עצות מבולט והסבתא: הפריצה של ואן ניקרק

ואן ניקרק
ואן ניקרק | צילום: gettyimages

בגיל 15 החזיק בשיא ארצו, אימונים לצד הכוכב עשו את שלהם בדרך לשיא

(גודל טקסט)

בעוד יוסיין בולט גונב את כל הכותרות כבר שנים ולמרות עוד זהב אולימפי, אין ספק שהכוכב הג'מייקני שיחגוג ב-21 באוגוסט יום הולדת 30 נמצא בדעיכה, בשלבי סיום של הקריירה הזוהרת בהיסטוריה. יורשים כבר מסומנים לו כמה שנים, אבל להתקרב ממש אף אחד לא הצליח ובכל זאת, דווקא בלילה בו השלים טריפל של זהב ב-100 מטר היה מישהו שנכנס לו לפריים.

 

ווייד ואן ניקרק הוא הכוכב העולה באתלטיקה העולמית. הדרום אפריקני בן ה-24 סומן כבר לפני מספר שנים אך לתודעה הוא קפץ בשנתיים האחרונות כשהוכיח כמה פוטנציאל טמון בו. עכשיו, אחרי שיא עולם מטורף ב-400 מטרים, אין אחד שיכול להתעלם ממנו.

 

 

מתאמן אצל הסבתא רבא: כבר בגיל 15 שבר שיא לאומי
ואן ניקרק, יליד קפטאון התאהב בספורט כבר בגיל צעיר. הוא בלט בשנים שלו בגילאי נוער וכבר בגיל 15 ניפץ את השיא הדרום אפריקני ב-400 מטרים והיה ברור שגדל כאן פונציאל אדיר.

 

הנטיה לספורט היתה ברורה. ואן ניקרק התאמן אצל הסבתא רבא שלו, אנס בוטה בת ה-74. היא זו שטיפחה את חומר הגלם אך הוא עדיין היה מסופק אם ברצונו לפתח קריירה. לאחר סיום לימודי התיכון פנה לאוניברסיטה מקומית ונרשם ללימודי שיווק, כשלצד זה המשיך בפיתוח הקריירה הספורטיבית שלו.

 


ואן ניקרק והסבתא רבא, מקור השראה 

 

ב-2014 הוא כבר ירד מ-45 שניות והבהיר עוד יותר שלמרות הספקות, יש כאן קריירה מובטחת. "הגיבור שלי היה פליקס סאנצ'ס", הכריז אז מי שלימים יהפוך גיבור בעצמו. סאנצ'ס, הרץ האגדי מהרפובליקה הדומיניקנית נתן השראה, אך ואן ניקרק הלך והשתפר בעצמו. ב-2015 זו היתה השנה שבה כבר אף אחד לא יכול היה לפקפק.

 

הוא קבע 19.94 ב-200 מטרים בלוצרן ולאחר מכן שבר שיא אפריקאי ב-300 מטרים עם 31.63 שניות. את ההמשך של אותה שנה הוא כבר רשם בבמות הגדולות כשקטף זהב באליפות העולם בבייג'ין עם 43.98 שניות. "זה פשוט מדהים, מטורף", ציין אז ואן ניקרק שהתרסק לאחר שניצח את המירוץ ונלקח לטיפול.

 


ואן ניקרק לאחר ההתרסקות בבייג'ינג (Gettyimages)

 

החבר של בולט: העבודה עם המאמן בג'מייקה
ואן ניקרק התאושש מאותה התרסקות מלאת אושר וזכה להמשיך בשדרוג אבל לשם כך היה צריך התמקצעות. הסבתא רבא אימנה אותו בדרום אפריקה, אך החיבור למאמן המוערך, גלן מילס רשם תוצאות מיידיות. מילס, מאמנם של יוסיין בולט ויוהאן בלייק כך שאתם יכולים להבין להיכן הקריירה הזו נסקה.

 

"החיבור שלנו נעשה כבר לפני שלוש שנים, אבל רק בחודשים האחרונים שלפני המשחקים האולימפיים זכיתי לעבוד איתו", סיפר הדרום אפריקני לאחרונה לאחר שהגיע לג'מייקה כאלוף העולם המכהן ב-400 מטרים.

 


עם החבר לאימונים בג'מייקה (Jamaica Gleaner)

 

ב-2016 הוא כבר נשא פרי בעקבות העבודה בג'מייקה והפך לראשון בהיסטוריה שירד מ-10 שניות ב-100 מטרים בצוותא כמובן עם פחות מ-44 שניות ב-400 ופחות מ-20 ב-200. ציון דרך מרשים.

 

בבלומפנטיין הוא קבע 9.98 שניות ב-100 מטרים, תוצאה שלא הקנתה לו את השיא הלאומי של ארצו. אקאני סימבינה השיג אותו עם 9.96 שניות באליפות אפריקה האחרונה כשאת המקום הראשון קטף בכלל בן יוסוף מייטה מחוף השנהב עם שיא אפריקני של 9.95 שניות.

 


בינתיים, הוא מתמקד ב-400 (gettyimages)

 

ועדיין הפוקוס כולו היה ב-400 כשריו באופק. החברות עם בולט רק גרמה לו לתיאבון גדול יותר. "הוא נותן לי השראה בכל אימון איתו", ציין באליפות ג'מייקה האחרונה שם השתתף וגם ניצח בריצה ל-400 מטרים.

 

"אני ממוקד בריו, יש לי סיכוי טוב לנצח ואני לא רוצה להמר על ריצות נוספות מלבד זה", הבהיר לפני המשחקים כשנשאל אם יתחרה במקצועות נוספים. בדרום אפריקה הוא כבר הפך כוכב לאומי ואף נבחר לשאת את הדגל הלאומי בטקס הפתיחה של המשחקים.

 


בולט האמין בו ומיד בא לברך (Gettyimages)

 

הלילה כאמור הוא בא על שכרו עם 43.02 מטורף שניפץ שיא של 17 שנים אשר קבע מייקל ג'ונסון ב-1999. "אמרתי לו שהוא יעשה את זה. אני גאה בו", החמיא בולט שהתחבק עם החבר החדש שלו לאימונים אחרי ההצלחות על המסלול בריו. "הוא אמר לי כבר בג'מייקה שאני יכול לעשות שיא", ציין הדרום אפריקני. עכשיו כשהוא בן 24 ועובד עם מאמנים מהטובים בעולם אפשר לפנטז על כך שיהיה הראשון שגם ירד את מחסום 43 השניות.

 


יהיה הרצון שירד את מחסום ה-43? (gettyimages)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי