הרץ במבוך: מכשולי הקרקע של הסופרבול

ג'יילן הרץ ופטריק מהומס | GettyImages

הפציעה של פטריק מהומס עלולה להגביל את משחק הריצה שלו ולפגוע בקנזס סיטי. בצד של פילדלפיה, ג'יילן הרץ מתבסס על משחק הקרקע ויצטרך לשפר את יכולות המסירה שלו. דוד רוזנטל מתכונן לסופרבול ולא שוכח את ארון רוג'רס

(גודל טקסט)
ג'יילן הרץ מול פטריק מהומס
מי מהשניים ינצל את היתרונות ויתגבר על החסרונות? מהומס והרץ | אימג'בנק GettyImages

שמונה יארדים. זו הכמות שגמא פטריק מהומס במשחק מול סינסינטי בנגאלס לפני שבועיים. באחת הגיחות – סליחה, הצליעות שלו – מהומס נדחף מחוץ למגרש על ידי ג'וזף אוסאי מסינסינטי, ועונש 15 היארדים שנפסק לטובתו העלה את קנזס סיטי צ'יפס לסופרבול.

עד כאן, החלק הטוב. החלק הפחות טוב הוא, ובכן – שמונה יארדים בלבד, זכר לאותה פציעת קרסול מהמשחק מול ג'קסונוויל שבוע לפני כן. מהומס הוא קוורטרבק שצריך את הרגליים שלו. הוא לא רץ קלאסי כמו האיש שמולו ישחק, ג'יילן הרץ מפילדלפיה, אבל גם לא מוסר קלאסי כמו טום בריידי ופייטון מאנינג. הוא שילוב מוצלח של כל העולמות, מה שהוביל אותו ביום שישי לזכייה שנייה בתואר ה-MVP בשש שנות קריירה בלבד ב-NFL. מהומס יכול למסור, לרוץ, למסור תוך כדי ריצה, לרוץ תוך כדי מסירה. הוא הדבר הכי קרוב לכדורגלן שמרים קרן ורץ לנגוח.

הלילה הוא יעלה לשחק מול אחת מקבוצות ההגנה הכי טובות ב-NFL. פילדלפיה איגלס רשמה בעונה הרגילה 70 הפלות קוורטרבק, יותר מארבע הפלות למשחק. למקום השני, הרחק מאחור, הגיעה קנזס סיטי עם 55. די בהפלה אחת ברבע הראשון, העצבני במיוחד בכל סופרבול, כדי להוציא את מהומס משיווי משקלו, תרתי משמע. קו ההתקפה של הצ'יפס יצטרך להיות במיטבו מול המפלצתיות של האסון רדיק (16 הפלות) וג'אבון הארגרוב והקיצוניים הגנתיים ג'וש סווט וברנדון גרהאם (11 הפלות כל אחד), אחרת זה ייגמר רע מאוד.

הרץ נגד ההיסטוריה

בפילדלפיה יש רבים שחושבים שג'יילן הרץ קופח בבחירות ל-MVP. אמנם המספרים של מהומס לא ממש הותירו ברירה, אבל ספורט הוא יותר ממספרים. איש לא ראה בתחילת העונה את האיגלס שולטים כל כך ב-NFC מזרח. "זו תחרות פופולריות, לא תחרות על השחקן הטוב ביותר", אמר שחקן העבר ג'ייסון סמית' בתוכנית הרדיו שלו, "אחרי מה שהרץ עשה, עוול לא להעניק לו את התואר".

הרץ, קוורטרבק נייד, הגיח העונה ל-760 יארד, 24 יארד פחות מהעונה שעברה, אבל מסר ל-600 יארד ושישה טאצ'דאונים יותר. זהו הנתון המשמעותי פה – משחק המסירה. בניגוד למהומס, שרץ בדרך כלל כאופציה שנייה, אצל הרץ הגיחה היא אפשרות כמעט שווה לזו האווירית.

ההיסטוריה של קוורטרבקים שמבססים חלק נכבד ממשחקם על ריצה לא נוטה להיטיב עימם בפלייאוף בכלל ובסופרבול בפרט. קאם ניוטון הגיע לגמר כפייבוריט מול דנבר והובס. קולין קפרניק, בעונת השיא בסן פרנסיסקו, נכנע לבולטימור. מהומס זכה ב-2020, אבל שנה לאחר מכן נחבט כהוגן על ידי ההגנה של טמפה ביי בתבוסה 34:9. למאר ג'קסון, ה-MVP של עונת 2019, נכנע כבר במשחק הראשון בפלייאוף של אותה שנה לטנסי ומאז לא חזר לעצמו.

סן פרנסיסקו חשפה את החולשות של הרץ במחצית הראשונה של גמר ה-NFC. כשנתיבי הריצה נחסמו הוא נראה לעתים אבוד ולא מדויק. אחר כך, כשהמשחק נפתח יותר, הצליח להשתחרר לשטחים הפתוחים. הוא עדיין רחוק מלהיות מוסר מושלם, אבל ייתכן שהלילה יצטרך להשתמש יותר ביכולות הללו ובעיקר לדייק כדי לנצח.

ואולי, בעצם, הוא כבר ניצח. הדיווח האחרון מספר על חוזה של 50 מיליון דולר לעונה שהרץ צפוי לקבל מהאיגלס. עם פרס כזה מותר להפסיק להרגיש מקופח על ה-MVP שברח.

טראוויס קלסי
שחקן על. קלסי | אימג'בנק GettyImages, Christian Petersen

הפרט המאוס של השבוע הגיע ממשפחת קלסי. העיתונאים לא הפסיקו לחפור על קרב האחים טראוויס וג'ייסון, על האם שקפצה לחלק עוגיות עם חולצה שחציה מדי פילדלפיה וחציה האחר מדי קנזס סיטי, על "מי היה נותן יותר מכות כשהיה ילד" וכו'.

כבודו של ג'ייסון, הסנטר של פילדלפיה, במקומו מונח, אבל טראוויס, המשחק בתפקיד טייט אנד, הוא שחקן הרבה, הרבה יותר משמעותי. "בעיניי הוא לא אחד הגדולים בהיסטוריה – הוא כבר הכי גדול בתפקיד", הצהיר מהומס בנובמבר אחרי משחק שבו חילק לקלסי שלוש מסירות לטאצ'דאון. הוא לא היחיד שמפרגן. באוקטובר אמר שאנון שארפ, מי שבזמנו נחשב לגדול מכולם, כי כל שקלסי צריך כדי להגיע לפסגה הוא "זכייה בעוד סופרבול אחד או שניים".

המספרים של קלסי לא מטעים. מדובר במפלצת. בעונה הרגילה הוא קטף 1,338 יארדים ו-12 טאצ'דאונים באוויר, בפלייאוף 176 יארד (בשני משחקים) ושלושה טאצ'ים. לקו האחורי של פילדלפיה עלולים להיות חיים קשים מאוד מולו. כרגע "יריבו" העיקרי לוויכוח על הגדול מכולם הוא רוב גרונקובסקי. אם קלסי יזכה בסופרבול, כנראה שהדיון הזה, כפי שניבא שארפ, יסתיים.

ארון רוג'רס
ה-MVP של המאוסים. רוג'רס | אימג'בנק GettyImages, Patrick McDermott

הרחק מאורות אריזונה מתחבא לו הסיפור העגום עם ארון רוג'רס, הקוורטרבק של גרין ביי הלך להתבודד כדי להחליט על עתידו, ובינתיים הפך לפרסונה נון גראטה ב-NFL.

רוג'רס, כזכור, חתם על הארכת חוזה מפלצתית בפאקרס לפני שנה – כ-200 מיליון דולר לארבע שנים. הסתיימה העונה, והוא כבר עשה שוב קולות של לא מרוצה ורמז על פרישה. הוא הוזכר כמועמד לניו יורק ג'טס, אבל הרחשים המגיעים משם לא מבשרים טובות. בינתיים, ב"אתלטיק" צוטטו גורמים מהליגה שסבורים שרוג'רס ניצל בכוונה תחילה את הפאקרס ושלאס וגאס, אף היא מועמדת להעבירו בטרייד, תעדיף את ג'ימי גארופולו על פניו.

המיאוס מרוג'רס גדול וכך גם הדיון בשאלה היכן ישחק. דבר אחד בטוח: עם ההתנגדות לחיסונים, החבירה למטיף ג'ו רוגאן, השקרים שהגיעו בעקבות זאת ("אני מחוסן טבעית") ומשחקי החוזה הקבועים – אין היום ספק מי ה-MVP של השחקנים השנואים בליגה.