כרמי באזכרה לחללי מינכן: "המשלחת לטוקיו היא תשובה למרצחים"

טקס האזכרה לי"א חללי מינכן
טקס האזכרה לי"א חללי מינכן | עמית שיסל, באדיבות הוועד האולימפי בישראל

47 שנים אחרי הרצח, נערך הטקס השנתי באנדרטה בת"א. יו"ר הוועד האולימפי על ההיסטוריה הצפויה ב-2020: "ביום אחד נכחד דור של ספורטאים ישראלים, ביפן נזכור ונזכיר את יקיריכם". יעל ארד: "משפחת הי"א בלבנו"

(גודל טקסט)

47 שנים אחרי רצח י"א חללי מינכן, קיים הוועד האולימפי הערב (רביעי) אזכרה לזכרם באנדרטה בתל אביב. באירוע השתתפו אלמנות המאמנים והספורטאים שלקחו חלק במשחקים ההם ושרדו. מטרת הערב הייתה הנצחתם של הנרצחים דוד ברגר, יוסף גוטפרוינד, משה ויינברג, אליעזר חלפין, מרק סלאבין, זאב פרידמן, יוסף רומנו, קהת שור, אנדרי שפיצר, עמיצור שפירא ויעקב שפרינגר. מספורטאי ההווה נראו המדלסטית הטרייה לינוי אשרם, המתעמלת ניקול זליקמן, אלוף אירופה הסייף יובל פרייליך והשחיין יעקב טומרקין.

יו"ר הוועד האולימפי יגאל כרמלי, נשא דברים בהם הזכיר את חשיבות ההנצחה: "47 שנים עברו מאז ותחושות האובדן, הכאב והזעם של המעשה הנורא חקוקות במישור האישי של יקיריהם ובציבור הישראלי. משפחות יקרות, הנצחת הי"א ומורשתם היא מאבני היסוד בעבודתו של הוועד האולימפי הישראלי. אתם חלק בלתי נפרד מהמשפחה המורחבת שלנו. במשחקי טוקיו 2020 נקיים את הטקס של משלחת ישראל. נזכור ונזכיר שם את יקיריכם, שיצאו למשחקים האולימפיים ולא זכו לסיימם".

עוד אמר כרמי: "לאחר הרצח עמד הספורט הישראלי בפני שאלה קיומית. ביום אחד נכחד דור של ספורטאים, מאמנים ושופטים. מאז עסקנו בבנייה מחדש וכפי שנראה היום, משלחת ישראל למשחקי טוקיו 2020 תהיה הגדולה בהיסטוריה של הספורט האולימפי. אם תרצו, זו תשובה ניצחת לחבורת המרצחים והדרך הנכונה ביותר לשימור מורשת בננו. יהי זכרם ברוך".

יו"ר הוועד האולימפי דיבר על הניסיון החוזר לעלות דקת דומייה בטקס הפתיחה של המשחקים האולימפיים: "בעוד כחודש ניפגש עם תומאס באך, נשיא הוועד האולימפי הבינלאומי. בנהגתו של באך, נמצאה הדרך להנצחת ספורטאינו בעת המשחקים האולימפיים ובכך, באולימפאידת ריו התקיים טקס זיכרון ייחודי בכפר האולימפי. טקס שקבע שהתנועה האולימפית מכירה בחשיבות הנצחת רצח ספורטאינו במינכן. בפגישה זו נסכם את דרך הנצחת ספורטאינו במשחקי טוקיו 2020".


כרמי. "תחושות האובדן, הכאב והזעם של המעשה הנורא חקוקות" (אסף קליגר)

אסתר רוט-שחמורוב, שיאנית ישראל לשעבר בריצת 100 מטרים, שמאמנה עמיצור שפירא נמנה עם הנרצחים, אמרה: "הטקס הזה תמיד מרגש מחדש. יש כבר נכדים למשפחות. החודש הזה הוקם פארק לזכרו של שפירא בהרצליה, מה שאומר שעוד אנשים מלבד סובבי הי"א כמו ראשי עיריות, מוצאים לנכון להנציח את הרצח. הנושא הזה כל כך חרוט בספורט הישראלי והפך אותנו למשפחה. זה יפה שלא שוכחים. היינו אז ספורטאים תמימים, שנסעו לייצג את המדינה וחזרנו עם 11 ספורטאים ומאמנים שנרצחו".

יעל ארד, המדליסטית האולימפית הראשונה וחברת הוועד האולימפי אמרה: "משפחת הי"א בליבנו. מבחינתי כל ספורטאי או ספורטאית שעולים להילחם בזירה לא עולים רק בשביל עצמם, אלא לזכר הנרצחים".

נטע ריבקין, המתעמלת לשעבר נשאה דברים בשם הספורטאים: "אנו הספורטאים זוכרים וכואבים את הרצח הנורא מכולם שאירע במשחקים האולימפיים. חובתינו להמשיך את מורשתם, להניף את דגל ישראל ולהשמיע את "התקווה" בכל פעם מחדש. לפני יציאה לכל מחזור משחקים אולימפיים, אנו מגיעים לכאן, לאנדרטה, להניח זר לזכרם".  


אמרה גרמה ולינוי אשרם בטקס (עמית שיסל, באדיבות הוועד האולימפי בישראל)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי