שנה לטוקיו 2020: התקוות של המשלחת הישראלית

לינוי אשרם
לינוי אשרם | עמית שיסל, מינסק באדיבות הוועד האולימפי בישראל

הסיכוי למדליה ראשונה בהתעמלות מכשירים והתעמלות אמנותית, הציפיות מלונה צ'מטאי באתלטיקה, ההבטחה של גורבנקו בת ה-15 בשחייה והניסיון שיעשה הג'ודו לשחזר את הישגי העבר. תמונת מצב מהמחנה הישראלי

(גודל טקסט)

בעוד כשנה, תצעד המשלחת הישראלית באצטדיון האולימפי בטוקיו כשעל גבה אוסף של ציפיות. כדי לעשות מעט סדר עם פתיחתה של השנה האולימפית, נחזור לאוגוסט 2016, אז חזרה המשלחת הישראלית ארצה מריו עם שתי מדליות הארד של הג'ודאים ירדן ג'רבי ואורי ששון. ענף הג'ודו עקף את השיט עם חמש מדליות מול שלושה (מדליה נוספת הגיעה מענף הקיאקים, בו לא צפוי להיות נציג ישראלי הפעם) והעלה את סך המדליות של ישראל במשחקים האולימפיים לתשע. במילים אחרות, הספורטאי הבא שיזכה במדליה יעלה את ישראל למספר דו ספרתי של מדליות אולימפיות.

חזרה גנרלית
בימים אלה נערכת אליפות העולם בשחייה בדרום קוריאה, באוגוסט תצא לדרך אליפות העולם בג'ודו, שתתקיים באולם בטוקיו שבו ייערכו הקרבות במשחקים האולימפיים ובהמשך גם באתלטיקה, בהתעמלות מכשירים והתעמלות אמנותית. עבור הענפים האלה מדובר בהכנה לדבר האמיתי, שכן רוב הספורטאים מגיעים קרוב לכושר שיא וכולם רוצים להגיע מוכנים אל הבמה המרכזית.

באתלטיקה ובשחייה קביעת הקריטריון לטוקיו ידועה מראש, כאשר על הספורטאי לקבוע את הזמן או התוצאה הדרושים, זאת בשעה שהטופ העולמי מרים את הרף ככל שמתקרבים לאירוע הגדול. אם לריו 2016 הספיקו 54.36 שניות למשחה 100 מטר גב, כיום על השחיינים לשחות 53.85 שניות, יותר מחצי שנייה מהר יותר, כדי לעמוד בקריטריון.

אחראית לאחת המדליות של ישראל בריו 2016. ירדן ג'רבי (אסף קליגר)
אחראית לאחת המדליות של ישראל בריו 2016. ירדן ג'רבי (אסף קליגר)

בענפים הלא מדידים, החזרה הגנרלית באה לידי ביטוי באליפויות עולם שבהן הרמה גבוהה במיוחד. בג'ודו, אליפות העולם כוללת שני מתחרים מכל מדינה, לעומת המשחקים האולימפיים בהם מתמודד רק ספורטאי אחד מייצג את מולדתו. מדליה בתחרות שווה ניקוד יקר מאוד לדירוג, שכן מתחרה מדורג (עד מקום שמיני בעולם) מקבל הגרלה "נוחה" יותר עד רבע הגמר, בעוד מי שלא מדורג יכול לפגוש מתחרה בכיר כבר בהתחלה.

בהתעמלות האמנותית, לינוי אשרם תצטרך לזכות במדליה בקרב-רב כדי להבטיח את מקומה בטוקיו והיא אמורה לעשות זאת מול המתחרות העיקריות שלה על מקום בפודיום האולימפי: התאומות דינה ואירנה אברינה מרוסיה. מכשירים בודדים, בהם לאשרם יש לא מעט מדליות, אינם נכללים במתכונת האולימפית.

לינוי אשרם מהווה את התקווה למדליה ראשונה בהתעמלות אמנותית. (עמית שיסל, באדיבות הוועד האולימפי בישראל)
לינוי אשרם. התקווה למדליה ראשונה בהתעמלות אמנותית. (עמית שיסל, באדיבות הוועד האולימפי בישראל)

בהתעמלות מכשירים, על ארטיום דולגופיאט לזכות במדליה בתרגיל הקרקע באליפות העולם, אם לא ישתתף בקרב-רב. כמוהו גם המתעמל אנדריי מדבדב, שפרץ השנה. אגב, דולגופיאט קרוב להבטיח את מקומו בטוקיו גם דרך גביעי העולם, מאחר ובחוקה החדשה מספיקות שלוש מדליות זהב בסבב התחרויות כדי להיכנס לתחרות במשחקים האולימפיים. למרות זאת, המתעמל הישראלי מאמין שיעשה את המוטל עליו באליפות העולם מול טובי המתעמלים בתבל.

ענף השייט עבר בשנים האחרונות מתיחת פנים, כאשר גם בריו לא הצליח גולש ישראלי לעלות על הפודיום. גור שטיינברג, שאימן את גל פרידמן בימי מדליית הזהב באתונה, מאמן כעת את נבחרת הגברים, בעוד אצל הנשים קיימת תחרות בין מספר ספורטאיות בדגמים השונים על הכרטיסים הבודדים.

מאיים על מדליה בהתעמלות מכשירים. ארטיום דולגופיאט (דני מרון)
מאיים על מדליה בהתעמלות מכשירים. ארטיום דולגופיאט (דני מרון)

ענפים חדשים, ציפיות ישנות
בשנת 2017 פרצו יחד אשרם ודולגופיאט בענפי ההתעמלות האמנותית והתעמלות המכשירים בהתאמה, ועלו על הפודיום באליפויות העולם. אשרם הפכה ממדליסטית ארד בקרב-רב לסגנית אלופת העולם וממשיכה להפתיע ברף ההתקדמות המשמעותי שלה, שכלל גם ניקוד שיא גבוה, אליו הגיעה לראשונה מתעמלת ישראלית על תרגיל. דולגופיאט אמנם לא זכה במדליה באליפות עולם מאז 2017, אך נשאר בטופ 5 וממשיך לקטוף מדליות באליפויות אירופה. במקרה שאחד מהם יבצע תרגילים מושלמים ביום התחרות בטוקיו, לישראל יהיו מדליות ראשונות בענף שהוא לא ג'ודו ושיט.

גם באתלטיקה, מלכת הספורט, יכולה להגיע מדליה ישראלית ראשונה, אחרי שלונה צ'מטאי סלפטר שכבר הבטיחה את מקומה בטוקיו, זכתה במדליית זהב בריצת 10,000 מטרים באליפות אירופה אשתקד. הרצה משפרת גם את שיא ישראל במרתון בתדירות גבוהה וכעת על מאמנה ובעלה, דן סלפטר, להחליט במה לבחור כאשר המטרה היא כמובן להתברג כמה שיותר גבוה.

מגיעה עם ציפיות גדולות למדליה בטוקיו. לונה צ'מטאי (AFP)
מגיעה עם ציפיות גדולות למדליה בטוקיו. לונה צ'מטאי (AFP)

ענף השחייה נמצא בתקופת ביניים וחילופי דורות עם פרישתו של גל נבו, שהיה בכיר השחיינים במשחקים האולימפיים. לפי דבריו של היועץ המקצועי של איגוד השחייה דיוויד מארש, השחיינים הצעירים לא אמורים לזכות במדליה לפני 2024 אולם התקוות הן שאנסטסיה גורבנקו בת ה-15 תתברג בטופ 16 במשחה 200 מעורב אישי, בדיוק כמו שעשתה עמית עברי בלונדון 2012.

המסורת משתנה
החל מהאולימפיאדה הקרובה, התחרויות בשלושה ענפים ישלבו נשים וגברים יחדיו: שחייה, ג'ודו וקליעה. משנת 2017 מריצים את התוכנית כניסיון וכבר אפשר לראות שלישראל יש נציגות בשחייה בימים אלה בדרום קוריאה – הנשים גורבנקו ואנדריאה מורז והגברים ככל הנראה יהיו יעקב טומרקין ומירון חירותי.

אל הקלע סרגיי ריכטר, שהבטיח במשחקי אירופה במינסק את מקומו בטוקיו, הצטרפה טל אנגלר הצעירה והשניים ינסו להיכנס יחד גם במתכונת הזוגית למשחקים. בג'ודו הצהירו שמלבד המשך המסורת של זכייה במדליות, המטרה הנוספת היא העמדת קבוצה, שכן בג'ודו התחרות הקבוצתית היא זו שכוללת נשים וגברים יחדיו. במידה והדבר אכן יתגשם, הג'ודו צפוי לשלוח מספר ספורטאים רב – יותר מהנבחרת שטסה לריו, שמנתה שבעה ספורטאים.

שגיא מוקי יצליח לזכות הפעם במדליה אולימפית? (עדי אבישי)
שגיא מוקי יצליח לזכות הפעם במדליה אולימפית? (עדי אבישי)

ממשיכים ומתחדשים
בריו 2016 ייצגו את ישראל לראשונה שלושה ענפים: טריאתלון, אופניים וגולף. בשניים האחרונים אמורה להמשיך ההתקדמות גם בטוקיו, בעוד ענף הטריאתלון חווה אירוע לא נעים כאשר רון דרמון, הנציג האולימפי הישראלי, נפצע בתאונת דרכים תוך כדי אימון ונאלץ לפרוש. שחר שגיב אמור להיות זה שייצג את ישראל, אם יצליח להתברג בין 55 הספורטאים הטובים בעולם.

המתאבקת אילנה קרטיש, שהייתה האישה הראשונה לייצג את ישראל בענף בריו 2016, חוזרת בימים אלה לאימונים אחרי חופשת לידה ותקווה גם היא להצליח להצטרף אל המשלחת בפעם השנייה ברציפות.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי