נחשפה פרשת הונאה חמורה בטוטו: עשרות בכירים נחקרו

ניידת משטרה
ניידת משטרה | צילום: אלוני מור

משטרת ישראל חשפה תרמית ענק בה הועברו מילוני שקלים בצורה לא חוקית דרך ליגות ומשחקים פיקטיביים בענפים כמו הוקי, הוקי גלגיליות וקרלינג. התיק הועבר לפרקליטות שתקבל החלטה בתוך מספר ימים

(גודל טקסט)

זו עשויה להיות אחת מפרשות השחיתות הגדולות בתולדות הספורט הישראלי. משטרת ישראל חשפה הבוקר (ראשון) כי היא חוקרת כבר תקופה פרשת הונאה ענקית במועצה להסדר הימורים בספורט בחשד לקבלת תמיכות כספיות במיליוני שקלים על שחקני קש, ליגות רפאים ומשחקים שכלל לא שוחקו.

מדובר בתעשיית מרמה של בכירים בהתאחדויות ועמותות ספורט בענפים שונים. על פי החשד, המעורבים ניצלו את תפקידם הבכיר לצורך דיווחים פיקטיביים למועצה להסדר ההימורים בספורט, באמצעות מערכת ההקצבות הממוחשבת המשמשת את ראשי איגודי הספורט לצורך קבלת תמיכות כספיות.

במסגרת החקירה נחקרו עשרות מעורבים, בהם ראשי איגודים, יושבי ראש מועדונים, מנכ"לי התאחדויות, מנהלי קבוצות, מאמנים ובעלי תפקידים בעמותות. ענפי הספורט המדוברים הם הוקי קרח, הוקי אינליין, הוקי גלגליות והוקי רולר (הוקי המשוחק על מגרש עם גלגליות), קרלינג (משחק קבוצתי המשוחק על קרח/שטיחים/גלגיליות).

על פי החשדות, היקף המרמה של המעורבים עומד על למעלה משבע מיליון ש"ח בין השנים 2013-2017. במהלך החקירה נחשפו שלושה אופני מרמה עיקריים של המעורבים: דיווח לטוטו על קיום ליגות הוקי רולר-אינליין במסגרת התאחדות ההוקי קרח, ובקביל דיווח לטוטו על קיום ליגת גלגיליות במסגרת איגוד הגלגיליות, כאשר בפועל מערכת ליגות אחת דווחה לצורך קבלת הקצבה פעמיים תוך הצגתה כשתי ליגות נפרדות.

שיטת מרמה נוספת נגעה בדיווח כוזב על מערכות הליגה – הוקי רולר ואינליין וכן בליגת ההוקי קרח, לפיו שיחקו הקבוצות 18 משחקי ליגה בכל עונת ספורט (תנאי לקבלת הקצבה מהטוטו), בעוד שבפועל מעולם לא הגיעו הליגות הנ"ל לכמות המשחקים שדווחו. בענף הקרלינג, דווחו לטוטו, על פי החשד, תחרויות שכלל לא התרחשו במציאות.

במהלך החקירה נאסף חומר חקירה רב שקשר את החשודים לעבירות שבוצעו באופן שיטתי וסדור, לאורך שנים, כאשר הכספים שימשו אותם, על פי החשד, לשימושם האישי ולמטרות נוספות. העבירות המיוחסות לחשודים הן קבלת דבר במרמה, רישום כוזב במסמכי תאגיד, גניבה בידי עובד והלבנת הון.

המועצה להסדר הימורים בספורט מסרה בתגובה: "חקירת המשטרה התבססה בין השאר על ממצאי דו"חות ביקורת פנימיים של הטוטו אשר חשפו ליקויים ואי סדרים בדיווחים שהעבירו התאחדויות ואיגודי הספורט החשודים בפרשה. למן תחילת החקירה שיתף הטוטו פעולה באופן מלא עם המשטרה, והמליץ בפני משרד הספורט לשלול תמיכה לאותם גופי ספורט חשודים שנבדקו על ידו, ולפעול להשבת כספים שהוקצבו על סמך הדיווחים החשודים כשקריים".

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי