שניים בסירה אחת: צ'רנוי מגיעה לריו כמנצחת

צ'רנוי
צ'רנוי | צילום: רענן כהן

החותרת שסבלה משיתוק מוחין, עלתה לבדה לארץ וכעת היא עם הפנים לריו

(גודל טקסט)

זמן קצר אחרי שהעולם ציין את נעילתם של המשחקים האולימפיים, כמדי ארבע שנים, תורם של המשחקים הפראלימפיים. ישנן מדינות שרואות במשחקים הללו יעד לאומי שווה ערך למשחקים האולימפיים, אך למרבה הצער, ישראל אינה אחת מהן. בעוד שהשרים וחברי הכנסת ממטירים שבחים על הספורטאים האולימפיים ומבטיחים תמיכה, תקציבים ועידוד, הספורט הפראלימפי בישראל הוא אחד המפותחים בעולם, נגד כל הסיכויים. תשע מדליות יש לישראל במשחקים האולימפיים, כל אחת נחגגה כחג לאומי. ספורטאינו הפארלימפיים כבר זכו ב-380 מדליות.

 

את החותרת יוליה צ'רנוי (36), חברת משלחת ישראל למשחקים הפראלימפיים בריו, ערכה מחנה אימונים באיטליה מהאמצע אוגוסט עד ה-30 באוגוסט. סיפורה יוצא הדופן הוא במידה מסיימת סיפורו של כל ספורטאי פראלימפי בישראל.

 

 

צ'רנוי נחשבת לספורטאית פעילה רק בחמש השנים האחרונות, לאחר שעלתה לבדה לישראל בגיל 19. "נולדתי בקזחסטן עם שיתוק מוחין של פגיעה ברגל וביד הימניות שלי, ואני נעזרת בקביים", היא מספרת, "המשפחה שלי עברה לבלארוס, ומשם עליתי. בברית המועצות לא היה נהוג להשקיע בשיקום ילדים נכים, וגם במשפחה שלי לצערי לא ראו בזה חשיבות. לא קיבלו אותי בתור ילדה נכה בבית, מגיל צעיר הייתי במסגרות וכמעט לא עם המשפחה".

 

אנשים עם מוגבלויות בישראל מתקשים לממש גם את חופש התעסוקה שלהם, למרות הניסיונות להשריש בשוק העבודה חובת העסקה שוויונית, אבל יוליה מתרגשת כשהיא מדברת על חברת החשמל, מקום העבודה שלה בחמש השנים האחרונות כמדריכה ומנהלת קורסים למנהלים בחברה. "רק אחרי שמצאתי עבודה הרשיתי לעצמי את האתגר הזה, כי החברה מאפשרת לי", היא מסבירה. לא רבים יודעים, אבל חברת החשמל היא אחד הגופים המובילים בישראל בכל הנוגע לאחריות תאגידית בנושא העסקת עובדים עם מוגבלויות. סמנכ"ל החברה, אורן הלמן, הוא גם מייסד עמותת "סיכוי שווה", המסייעת לאנשים עם מוגבלות להשתלב בתעסוקה. בחברת החשמל מועסקים כיום ארבעה ספורטאים פראלימפיים, ועמית אוברקוביץ', סמנכ"ל משאבי אנוש בחברה וספורטאי בעברו, אומר: "אני גאה בעובדים הספורטאים שלנו ומאחל ליוליה הצלחה רבה במשחקים בריו".

 

העיסוק הראשון של יוליה היה בטריאתלון, אך היא לא הצליחה להשיג את הקריטריון, משום שהנכות שלה הייתה קשה מדי לקטגוריה של הטריאתלון הפראלימפי. אבל אז הגיעה ההזדמנות שעליה לא יכולה היתה לוותר. "מאמנת נבחרת החתירה הפראלימפית, פאולה גריזטי, חיפשה שותפה לסירה לחותר שהשותפה שלו פרשה. המאמן שלי אז, ניר בדולח, אמר לי 'יש לך אמביציות אולימפיות, ואני לא יכול להביא אותך לשם, ולכן העבודה שלי היא למצוא לך מקום שכן יביא אותך לשם'".

 

 


צ'רנוי עם מגנאג'י בריו (מרכז דניאל לחתירה)

 

בחתירה פראלימפית (גב-ידיים) הסירות מעורבות בצמדים של גבר ואישה. השותף של יוליה שיתחרה איתה גם בריו הוא ראובן מגנאג'י, אחד החותרים הפראלימפיים הידועים בישראל, וכך מצאו עצמם השניים בסירה אחת. "בארבע השנים האחרונות יותר ממיליון ספורטאים בכל העולם ניסו להשיג קריטריון למשחקים בריו. פחות מאחוז הצליחו", מציינת צ'רנוי, "ברור שאני רוצה מדליה, ואני וראובן נעשה את המקסימום ונתאבד על המסלול. אני מאוד מקווה שזה יספיק למדליה, ואם לא, יהיו לי עוד ארבע שנים לעבוד. אני מרגישה שכבר ניצחתי".

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי