גולובקין הקזחי יטרוף עד שתתנו לו תחרות

גולובקין חובט
גולובקין חובט | צילום: Gettyimages

אחרי שגרם לקדחת איגרוף במולדתו, ב-4:00 יתחרה בקרב לפני הכסף הגדול

(גודל טקסט)

גנאדי גולובקין, הקזחי אלוף המשקל הבינוני של ה-IBF וה-WBA, יגן על התארים שלו בפורום באינגלווד בלוס אנג'לס בשבת הקרובה, מול המתמודד הלא מנוצח מוושינגטון דומיניק ווייד (שידור ישיר בספורט1 החל מ-4:00 בין שבת לראשון). גולובקין הוא אחד הכוכבים הגדולים של האיגרוף פוסט-מייוותר. הנה למה:

 

1. הוא מחזיק ביחס הנוקאאוטים לקרב הגבוה ביותר במשקל הבינוני. לא בימינו – מאז שהתחילו לרשום, ב-1884.

 

 

91 אחוזי נוקאאוט גם הופכים את גולובקין למתאגרף המבוסס עם היחס השלישי בטיבו אי פעם בכל משקל. (במקום הראשון אדווין ואלרו, אלוף המשקל הקל מונצואלה, שלקח את 100 אחוזי הנוקאאוט שלו לקבר; זה האחוז שכיום מחזיק בו גם אלוף המשקל הכבד הנוכחי של ה-IBF, אנתוני ג'ושוע. במקום השני נמצא דאונטיי וויילדר אלוף המשקל הכבד הנוכחי של ה-WBC, עם 97 אחוזים. לשאלה הבאה: מייק טייסון בשיאו סיים בנוקאאוט 89 אחוזים מהיריבים שלו, ובסוף הקריירה עמד על 76).

 

2. גולובקין בן ה-34 מחזיק ברצף של 21 נצחונות בנוקאאוט, שנמשך על פני קרוב לשמונה שנים.

 


טורף בנוקאאוט (Gettyimages)

 

3. מהצד השני, הוא מעולם לא נעצר, מעולם אפילו לא הופל לספירה. לא רק ב-34 נצחונות מקצועניים, אלא גם ב-350 קרבות חובבניים – מתוכם הוא ניצח 345.

 

4. אחד מחמשת ההפסדים החובבניים שלו היה בגמר אולימפיאדת אתונה 2004. .

 

5. קזחסטן נגועה כיום בקדחת איגרוף. מכוני אימון נפתחים כמו בברוקלין של תחילת המאה ה-20. העיתונות המקומית הגדירה את זה כטרנד "להתאגרף כמו גנא". גנאדי גנאדיביץ' גולובקין – שם אדיר – נולד בקזחסטן לאב רוסי, כורה פחם. אחיו הגדולים, ואדים וסרגיי, הכניסו אותו לספורט והתגייסו לצבא הרוסי, ונהרגו – בהפרש של ארבע שנים, בלי שניתן פירוט לגבי הנסיבות מצד השלטונות. גנאדי קרא לבן שלו ואדים. אחיו הנוסף, תאום למחצה בשם מקסים, התאגרף בעבר באופן חובבני, אבל ויתר לקראת האולימפיאדה כדי לפנות מקום בנבחרת לגנאדי מבלי שיצטרכו להילחם, והוא כעת חלק מהצוות שלו.

 


קזחסטן בטירוף איגרוף (AFP)

 

אחרי שנזף בכתב עיתון וסטי הקזחי על כך ששאלותיו לא ספציפיות ונוגעות ישירות לאיגרוף, גולובקין אמר: "אלה שאין להם מידע מועיל אינם חלק מהפמליה שלי, אין להם קשר אליי, האנשים היחידים סביבי הם מקצועניים שטובים במה שהם עושים. אף אחד אחר". בענף הזה זה לא נדיר לתחזק שכיר שתפקידו להלל את המתאגרף ולהסכים מילולית עם כל מה שהוא אומר. לפעמים שניים כאלה.

 

6. האיש יכול להוריד מתאגרף במכה אחת דובר ארבע שפות: קזחית, רוסית, גרמנית ואנגלית. לאחר האולימפיאדה באתונה הוא יצא מקזחסטן לשטוטגארט בגרמניה, שם פצח בקריירה מקצוענית. עם רקורד של 16 נצחונות ואפס הפסדים, לאמרגנים הגרמניים איתם חתם די נגמר מה לעשות עם הקזחי הצעיר – והם לא התכוונו להפגיש אותו מול פליקס שטרם, הכוכב המקומי הרווחי שלהם. גולובקין עזב ללוס אנג'לס ב-2013, ובסוף 2014 העביר לשם גם את משפחתו.

 

7. היסודות שלו סובייטיים, הסגנון מקסיקני. הוא מתאמן אצל אייבל סנצ'ז בביג בר, קליפורניה, בגובה של קרוב ל-2,100 מטרים, בתנאי חמצן נמוך, אבל הכושר שלו נשאר תיאורטי ברובו בשלב הזה, כי הוא הגיע לסיבוב האחד עשר רק פעם אחת, כשנתן למרטין מוריי האנגלי להתבטא.

 


היסודות סובייטים, הסגנון מקסיקני (Gettyimages)

 

8. גולובקין יצר לעצמו שם לראשונה בעקבות קרבות האימון בביג בר. אלופי עולם ולוחמים עולים ולא מנוצחים, שהגיעו למכון ההררי של סנצ'ז, ונאלצו לפרוש מול הקזחי הלא מוכר. מרבית יריבי האימון של גולובקין כיום שוקלים 5-10 קילו יותר ממנו ולובשים שיריון גוף.

 

9. המכה הכי טובה של גולובקין היא הוו השמאלית, אבל בששת הקרבות האחרונים שלו הוא הפיל מתאגרפים עם: שמאל עילית; ימין ישרה; וו שמאל; וו שמאל לגוף, סנוקרת שמאל ועוד וו שמאל לגוף. הוא קר רוח, מתאגרף טוב, חותך זירה טוב, חובט גדול, והמכות שלו לא שגרתיות, רחבות, מסביב להגנה, והוא מזנק איתן קדימה נהדר, ולעיתים מחליף רגל מובילה בזמן המכה – מהלך שדי נעלם מהאיגרוף המערבי אחרי מלחמת העולם השנייה. לגולובקין יש שיטה לחבוט ביריב מולו בכל העוצמה, וכשהוא מתחפר מאחורי הכפפות בעומק אנטי-אטומי, גולובקין פוקח עיניים, מאתר פרצה ושולח את המכה האמיתית שלו. אפילו רוי ג'ונס ג'וניור, שמחלק מחמאות באותה נדיבות בה אנשים מחלקים חתימות על ערבות לדירה, אומר שהוא לא מצליח לראות סדקים ביכולת שלו.

 

10. קשה למצוא עבור גולובקין יריבי אימון, אבל כמעט בלתי אפשרי למצוא עבורו יריבים אמיתיים. הקזחי מוכן לפגוש כל אחד מ-70 ועד 80 קילו. כולם אומרים בקול שהם רוצים קרב מולו, אבל לרוב יש 'בתנאי', והם לא עונים לטלפון מחסוי. הפינה של קאנלו אלבארס, הכוכב המקסיקני הצעיר, שמחזיק את התואר הנוסף במשקל הבינוני, אומרת שזה רק שאלה של זמן עד שגולובקין וקאנלו ייפגשו, אבל הם לא מוכנים שידחקו אותם (וגם דורשים כרגע את הקרב במשקל ביניים נמוך מהרף בבינוני, שנוח יותר עבור קאנלו).

 


ועכשיו כולם מחכים לקאנלו אלבארס (Gettyimages)

 

גולובקין אמר ל"לוס-אנג'לס טיימס": "כן, אני מבין שההחלטה היא בערך 20 אחוזים של קאנלו עצמו ו-80 של האמרגן שלו, 'גולדן בוי'. זה עסקים, אבל זה לא מכבד את האיגרוף. כולם אומרים שקאנלו אלוף נהדר, האליל של מקסיקו. האליל של מה, של איגרוף? לא. או של עסקים? כרגע, הוא נראה כמו איש עסקים."

 

אלה מלים חמורות לומר על לוחם מקסיקני, וגולובקין – חייכן, שקט, מקצועי ונטול טראש-טוק – יודע זאת. אבל בן ה-34 גם רוצה קרבות על תהילה וכסף כל עוד הוא בשיאו. באותה מידה הוא יכול היה לומר על קאנלו שהוא פחדן שלא ראוי להיקרא גבר ובושה למקסיקו כולה. לקאנלו יש בקרוב קרב מול אמיר קאהן האנגלי-פקיסטני המצוין, אך הקטן, בו המקסיקני צפוי לנצח. אם המלים האלה של גולובקין לא יביאו אותו אחר כך למפגש באצטדיון הקאובויז, שום דבר לא יביא אותו. (העניין הוא כזה: שני המתאגרפים ירוויחו היטב מהמפגש – הרבה עשרות מיליונים בכל צד – אבל המפסיד יפגע לעצמו בהכנסות האפשריות בהמשך הקריירה, לפחות בתקופה הקרובה אחרי הקרב. מבחינת אסטרטגיה קרייריסטית, לאלבארס הצעיר עדיף להמשיך להרוויח מקרבות פשוטים יותר, ולא להמר על המותג שלו בשלב הזה מול אלוף מסוכן שיהיה כאן עם הצ'ק שלו גם בעתיד, רק מבוגר אפילו יותר.)

 

גולובקין צריך יריבים כמו קאנלו. הקרב הראשון של גולובקין בשעת לילה מאוחרת ב-HBO משך 685 אלף צופים. הוא נלחם הרבה מאז, בשעות צפיית-שיא, ובכל קרב צפו יותר, עד שברשת הכבלים החליטו להעביר את גולובקין לאירועי "שלם וצפה. שליטי שיטת ה"שלם וצפה" הרווחית מאוד היו בעיקר אמריקאיים, לא מעט מקסיקנים, מעט פורטוריקנים, אנגליים וקנדיים, ולאחרונה מני פאקיאו אחד  פיליפיני. והנה – קזחי.

 

אבל אין הרבה אוהדים קזחים בארה"ב, ויש המון מקסיקנים. ה"שלם וצפה" היחיד עד כה של גולובקין ב-HBO מכר מספר צנוע של 150 אלף צפיות; קאנלו אלבארס מול מיגל קוטו מכר קרוב למיליון, וקאנלו מול מייוותר ג'וניור מכר מעל שני מיליון, ב-75 דולר לכל צפייה, והיה האירוע השלישי הכי רווחי בהיסטוריה של הספורט. לא רק גולובקין צריך עבורו יריבים כמו קאנלו, האגרוף צריך.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי