החברה מהאימונים תשאיר אבק למלכת הספרינט?

תומפסון ופרייזר-פרייס
תומפסון ופרייזר-פרייס |

רגע לפני ריו צמחה לפרייזר-פרייס מתחרה. על ההתקדמות של תומפסון

(גודל טקסט)

לאורך השנים ג'מייקה טיפחה שם של מעצמה בריצות הקצרות. האי הקאריבי הקטנטן עלה לא מעט לכותרות בין-לאומיות רק בזכות אצנים בלתי נגמרים שתפסו פסגות בזירות הגדולות–המשחקים האולימפיים ואליפויות העולם. זה התחיל עוד לפני עידן יוסיין בולט ושלי-אן פרייזר-פרייס. הייתה זו גם מרלין אוטי שעזרה להקפיץ את ארצה לתודעה, לא רק בוב מארלי. 

לאחר מכן ג'ולייט קתברט-פלין, קארון סטויארט, ורוניקה קמפבל-בראון ומשם הגענו לעידן של שלי-אן- פרייזר-פרייס. האצנית הקטנה הפכה לשליטה בריצת ה-100 לנשים, בדומה לבולט אצל הגברים. אז נכון, שיאים לא היו לה כמוהו, אך שליטה בלעדית כשהיא בכושר בהחלט כן.

והנה, רגע לפני העליה למסלול בריו 2016 ובג'מייקה צומחת לה מתחת לפני השטח המתחרה. האיום הגדול ביותר, לפחות על פי הכושר הנוכחי. איליין תומפסון בת ה-24 הרבה פחות מוכרת, אבל ייתכן שבעוד חודש כולכם כבר תדעו במי מדובר.

חוצפה חיובית

תומפסון גדלה במחוז מנצ'סטר בג'מייקה וכמו ילדים רבים ניסתה למצוא מפלט באתלטיקה. ב-2009, אז הייתה בת 17, היא סיפקה איתות ראשון של צמרת והיה ברור שמשהו חדש מתחיל. היא ניצחה בריצת 100 מטרים בתיכון שלה בתוך 12.01 שניות. תוצאה מרשימה לילדה בת 17, אבל עדיין היא סיימה רק במקום הרביעי בתחרות הזו. אף אחד לא חזה את ההתקדמות המטאורית שלה, בטח שכמדובר בילדה מעט חצופה.


איליין תומפסון, מהירה וחצופה (gettyimages)

"היא נזרקה מנבחרת השליחות של הבית הספר שלה בגלל התחצפות", סיפר מאמנה בתיכון. "ב-2012 היו לה לא מעט פציעות שאיימו על המשך הדרך והיא לא אהבה את הטיפול בהן".

היא לא נתנה למכשולים לעצור בעדה והמשיכה להתקדם. ב-2013 ירדה לראשונה מ-12 שניות, תוצאה שעדיין שמה אותה רחוק מהצמרת, אבל כשמדובר בספרינטרית בת 21 זה עוד מתקבל על הדעת.

תומפסון המשיכה להתקדם ולהתקדם, העדיפה ללמוד באוניברסיטה מקומית בג'מייקה ותפסה לעצמה מאמן צמוד ומוכר בשם סטיבן פרנסיס, שעובד גם עם פרייזר-פרייס. ב-2015, כשהיא בת 22 פלוס, כבר אי אפשר היה להתעלם ממנה.


לא נחה לרגע.טוב, אולי לרגע (gettyimages)

תומפסון קבעה 11.09 שניות בריצת 100 מטרים בג'מייקה עם רוח נגדית של 1.1 ושבוע לאחר מכן עצרה את השעונים על שיא אישי של 10.92 שניות. תוצאה מכובדת, אבל עדיין כזו ששמה אותה רק שביעית מבין האצניות הג'מייקניות בכל זמנים.

"ב-2013 היא ירדה ל-11.41 שניות, בשנה שלאחר מכן ל-11.19 שניות וב-2015 כבר ירדה ל-10.92 שניות", סיפר פול פרנסיס, אחיו של מאמנה ועוזרו. "זוהי התפתחות טבעית של מישהי שעובדת קשה. היה ברור שזה לא המחסום שלה. איליין בחורה שאפתנית וחצופה במובן החיובי".

המגמה נמשכה באליפות ג'מייקה כמה שבועות לאחר מכן. תומפסון שוב התייצבה על המסלול והפעם, לצד שמות מובילים כמו בלסינג אוקגברה הניגרית, קארון סטיוארט וגם אליסון פליקס מארצות הברית. היא השאירה לכולן אבק עם 10.97 שניות ואותתה שוב: תספרו אותי.

מחפשת דאבל

לצד ה-100, תומפסון הגבוהה יחסית בלטה גם ב-200 ובאליפות העולם בבייג'ין 2015 החליט פרנסיס לשלוח אותה דווקא למרחק הכפול. בהיעדרה של שלי-אן פרייזר-פרייס מהריצה הזו, תומפסון הוכיחה כי קורצה מחומר של הגדולים באמת וסיימה שלוש מאיות אחרי דפני סחיפרס ההולנדית, שקבעה תוצאה אדירה של 21.66 שניות. עבור איליין היה זה שיא אישי והיא המשיכה לזהב ראשון באליפות יחד עם פרייזר-פרייס בריצות השליחות.


תומפסון, משמאל. רק שסחיפרס לא תהרוס לה (gettyimages)

חברת האימונים של פרייזר-פרייס המשיכה במסע המטאורי אל תוך 2016. זה החל באליפות העולם באולם, שם קטפה מדליית כסף בריצה ל-60 מטרים, אך השיא הגיע בתחילת יוני במבחנים הג'מייקנים לריו. בהיעדרה של פרייזר-פרייס, הדהימה תומפסון עם ריצה של 10.70 שניות, הרביעית בהיסטוריה וזהה לשיאה של שותפתה המתבגרת.

הפרס הגיע מיד אחר כך. תומפסון קיבלה חוזה אימוץ מענקית הספורט "נייקי" ודאגה מיד לפרסם זאת ברשתות החברתיות בהתלהבות. "זה פרס על השנה הקשה הזו. אני עובדת כדי להגיע לריו ולנצח".

עם שיא זהה ב-100 מטרים לזה של פרייזר-פרייס, תוצאה אישית טובה יותר ב-200 וכושר נהדר, האתלטיקה הג'מייקנית מצאה יורשת מהר מהצפוי. חברת האימונים עוד מסוגלת להפתיע ולהשאיר אבק למקור. רק שסחיפרס לא תקלקל.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי