחת שמות וספונסרים שונים, במסלול יחיד. המרוצים שייפתחו את העונה, מהמקום בו הפסיקה, מוקמו במדינת צפון-קרוליינה והסיבה היא שמרבית קבוצות המרוצים אשר משתתפות בנאסאקר נמצאות שם ולכן הגישה למסלולים בדרלינגטון, המרוץ שיפתח את העונה ב-17 במאי ובשארלוט, המרוץ השני שחוזר לאחר הסגר, זוהי גישה קלה וקרובה יחסית.

המרוצים יתקיימו, לפחות נכון לעכשיו, ללא קהל, תוך שמירה על הבטיחות עד כמה שניתן שם ולא רק זאת, אלא שיתקיימו במהלך עשרה ימים ארבעה מרוצים, ללא ספק לחץ אדיר מצידם של מארגני הסדרה הזו על קבוצות המרוצים, לחץ שהתקבל בברכה ובחיוך של הקלה אצל כולם.


לפנינו ארבעה מרוצים בעשרה ימים (Jonathan Ferrey/Getty Images)

הקרקס המהיר הזה שנקרא נאסקאר טומן בחובו כמות גדולה של בעלי תפקידים בקבוצות המרוצים ואנשי מנהלה שונים והאינטרס של כולם הוא כמובן לחזור לשגרה, גם ואולי בעיקר מבחינה כלכלית. והנהגים? הם בתקופת ההסגר התאמנו בסימולטורים לרוב ויאלצו במרוצים החדשים להתרגל להרבה פחות זמן מסלול. מקצי האימון והדירוג קוצצו לחלוטין. הנהגים יוזנקו למרוץ בכל פעם על פי סדר התוצאות באליפות, כך נקבע בינתיים, אבל במרוצים ארוכים וכל כך לא צפויים כמו בליגה הזו, לזינוק אין באמת משמעות מלבד לניהול הטקטיקה.

במוסכים השונים ברחבי צפון-קרוליינה ניתן כבר היום לשמוע מנועים של שברולט, פורד וטויוטה מגרגרים בהנאה בשלל דציבלים. הגופים הצבעוניים של המכוניות עוברים ליטוש אחרון, הברקה לקראת חידוש העונה הזו עם המדבקות של שלל הספונסרים בכל פינה של הרכב, אותם ספונסרים שמשלמים מיליוני דולרים כדי להיות חלק מהספורט המלהיב והמיוחד הזה וכדי לזכות לחשיפה, לדקת שידור, לתהילה.

כולנו, כל חובבי הרכב, אוהדי הספורט המוטורי רוצים רק דבר אחד כרגע – לשמוע את הכרוז צועק בקול "Gentelmen start your engines". זה כל מה שצריך כדי שהמנועים ירעמו, רגל שמאל תשחרר את דוושת הקלאץ' וטור המכוניות הצבעוני הארוך הזה ישעט קדימה ויבשר התחלה חדשה, מחודשת לספורט המוטורי ולנו.


עם כל הכבוד לסימולטורים, ב-17.5 ליגת הנאסקאר חוזרת! (Patrick Smith/Getty Images)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי