מתחת למטרייה שלה: למה ריהאנה מופיעה בעצם בסופרבול?

ככה פתאום עושה מה שהבטיחה לא לעשות? ריהאנה | GettyImages, Mike Coppola

על אף שהצהירה בעבר כי לא תופיע בסופרבול, ריהאנה תככב במופע המחצית בפיניקס. פניית פרסה או שיש סיבה מוצדקת? אלון קרמר, מנהל בכיר ב-NFL, עם הסיפור מאחורי הקלעים והמספרים המטורפים של מופע המחצית

(גודל טקסט)
ריהאנה לפני הסופרבול
ככה פתאום עושה מה שהבטיחה לא לעשות? ריהאנה | GettyImages, Mike Coppola

עונת הפוטבול האמריקאי מגיעה לסיומה, וההכנות בעיצומן לקראת משחק הסופרבול הגדול שבו תוכרע אלופת הליגה. באופן מסורתי, במשחק הגמר כל דקה מלווה בחגיגות ענק, פרסומות יקרות ושואו מושקע שבמרכזו מופע המחצית המפורסם. האירוע מושך אליו בכל שנה את האומנים והמוסיקאים המוכשרים ביותר בעולם, ובשנה שעברה שורת ראפרים ובראשם ד"ר דרה וסנופ דוג הלהיבו את הקהל בלוס אנג'לס. הפתעה גדולה נרשמה כאשר הוכרז שמי שתופיע השנה היא לא אחרת מזוכת הגראמי ריהאנה אשר חוזרת לבמה לראשונה מזה שש שנים, והציפיות בשמיים!

ריהאנה הצהירה בעבר כאות מחאה שלא תופיע בסופרבול והביעה תמיכה בשחקני הפוטבול האפרו-אמריקאים אשר טענו ליחס בלתי הוגן מהמשטרה וחוסר תמיכה מצד מנהלת הליגה. מחאה זו הגיעה לשיאה בעת שהשחקנים כרעו ברך בעת השמעת ההמנון האמריקאי. אך צעדים שהליגה נקטה לאחרונה לתיקון וחיזוק צדק חברתי הובילו להתעניינות מחדש מצידם של ריהאנה והראפר ג'יי-זי, אשר עומד בראש סוכנות "רוק-ניישן" שבה הזמרת חתומה.

הופעה בסופרבול היא חלומו הרטוב של כל זמר בטופ העולמי אשר מעניקה לו חותמת רישמית כאמן מהשורה הראשונה. לאחר מופע המחצית של ג'ניפר לופז ושאקירה לפני כשנתיים, כמאה מליון עוקבים נוספו לחשבון האינסטגרם של ג'יי-לו ושיריה של שאקירה זינקו למקומות הראשונים ברשימת ההשמעות באפל-מיוזיק. ההופעה כל כך חשובה לאמנים אשר מוכנים לוותר על שכרם, ומבקשים מהליגה להשקיע את הכסף שיועד עבורם במופע במטרה להפוך אותו לבלתי נשכח. בהתחשב בכך שכל פרסומת של 30 שניות בסופרבול מוערכת בשווי של כ-7 מליון דולר, שווי החשיפה שהאמנים מקבלים בזמן 14 דקות ההופעה עולה על כל דמיון. ההופעה השנה שתהיה בחסות אפל-מיוזיק אשר שילמה כ-30 מיליון דולר, צפויה להחזיר את ריהאנה ושיריה למרכז העניינים וראש מצעדי הלהיטים.

אלון קרמר בסופרבול
לוקחים הכול בשיא הרצינות. אלון קרמר | יח"צ – חד פעמי, באדיבות המצולם

את מופע המחצית הגרנדיוזי, שיתקיים ביום ראשון באיצטדיון בפיניקס, מפיקה זרוע המדיה של ליגת הפוטבול במשך כחצי שנה. המופע המפואר זכה לראשונה בפרס הגראמי עבור הופעתם של ד"ר דרה, סנופ דוג ואמינם בשנה שעברה. תהליך בחירת הזמרים כולל שיקולים רבים סביב הפופולריות והחיבור לקהל ולעיר המארחת. משא ומתן מול האמנים מתחיל בחודשי הקיץ והחוזה הסופי נחתם לכל המאוחר בספטמבר כאשר כל פרט נלקח בחשבון. תאריכי חזרות, יחסי ציבור, ביטוח למקרה תאונה או ביטול, זכויות שידור ואפילו איסור להופיע בטלויזיה כ-3 חודשים החל מחג ההודיה בסוף נובמבר ועד הסופרבול.

מלבד ריהאנה והצוות שלה ישנם בעלי מקצוע רבים שמתכוננים ביחד לאירוע: מפיק, במאי, כריאוגרף, רקדנים, מלבישים, מנהלי במה, תאורנים, אחראי מוסיקה וטכנולוגיה, אבטחה ועוד. פרוטוקול הקורונה עדיין בתוקף וכל אנשי הצוות נדרשים לעבור בדיקות ולעבוד עם מסיכות. בתחילת ההכנות למופע נקבע סדר ואורך השירים ובנוסף נדרש אישור זכויות יוצרים במידה ומשלבים קטעים של אמנים אחרים. בעבר ד"ר דרה השאיל קטע של טופאק, שאקירה השתמשה בלד זפלין, וג'יילו הוסיפה קטע של ברוס ספרינגסטין. החזרות עצמן מתחילות כחודש לפני הההופעה וכל מקטעי השירה והמוסיקה מוקלטים למקרה ומישהו לא יכול להגיע לחזרה.

העבודה על המופע דורשת תיאום מדויק בין גורמים רבים. תאורת המופע תלויה בתנאי מזג האוויר, זמן שקיעת השמש ואורך מחצית המשחק הראשונה אשר עלולה להתארך. חלקי הבמה מוכנסים דרך מנהרות השחקנים אל כר הדשא והגודל והמשקל של כל חלק נבדק מראש, אפילו סוג הנעליים של הרקדנים. צוות הבמה מתאמן על מהירות מלאכת ההרכבה ומצליח לצמצם את הזמן הנדרש לכך משעה וחצי בפעם הראשונה לכ-6 דקות בלבד. בשנה שעברה העלו מספר מכוניות למגרש והיה צריך לבדוק את הגלגלים ולוודא שאין דליפות שמן או מים על מנת להבטיח את שלמות ותקינות הדשא.

הבדיקות כה קפדניות שאפילו מחפשים אם נפל לאחת הרקדניות עגיל שנותר על הדשא בתום החזרות.
בטלויזיה ובמדיות החברתיות כבר ניתן לצפות בטיזרים ובפרומואים לקראת הופעתה של ריהאנה. בימים הקרובים ההכנות הסופיות באיצטדיון "סטייט-פארם" באריזונה יגיעו לסיומן ומסיבת עיתונאים גדולה בהשתתפות ריהאנה תערך עבור הקהל והתקשורת. ההערכות הן שבמשחק הסופרבול ובמופע המחצית יצפו השנה מספר שיא של 120 מיליון צופים בטלויזיה בארצות הברית, אחד מכל שלושה אנשים. בין אם אתם אוהדי ספורט או לא, שווה יהיה לצפות במופע הזה.

הכותב הוא מנהל בכיר במנהלת ליגת הפוטבול האמריקאי, ה-NFL, בשלוש השנים האחרונות.