חלבון מהחי או הצומח?

קינואה
קינואה |

הנטורופטית חגית צפוני על ההבדל בין החלבונים ומה עדיף לספורטאים

(גודל טקסט)

אז מהו החלבון הטוב ביותר לצריכה ע"י ספורטאים? חלבון באנגלית נקרא פרוטאין מהמילה היוונית יקר או בעל חשיבות עליונה. כולנו ידעים כי גופנו זקוק לחלבונים איכותיים על מנת לייצר המון תהליכים בגוף כגון מערכת חיסון, הורמונים, פיתוח שרירים, אנזימים וכו… ולכן כספורטאים חשוב מאוד לבחון כיצד ניתן לצרוך חלבונים בצורה הנכונה ביותר. 

בדרך כלל נהוג לחשוב כי החלבון הטוב ביותר לצרוך הוא חלבון מהבשר,עןף, ביצים וכו.. זאת אומרת ממקור חי. 

צריכת חלבונים מהחי אמנם יכולה להביא איתה חלבון לגוף האדם אך טומנת בחובה מס' בעיות: 

1. חלבונים אלה מגיעים כיום מתעשייה של בשר עוף וביצים הממלאת אותם בחומרים כגון אנטיביוטיקה, הורמונים זרזי גדילה ובכלל חומרים סרטנים אחרים המשמרים את הבשר לאורך יותר זמן. כיום קשה מאוד למצוא מקורות של בשר אורגני אמיתי המגיע ללא תוספים בבשר.

2. חלבון שהתקבל מפרה למשל צריך לעבור בגוף האדם פירוק ובנייה מחדש של מולקולת חלבון אנושי הדבר כרוך בהשקעת המון אנרגיה מצד הגוף, התשה של מערכת העיכול ומערכת העצבים. 

3. חלבון מהחי לפני שהוא נספג בדם שוהה זמן רב במערכת העיכול עד שהוא נרקב אז מתחילה פעילות בקטריאלית המבוצעת ע"י חיידקים המגיעים לפרק את המזון ואת הפסולת שנוצרת בעת פירוק הבשר. 

4. אכילה מרובה של חלבון מהחי קשה לכליות ולכבד. הכבד צריך לפרק ולנטרל את כל החומרים הארסיים שיש בבשר והכליות צריכות לסנן חומצה אורית שמצטברת בדם. 

5. הדרך שבא מגיע החלבון בבשר הוא מרוכז ,וקשה מאוד לגוף לעבוד איתו. ולכן מומלץ לאכול חלבון מהחי יחד עם המון ירקות כדי לקבל אנזימים שיעזרו בפירוק החלבון. 

6. בד"כ צריכה של חלבון מהחי היא צריכה עודפת. זאת אומרת מעבר למינון היומי

שאנו כבני אדם אמורים לצרוך. צריכה עודפת של חלבונים פירושה מחלות כגון סרטן, מחלות אוטואימוניות, אלרגיות לא ברורות מחלות קרדיווסקולריות ועוד. 

חלבון מהחי נחשב שומן רווי ז"א נוטה לשקוע בעורקים ולגרום למחלות לב ועורקים

אז מהו החלבון המומלץ לצריכה? התשובה , מהצומח מגיע בצורה זמינה לגוף לא משאיר פסולת רעילה במעי, נחשב כקל לעיכול, לא מתיש את מערכת העצבים וללא שומן רווי מיותר. 

היכן ניתן למצוא חלבונים אלו בצומח? 

אגוזים, שקדים, קינואה, עדשים, שעועית, חומוס, ועוד 

הכותבת : חגית צפוני נטורפטית ומטפלת במגע להתייעצות ושליחת תגובה [email protected]

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי