בית המשפט בבלארוס גזר 12 שנות מאסר על המדליסטית האולימפית

שחיינית העבר אלכסנדרה גרסימניה, גולה בליטא ונשפטה שלא בפניה. בשנים האחרונות היא הפכה לפעילה פוליטית שמתנגדת לשלטון

(גודל טקסט)

בית המשפט בבלארוס גזר אתמול עונש של 12 שנות מאסר על המדליסטית האולימפית אלכסנדרה גרסימניה. השחיינית לשעבר נשפטה שלא בפניה אחרי שנמלטה מהמדינה כבר לפני זמן רב לליטא, והיא כמובן לא מתכוונת לשוב כל עוד לא יתחלף השלטון.

עונש זהה הוטל גם על השותף שלה למאבק, אלכסנדר אפייקין, שבעצמו גולה מחוץ למדינה. אתמול הממשל בבלארוס גם אסר על 49 שחקני כדורגל לעבוד במדינה בגלל התנגדותם למלחמה באוקראינה.

גרסימניה הפכה משחיינית מצטיינת לפעילה פוליטית שמתנגדת לשלטון הרודני של אלכסנדר לוקשנקו, שכינה את עצמו בעבר "הדיקטטור האחרון של אירופה".

לפני כמה שנים היא הקימה עמותה שתומכת בספורטאים שנרדפים על רקע פוליטי. ב-2021 היא מכרה את מדליית הזהב בה זכתה באליפות העולם בשחייה ב-2012, כדי לגייס כסף לארגון ולייעוץ משפטי לספורטאים בהם היא תומכת.

היא סייעה רבות לאצנית כריסצינה צימנואוסקאיה שהתפרסמה באולימפיאדת טוקיו 2020 (שהתקיימה ב-2021), שמתחה ביקורת על גורמים בוועד האולימפי הבלארוסי, נלקחה לשדה התעופה בבירת יפן בניגוד לרצונה במטרה להעלותה על טיסה לבלארוס ולהעניש אותה שם – ולבסוף קיבלה הגנה ממשטרת יפן וקיבלה מקלט מדיני בפולין.

אלכסנדרה גרסימניה, שחיינית עבר בלארוסית
לא מתכוונת לשוב לבלארוס כמובן. גרסימניה | אימג'בנק GettyImages, Clive Rose

בשנה האחרונה גרסימניה הביעה ביקורת קבועה על הסיוע הבלארוסי לפלישה האלימה של רוסיה לאוקראינה ואמרה: "אוקראינה מעולם לא הייתה אויבת שלנו, תמיד הייתה אחווה בינינו לבין אנשיה".

גרסימניה הייתה שחיינית מצטיינת למרחקים קצרים, בעיקר בסגנון חופשי. ב-2011 זכתה במדליית זהב באליפות העולם בשחייה ב-100 מטר חופשי ושנה לאחר מכן הבריקה: שתי מדליות כסף אולימפיות בלונדון (50 חופשי, 100 חופשי) ומדליית זהב באליפות העולם בבריכות קצרות (50 חופשי).

בנוסף זכתה בשלל מדליות (גם בסגנון גב) באליפויות עולם ואליפויות אירופה בשנים 2007-2017.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי