כריתת הענף המצליח: הישגים יש, תקציב אין

קנבסקי והשופטות. הישגים מרשימים
קנבסקי והשופטות. הישגים מרשימים | צילום: אוגוסטו ביצי, התאחדות הסיוף

מתחרים בחו"ל מממנים מכיסם את הנסיעה, המצטיינים זוכים להחזר

(גודל טקסט)

מיטב הסייפים הצעירים של ישראל הגיעו לאליפות אירופה עד גיל 20 בשבוע שעבר עם מוטיבציית שיא. כמובן שהחלום לסיים עם מדליה עמד בראש מעייניהם של הספורטאים, אך בשונה מרבים מעמיתיהם בענפים אחרים, הסייפים גם נלחמו על אלפי שקלים שיצאו מכיסם, או ליתר דיוק חשבון הוריהם.

 

מצבו הכלכלי של איגוד הסיוף לא מאפשר לו לממן את עלות נסיעתם של כל ספורטאי הקדטים והנוער לאליפויות החשובות בענף, מה שמותיר את משפחות הסייפים ואגודותיהם לשאת ברוב הנטל, או אפילו בכולו, שבמקרה של האליפות האחרונה בפלובדיב, בולגריה, הגיע לכ-5,000 שקל לספורטאי.

 

 

ההחלטה בנוגע למי מהספורטאים יקבל בכל זאת החזר על הנסיעה מתקבלת בדיעבד, בהתאם לתוצאות. על פי התקנות שקבע האיגוד, סייף שמגיע לבית הגמר באליפות, אליו עולים רק שמונה הראשונים, יזכה להחזר מלא של עלות נסיעתו. וכך, הסייפים עולים לקרבות בידיעה כי הם לא רק נלחמים על הישג ספורטיבי, אלא גם על חשבון העו"ש של משפחתם.

 

התקציב של איגוד הסיוף הוא קטן מלכתחילה (2.1 מיליון שקל), אולם ההודעה שקיבלו באיגוד החודש על כך שב-2017 יצטרכו להסתדר עם 600 אלף שקל פחות, סיבכה את המצב על אחת כמה וכמה. יו"ר האיגוד אורי חרל"פ משתדל לא לבוא בתלונות לאיש ואינו טוען לקיפוח מכוון, אך יודע כי חייב להימצא פתרון בהקדם.

 

הסייפות הישראליות. התקציב הדל קוצץ עוד יותר (התאחדות הסיוף)

 

בשבוע שעבר, בזמן שהסייפת ורה קנבסקי בת ה-17 זכתה במדליית זהב באליפות אירופה עד גיל20  בדגם הדקר האולימפי, קיימה הנהלת איגוד הסיוף ישיבת חירום שדנה בקיצוץ בתקציב. במהלך הישיבה הודיעו רוב חברי ההנהלה כי במידה שלא יינתן סיוע מידי משמעותי לאיגוד בכוונתם להפסיק את חברותם בהנהלה. כצעד אחרון, על מנת למנוע את התפטרותם, הודיע חרל"פ כי יגיש מכתב לראש מנהל הספורט ולמנכ"ל המשרד בו מבוקש סיוע מידי והכרה באיגוד הסיוף כ-"ענף במצוקה".

 

"לא באנו ואמרנו שסידרו אותנו ונתנו לאחרים במקום", מסביר חרל"פ בראיון ל"מעריב-השבוע", "שמנו על השולחן שמ-2013 עד 2017 ירדנו בכמעט מיליון שקל בתקציב בגלל השינוי בקריטריונים של החלוקה."נחנו חושבים שלא יכול להיות שספורטאי שמתחרה תחת דגל מדינת ישראל ייסע לאליפות עולם ולאליפות אירופה על חשבונו. אני לא מדבר על תחרויות הכנה, שגם על אלה הוא צריך לשלם. אני רוצה שיבינו שגם בתקציב הרגיל האיגוד לא יכול להתקיים. הייתי הרבה שנים במנהל הספורט ואני חושב שהיה אפשר לעשות חלוקה שונה. אפשר לדוגמה לא לבנות אולם ספורט אחד, ואתה עוזר לחמישה איגודים לעמוד על הרגלים. אם יורידו חמישה מיליון מהכדורגל ושניים מהכדורסל, הרבה ענפי ספורט יוכלו להתקיים".

 

למרות המצוקה הכלכלית, ענף הסיף רשם הישגים נהדרים באליפות בפלובדיב. מלבד מדליית הזהב של קנבסקי, תלמידת כתה י"ב ששייכת לאגודת מכבי מעלות, חברתה למועדון, ניקול גברילקו, דורגה שישית, ויאנה בוטוויניק ממודיעין דורגה שמינית. קנבסקי הציגה לראווה את הפוטנציאל הגדול שלה כבר בשנה שעברה, כשהעפילה בגיל 16 אל התחרות הקדם-אולימפית לריו 2016, שם לא הייתה
רחוקה מלזכות בכרטיס לאולימפיאדה, וגם סיימה חמישית באליפות העולם עד גיל 20. נבחרת הנשים בדקר סיימה במקום השישי בתחרות הקבוצתית בפלובדיב לאחר שהפסידה לאיטליה החזקה שהמשיכה עד למדליית הזהב, כשיעקב פיזנברג רושם את ההישג הטוב ביותר אצל הבנים לאחר שסיים במקום השישי בתחרות הדקר עד גיל 20.

 

הסייפות הצעירות. מי יסייע להן? (התאחדות הסיוף)

 

"הרבה מאמנים ממעצמות סיוף הגיעו לברך אותנו על ההצלחות, ואני חושב שאנחנו בכוון הנכון, אבל חבל שהספורטאים וההורים שלהם חייבים לסבסד את הנסיעות והציוד של נבחרת לאומית בישראל", אמר לאחר תום האליפות מאמן הנבחרת, דורון לוי, "לצערי, אפילו טרנינג ייצוגי אין לנבחרת. מה שאתם רואים בתמונות זה בגדים מהמכבייה לפני ארבע שנים, שהסייפות לקחו בהשאלה במועדון. כבר לא היה לי נעים לבקש מהם שיוציאו כספים נוספים מכיסם. בעוד חודש תתקיים כאן בפלובדיב אליפות העולם, ואין לי מושג איך נארגן מחנה אימון ומקומות לינה".

 

למרות הכול, חרל"פ משתדל לשמור על אופטימיות."אני מאמין שאם ימצאו דרך, אז יעזרו במנהל הספורט", אומר היו"ר, שמקווה גם שהסיף יוכרז כענף אולימפי מועדף ובכך יקבל תקצוב מוגדל. "יש שני נושאים שהכי כואבים: שספורטאים צריכים לשלם מכיסם כדי להיות טובים ולהתחרות, ושאתה מודיע למאמנים שעל אותה עבודה אני אשלם שליש פחות, כי אין לי מה לשלם. אי אפשר להשוות בין הענפים, אבל כשמישהו לוקח אצלנו מקום 16, זה אומר שהוא עשה לפחות בין 6-7 קרבות, כשבג'ודו עם ארבעה קרבות הוא כמעט אלוף עולם. אף נבחרת כדור לא תגיע להישגים של נבחרות הסיף שלנו".

 

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי